۵ نکته مهم در سئو تکنیکال سایت – سئو مکانیک

پس از سال 2011، با تغییراتی که به دلیل ورود الگوریتم های رتبه بندی گوگل به دنیای سئو و بهینه سازی سایت صورت گرفت، اصول سئو تغییر جهت قابل توجهی را شاهد بود. دلیل اصلی این تغییر توجه روزافزون موتور جستجوی گوگل به کیفیت محتوای سایت ها بود. این کار موجی از بازاریابی محتوا در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی ایجاد کرد.

پس از این اتفاق بسیاری از بازاریابان و روزنامه نگاران وارد عرصه تولید محتوا شدند و سئو را بیش از جنبه محتوایی پیاده سازی کردند. در حالی که محتوا نسبت به موضوعات فنی سئوی سایت و برنامه نویسی اهمیت کمتری دارد. اگر ساختار سایت درست نباشد و اصول سئو به درستی رعایت نشود، ارزش محتوای سایت نیز از بین رفته و توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو به درستی ایندکس نمی شود. چنین سایتی رتبه خوبی در گوگل کسب نمی کند و تعداد بازدیدکنندگان آن کاهش می یابد.

اهمیت سئو فنی سایت زمانی مشخص می شود که هدف ارائه یک تجربه کاربری با کیفیت به کاربران و افزایش فروش سایت باشد. وجود اشکالات فنی در نحوه رفت و آمد کاربر در سایت باعث سردرگمی و سردرگمی می شود و حتی در بسیاری از موارد او را از خرید منصرف می کند. این به معنای از دست دادن مشتریان و واگذاری سهم بازار به رقبا است.


اهمیت سئو فنی سایت زمانی مشخص می شود که هدف ارائه یک تجربه کاربری با کیفیت به کاربران و افزایش فروش سایت باشد. وجود اشکالات فنی در نحوه رفت و آمد کاربر در سایت باعث سردرگمی و سردرگمی می شود و حتی در بسیاری از موارد او را از خرید منصرف می کند. این به معنای از دست دادن مشتریان و واگذاری سهم بازار به رقبا است.

بیشتر بخوانید  تجربه کاربری در سال جدید - سئومکانیک

در سئو فنی سایت خطاهای زیادی رخ می دهد که برخی از آنها حتی در سایت های معروف نیز به دفعات تکرار می شوند. در ادامه به 5 نکته مهم در سئو فنی سایت می پردازیم.

1. کدهای وضعیت HTTP

به سادگی، استفاده از کدهای وضعیت HTTP، ارسال و دریافت درخواست بین مشتری (مرورگر) و سرور است. شما باید مطمئن شوید که محتوای سایت شما به درستی توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو ایندکس شده است و کاربران می توانند به درستی به آن دسترسی داشته باشند. اگر گوگل نتواند محتوای سایت شما را به درستی ایندکس کند، سایت شما در نتایج گوگل رتبه خوبی نخواهد داشت و ترافیک ورودی به سایت شما کاهش می یابد. یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید تا گوگل سایت شما را بهتر بخزد این است که کدهای وضعیت 4xx و 3xx را کاهش دهید.

کدهای کلاس 3xx معمولاً برای تغییر مسیر فعلی یا درخواست مسیر استفاده می شوند. به عنوان مثال، کد 301 مربوط به تغییر مسیر یا تغییر آدرس یک لینک به یک آدرس جدید است. کدهای کلاس 4xx مربوط به خطاهای HTTP کاربر هستند، به عنوان مثال کد 404 به این معنی است که صفحه مورد نظر کاربر در سایت وجود ندارد. بهترین کاری که می توانید برای کاهش این کدهای وضعیت HTTP انجام دهید این است که تمام صفحاتی که دارای کدهای وضعیت 404، 301، 302 هستند را به روز کنید، تمام این تلاش ها به این معناست که وقتی کاربر روی لینکی کلیک می کند، محتوای مورد نظرش نمایش داده می شود و با خطای 404 یا صفحه ای که نمی خواهد مواجه نمی شود. علاوه بر این، کاهش این کدها از سردرگمی موتورهای جستجو هنگام نمایه سازی محتوای سایت جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید  موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟ - سئو مکانیک

2. محتوای سایت تکراری

محتوای تکراری ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. علاوه بر امکان کپی محتوای صفحات دیگر سایت و یا تشابه ساختار محتوای صفحات خاص بین آنها، ممکن است به دلیل اشتباه در اصول فنی سئوی سایت، محتوای تکراری ایجاد شود. به عنوان مثال، خطا در استفاده از تگ canonical ممکن است منجر به تولید صفحات با آدرس های مختلف شود یا تنظیم نادرست سیستم مدیریت محتوای (CMS) سایت ممکن است منجر به تولید صفحات مشابه یا اضافی شود. همه این موارد باعث سردرگمی گوگل در ایندکس شدن محتوای سایت می شود و سئوی سایت با مشکل مواجه می شود.

موضوع محتوای تکراری در طراحی وب سایت فروشگاهی بسیار حائز اهمیت است زیرا صفحه معرفی محصول معمولا ساختار یکسانی دارد و بیشتر محتوای آن تکراری است. برای تشخیص این صفحات از یکدیگر باید سطح تعامل کاربران با سایت افزایش یابد تا بتوانند با افزودن نظرات و امتیازات خود به محصولات، محتوای این صفحات را از یکدیگر متمایز کنند. کاهش محتوای تکراری باعث افزایش تمرکز کلمات کلیدی مختلف در صفحات سایت می شود که به وب سایت رتبه بالاتری در نتایج گوگل می دهد.

3. ساختار URL سایت

ساختار URL صفحات یک سایت بسیار مهم است زیرا به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای سایت را بهتر درک کنند. در آدرس URL باید از کلمات کلیدی به میزان مناسب استفاده شود و به جای URL های پویا از URL های ثابت استفاده شود. آدرس سایت باید از ساختار سلسله مراتبی یا درختی پیروی کند، یعنی هر چه به صفحات داخلی یک دسته می رویم، محتوا تخصصی تر می شود و در عین حال هر صفحه باید ارتباط نزدیکی با دسته موضوعی اصلی خود داشته باشد.

بیشتر بخوانید  نمایش بنر تبلیغاتی در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل

4. نقشه سایت XML

نقشه سایت XML (زبان نشانه گذاری توسعه پذیر) اساساً یک فایل متنی است که شامل تمام URL های وب سایت شما است. همچنین نقشه سایت شما (سایت مپ) می تواند شامل اطلاعات متا هر آدرس سایت باشد مانند: آخرین به روز رسانی، اهمیت آن و نحوه ارتباط آن با صفحات دیگر. نقشه سایت به گوگل کمک می کند محتوای سایت شما را بهتر ایندکس کند و آن را از به روز رسانی ها مطلع کند. برای آگاهی کامل از اهمیت نقشه سایت و نحوه دستیابی به آن، مقاله نقشه سایت چیست؟ بخوانش

5. سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری سایت بیش از هر چیز از نظر کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت مهم است، یعنی اگر سایتی کند باشد، کاربران را خسته می کند و حتی می تواند آنها را از مشاهده بقیه مطالب منصرف کند. از آنجایی که سرعت بارگذاری بر کیفیت تجربه کاربری سایت ها تأثیر می گذارد، گوگل نیز به آن اهمیت می دهد و به سایت های سبک وزن با سرعت بارگذاری بالا رتبه بالاتری می دهد. سرعت بارگذاری در طراحی سایت تجاری نیز نقش مهمی در بهبود نرخ تبدیل سایت و در نهایت افزایش فروش دارد.

راه های زیادی برای بهبود سرعت بارگذاری سایت وجود دارد که اغلب نیاز به دانش برنامه نویسی و طراحی سایت دارد. اما 3 روش معمول و نسبتا آسان برای افزایش سرعت سایت عبارتند از:

  • فشرده سازی کدهای CSS، جاوا اسکریپت و HTML
  • دیگر نیازی به استفاده از کش مرورگر نیست
  • بهینه سازی تصویر

وضعیت فنی سئو سایت باید ماهانه بررسی شود و تغییرات لازم انجام شود. انجام این فعالیت ها بیهوده نیست و تاثیر فوری بر افزایش ترافیک ورودی به سایت از گوگل دارد.


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *