الگوریتم RankBrain و تاثیر تجربه کاربری بر سئو – سئو مکانیک

در اکتبر 2016، گوگل اعلام کرد که RankBrain به عنوان سومین عامل موثر در رتبه بندی نتایج گوگل شناخته شده و نقش مهمی در خروجی نتایج جستجوی گوگل ایفا می کند. با بهبود این الگوریتم می توان گفت که نقش آن در سال 2018 قویتر از گذشته خواهد بود. در این مقاله سعی می کنیم هوش مصنوعی گوگل را به شما معرفی کنیم و عواملی را که گوگل می خواهد رفتار کاربران را کنترل کند بررسی کنیم.

اگر هنوز با مفاهیم اولیه سئو آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنم قبل از مطالعه این مقاله سری مقالات آموزش سئو مبتدی و مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.

RankBrain یا رتبه بندی با هوش مصنوعی، الگوریتم جدید گوگل مبتنی بر یادگیری مداوم است که به گوگل کمک می کند نتایج جستجو را بر اساس رفتار کاربر بهینه کند.

تصور کنید که عبارت SEO 2018 را در گوگل جستجو می کنید و لینک یکی از مقالات سئو مکانیک را در جایگاه چهارم گوگل مشاهده می کنید. روی این لینک کلیک کنید و وارد صفحه شوید. به این ترتیب گوگل رفتار شما را تحلیل می کند. اگر پاسخ مورد نظر خود را در این صفحه پیدا کردید و دیگر عبارات مشابه یا مشابه را در گوگل جستجو نمی کنید، الگوریتم رنک برای صفحه ای که وارد کرده اید نمره مثبت در نظر می گیرد و با تکرار این سناریو جایگاه این صفحه را در نتایج گوگل بهبود می بخشد.

از طرف دیگر، تصور کنید که سایت یا صفحه ای با محتوای نامناسب در رتبه 1 نتایج جستجوی گوگل قرار گرفته و بسیاری از کاربران پس از انتخاب آن به صفحه جستجوی گوگل بازگشته و عبارتی مشابه را جستجو می کنند. در این شرایط گوگل متوجه می شود که صفحه پیشنهادی مورد توجه کاربران قرار نگرفته و رتبه 1 موقعیت واقعی آن نیست. بنابراین، مکان این صفحه ممکن است تغییر کند.

بر این اساس، دو عامل برای الگوریتم Rankbrain مهم هستند. اول اینکه کاربران چقدر در صفحه شما می مانند (Dwell Time) و دوم اینکه چند درصد از کاربران هنگام جستجو در گوگل لینک سایت شما را انتخاب می کنند (CTR).

تأثیر زمان ماندگاری بر RankBrain

همانطور که می دانید زمان ماندن زمانی است که کاربر در صفحه شما می گذراند. این زمان برای کاربرانی که مستقیماً یا از طریق بک لینک به سایت شما می آیند قابل محاسبه نیست، بنابراین Dwell Time تفاوت های زیادی با نرخ پرش یا میانگین حضور کاربر در صفحه شما دارد.

بیشتر بخوانید  ایمیل مارکتینگ چیست؟ آموزش حرفه ای Email Marketing

در الگوریتم RankBrain، کاربران ارجاعی قرار می گیرند که یکی از صفحات شما را از نتایج جستجوی گوگل وارد کرده اند. در این زمان، گوگل بر اساس آدرس IP کاربر، نوع مرورگر یا اطلاعات حساب جیمیل کاربر، می‌داند که کاربر با عبارتی خاص به سایت شما هدایت شده است. زمان اقامت از زمانی که کاربر وارد سایت شما می شود تا زمانی که به گوگل بازگردد و عبارت دیگری را جستجو کند محاسبه می شود.

مطالعات اینترنتی نشان داده است که میانگین زمانی که کاربر در صفحات مفید صرف می کند 3 دقیقه و 10 ثانیه است. به عبارت دیگر وقتی کاربر نتیجه جالبی در گوگل پیدا می کند حداقل 3 دقیقه بعد نیازی به جستجوی عبارت دیگر مرتبط با این موضوع نخواهد داشت و احتمالا در این مدت در حال مطالعه مطالب این صفحه است. عاملی که می تواند نقش بسیار مهمی در سرنوشت سئو در سال 2018 داشته باشد.

الگوریتم Rank Brain گوگل نشان می دهد که اگر کاربر زمان زیادی را در این صفحه سپری کرده باشد، احتمالاً محتوای این صفحه نیازهای او را برآورده می کند و محتوای ارزشمندی است. در نتیجه، این صفحه ممکن است جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کند. به تدریج و با تکرار این کار، جایگاه صفحات ارزشمند در رتبه بندی گوگل بهبود می یابد.

فیلم آموزشی Rankbrain

RankBrain یا رتبه بندی با هوش مصنوعی، الگوریتم جدید گوگل مبتنی بر یادگیری مداوم است که به گوگل کمک می کند نتایج جستجو را بر اساس رفتار کاربر بهینه کند.

تاثیر CTR در رتبه بندی نتایج گوگل

CTR مخفف سه کلمه Click Through Rate و مخفف Click Through Rate است. نرخ کلیک بر اساس تعداد عبارات جستجو در گوگل و تعداد کاربرانی که روی لینک شما کلیک کرده اند محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید  خدمات سئو به سبک سئو مکانیک | بالاتر از رتبه 1 گوگل | افزایش هدف‌مند بازدید

تصور کنید که عبارت آموزش سئو را در گوگل جستجو کرده اید. همه نتایج در صفحه اول یک برداشت دریافت می کنند. هر گزینه ای که توسط کاربر کلیک شود نیز یک کلیک دریافت می کند. درصد کلیک برای دیدن (Impression) عددی بین 0 تا 100 خواهد بود که CTR نامیده می شود.

اگر یک سایت در رتبه 3 گوگل و دیگری رتبه دوم را کسب کند، اما CTR سایت پایین تر بیشتر باشد، در دراز مدت گوگل آن دو نتیجه را با یکدیگر جایگزین می کند. چرا که کاربران به سایت پایین تر لطف بیشتری نشان دادند.

رقص گوگل چیست؟

اتفاق جالب تری اینجا در حال رخ دادن است که خیلی ها آن را Google Dance می نامند. وقتی گوگل در تعیین موقعیت دقیق یک صفحه تردید می کند، آن را برای مدت زمان مشخصی در صفحه اول و در رتبه های اول نمایش می دهد. در این مدت رفتار کاربران در مقابل این صفحه بررسی می شود و نرخ CTR آن نسبت به موقعیتی که به آن رسیده است مشخص می شود.

گوگل می داند که CTR رتبه 1 معمولا 35-50 درصد است، حالا اگر این صفحه جدید آمار کمتری داشته باشد، قطعا گزینه خوبی برای قرار گرفتن در رتبه 1 گوگل نخواهد بود و جایگاه خود را از دست خواهد داد.

اگر کاربران زیادی روی این گزینه کلیک کنند و CTR شما مناسب باشد، زمان حضور آنها در صفحه دومین معیار رتبه بندی گوگل خواهد بود. اگر زمان صرف شده توسط کاربر در صفحه مطابق با آمار و استانداردهای جستجوی گوگل باشد، RankBrain موقعیت مناسبی را برای آن در نظر می گیرد و اگر این عدد کم باشد، صفحه شما به موقعیت اولیه خود باز می گردد.

بیشتر بخوانید  Bootstrap چیست و چه کاربردی دارد؟ - سئومکانیک

رفتار طولانی مدت کاربر را بررسی کنید

یکی دیگر از عوامل گوگل و الگوریتم RankBrain بررسی دوره ای رضایت کاربران از یک صفحه است. به عنوان مثال گوگل می داند که در ماه گذشته 1000 کاربر از طریق جستجو وارد صفحه شما شده اند و از طرف دیگر می داند که به طور متوسط ​​هر 100 بازدید کننده در سایت نظر می نویسند یا یک بار صفحه را در شبکه های اجتماعی بازنشر می کنند.

گوگل در زمان های مختلف رفتار کاربران را در صفحه بررسی می کند تا سطح ارتباط و رضایت آنها از محتوا را تخمین بزند. این میزان رضایت بر اساس فعالیت کاربر در صفحه، مهمترین فاکتورهای بررسی تعداد نظرات ارسالی، میزان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و امتیاز محتوا تعیین می شود. بنابراین اگر هنوز با تاثیر رفتار کاربران بر سئو آشنا نیستید، پیشنهاد می کنیم سری مقالات بازاریابی تفسیری سئو مکانیک را مطالعه کنید.

نحوه استفاده از الگوریتم RankBrain

به طور خاص، دو عامل حضور کاربر در صفحه و CTR تأثیر زیادی بر تصمیم Rank Brain در مورد کیفیت محتوای شما دارد. هر چه بیشتر بتوانید در این دو فاکتور پیشرفت کنید، احتمال بهبود وضعیت سئوی خود در سال 2018 بیشتر می شود.تکنیک های صحیح استفاده از RankBrain در مقالات بعدی این مجموعه به شما آموزش داده خواهد شد.

اگر از قسمت هایی از این محتوا مطمئن نیستید یا سوالی دارید، آن را در قسمت نظرات همین مقاله مطرح کنید تا کارشناسان سئو مکانیک پاسخگوی سوالات شما باشند.


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *