ROI چیست؟ محاسبه هزینه و ابزارهای رایگان نرخ بازگشت سرمایه – سئو مکانیک

حال که Reverse Goal Path Data خود را دانلود کردید، باید آن را در فایل CSV وارد کنید.

مطابق تصویر زیر، در بالای صفحه روی Export کلیک کنید. حال می توانیم آن را به همراه داده های نمایش صفحه در Google Sheet قرار دهیم.

گام سوم: اطلاعات نمایش صفحه خود را دانلود کنید.

برای این کار به مسیر Behavior » Site Content » All Pages بروید.

داخل کادر جستجو عبارت “/blog” را تایپ کنید تا تنها پست های بلاگ شما نمایش داده شوند. حال کافی است درست مانند کاری که در گام پیش انجام دادید، این اطلاعات را دانلود کرده و به فایل CSV اکسپورت کنید.

گام چهارم: نرخ Conversion Rate و سود را محاسبه کنید.

اکنون باید 2 فایل CSV که در مراحل قبل دانلود کردید را ادغام کرده و در یک Google Sheet قرار دهید. 4 ستون با نام های زیر در Google Sheet بسازید:

  • Post
  • Unique Views
  • Subscribers
  • Conversion Rate

سپس مطابق تصویر زیر ستون C را بر ستون B تقسیم کنید. سپس حاصل را در 100 ضرب کرده تا Conversion Rate را محاسبه کنید و آن را در ستون D بگذارید.

حال می توانید مشاهده کنید که هر مقاله در وب سایت شما بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را بر حسب goal conversions دارد.

گام پنجم: ROI را محاسبه کنید.

یک ستون دیگر به نام Profit به Google Sheet خود اضافه کنید. داده های ستون C را در ارزش هر مشتری که در گام اول محاسبه کردید را ضرب کنید. به این ترتیب شما می توانید سود خالص حاصل از هر مقاله را برای بازه زمانی داده شده مشاهده کنید. اگر می خواهید سود سالانه خود را مشاهده کنید، داده های یک ساله را وارد کرده و مراحل را تکرار کنید.

بیشتر بخوانید  برچسب چیست؟ روش اصولی استفاده از Tag یا برچسب گذاری

علاوه بر این می توانید صفحات جداگانه ای برای داده های هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه خود بسازید. تا این مرحله شما میزان سود را محاسبه کرده اید. برای محاسبه میزان بازگشت سرمایه باید 2 ستون دیگر اضافه کنید:

ستون Cost شامل جمع تمامی هزینه ها برای یک مقاله شامل تولید، ارتقا و لینک سازی است. ستون ROI شامل ستون سود منهای ستون هزینه است.

 تبریک! اکنون مبلغ دقیق برای اندازه گیری ROI بازاریابی محتوای خود بر حسب دلار با استفاده از Google Analytics و spreadsheet را محاسبه کرده اید.

تعیین ROI با Google Analytics (داده های حاصل از فروش مستقیم)

اول از همه شما باید قسمت e-commerce goal tracking را فعال کرده و آن را تنظیم کنید.

اگر تنظیمات را به درستی انجام داده باشید می توانید ارزش صفحات خود را در وب سایتتان در قسمت Behavior » Site Content » All Pages مانند تصویر زیر مشاهده کنید.

اما با این حال تنها می توانید فروش را برای بار اول مشاهده کنید.

همان طور که قبلاً هم گفتیم هر بازدید کننده تنها یک مقاله را مطالعه نمی کند و در بار اول خرید نمی کند.

بنابراین در اینجا باید از Assisted Conversions استفاده کنید.

این قسمت تعداد متغیرهایی که در تمام مسیر مشتری بوده اند را در نظر می گیرد.

به آدرس Conversions » Multi-Channel Funnels » Assisted Conversions بروید.

روی یک کانال کلیک کرده و به ستون Lead یا ستون Click Direct Conversion Value نگاه کنید تا ببینید هر پست چه درآمدی از روش های منابع مستقیم و غیر مستقیم برای شما تولید کرده است.

بیشتر بخوانید  بهینه سازی سایت با ابزاری رایگان (اصول سئو)

با دقت بیشتر در این گزارش می توانید دریابید که کدام کانال باعث بیشترین نرخ خرید شده است.


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *