برچسب چیست؟ روش اصولی استفاده از Tag یا برچسب گذاری

برچسب چیست؟

هر دو دسته بندی و نشانه گذاری در ارائه محتوای یک وب سایت یا وبلاگ کاربرد دارند. به منظور حفظ سادگی و دسترسی بهتر کاربران به محتوای سایت، پیشنهاد می‌شود که تعداد دسته‌ها از پنج دسته بیشتر نباشد. کاربران برای پیمایش به یک موضوع خاص در سایت شما از دسته بندی ها استفاده می کنند و تعداد زیاد دسته ها می تواند باعث سردرد آنها شود و محدودیت آن باعث می شود نویسنده به راحتی موضوع مقاله بعدی خود را انتخاب کند و مکان مناسب ارسال را تعیین کند. نشانه گذاری نیز برای اهداف مشابهی استفاده می شود و ترکیب این دو می تواند راهنمای خوبی برای کاربران برای یافتن محتوای مورد نظر در سایت شما باشد. در این مقاله نحوه استفاده صحیح برچسب ما برای برچسب پرداخت خواهیم کرد.

برچسب ها دسته بندی های خاص و کوچکتری را برای محتوای سایت شما ایجاد می کنند و به محتوای هر پست بستگی دارد، در حالی که دسته بندی بر اساس موضوع پست است. شما باید از نشانه گذاری برای ایجاد پیوند بین مطالب از دسته های مختلف استفاده کنید.

برای مثال فرض کنید درباره فیلم «گذشته» به کارگردانی «اصغر فرهادی» مقاله ای نوشته اید، دسته بندی این مقاله قطعا چیزی شبیه «بررسی فیلم» یا «معرفی فیلم» خواهد بود و عبارت «اصغر فرهادی» را انتخاب کنید زیرا دسته بندی نمی تواند انتخاب مناسبی باشد. اما در بخش «اخبار سینما» مطلبی درباره اعطای جایزه اسکار به اصغر فرهادی منتشر کردید. حال فرض کنید کاربر سایت شما در حال خواندن فیلم «گذشته» است و می خواهد درباره کارگردان آن بیشتر بداند.

در صورتی که در دو مقاله ذکر شده تگ “اصغر فرهادی” را تنظیم کرده باشید، کاربر به راحتی و با کلیک بر روی آن می تواند تمامی مطالب مرتبط با “اصغر فرهادی” را مشاهده کند. می توانید از همین مثال برای هر زمینه کاری یا موضوع دیگری استفاده کنید. برچسب ها در واقع کلمات مهمی در متن شما هستند (با کلمات کلیدی اشتباه گرفته نشوند).

به امید اینکه مثال بالا شما را در انتخاب برچسب برای محتوای سایت راهنمایی کرده باشد، 4 نکته اساسی را بیان می کنیم که در مورد برچسب گذاری اهمیت ویژه ای دارد:

بیشتر بخوانید  flat design یا طراحی تخت چیست؟ استفاده در سایت و لوگو

1- برچسب باید کوتاه باشد

یک قانون کلی در کلاژ این است که باید کوتاه باشند و در فارسی بهتر است از سه کلمه بیشتر استفاده نکنید. استفاده از عبارات یا جملات طولانی راه درستی نیست. شما باید در چند جمله کوتاه تمام موضوعات مرتبط با نوشتن را تعریف کنید. اگر به مثال بالا برگردیم، برچسب هایی مانند «اصغر فرهادی» و «فیلم گذشته» برای مقاله ای درباره نقد فیلم «گذشته» مناسب هستند.

استفاده از برچسب های طولانی

در تصویر بالا که لینک سایت فروشگاهی است برای هر تگ از یک کلمه استفاده شده است اما تعریف نادرست آنها در قسمت مدیریت باعث شده از یکدیگر جدا نشوند و به عنوان یک عبارت طولانی شناخته شوند!

2- تعداد تگ های یک مقاله باید کم باشد

این تگ برای راهنمایی کاربران در یافتن محتوای مرتبط استفاده می شود. با افزایش تعداد آنها باعث سردرگمی کاربران، افزایش تعداد صفحات سایت و ایجاد دسته بندی های بلااستفاده و نامناسب می شوید. به خاطر داشته باشید که گوگل زمان خاصی را در روز برای تایید و ایندکس کردن سایت شما اختصاص می دهد، صفحات غیرضروری زیاد باعث نادیده گرفته شدن صفحات اصلی سایت و فریب خزنده های گوگل می شود.

نمونه ای از برچسب گذاری ضعیف در سایت های فروشگاهی

3- از تگ های قبلی استفاده کنید

موضوعات مورد علاقه کاربران سایت را شناسایی کنید و از آنها به عنوان برچسب استفاده کنید. تعداد مشخص و از پیش تعیین شده تگ داشته باشید و در هر پست بسته به محتوای آن از آنها استفاده کنید. این اشتباه است که یک برچسب بسیار خاص و نه عمومی برای یک مقاله تعریف کنید زیرا ممکن است مقاله دیگری به آن لینک نداشته باشید یا این برچسب مورد علاقه و نیاز کاربران سایت نباشد. به عنوان مثال انتخاب نام یک کالا از فروشگاه به عنوان برچسب اصلا مناسب نیست زیرا شما هرگز محصول دیگری با همین نام نخواهید داشت.

4- به تفاوت آنها با دسته توجه کنید

از نام دسته بندی سایت به عنوان برچسب محتوا استفاده نکنید. فقط دسته ها محتوای مرتبط خود را به کاربران نشان می دهند. قرار دادن آنها به عنوان برچسب و نمایش آنها در یک صفحه جدید با همان محتوا تنها بر سئو سایت تأثیر منفی می گذارد و به کاربران شما کمکی نمی کند تا محتوا را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید  افزایش ترافیک سایت، آموزش و نحوه ترافیک ارگانیک برای سایت

برچسب گذاری ضعیف چه مشکلاتی را برای سایت ایجاد می کند؟

می توان گفت که صفحات ایجاد شده به اشتباه و با علامت گذاری به 3 دسته اصلی تقسیم می شوند:

1- محتوای تکراری یا تولید محتوای تکراری

اگر برچسب هایی را انتخاب کنید که دقیقاً محتوای مشابهی دارند، در واقع محتوای تکراری تولید کرده اید. به عنوان مثال می توانید برچسبی با عنوان “رستوران با موسیقی زنده” داشته باشید و در عین حال از تگ دیگری با عنوان “موسیقی زنده در رستوران” استفاده کنید. در عمل رستوران هایی که در صفحه این دو تگ ظاهر می شوند کاملاً یکسان هستند و محتوای دو صفحه بسیار نزدیک به یکدیگر خواهد بود.

2- آدم خواری یا شباهت موضوعی صفحات

گاهی اوقات صفحاتی در سایت ایجاد می شوند که همان مفهوم را به کاربر و گوگل منتقل می کنند. این صفحات ممکن است محتوای یکسانی نداشته باشند، اما برای عبارتی مشابه هدف قرار می گیرند. به عنوان مثال، اگر شما مقاله ای در مورد رستوران بارزیل نوشته اید و برچسب “رستوران بارزیل” را انتخاب کرده اید، دو صفحه در سایت ایجاد کرده اید که گوگل آنها را با موضوع مشابه شناسایی می کند.

در این شرایط گوگل و شما نمی دانید کدام صفحه بهترین گزینه برای قرار گرفتن در عبارت رستوران بارزیل خواهد بود. در چنین شرایطی این دو صفحه یکدیگر را مستهلک می کنند.

ممکن است به جای اینکه یکی از آنها رتبه بالایی کسب کند، هر دو در نتایج گوگل ظاهر شوند، اما رتبه خوبی نداشته باشند.

3- صفحات زامبی یا صفحات بی ارزش

صفحات تگ از نظر گوگل از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار هستند و شانس آنها برای کسب موقعیت در نتایج گوگل بالاست. اما نمی توان یک عبارت را در صفحاتی مانند این هدف قرار داد. به عنوان مثال، یک برچسب بسیار بعید است که با عباراتی مانند “رستوران”، “دانلود”، “سه بعدی” یا مشابه طبقه بندی شود. اگر عنوان تگ شما خیلی کوتاه و کلی باشد، صفحه تولید شده کاملا پوچ یا زامبی خواهد بود.

بیشتر بخوانید  پیج رنک گوگل چیست؟ افزایش پیج رنک برای سایت

اگر تعداد صفحات زامبی در یک سایت زیاد باشد، زمان ربات های گوگل صرف بررسی و ایندکس کردن آنها می شود، بنابراین سرعت ایندکس صفحات مهم تری مانند مقاله یا خود محصول کاهش می یابد. اگر تعداد صفحات بی ارزش سایت شما زیاد باشد، اعتماد گوگل به کیفیت محتوای آن از بین می رود.

برای درک بهتر این سه عنصر به تصویر دقت کنید. در این تصویر سیستم تگ یکی از معروف ترین و معتبرترین سایت های فارسی بررسی شده و انواع خطاها در آن صورت گرفته است.

نشانه گذاری را می توان یکی از ابزارهای مهم در استراتژی سئو دانست که رعایت استانداردهای آن یکی از مهمترین وظایف ما پس از تولید محتوا خواهد بود. در کارگاه آموزشی سئو و تولید محتوا، به طور عمیق در مورد استانداردهای برچسب گذاری و تاثیر آن بر سئو صحبت خواهیم کرد.

آخرین کلمه

برچسب ها می توانند تاثیر زیادی بر سئوی سایت شما داشته باشند و همچنین برای افزایش کارایی سایت استفاده می شوند. البته به شرط استفاده صحیح از آنها.

قرار دادن کلمات کلیدی مورد نظر خود به عنوان برچسب و استفاده بیش از حد از آنها تاثیری بر رتبه شما در نتایج گوگل نخواهد داشت و حتی ممکن است جریمه ای برای شما به همراه داشته باشد. امروزه در اینترنت به صفحاتی برمی خوریم که از تعداد زیادی تگ مشابه در پایین مقاله استفاده می کنند و برخی از آنها رتبه خوبی در نتایج گوگل کسب کرده اند.

سئو مکانیک این اطمینان را به شما می دهد که رتبه کسب شده به دلیل استفاده از تگ های متعدد و مشابه نبوده و احتمالا به دلایل دیگری مانند ضعف سایر رقبا می باشد. پیشنهاد می کنیم به خوانندگان سایت خود احترام بگذارید و اثربخشی سایت را فدای تکنیک های نادرست سئو نکنید.


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *