Keyword Stuffing چیست؟ چرا تکرار کلمه کلیدی اشتباه است؟ – سئو مکانیک

اصطلاح پر کردن کلمه کلیدی یک روش قدیمی و رایج برای ارائه کلمه کلیدی هدف به ربات های گوگل است. در این روش سعی می شود با تکرار یک کلمه یا عبارت خاص; در متن صفحه، عنوان، توضیحات متا و حتی لینک های داخلی، می توان شانس برنده شدن یک مکان را افزایش داد.

در عمل، این روش تراکم کلمه کلیدی هدف را در صفحه افزایش می دهد و ظاهراً به گوگل کمک می کند تا بفهمد صفحه در مورد چیست. این تکنیک در سال های اخیر بسیار موثر بوده و با ابزارهای تحلیل سئو مانند افزونه Yoast، استفاده از آن بسیار منطقی و صحیح به نظر می رسد.

با به روز رسانی الگوریتم گوگل، تکرار کلمات کلیدی عملا کارایی خود را از دست داده و اکنون به عنوان یکی از روش های اسپم در نظر گوگل شناخته می شود.

در گذشته سعی می کردیم کلمه کلیدی مورد نظر را حداقل در 3 درصد از کلمات صفحه تکرار کنیم یا به عبارتی در هر 3 خط محتوا دو بار ظاهر شود. اما این روش دیگر به اندازه گذشته موثر نیست.

تکنیک تکرار کلمه کلیدی از کجا شروع شد؟

در مراحل اولیه طراحی موتورهای جستجو، الگوریتم های طراحی شده بسیار ساده بودند. در سال‌های اولیه، این الگوریتم‌ها توانایی ضعیفی در درک ارتباط معنایی کلمات و شناسایی معنای یک پاراگراف یا حتی یک صفحه داشتند.

در این شرایط، بهترین راه برای شناسایی موضوع صفحه، انتخاب عباراتی بود که بیشتر در صفحه وجود دارد. خزنده های گوگل بر اساس میزان تکرار یک عبارت در صفحه موضوع، موقعیت مناسب را در نتایج جستجو تعیین می کنند.

کارشناسان سئو از این ضعف موتورهای جستجو استفاده کردند و با تکرار کلمه کلیدی مورد نظر خود سعی در کسب جایگاه بهتر در این عبارات داشتند. به تدریج الگوریتم های گوگل مانند الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم Rank Brain معرفی شدند و از طریق هوش مصنوعی توانستند رابطه معنایی جملات را تشخیص دهند و کیفیت محتوای صفحه را تعیین کنند.

با افزایش دقت ربات های گوگل در شناسایی مفهوم و کیفیت صفحه، تاثیر تکرار کلمات کلیدی کاهش یافت. همانطور که گوگل رسما اعلام کرده است، تکنیک پر کردن کلمات کلیدی را به عنوان یکی از روش های اسپم در سئو می شناسد.

تصویر زیر توضیح دقیق گوگل در مورد پر کردن کلمات کلیدی است که در آن عناصری که معمولا توسط مدیران سایت استفاده می شود ذکر شده است.

بیشتر بخوانید  عاقبت پیج رنک گوگل و تغییر ارزش و کاربرد آن

تکنیک های رایج تکرار کلمات کلیدی

اگر بیش از حد از یک عبارت خاص استفاده کنید، گوگل متوجه خواهد شد که شما سعی می کنید برای آن کلمه کلیدی رتبه بندی کنید. برعکس، این روش کیفیت پایین محتوای تولیدی شما را نشان می دهد که می تواند منجر به از دست دادن موقعیت در نتایج گوگل شود.

در حال حاضر روش های مختلفی برای پر کردن کلمات کلیدی در وب سایت ها استفاده می شود که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم:

1- کلمه مورد نظر را در عنوان صفحه تکرار کنید

یکی از آزاردهنده ترین روش ها تکرار یک عبارت خاص در عنوان صفحه یا سایت است. به این ترتیب مدیر سایت سعی می کند جملات خاصی را با همان معنی در عنوان صفحه تکرار کند و در نتیجه شانس خود را برای کسب مقام در آنجا افزایش دهد. تصویر زیر نمونه ای از تکرار کلمه کلیدی در عنوان صفحه است.

گوگل پیشنهاد می کند که عنوان صفحات کاملاً مشخص و توصیفی باشد. انحصاری به این معنی است که هیچ صفحه دیگری در سایت شما عنوانی مشابه این صفحه ندارد. توصیفی به این معنی است که عنوان صفحه باید توضیحی کوتاه و مفید از محتوای آن صفحه باشد.

2- کلمه کلیدی را در توضیحات صفحه تکرار کنید

در توضیحات صفحه نیز از همین روش استفاده می شود. برخی از مدیران سایت بر این باورند که تکرار یک عبارت خاص یا ترکیب های مختلف آن در توضیحات صفحه می تواند منجر به کسب جایگاه در تمام آن عبارات شود.

اگرچه این روش به راحتی توسط گوگل تشخیص داده می شود، اما ممکن است به دلیل آن موقعیت خود را در نتایج جستجو از دست بدهید. پیشنهاد می شود توضیحات متا متن به صورت توصیفی و با جزئیات در مورد محتوای صفحه باشد و از عبارات جذابی استفاده شود که شانس کلیک کاربر را افزایش دهد.

در قسمت آموزش سئو سئو مکانیک می توانید مقالات مفیدی را که روش های صحیح نوشتن عنوان و توضیحات متا را توضیح می دهند بیابید.

3- تکرار بیش از حد یک جمله در محتوای صفحه

به جرات می توان گفت که پر کردن کلمات کلیدی بیشتر در محتوای مقاله یا محصول استفاده می شود. در این روش مدیر سایت سعی می کند حداقل 3 درصد از محتوای خود را به یک عبارت خاص اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید  وبمستر بینگ - آموزش ثبت سایت و معرفی نقشه سایت در بینگ

افزونه Yoast تکرار کلمات کلیدی را به عنوان یکی از عوامل سئوی محتوا تبلیغ می کرد و محبوبیت وردپرس به سرعت باعث محبوبیت این روش در وب شد. این افزونه تنها ابزاری برای تجزیه و تحلیل محتوای شماست و چراغ سبز آن به معنای کسب جایگاه در کلمه هدف نیست.

بسیاری بر این باورند که اگر چراغ پلاگین سبز باشد، قطعا جایگاه خوبی در نتایج گوگل خواهند داشت. اما در بسیاری از موارد اشتباه می کنند و البته گوگل.

این تکنیک نه تنها وضعیت سئوی شما را بهبود نمی بخشد، بلکه می تواند دلیل قانع کننده ای برای جریمه شدن سایت شما توسط گوگل باشد.

4- لینک را با همان متن در یک صفحه یا در کل سایت تکرار کنید

در برخی از سایت ها مشاهده می شود که عبارت خاصی را در تمام محتوای یک صفحه یا در تمام صفحات سایت به آدرس مورد نظر لینک کرده اند. در این روش معمولاً از اسکریپت ها برای شناسایی عبارت مورد نظر و لینک دادن خودکار به صفحه هدف استفاده می شود.

این روش همچنین نمونه ای از پر کردن کلمات کلیدی است و تاثیر منفی بر سئو سایت شما خواهد داشت.

5- نام محله ها یا عبارات نزدیک به هم را هدف بگیرید

در برخی سایت ها معمولاً جملات طولانی تری در نظر گرفته می شود و به جای تکرار یک جمله در صفحه، از ترکیب های مختلفی استفاده می شود که نام محله ها، شهرها یا حتی مشاغل را هدف قرار می دهد. این روش کاملاً خلاف استانداردهای گوگل است و نمونه ای از بمباران کلمات کلیدی است.

جایگزین خوبی برای تکرار کلمات کلیدی چیست؟

در حال حاضر گوگل سعی می کند به جای توجه به کلمه کلیدی و تکرار آن در صفحه، از مفهوم کلمه کلیدی برای تعیین کیفیت محتوا و جایگاه آن در نتایج گوگل استفاده کند. روش های مختلفی برای مفهوم سازی در تولید محتوا وجود دارد که در مقاله مفهوم کلید چیست به آنها اشاره شده است.

بهترین روش های جایگزین برای پر کردن کلمات کلیدی عبارتند از:

  • استفاده از کلمات هم خانواده و هم معنی
  • از عبارات معادل در انگلیسی استفاده کنید
  • از عبارات توصیفی استفاده کنید که دقیقاً همان مفهوم را بیان می کنند
  • ایجاد پیوند با عبارات طولانی و ترکیبات مختلف
  • بیان موضوعات حاشیه ای که ارتباط معنایی مستقیم با موضوع دارند
بیشتر بخوانید  تغییر رنگ آدرس بار مرورگر هنگام نمایش سایت با موبایل

این تکنیک ها به شما کمک می کند تا مفهوم مورد نظر خود را بدون نیاز به تکرار عبارت خاصی در صفحه به گوگل و البته به کاربر منتقل کنید.

برای مفهوم سازی، باید الگوریتم های گوگل را در هنگام تحلیل محتوای صفحه بدانیم. سپس از این الگوریتم ها برای تولید محتوای استانداردی استفاده می کنیم که هم برای کاربر و هم برای گوگل قابل درک باشد.

فرآیند انتخاب کلمه هدف، دانش الگوریتم ها و تهیه محتوای استاندارد در کارگاه استراتژی سئو و تولید محتوا آموزش داده می شود.

آیا تکرار یک کلمه کلیدی همیشه باعث جریمه سایت می شود؟

پس از خواندن این مقاله، اولین سوالاتی که به ذهن خطور می کند عبارتند از:

  • با وجود این قوانین، چگونه صفحاتی که از این روش استفاده می کنند، گاهی اوقات در نتایج گوگل رتبه خوبی دارند؟
  • چگونه مفهوم مورد نظر را بدون تکرار کلمه مورد نظر در متن به کاربر منتقل می کنید؟
  • آیا تعداد تکرار استاندارد و مشخصی از یک کلمه در صفحه وجود دارد؟

هدف گوگل ارائه محتوای ارزشمند و با کیفیت به افرادی است که آن را جستجو می کنند. هدف شما باید یکسان باشد.

اگر محتوایی که تولید می کنید برای کاربر ارزشمند است و از خواندن آن لذت می برد، مطمئن شوید که توسط گوگل جریمه نمی شوید.

مراقب باشید که روی تعداد تکرار یک جمله در صفحه تمرکز نکنید یا آن را از قسمت های خاصی از مقاله خود حذف نکنید. هیچ عدد مشخص و استانداردی برای تعداد دفعات استفاده از یک کلمه در یک صفحه وجود ندارد.

برای جلوگیری از جریمه گوگل، عمداً و برای اهداف سئو کلمات را در متن تکرار نکنید. ادبیات خود را تغییر ندهید و متن را طوری بنویسید که خواننده بفهمد.

آیا هنوز از تکرار کلمات کلیدی در محتوای وب سایت خود استفاده می کنید؟ آیا فکر می کنید این روش مانند قبل عمل می کند و می تواند جایگاه شما را در نتایج گوگل بهبود بخشد؟ سوالات و تجربیات خود را در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *