نمایش توضیحات طولانی در نتایج گوگل – سئو مکانیک

اخیراً تغییر بزرگی در نحوه نمایش توضیحات متا در نتایج گوگل ایجاد شد و اکنون تعداد کلمات و کاراکترهای نمایش داده شده به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این تغییر به ظاهر جزئی می تواند تاثیر زیادی بر سئو و جذب مخاطبان گوگل داشته باشد.

افزایش تعداد کاراکترهای توضیحات در نتایج جستجو در دو نسخه دسکتاپ و موبایل پیاده سازی شده است و همچنان محتوای آن از تگ توضیحات متا صفحه دریافت می شود. اگر این تگ خالی باشد، متن از محتوای صفحه حذف خواهد شد. هفته گذشته گوگل رسما اعلام کرد:

ما رسما طول متن، تعداد کاراکترهای مجاز و نحوه نمایش توضیحات سایت در لیست نتایج گوگل را افزایش داده ایم.

به عنوان مثال، امروز عبارت “What is Bootstrap” را در گوگل جستجو کردیم و همانطور که می بینید طول متن نمایش داده شده بیش از 160 کاراکتر و 298 کاراکتر با فاصله است. در حال حاضر به جای نمایش ۲ یا ۳ خط توضیحات در نتایج گوگل، شاهد افزایش آن به ۳، ۴، ۵، حتی ۶ خط توضیحات در برخی موارد هستیم.

تعداد کاراکترها دیگر مانند گذشته عدد خاصی نیست و در یک مورد می تواند 273 کاراکتر و در حالتی دیگر 266 کاراکتر باشد. به نظر می رسد اگر فاصله انتهای جمله کم باشد، گوگل تعداد کاراکترها را افزایش می دهد و تا حد امکان از نمایش … در نتایج اجتناب می کند.

دلیل اصلی این تغییرات نمایش محتوای بیشتر به کاربران و کمک به انتخاب دقیق تری است. در حال حاضر، کاربران می توانند متن بیشتری را در نتایج گوگل بخوانند و تصمیم بهتری بگیرند که آیا این سایت واقعاً به موضوع مورد نظر آنها مرتبط است یا خیر. این تغییر به ظاهر جزئی می تواند تاثیر زیادی بر رفتار کاربران و سئو سایت داشته باشد و البته هنوز مشخص نیست که شانس رتبه بالاتر برای جذب مخاطب بیشتر از قبل است یا کمتر.

بیشتر بخوانید  چرا توضیحات متا ننویسیم؟ - سئو مکانیک

استاندارد نوشتن توضیحات متا تغییر کرده است

تا یک ماه پیش ما همیشه پیشنهاد می کردیم که تعداد کاراکترهای توضیحات متا بین 160 تا 180 کاراکتر باشد تا اطمینان حاصل شود که تمام متن مورد نظر ما برای کاربر قابل مشاهده است. این عدد به صورت رسمی توسط خود گوگل معرفی شد.

گوگل در آپدیت جدید اعلام کرد که هیچ محدودیتی برای توضیحات متا در نظر نگرفته است اما دنی سالیوان به عنوان یکی از برترین مدیران جستجوی گوگل در توییتر رسمی خود اعلام کرد که نمایش متا توضیحات در نتایج گوگل از 320 کاراکتر بیشتر نخواهد شد. در این توییت پیشنهاد می شود فعلا به فکر تغییر توضیحات صفحات خود نباشید و الگوریتم گوگل به آن رسیدگی خواهد کرد.

تغییر طول توضیحات در نتایج از چه تاریخی آغاز شد؟

می توان گفت تاریخ رسمی این تغییرات 22 نوامبر 2017 است و در عرض یک ماه بیش از 50 درصد از نتایج جستجو حداقل یک نتیجه با توضیحات طولانی دارند. شاید یکی از مهم ترین دلایل عدم نمایش توضیحات طولانی برای نتایج دیگر، متن هایی باشد که مدیران وب سایت ها بر اساس استاندارد قبلی تهیه و در توضیحات متا خود نوشته اند. از آنجایی که گوگل ابتدا به متا تگ در صفحه نگاه می کند، در بسیاری از موارد توضیحات کوتاه همچنان نمایش داده می شود.

تغییر توضیحات متا چه تاثیری بر سئو خواهد داشت؟

مسلماً این تغییرات ممکن است بر رفتار کاربر و در نتیجه رتبه بندی نتایج جستجو تأثیر بگذارد. تاثیر آن از سه زاویه قابل بررسی است:

بیشتر بخوانید  برچسب چیست؟ روش اصولی استفاده از Tag یا برچسب گذاری

نحوه نوشتن توضیحات متا تغییر می کند

با توجه به اینکه فضای موجود برای درج متن افزایش یافته است، متخصصین سئو می توانند جملات کاملتر و البته جذاب تری را برای صفحات خود درج کنند. این فضا به شما این امکان را می دهد که توضیحات دقیق تری از محتوای صفحه و سوالاتی که در آن پاسخ می دهد در اختیار کاربران قرار دهید و شانس کلیک خود را افزایش دهید.

هرچه کاربران بیشتری شما را در نتایج جستجو انتخاب کنند، احتمال بیشتری برای کسب رتبه خواهید داشت و به سرعت در رتبه بندی گوگل بهبود خواهید یافت.

این بر نرخ کلیک نتایج تأثیر می گذارد

اگر کمی به این تغییر توضیح بدبین باشیم، می توان گفت که درصد کلیک کاربران بر روی نتایج گوگل کاهش می یابد زیرا احتمالا برخی از سوالات کاربران در همان نتایج جستجو پاسخ داده می شود. به عنوان مثال کاربری که قیمت خودرو را جستجو می کند در صورت مشاهده نتیجه در توضیحات صفحه دیگر نیازی به کلیک روی آن نخواهد داشت یا کاربری که آدرس و شماره تماس رستوران را جستجو می کند دیگر وارد صفحه تماس نمی شود.

رتبه های پایین تر سهم کمتری خواهند داشت

با افزایش طول توضیحات هر نتیجه در فهرست گوگل، فضای بیشتری را اشغال می کند و بنابراین، برای دیدن نتایج بعدی باید صفحه را بیشتر به سمت پایین اسکرول کنیم. در گذشته می توانستیم 4 یا 5 نتیجه را بدون اسکرول ببینیم، اما با این تغییرات می توان این تعداد را به 3 یا 4 نتیجه محدود کرد. هر چه نتایج بعدی کمتر باشد، احتمال جذب مخاطب کمتر می شود و ارزش رتبه 1 گوگل بالاتر از قبل خواهد بود.

بیشتر بخوانید  Bitrix24 چیست؟ مزایا و معایب بیتریکس 24 - سئو مکانیک

ما به عنوان یک متخصص سئو چه کاری باید انجام دهیم؟

این تغییرات برای بسیاری به عنوان یک تهدید تلقی می شود، افرادی که از آخرین اخبار سئو مطلع نیستند و به تکنیک های قدیمی متکی هستند، ممکن است خیلی دیر متوجه این فرصت شوند. اما شما می توانید با خواندن این مقاله از آنها شروع کنید.

  • ابتدا لیستی از صفحات ارزشمند و پربازدید سایت خود را تهیه کنید و توضیحات متا را برای آنها بازنویسی کنید.
  • گام بعدی این است که تغییراتی در ساختار کدنویسی سایت خود ایجاد کنید که متا توضیحات را به 170 کاراکتر محدود می کند. ساختار کدنویسی خود را تغییر دهید و عدد استاندارد را به 230-320 کاراکتر افزایش دهید.

اگر در ماه گذشته متوجه تغییراتی در مقدار ورودی Google و تغییر موقعیت نتیجه شده‌اید که می‌دانید مربوط به تغییر طول توضیحات متا است، لطفاً آن را در نظرات این صفحه با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم آن را با هم بررسی کنیم.


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *