الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل چیست؟ – سئومکانیک

دنیای سئو دائما در حال تغییر است و عواملی که برای رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو استفاده می شوند همیشه ثابت نمی مانند. گوگل به عنوان پرکاربردترین موتور جستجوی اینترنتی، الگوریتم های رتبه بندی خود را بارها تغییر داده و به روز کرده است. از آنجایی که گوگل نفوذ و انحصار زیادی در بازار جستجوی اینترنتی دارد، آگاهی از به‌روزرسانی الگوریتم‌های رتبه‌بندی آن ضروری است، زیرا اگر با آن هماهنگ نباشد، رتبه سایت‌ها در صفحه نتایج جستجوی گوگل کاهش می‌یابد و ترافیک ورودی کمتری به آن‌ها وارد می‌شود.

گوگل در سال های اخیر همواره سعی کرده است تا تجربه کاربری موتور جستجوی خود را بهبود بخشد و نتایج جستجوی با کیفیتی را به کاربران خود نشان دهد. به طور کلی، گوگل سعی می کند معیارهای رتبه بندی سایت ها را در صفحه نتایج جستجوی خود بیشتر به سمت کیفیت و کاربر پسند بودن سوق دهد و از ورود سایت هایی با محتوای ضعیف به نتایج برتر جستجو جلوگیری کند. یکی از آخرین اقدامات گوگل در این زمینه، معرفی الگوریتم RankBrain است.

الگوریتم RankBrain که گوگل در پایان اکتبر 2015 معرفی کرد، یک سیستم هوش مصنوعی است که از الگوریتم های یادگیری ماشینی استفاده می کند. الگوریتم‌های یادگیری ماشینی به رایانه‌ها (مفهوم کلی) اجازه می‌دهند تا شرایط سیستم را از طریق داده‌ها و آزمایش‌هایی که انجام می‌دهند یاد بگیرند و به تدریج عملکرد خود را بهبود بخشند. این الگوریتم ها به گوگل کمک می کنند تا عبارات جستجو را بهتر پردازش کند و نتایج مرتبط تری را به کاربران خود نشان دهد. گوگل الگوریتم RankBrain را به عنوان سومین فاکتور مهم (پس از بک لینک ها و محتوا) برای رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج موتور جستجو معرفی کرد.

بیشتر بخوانید  آموزش ساخت ویدئو کلیپ رایگان با Canva - سئو مکانیک

آیا الگوریتم RankBrain تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت خواهد داشت؟

به گفته کارشناسان سئو، این الگوریتم مطمئناً در آینده روی رتبه سایت ها تأثیر خواهد گذاشت. اما اکنون مهندسان گوگل بیشتر بر روی آزمایش این الگوریتم تمرکز کرده اند و کاربران طی ماه های آینده به تدریج اثرات آن را در نتایج جستجو خواهند دید. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، RankBrain می‌تواند معنی عبارات و کلمات (پیشرفته‌تر از الگوریتم مرغ مگس خوار) را بهتر تشخیص دهد و با بازخوردی که از کاربران گوگل دریافت می‌کند، نتایج مشابه‌ترین نتایج را به آن‌ها نشان می‌دهد. در واقع این الگوریتم به گوگل کمک می کند تا حدس های معنایی بهتری در مورد عبارات جستجوی کاربران انجام دهد.

آیا الگوریتم RankBrain اصول قبلی سئو را تغییر می دهد؟

اصول سئو با توجه به معرفی این الگوریتم تغییر نخواهد کرد، بلکه موضوع اصلی تغییر استراتژی های سئو و بهبود رتبه سایت ها است. به عنوان مثال، اگر قبلاً تراکم کلمات کلیدی در صفحه، استفاده از کلمات کلیدی در عناوین و پیوندها و غیره وجود داشت. مهم بودند، در آینده کیفیت محتوای صفحه، قابلیت استفاده، مفید بودن، جدید بودن و طبیعی بودن آن اهمیت پیدا خواهد کرد. چالش این است که هیچ راه روشنی برای بهبود رتبه سایت در آینده مانند گذشته وجود نخواهد داشت.

برای درک بهتر این نکته به مثال زیر توجه کنید. اگر رتبه سایت را همانطور که گوگل توضیح داده است در نظر بگیریم، تحت تاثیر 200 عامل، در گذشته وزن این عوامل تقریبا مشخص بود، اما وزن این عوامل در آینده بسته به نوع عبارات جستجو و سایت های ارائه دهنده محتوا تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال، ممکن است دو سایت مشابه برای رتبه 1 برای یک کلمه کلیدی به بک لینک بیشتری نیاز داشته باشند، اما دو سایت دیگر برای کلمه کلیدی دیگر به جای بک لینک بیشتر به محتوای تخصصی بیشتری نیاز دارند.

بیشتر بخوانید  موتور جستجو چیست؟ (search engines) چگونه کار میکنند؟ - سئو مکانیک

رتبه بندی سایت ها در گذشته:

رتبه بندی سایت ها در آینده:

شاید در ابتدا الگوریتم RankBrain و تاثیر آن در رتبه بندی سایت ها ترسناک باشد! اما به گفته کارشناسان سئو، تمام این اقدامات گوگل تنها یک هدف را دنبال می کند و آن این است:

ارائه محتوای با کیفیت به کاربران

در واقع الگوریتم RankBrain می خواهد کاری را انجام دهد که سایر الگوریتم های رتبه بندی گوگل (پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار، کبوتر و …) با کمی تغییرات و با پیچیدگی و دقت بیشتر انجام داده اند. مزیت این الگوریتم یادگیری و بهبود مستمر آن در هنگام جستجو و نمایش نتایج است، مانند یک تنیسور که بیشتر و بیشتر بازی می کند تجربه و تسلط او بر بازی افزایش می یابد.

در آینده مقالات بیشتری در مورد اینکه این الگوریتم چیست در بلاگسیما منتشر خواهیم کرد و راهکارهایی برای آماده سازی سایت ها برای آن ارائه خواهیم داد.


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *