با لینکدین نیازی نیست برای شبکهسازی و گسترش ارتباطات حرفهای خود، در انتظار رویدادهای اجتماعی باشید.
شبکهسازی، یک استراتژی ثابت شده در گسترش ارتباطات حرفهای افراد در هر حوزهای است
امروزه با وجود بسترهایی چون لینکدین، نیازی نیست تا رویداد حرفهای بعدی که در شهرتان برگذار خواهد شد صبر کنید.
بلکه میتوانید در هر زمان و هر مکانی از طریق لپتاپ یا تلفن همراه خود در نهایت آسودگی به این مهم بپردازید.
لینکدین (LinkedIn) چیست؟
لینکدین (LinkedIn) یک شبکه اجتماعی حرفهای از کمپانی مایکروسافت است که بیش از 740 میلیون کاربر از سراسر جهان دارد.
لینکدین امروز شبکهسازی افراد در محیط حرفهای را تحت تاثیر قرار داده و شیوه آن را به کلی تغییر داده است.
این پلتفرم به شما امکان میدهد تا برای موقعیتهای شغلی اقدام کنید و همکاران و افراد فعال در حوزه حرفهای خود را دنبال کنید و با آنها در ارتباط باشید.
اما بزرگ ترین مزیتی که لینکدین را به یک بستر فوقالعاده برای شبکهسازی و ارتباط گرفتن با افراد تبدیل میکند، آن است که شما در این شبکه امکان ارتباط گرفتن با افراد نامدار و شاخص در حرفه خود را خواهید داشت.
افرادی که اگر این شبکه وجود نمیداشت، شاید هیچوقت امکان مصاحبت و ارتباط گرفتن با آنها را نمیداشتید.
حال این که چطور در بستر لینکدین به شبکهسازی بپردازیم و روابط حرفهای خود را گسترش دهیم؟
روابطی که میتوانند در مسیر حرفهایمان تاثیرگذار باشند و موجب پیش آمدن فرصتهای حرفهای بیشماری شوند.
در ادامه در سئو مکانیک به این موضوع میپردازم و نکاتی را بیان میکنم که میتواند بسیار کمککننده باشد.
-
پروفایل خود را متمایز کنید.
وقتی به صورت حضوری در رویدادی حرفهای قصد آشنایی و ارتباط با افراد حاضر را دارید، تاثیر اولیهای که از خود به جای میگذارید بسیار مهم است و بسیاری از اوقات، افراد شما را بر اساس این تاثیر اولیه خواهند شناخت.
فضای مجازی و شبکههای اجتماعی هم از این موضوع مستثنی نیستند و شما باید با مولفههایی که برای شخصیسازی حساب کاربری خود در اختیار دارید، تا حد ممکن پروفایل خود را متمایز و تاثیرگذار کنید.
قبل از آن که شروع به شبکهسازی و ارتباط گرفتن با افراد از طریق حساب لینکداین خود کنید، مطمئن باشید که صفحه پروفایلتان را تکمیل و بهینهسازی کردهاید.
تمام بخشهای پروفایل شما باید تکمیل شده باشد و همچنین نباید فضای خالی و فاصله میان اطلاعاتی که در آن قرار دادهاید وجود داشته باشد. همانند صفحه خودم در لینکدین
در ادامه با جزئیات بیشتری به بعضی از مهمترین بخشها در یک حساب کاربری لینکداین میپردازم.
تصویر پروفایل / Profile photo
هرگز اهمیت تصویر حساب کاربری خود را دست کم نگیرید!
پروفایلهایی در لینکداین که یک پرتره حرفهای را به عنوان تصویر خود دارند، بازدید و تعامل بیشتری دریافت میکنند، پس هرگز تصویر پروفایل خود را خالی نگذارید.
اگر نمیتوانید هزینه یک پرتره حرفهای را بپردازید و یا زمان آن را ندارید، میتوانید خودتان به سادگی این کار را انجام دهید، تمام چیزی که نیاز خواهید داشت، یک پسزمینه ساده و تلفن همراهتان خواهد بود.
توجه داشته باشید که ابعاد ایدهآل برای تصویر پروفایل لینکداین، 400 * 400 پیکسل است.
عنوان / HeadLine
حساب لینکدین شما در واقع مانند رزومه شما است، بنابراین باید سعی کنید تا حد ممکن حرفهای به نظر برسد.
بخش بعدی در یک حساب لینکدین که درست در پایین تصویر پروفایل قرار دارد، عنوان حرفهای شما است.
در این قسمت شما باید مشخص کنید که دقیقا چه کاری میکنید و در چه زمینهای تخصص دارید.
این عنوان، در کنار تصویر پروفایل شما، اولین مواردی هستند که افراد پس از ورود به صفحه حساب شما میبینند، بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار هستند و در این بخش شما باید تلاش کنید تا حد ممکن توجه جامعه مخاطب خود را جلب کنید.
میتوانید در عین حفظ تواضع، بر نقش مهم و جایگاه حرفهای خود در محل کار و یا تحصیلتان تاکید کنید.
خلاصه حرفهای / Summary
بخش بعدی در حساب لینکدین شما خلاصه فعالیتهای حرفهایتان است.
این بخش در واقع یک نسخه طولانیتر از بخش قبلی، یعنی عنوان است و در این قسمت فرصت آن را دارید که با جزئیات بیشتری به توضیح عناوین حرفهای خود بپردازید.
اگر روی برندسازی شخصی خود کار کردهاید، سعی کنید در این قسمت بر برند شخصی خود تاکید کنید
درمورد تخصص خود که در قسمت عنوان آوردهاید به طور اجمالی بنویسید و توضیح دهید که همکاری با شما توسط همکاران و یا کارفرمایان احتمالی، چه منافعی برای آنها خواهد داشت.
اگرچه میتوانید در این بخش تا 2000 کاراکتر بنویسید، اما سعی کنید آن را خلاصه و مختصر نگه دارید و از قرار دادن اطلاعات اضافی و بیهوده پرهیز کنید
چرا که ممکن است در صورت طولانی بودن، این قسمت توسط مخاطبانتان خوانده نشود.
کلیدواژهها یک روش عالی برای آن هستند که در نتیجه جستجوی افراد حرفهای در حوزه تخصص شما، حاضر شوید.
اگر کارفرمایان و یا همکارانتان نتوانند حساب کاربری شما را در نتیجه جستجوی خود برای یک عنوان حرفهای پیدا کنند، به طبع شما شانسی برای آن عنوان شغلی و پیشنهاد کاری نخواهید داشت.
کلیدواژههای استراتژیک در قسمتهای مختلف پروفایل شما از جمله خلاصه حرفهایتان، مزیت پروفایل شما برای شبکهسازی حرفهایتان خواهد بود.
به عنوان مثال، اگر شما کلیدواژه «بازاریاب محتوا» را در قسمت خلاصه حرفهای پروفایل خود قرار دهید و کاربر دیگری در لینکداین این عبارت را جستجو کند، احتمال بالایی وجود دارد که حساب شما در نتایج جستجوی آن کاربر ظاهر شود
بنابراین احتمال بالاتری وجود دارد که آن کاربر با شما ارتباط برقرار کند و شما را برای نیاز خودش در زمینه بازاریابی محتوا در نظر داشته باشد.
تجربه / Experience
این بخش به مانند بخش سوابق حرفهای در رزومه شما است، با این حال کپی کردن سوابق حرفهای از رزومهتان در این قسمت بهترین راه برای تکمیل آن نیست.
در این بخش، لینکدین به شما امکان میدهد که خلاقتر باشید و با رویکرد متفاوتی به توضیح سوابق حرفهای خود بپردازید.
در کامل کردن این قسمت توجه داشته باشید که فقط سوابق حرفهای مرتبط را ذکر کنید و برای هر عنوان حرفهای که داشتهاید، در دو یا سه جمله کوتاه دستاوردها و تجاربی که در آن موقعیت شغلی کسب کردهاید را توضیح دهید.
توصیههای حرفهای / Recommendations
لینکدین این فرصت را برای شما فراهم میکند تا بتوانید از اعتماد همکاران و افراد معتبر در حوزه کاری خود استفاده کنید و آن را در قالب توصیههای حرفهای در حساب کابری خود بیاورید.
اگر همکار، استاد، کارفرما و یا مشتریای دارید که میدانید از عملکرد حرفهای شما راضی است و در لینکداین هم حساب دارد، میتوانید از او درخواست کنید تا از طریق لینکدین، شما را به مخاطبانتان پیشنهاد دهد و توصیه کند.
پس از آن، افراد با ورود به صفحه کاربری شما در لینکدین، میتوانند ببینند که چه کسانی شما را توصیه کردهاند و از شما رضایت داشتهاند.
این موضوع اعتماد کارفرمایان و مشتریان جدید را نیز راحتتر جلب میکند و باعث میشود تا قدرت و اعتبار حرفهای شما بیشتر شود.
-
با افراد ارتباط بگیرید و در تعامل باشید.
پس از آن که پروفایلتان تکمیل شد، حال زمان آن است که شروع به ارتباط و تعامل با دیگر کاربران در لینکدین کنید.
در لینکدین عبارتی با عنوان «Connect» به معنی ارتباط گرفتن وجود دارد و میتوان گفت این عبارت کارکردی مشابه با عبارت «Follow» و دنبال کردن در دیگر شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام و توییتر دارد.
وقتی شما با یک کاربر ارتباط میگیرید و با او کانکت میشوید، یک کانکشن به حساب کاربری شما در لینکدین اضافه خواهد شد.
زمانی که بیش از 500 کانکشن در لینکدین ایجاد کنید، شبکهسازی در حوزه حرفهای خود را با موفقیت انجام دادهاید و در لینکدین جایگاهی معتبر در میان اجتماع افراد با تخصصهای مشابه خواهید داشت.
اما توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید کورکورانه با افراد ارتباط بگیرید و به کانکشنهای خود اضافه کنید.
با افرادی در زمینه حرفهای خود ارتباط بگیرید که فکر میکنید ممکن است در آینده با آنها همکاری داشته باشید و یا افرادی که فکر میکنید میتوانند در مسیر حرفهایتان کمککننده باشند.
همیشه برای ارسال درخواست کانکت شدن با افراد، یک متن شخصیسازی شده و اختصاصی برای آنها داشته باشید
سعی کنید از دعوتنامه عمومیای که لینکدین به صورت پیشفرض در اختیار شما قرار میدهد استفاده نکنید.
ارسال درخواست ارتباط با پیام پیشفرض لینکداین معمولا این طور به نظر میرسد که شما ارزشی برای آن فرد قائل نیستید و یا حتی او را نمیشناسید و به صورت تصادفی به افراد مختلف پیشنهاد کانکت شدن میدهید تا تعداد کانکشنهای خود را افزایش دهید.
یک پیام کوتاه با لحنی مودبانه و دوستانه که خود را در آن معرفی میکنید و توضیح میدهید که چرا دوست دارید با آن فرد ارتباط داشته باشید، میتواند تاثیر اولیه خوبی از شما بر ذهن آن فرد بگذارد و شروع یک رابطه موفق حرفهای باشد.
پس از آن که با رعایت نکاتی که به آنها اشاره شد درخواست ارتباط خود را برای افراد مورد نظر ارسال کردید، باید منتظر بمانید تا نظر آنها را بدانید.
اگر شخصی درخواست ارتباط شما را پذیرفت، حال وقت آن است که شروع به ساختن یک رابطه حرفهای با او کنید.
برای این کار میتوانید نظرات خود را درباره محتوایی که به اشتراک میگذارد با او در میان بگذارید، برای پستهایش کامنت بگذارید، آنها را لایک کنید و با دیگر دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.
علاوه بر این میتوانید گاهی به او پیام بدهید و جویای احوالش باشید، با این کار در طول زمان شما در ذهن آن فرد تثبیت میشوید و تصویر ذهنی مثبتی از خود به جای میگذارید.
بنابراین اگر موقعیتی مرتبط با حوزه حرفهای شما در کسب و کار آن شخص وجود داشته باشد، احتمال بیشتری برای ارجاع آن موقعیت به شما وجود خواهد داشت.
شبکهسازی حرفهای تماما با روابط عمومی شما گره خورده است.
اگر یک کانکشن ساکت برای افراد باشید، رابطه خاصی میان شما شکل نمیگیرد و رشد نمیکند و در این صورت به طبع شانس بسیار پایینتری برای ارجاع موقعیتهای حرفهای و فرصتهای شغلی توسط افراد خواهید داشت.
-
محتوای جذاب به اشتراک بگذارید.
در راستای شبکهسازی حرفهای در بستر لینکدین نباید از اهمیت تولید و اشتراکگذاری محتوای مناسب غافل شوید.
شما میتوانید با تولید محتوای مناسب و جذاب، خود را به عنوان یک فرد متخصص و ماهر در حرفه خود معرفی کنید.
به اشتراک گذاشتن یک مقاله که اخیرا آن را مطالعه کردهاید و به نظرتان جالب بوده است، میتواند نقطه مناسبی برای شروع باشد.
اما اگر واقعا قصد دارید تا به عنوان یک متخصص در اجتماع افراد و سازمانهای حرفهای در بستر لینکدین شناخته شوید و روابط ارزشمندی را از این طریق برای خود ایجاد کنید، باید شروع به تولید محتوا و مقالات اختصاصی خودتان بکنید.
منتشر کردن مقالات اختصاصی از خودتان در لینکدین، نه تنها تخصص شما را به کانکشنهایی که دارید ثابت میکند،
بلکه باعث این خواهد شد که افراد راحتتر بتوانند شما را در نتایج جستجوی خود پیدا کنند و به عبارت دیگر موجب رشد کانکشنها و موقعیتهای حرفهای که به شما ارجاع میشوند، خواهد بود.
در انتشار محتوا و مقالات خود استفاده از هشتگ ها را فراموش نکنید، با استفاده از هشتگها در محتوایی که به اشتراک میگذارید،
میتوانید به طور مشخص جامعه مخاطبی که در نظر دارید را هدف قرار داده، آنها را به صفحه خود جذب کنید و شبکهسازی هدفمندتری در این بستر داشته باشید.
پستهایی که در لینکدین به اشتراک میگذارید مانند پستها در سایر شبکههای اجتماعی، بخشی با عنوان کامنتها دارند و نظراتی که در این قسمت به اشتراک گذاشته میشوند نیز میتوانند نقطه مناسبی برای شروع یک گفتگو با افراد باشند.
همان طور که پیشتر اشاره کردیم، مهمترین چیز در شبکهسازی حرفهای، چه در موقعیتهای حضوری و چه در بسترهایی آنلاین از جمله لینکدین، داشتن روابط عمومی بالا است
در واقع شما باید از هر فرصتی که دارید برای ایجاد روابط حرفهای جدید استفاده کنید و تولید و انتشار محتوا که در مورد آن توضیح دادیم هم یکی دیگر از این فرصتها هستند که در این پلتفرم برای ما تعبیه شدهاند.
درباره نوع محتوایی که تصمیم دارید به اشتراک بگذارید فکر کنید.
به عنوان مثال مطالعات نشان میدهند پستهایی در شبکههای اجتماعی که سرگرمکننده هستند، بالاترین شانس برای دریافت تعامل و حمایت از سوی مخاطبان را دارند و در واقع لایک و کامنت بیشتری دریافت میکنند.
پس از آن به ترتیب پستهای الهامبخش، پستهای آموزشی و پستهایی که داستانی را تعریف میکنند، محبوبترین پستها در نزد مخاطبان و کاربران شبکههای اجتماعی هستند.
همچنین برای تنوع بخشیدن به محتوای خود میتوانید از تصاویر و ویدئوها نیز استفاده کنید. از ابزار های بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
در نظر داشته باشید که تنوع و استفاده از انواع مختلف محتوا که امکان تولید آن را دارید، میتواند بازدهی محتوایی که به اشتراک میگذارید را به طور قابل توجهی افزایش دهد.
سعی کنید حداقل هفتهای یک بار در لینکدین خود یک پست جدید بگذارید و این مقدار بسته به زمانی که برای این کار در نظر دارید، میتواند تا 5 پست جدید در هفته باشد.
با این حال شما باید در طول زمان، حالتهای مختلف را بسنجید و ببینید که چه تعداد پست در هر هفته میتواند بهترین نتیجه و بیشترین بازدهی را برای مخاطبان شما داشته باشد.
-
به گروههای لینکدین بپیوندید.
اگر میخواهید که توسط کارفرمایان و همکاران خود در نظر گرفته شوید و روابط ارزشمندی را با آنها ایجاد کنید
یکی دیگر از بهترین امکاناتی که لینکدین در اختیار ما میگذارد، امکان ایجاد و پیوستن به گروهها با موضوعات و عناوین مختلف است.
به عنوان مثال، اگر کلیدواژه «tech» را در قسمت گروههای لینکدین جستجو کنید، به حدود 22000 گروه مرتبط با حوزه تکنولوژی دسترسی خواهید داشت.
اگر در چند گروه فعال و معتبر در حوزه حرفهای خود عضو شوید، هزاران نفر در مشاغل مرتبط با تخصص شما میتوانند پروفایل شما را ببینند و بسیاری از آنها میتوانند افرادی باشند که مایل به ارتباط گرفتن با آنها باشید.
برای این که این استراتژی تاثیرگذارتر باشد، پس از عضویت در این گروهها باید فعال بوده و با دیگر افراد حاضر در گروه در تعامل باشید.
در بحثها شرکت کنید، سوالاتی را که مرتبط با حوزه تخصصی شما هستند پاسخ دهید و حتی میتوانید محتوای مرتبط با موضوع گروه در آن به اشتراک بگذارید.
به یاد داشته باشید که گروهها برای یک اجتماع از افراد هستند و نه برای شما، بنابراین به جای آن که بیش از حد به تبلیغ خود بپردازید، تلاش کنید تا یک عضو ارزشمند در گروه باشید.