۱۰ نکته برای ترسیم پرسونای مخاطب هدف

بازاریابی محتوا مانند سایر فعالیت های بازاریابی است که نباید بدون استراتژی شروع شود. برای اطمینان از اینکه محتوای تولید شده در سایت شما توجه مخاطبان هدف شما را به خود جلب می کند و آنها را به تعامل با شما درگیر می کند و همچنین تعداد کافی مشتری بالقوه برای شما ایجاد می کند، باید ویژگی ها و علایق کلیدی آنها را بشناسید.

ایجاد پرسونای مخاطب به شما کمک می کند تا محتوای مورد نیاز خود را درک کنید. این به شما امکان می دهد لحن، قالب و استراتژی تحویل مناسب را برای محتوای خود انتخاب کنید. همچنین در مورد موضوعاتی که برای ایجاد محتوا انتخاب می‌کنید و جایی که مشتریان شما اطلاعات را پیدا و مصرف می‌کنند، بینشی خواهید داشت.

شخصیت مخاطب در بازاریابی محتوا به چه معناست؟

شخصیت ها به صورت زیر تعریف می شوند:

پرسوناها شخصیت‌های کهن‌الگویی هستند که نشان‌دهنده انواع مختلف کاربران، نظرات آنها، مجموعه‌ای از رفتارهای مرتبط با سایت، برند و محصولاتی هستند که شباهت‌های زیادی دارند و به جامعه مخاطبان هدف مربوط می‌شوند.

در واقع پرسوناها شخصیت های خیالی هستند که برای نشان دادن انواع مختلف کاربرانی که از یک وب سایت یا محصول استفاده می کنند تعریف شده اند. پرسونا نماینده گروهی از کاربران است که در عمل از سیستم استفاده خواهند کرد.

چرا در بازاریابی محتوا نیاز به جذب پرسونای مخاطب داریم؟

پرسوناها ابزاری برای در نظر گرفتن اهداف، خواسته ها و محدودیت های مشتریان هستند.

ترسیم پرسونای مخاطب به شما کمک می کند در مورد خدمات، محصولات، تعاملات، ویژگی ها و جنبه های بصری سایت خود تصمیم گیری کنید. در واقع یکی از اهداف بازاریابی محتوا، دسته بندی مخاطبان هدف در چند دسته است، به طوری که افراد در هر یک از این دسته ها دارای مجموعه ای از علایق و ویژگی های مشترک و … باشند.

کدام تعبیر از شخصیت ها اشتباه است؟

پرسوناهای بازاریابی یک کاربر واحد نیستند، بلکه اهداف و رفتارهای یک گروه فرضی از کاربران را نشان می دهند. در بیشتر موارد، این ویژگی ها در یک یا دو صفحه توضیح داده می شوند و نگران هستند:

  • الگوهای رفتاری
  • اهداف
  • مهارت ها
  • باورها
بیشتر بخوانید  طراحی سایت با وردپرس - شرکتی، فروشگاهی و اختصاصی | سئو مکانیک

و تعدادی از آنها صفات فرضی هستند که شخصیت ها را به شخصیت های واقعی تبدیل می کنند.

مزایای استفاده از پرسونا در بازاریابی چیست؟

  • ایجاد ثبات و چشم انداز روشن در سازمان برای تعریف مشتریان بالقوه و پیام های بازاریابی
  • درک بهتر سازمانی از نیازها، خواسته ها و خواسته های مشتری
  • استراتژی بازاریابی محتوای بهتری را تدوین کنید که نتیجه آن درک بهتر مخاطب و آگاهی از زمان و مکان استفاده از محتوا است.
  • برنامه‌های باکیفیت و متناسب با هر شخص را تنظیم کنید تا مشتریان بالقوه ایجاد کنید و آنها را به خریداران نهایی تبدیل کنید.
  • تجزیه و تحلیل هدفمندتر از آمار فروش برای شناسایی شخصیت هایی که مشتریان بهتر و سودآورتری را برای شما ایجاد می کنند.

برای ایجاد پرسونا برای مخاطبان هدف خود، باید برای مصاحبه با مشتریان، مشتریان احتمالی و اعضای تیم فروش و خدمات مشتری خود آماده شوید. شما همچنین می توانید با ارسال پرسشنامه تحقیقات خود را انجام دهید.

برای تعیین شخصیت ها از چه ابزارهایی می توان استفاده کرد؟

از آنجایی که هدف از ایجاد پرسونا، دسته بندی مخاطبان هدف بر اساس معیارهای مختلف است، می توان از شاخص های گونه شناسی روانشناختی مختلفی استفاده کرد که با بهترین طبقه بندی افراد بر اساس ساختار روانی آنها سروکار دارد. آشنایی با این ابزارها اگرچه مستقیماً به شما در ایجاد شخصیت های مخاطب هدف کمک نمی کند، اما بینش خوبی در مورد تفاوت های ذاتی افراد و نگرش ها، ارزش ها و غیره به شما می دهد که می توانید به طور غیر مستقیم از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، MBTI نمونه خوبی از این شاخص های تیپ شخصیتی است.

10 سوال برای تعریف شخصیت مخاطب

10 ویژگی برای تعریف شخصیت مخاطب به صورت سوال مطرح شده است تا به شما در شناخت مخاطبان هدف کسب و کارتان کمک کند و همچنین در بازاریابی محتوا و ایجاد تعامل بهتر به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید  گوگل درایو چیست؟ چه کاربردی دارد؟ Google Drive چگونه کار میکند؟ - سئو مکانیک

1. شخصیت مخاطب هدف شما چیست؟

  • اسم و سنش چیه؟
  • تحصیلاتش چقدر است؟
  • او کجا زندگی می کند؟ در یک شهر بزرگ یا یک شهر کوچک و روستا؟
  • اولویت ها و شیوه زندگی او چیست؟

2. مخاطب هدف شما برای امرار معاش چه می کند؟

  • شغل او چیست عنوان شغلی دقیق چیست؟
  • درآمدش چقدر است؟
  • احساس و رویکرد او نسبت به پول چیست؟ آیا او سخاوتمند است یا خسیس؟
  • بودجه آن چقدر است؟ آیا او مرتباً سرمایه گذاری می کند یا پول پس انداز می کند؟
  • او چگونه خرید می کند؟ آیا نقدی پرداخت می کند یا چک؟ آیا از کارت های اعتباری یا پرداخت های آنلاین نیز استفاده می کند؟

3. سرگرمی ها و سرگرمی های مخاطب هدف شما چیست؟

  • سرگرمی هایش چیست؟ آیا او در خانه می ماند یا بیشتر بیرون می رود؟
  • چه علایق خارج از شغلش را دنبال می کند؟
  • دنیای او چگونه به نظر می رسد و روی چه چیزی تمرکز می کند؟

4. رفاه و سلامت مخاطبان شما چگونه است؟

  • آیا او در سلامتی خوب است؟ اگر نه، چه نوع مشکلاتی دارد و چه تاثیری بر زندگی او دارد؟
  • آیا او رژیم دارد؟ آیا او به طور منظم ورزش می کند؟

5. انگیزه ها و باورهای مخاطبان هدف شما چیست؟

  • دید او چیست؟
  • اعتقاد ایشان به مسائل مهم اجتماعی، اقتصادی و… چیست؟
  • چه چیزی او را تشویق به کار می کند؟
  • اهداف او در زندگی چیست؟
  • ترس های او چیست؟
  • خانواده در زندگی او چه جایگاهی دارد؟

6. چه کسی برای شخصیت و تأثیر مخاطب هدف شما مهم است؟

  • در میان افراد زندگی او چه کسی و چرا مهم است؟ همسر، فرزندان، والدین، دوستان، رئیس، همکاران و ارتباطات اجتماعی او را در نظر بگیرید.
  • آیا این افراد در تصمیم خرید او تأثیر دارند؟ تصمیم گیرنده نهایی کیست؟
بیشتر بخوانید  کامنت مارکتینگ با هدف کسب بک لینک - سئو مکانیک

7. مخاطبان هدف شما در گذشته چه نوع محصولاتی را خریداری کرده اند؟

  • چه نوع کالایی می خرد؟ برای چه کسی خرید می کند؟ او در هر ماه چقدر خرید می کند؟
  • آیا او اشیایی را برای نمایش آنها می خرد یا نگران ماندگاری و ارزش طولانی مدت آنهاست؟

8. مخاطبان هدف شما از چه رسانه ای استفاده می کنند؟

  • او معمولاً به دنبال چه اطلاعاتی است؟
  • از چه کانال های رسانه ای استفاده می کند؟ تلویزیون، روزنامه، رادیو، مجلات یا اینترنت
  • او قبل، حین و بعد از خرید به دنبال چه نوع اطلاعاتی است؟

9. مخاطبان هدف شما از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؟

  • آیا او فقط پست های شبکه های اجتماعی مانند: فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و … را دوست دارد یا نظر می دهد و شرکت می کند؟
  • او در هر روز یا هر هفته چقدر زمان را در شبکه های اجتماعی صرف می کند؟
  • آیا شبکه های اجتماعی روی خریدهای گذشته او تأثیر گذاشته اند یا خیر؟ آیا آنها تجربیات خرید خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند؟

ده مخاطب هدف شما از چه ابزاری برای ارتباط خود استفاده می کند؟

  • آیا او از تلفن های هوشمند استفاده می کند؟
  • روزانه از چه نرم افزاری استفاده می کند؟
  • از چه وسایل دیگری مانند: کامپیوتر شخصی، لپ تاپ، تبلت، کتابخوان الکترونیکی و … استفاده می کند. ?

نکته مهم این است که:

حتی اگر برای پیشنهادات فروش خود فرد مناسبی را برای مخاطبان هدف خود در نظر بگیرید، اولویت های شما به عنوان یک بازاریاب با اولویت های مشتریان هدف شما یکسان نخواهد بود.

آیا ترجیحات و علایق مخاطبان هدف خود را در بازاریابی می دانید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *