راهنمای عمومی برای سئو سایت و هدف گذاری اولیه

سئوی سایت یک امر فنی و زمان بر است و اکثر مدیران سایت برای آن وقت کافی دارند. بهینه سازی سایت و سئو مال خودشون رو ندارن در این شرایط مراجعه به متخصص سئو و پرداخت وقت و دانش کارشناسان سئو منطقی و بدیهی به نظر می رسد. در این مقاله نگاهی دقیق تر به این فرآیند و عوامل موثر در انتخاب متخصص سئو و انتظارات سئوی شما از سایت خواهیم داشت. (با مراجعه به لینک های موجود در متن می توانید اطلاعات تکمیلی در مورد هر بخش دریافت کنید)


سئو چیست؟ و چرا به آن نیاز داریم؟

در مقالات قبلی سئو مکانیک به اهمیت سئو و اینکه چرا باید در صفحه اول گوگل باشیم پرداخته شده است و در این قسمت نکات کلی را به شما یادآوری می کنیم. به طور کلی دو روش برای جذب بازدیدکننده از طریق موتورهای جستجو وجود دارد که عبارتند از تبلیغات موتورهای جستجو (SEM) و بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO). در صفحه نتایج جستجوی گوگل، اولین گزینه ها، کمی متفاوت از نتایج اصلی، مربوط به تبلیغات گوگل یا SEM است، سپس نتایج جستجوی واقعی یا سئو نمایش داده می شود.


کاربران اینترنت عموما در مقایسه با تبلیغات دید بهتری نسبت به نتایج جستجوی گوگل دارند و برای صفحاتی که از طریق موتورهای جستجو پیدا کرده اند ارزش و اعتبار بیشتری قائل هستند. به همین دلیل ارزش جذب کاربر از طریق سئو و موتور جستجو بسیار بیشتر از کاربرانی خواهد بود که از طریق تبلیغات اینترنتی یا ایمیل وارد سایت شما می شوند.

چرا به یک متخصص سئو مراجعه کنید؟

قبل از اینکه سایت خود را به یک متخصص یا یک شرکت سئو سئو بسپارید، باید بدانید که آیا واقعاً به این کار نیاز دارید؟ آیا هزینه هایی که خرج می کنید بر کسب و کار شما تأثیر می گذارد؟
به همین دلیل بهتر است ابتدا لیستی از انتظارات خود از سئو سایت تهیه کنید و مسیر رو به جلو را به صورت هدفمند دنبال کنید. برخی از اهداف مناسب برای سئو عبارتند از:

  • موقعیت بهتری نسبت به رقبای اینترنتی کسب کنید
  • بازدید روزانه سایت را افزایش دهید
  • برند خود را رشد دهید
  • افزایش فروش و درآمد
بیشتر بخوانید  الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل چیست؟ - سئومکانیک

پس از تعیین هدف سئوی سایت، نوبت به تعیین مسیر و روش انجام آن می رسد، گزینه های مختلفی پیش روی شما خواهد بود که مستقیماً به زمان آزاد و میزان سرمایه شما بستگی دارد. معمولا زمانی که برای یادگیری تکنیک های سئو مناسب و اجرای دقیق آن ها در سایت صرف می شود، بسیار بیشتر از هزینه ای است که برای یک متخصص سئو می پردازید. علاوه بر این، بسیاری از کسب و کارها با استخدام نیروی کار دائمی به عنوان مسئول مستقیم مدیریت و بهینه سازی سایت خود، وابستگی شرکت به شرکت های سئو و مسائل همکاری متقابل را کاهش می دهند. یکی از بدترین ایده ها این است سئوی سایت را خودتان انجام دهید!
اگر در نهایت تصمیم گرفتید یک متخصص سئو را برای انجام کارهای مربوط به سایت خود و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده استخدام کنید، ادامه این مقاله ممکن است برای شما جالب باشد.

اشتباهات رایج سئو؟

سئو و بهینه سازی سایت شامل روش ها و تکنیک های مختلفی از جمله بهینه سازی سرعت سایت، تنظیم متا تگ ها به درستی در صفحات، دریافت لینک های طبیعی و قابل اعتماد، فعالیت در شبکه های اجتماعی و بسیاری موارد دیگر است. انتخاب یکی از این روش ها یا ترکیبی از آنها می تواند برای شما مفید و موثر باشد، اما خطاهای رایجی در این زمینه وجود دارد که به صورت موردی بررسی می کنیم:

من باید شماره یک در نتایج گوگل باشم!

مطمئناً رتبه 1 در نتایج گوگل می تواند بازدیدکنندگان زیادی را به سایت شما بیاورد و افزایش تعداد بازدیدکنندگان یکی از اصلی ترین نشانه های موفقیت در سئو است. اما حتی خود گوگل هم نمی تواند رتبه 1 شما را تضمین کند زیرا نتایج گوگل بسته به کشور کاربر، سابقه جستجوی قبلی و فعالیت شبکه های اجتماعی تغییر می کند و نمی توان رتبه منحصر به فردی را برای سایت شما در هر کلمه کلیدی خاص تعیین کرد.
همچنین مهمتر از موقعیت شما عبارتی است که در آن آن موقعیت را کسب کرده اید، برخی از عبارات رقابت بالایی دارند و برخی به راحتی قابل دسترسی هستند. کسب رتبه 10 برای عبارتی مانند “آموزش فتوشاپ” از رتبه 1 برای عبارتی مانند “آموزش فتوشاپ برای مبتدی تا حرفه ای” ارزشمندتر خواهد بود. بنابراین عملکرد خود یا متخصص سئو را صرفا بر اساس جایگاه کلمات نسنجید، بلکه افزایش ورودی و حضور این افراد در سایت شما بسیار مهمتر است.

بیشتر بخوانید  تاثیر تبلیغات گوگل بر نتایج جستجو

در چنین شرایطی داشتن یک آمارگیر قدرتمند و بررسی رفتار بازدیدکنندگان از سایت بسیار مهم خواهد بود.

من فقط سئو تضمینی را قبول دارم

اگر کسی به شما یک موقعیت تضمینی در نتایج گوگل ارائه می دهد، بهتر است به متخصص دیگری فکر کنید. همچنین می بینیم که برخی افراد پس از دیدن نتایج به شما پول پیشنهاد می دهند! این پیشنهاد در نگاه اول وسوسه انگیز به نظر می رسد، اما نکته کوچکی پشت این پیشنهاد وجود دارد.

اگر سایت شما موقعیت خوبی پیدا نکرد چه باید کرد؟ شما پرداخت نمی کنید، اما ضرر نکرده اید؟

در بیشتر موارد (این یک قانون کلی نیست)، افرادی که چنین پیشنهادی را به شما می دهند از تکنیک هایی برای فریب گوگل استفاده می کنند. اما در نهایت اثر استفاده از این روش ها در دراز مدت برای هر سایتی مخرب و مضر خواهد بود. نتیجه این موارد و جریمه های مختلف گوگل معمولا پس از چند ماه مشخص می شود و شما تا آن زمان هزینه لیست را به طور کامل پرداخت کرده اید.

من یک بار برای همیشه به سایت شما ارجاع خواهم داد

سئو و بهینه سازی سایت بیش از همه چیز رقابتی است، حتی اگر در موقعیت خوبی باشید، دلیلی وجود ندارد که در آینده این موقعیت را از دست ندهید. ممکن است رقبای شما عملکرد بهتری داشته باشند یا رقبای جدیدی وارد فضای اینترنت شوند. بنابراین موقعیت شما همیشه در خطر است و حفظ آن مستلزم توجه و به روز رسانی مداوم در سایت است.
محتوای تازه مهمترین اصل برای حفظ موقعیت سایت یا کسب رتبه بهتر است. کدنویسی مناسب و بهبود سرعت سایت را می توان به گونه ای انجام داد که همیشه شرایط خوبی داشته باشد، اما هر سایتی برای حفظ جایگاه یا بهبود آن نیاز به محتوای جدید و به روز رسانی مستمر خواهد داشت.

موارد دیگری نیز وجود دارد که به دلیل طولانی بودن مقاله به آن پرداخته ایم، تا کنون دید واضحی از نیازها و انتظارات سئوی خود دارید. در مقاله بعدی به شما آموزش می دهیم که چگونه با یک متخصص سئو صحبت کنید و در هنگام سفارش چه سوالاتی را بپرسید.

بیشتر بخوانید  آموزش گوگل آنالیتیکس برای متخصصان سئو - آکادمی سئو مکانیک

نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *