عاقبت پیج رنک گوگل و تغییر ارزش و کاربرد آن

اگر منتظر تغییراتی در رتبه صفحه سایت خود و نتیجه تلاش چندین ماهه خود باشید، متوجه شده اید که بعد از گذشت 8 ماه هیچ آپدیت جدیدی انجام نشده است و به نظر می رسد که تلاش ها و هزینه های بسیاری از افراد برای بهبود رتبه صفحه بی نتیجه بوده است. تا چند ماه پیش پیج رنک به طور مرتب و هر سه ماه یکبار به روز می شد و معیار مناسبی برای ارزیابی پیشرفت سایت یا مقایسه اعتبار صفحات وب بود. اما با ورود اسپمرها به این بخش و روش های زیاد برای گرفتن رتبه صفحه جعلی، توجه گوگل به این بخش کم شده و از آخرین آپدیت آن مدت زیادی می گذرد.

مت کاتز در مورد رتبه صفحه گوگل صحبت می کند

مت کاتز در مورد PageRank صحبت می کند

این مقاله نگاهی به یکی از ویدئوهای موجود در بخش گوگل وبمستر دارد و نظرات مت کاتس به عنوان یکی از مدیران ارشد این شرکت را شرح می دهد. پس از اینکه مت کاتز به طور غیررسمی از طریق حساب توییتر خود اعلام کرد که پیج رنک تا سال 2014 به روز نخواهد شد، در ویدیویی توضیحات بیشتری در مورد رتبه پیج و رویکرد گوگل به آن توضیح داد:

پیج رنک به صورت دوره ای به روز می شود و برای مدتی گوگل آن را به طور منظم و در بازه های زمانی معین به روز می کند، از این پس پیج رنک تنها در تعداد محدودی در سال به روز می شود. با گذشت زمان نوار ابزار نمایش رتبه صفحه کارایی و ارزش خود را از دست داد زیرا مرورگرهای قدیمی مانند اکسپلورر از آن پشتیبانی نمی کردند و گوگل کروم به کاربران اجازه اضافه کردن نوار ابزار را نمی دهد و به دلیل تغییرات دیرهنگام در صفحه رتبه سایت ها نمی توان آن را معیار دقیقی برای کاربران در نظر گرفت.

روشی که Matt Cutts گفت، ایده حذف رتبه صفحه را برای همیشه از ذهن مدیران وب سایت تقویت می کند. ارائه دلایل عجیب و غریب مانند عدم نمایش آن در اینترنت اکسپلورر را می توان در نتیجه ضعف گوگل در حفظ کیفیت این معیار و عدم پذیرش آن دانست. Matt Cutts در ادامه خاطرنشان می کند که رتبه صفحه یک سایت نشان دهنده کیفیت محتوای آن نیست، اگرچه بر رتبه نتایج گوگل تأثیر می گذارد. به گفته وی، رتبه صفحه تنها تعداد لینک های ورودی به یک سایت از سایت های دیگر در اینترنت را نشان می دهد:

ساختار و کدنویسی سایت خود را بررسی کنید و از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. سایت شما باید یک صفحه اصلی داشته باشد و مهم ترین صفحات داخلی مستقیماً از آن قابل دسترسی باشد. این روند را تا زمانی ادامه دهید که ساختار کلی سایت شما شبیه ریشه های یک درخت شود. با این روش صفحاتی که در سایت شما ارزش بالایی دارند باید حداکثر یک یا دو قدم از صفحه اصلی فاصله داشته باشند. این باعث بهبود رتبه و موقعیت این صفحات می شود.

برای سایت هایی که به دنبال لینک های طبیعی هستند و جایگاه خود را در نتایج جستجوی گوگل بهبود می بخشند، تولید محتوای مفید و با کیفیت بسیار مهم است. محتوای شما باید آنقدر جذاب باشد که سایت های دیگر تشویق شوند تا آن را گسترش دهند و صفحات شما را به نمایش بگذارند. مت کاتز ادامه می دهد:

سعی کنید افراد بیشتری با محتوای سایت شما آشنا شوند و از اطلاعات آن استفاده کنند. لینک های بیشتری به سایت شما ایجاد می شود و از آنجایی که این لینک ها از صفحات قابل اعتماد با رتبه صفحه بالا می آیند، اعتبار سایت و رتبه صفحه شما افزایش می یابد. در واقع پیج رنک مستقیماً سبک نگارش، صحت اطلاعات و کیفیت محتوای سایت شما را بررسی نمی کند، اما با توجه به اینکه سایت های مفید و جذابی توسط کاربران در اینترنت معرفی می شوند و لینک های زیادی دریافت می کنند، می تواند به نوعی نشان دهنده محبوبیت و کیفیت سایت شما باشد.

برنامه PageRank را تغییر دهید

به نظر می رسد مت کاتز در این ویدیو به چیز جدیدی اشاره نکرده است و اکثر وب مسترها قبلاً این اطلاعات را داشتند. با این وجود نتیجه نهایی که از این مقاله و مداخلات آن می توان گرفت این است که مفهوم رتبه صفحه به عنوان یک عدد خاص تا حدودی فراموش شده است و به کاربران اینترنتی معرفی نخواهد شد، اما ارزش و اهمیت کسب بک لینک طبیعی و مناسب از سایت های معتبر همچنان حفظ شده و بر رتبه نتایج جستجو تاثیر می گذارد. گوگل به طور مرتب الگوریتم پنگوئن را برای مبارزه با لینک های خریداری شده یا غیرطبیعی به روز می کند، بنابراین خطر گمراه کردن وب مسترهای گوگل هر روز افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  استفاده بیش از حد Fetch as google موجب جریمه میشود؟


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *