تکنیک Infinite Scrolling در طراحی سایت – بررسی معایب و مزایا

استفاده از اسکرول بی نهایت یا صفحات بی پایان به بازدیدکنندگان سایت شما تجربه کاربری بهتری می دهد. اما جدای از مزایای استفاده از این روش در طراحی وب، معایب و مشکلاتی نیز دارد. با درک درست قابلیت ها و مشکلات تکنیک اسکرول بی نهایت در طراحی وب، می توانید تصمیم بهتری برای استفاده از آن یا نادیده گرفتن آن بگیرید.
کاربران اینترنت از دسترسی سریع به اطلاعات و سهولت استفاده از یک سایت سود می برند، اما استفاده ضعیف از آن تکنیک اسکرول بی نهایت این می تواند باعث سردرگمی یا خستگی آن ها از بودن در یک صفحه شود.

مزایای تکنیک اسکرول بی نهایت

استفاده از صفحات بی پایانی که با اسکرول صفحه به پایین محتوای جدید را به کاربر نمایش می دهند چیز جدیدی نیست. سایت های بزرگ از این تکنیک طراحی سایت مانند فیس بوک، پینترست و جستجوی تصویر گوگل استفاده می کنند. معرفی و استفاده از اسکرول بی نهایت با ورود تلفن های همراه به دنیای اینترنت آغاز شد، جایی که صفحه نمایش کاربر تنگ بود و اطلاعات صفحه به صورت عمودی و از بالا به پایین لیست می شد.

مقایسه بین صفحات بی پایان و سایت های صفحه بندی شده

روش کار تکنیک اسکرول بی نهایت به این صورت است که با اسکرول کاربران به پایین صفحه سایت، بخش ها و اطلاعات جدید به طور خودکار بارگذاری و نمایش داده می شوند. به همین دلیل کاربران هنگام دسترسی به صفحه نیازی به بارگذاری تمامی اطلاعات ندارند و در نتیجه دچار کندی سایت نمی شوند.

بیشتر بخوانید  راهنمای عمومی برای سئو سایت و هدف گذاری اولیه

نمونه های خوب استفاده از تکنیک صفحه بی پایان سایت هایی هستند که صفحات آنها پر از اطلاعات است و این اطلاعات عموما توسط کاربران تولید و منتشر می شود. همچنین با توجه به به روز رسانی لحظه ای اطلاعات در این سایت ها مانند توییتر، کاربران همیشه نیاز به دیدن آخرین اخبار و اطلاعات دارند که این امر به راحتی از طریق تکنیک اسکرول بی نهایت قابل انجام است.
با توجه به قابلیت های این تکنیک و استفاده از آن توسط سایت های بزرگ و قدرتمند، به نظر می رسد جایگاه مناسبی را در طراحی سایت برای خود به دست آورده است، اما در کنار ویژگی های منحصر به فرد اسکرول بی نهایت، معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

معایب تکنیک صفحه بی نهایت

با ارائه حجم نامحدود اطلاعات به کاربران، قدرت تصمیم گیری و تمرکز آنها از بین می رود. تکنیک انتخاب محدود یکی از مهم ترین روش های فروش و بازاریابی است که می توان از آن در طراحی و ارائه وب سایت ها استفاده کرد. موتور جستجوی گوگل برای قسمت تصاویر خود از اسکرول بی نهایت استفاده می کند اما چرا در قسمت جستجوی صفحات وب از همین سیستم استفاده نمی کند و فقط 10 گزینه اول و صفحه بندی نتایج را نشان می دهد؟ آمار نشان می دهد که 94 درصد از کاربران هرگز به صفحه دوم نتایج گوگل نمی روند، بنابراین نیازی به دیدن بیشتر ندارند. بنابراین دلیلی وجود ندارد که مواد زیادی را در اختیار آنها قرار دهیم.

همچنین قرار گرفتن در یک صفحه بی پایان باعث می شود تا کاربران نتوانند میزان اطلاعات موجود در صفحه را تشخیص دهند. اگر به جای پیمایش بی نهایت از صفحه بندی استفاده کنید، کاربر به راحتی میزان محتوایی را که با آن روبرو خواهد شد، تشخیص می دهد. استفاده از این تکنیک برای سایت های آموزشی و وبلاگ های تخصصی توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید  افزایش ترافیک سایت، آموزش و نحوه ترافیک ارگانیک برای سایت

در حالت عادی، کاربران این امکان را دارند که صفحات را در پنجره های جداگانه باز کنند و اطلاعات را برای خود ذخیره کنند یا هر زمان که بخواهند با علامت گذاری مرورگرها به آن مراجعه کنند، در حالی که پیمایش بی نهایت این امکان را به کاربر نمی دهد و موقعیت اطلاعات در صفحه می تواند تغییر کند، بنابراین استفاده از این تکنیک برای سایت های خبری و سرگرمی می تواند گزینه خوبی باشد زیرا اطلاعات تاریخ انقضا مشخصی دارد و معمولاً کاربران دیگر به دنبال آن نیستند.

یکی دیگر از مشکلات تکنیک اسکرول بی نهایت این است که کاربران نمی توانند به فوتر سایت دسترسی داشته باشند زیرا هنگام اسکرول صفحه اطلاعات جدیدی بارگذاری می شود که باعث طولانی شدن صفحه و افت فوتر می شود و برای رفع این مشکل از فوترهای ثابت متصل به پایین صفحه که با اسکرول حرکت می کنند برای رفع این مشکل استفاده می شود. همچنین می توانید با توجه به انتخاب کاربر و با استفاده از دکمه “نمایش نتایج بیشتر” بارگذاری اطلاعات جدید را محدود کنید.

آخرین کلمه

ویژگی های مثبت این روش و نحوه تعامل کاربران با آن توجه بسیاری را به خود جلب می کند، اما قبل از استفاده از اسکرول بی نهایت، باید نیازهای کاربران و محیط کاری سایت خود را به دقت بررسی کنید. رفتار مردم با محتوای شما چگونه است و آیا نیاز است که دوباره از آنها بازدید کنید یا به طور مستقل در سایت با آنها ارتباط برقرار کنید یا خیر؟
همچنین می توانید از ترکیب این دو روش استفاده کنید تا کاربران بتوانند بر اساس سلیقه و نیاز خود از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال، محتوای وبلاگ شما می تواند به عنوان پست های مستقل در صفحه اصلی نمایش داده شود و کاربران می توانند با کلیک بر روی یک دکمه خاص به هر یک از آنها به طور جداگانه دسترسی داشته باشند. این روش آخرین استفاده از تکنیک اسکرول بی نهایت است که بسیاری از ایرادات آن را پوشش می دهد. اگر به سایت های ایرانی برخورد کرده اید که از این تکنیک به خوبی استفاده می کنند و یا نظر و ایده جدیدی برای بهبود استفاده از آن دارید، می توانید آن را از طریق قسمت نظرات همین مقاله با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید  افزایش شانس سایت های کوچک برای رقابت در سئو توسط گوگل


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *