تکنیک فضای منفی در طراحی سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟

فضای منفی یا همان فضای منفی این یک تکنیک قدرتمند در طراحی وب است که اخیراً بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در واقع ظاهری مینیمال دارد و بخش مهمی از طراحی جدید است.

شباهت فضای منفی و سطح سفید

فضای منفی در طراحی کاربردی مشابه فضای سفید کاغذ در چاپ است. رنگ سفید عموماً برای کاغذ استفاده می شود و فضایی که محتوایی در آن قرار نمی گیرد پس از چاپ سفید باقی می ماند. فضای منفی بیشتر از رنگ های یکدست و ساده استفاده می کند و محدود به رنگ سفید نیست. در واقع ما به فضای بین اجزای یک صفحه در سایت به عنوان فضای منفی اشاره می کنیم.
فضای منفی به دو قسمت کلان و میکرو تقسیم می شود. قسمت میکرو مربوط به فاصله بین کوچکترین اجزای هر قسمت از سایت و قسمت ماکرو مربوط به فاصله بین اجزای اصلی صفحه مانند اسلایدر، آخرین مطلب و فوتر است. در عمل، ماکرو ساختار اصلی صفحه را در فضای منفی تعیین می کند و میکرو بر خوانایی محتوا و اثربخشی سایت نظارت می کند.

تفاوت بین میکرو و ماکرو در تکنیک فضای منفی

استفاده از فضای منفی در سایت

ظاهر مینیمالیستی سایت به منظور انتقال بیشتر مفاهیم با کمترین اطلاعات ساخته شده است. با ایجاد فاصله مناسب بین اجزای اصلی صفحه و استفاده از فضای خالی می توان توجه کاربران را به بخش خاصی معطوف کرد. هدف اصلی این روش طراحی، تاکید بر قسمت خاصی از سایت و با ایجاد فاصله مناسب، جلب توجه کاربران به آن است.
قبل از استفاده از این تکنیک، باید خودتان قسمت های مهم سایت را مشخص کنید. هدف شما عضویت در خبرنامه یا فروش محصول خاصی است؟ ترجیح می دهید کاربران سایت به چه بخشی از محتوای سایت خود توجه بیشتری داشته باشند یا چه دسته ای از محصولات شما برای شما سودآورتر خواهد بود؟ معمولا فروشگاه های اینترنتی 80 درصد از فروش خود را مدیون 20 درصد محصولات هستند و مابقی بیشتر برای حفظ اعتبار سایت اضافه می شود.

بیشتر بخوانید  لوگوی گوگل تغییر کرد

استفاده بیش از حد از فضای خالی

سوء استفاده از فضای منفی ممکن است اثر معکوس با آنچه در نظر داشتید داشته باشد. افزایش فاصله قسمت مورد نظر با سایر اجزای سایت ممکن است باعث نادیده گرفته شدن آن شود و نباید سایر بخش های سایت را به طور کامل از دسترس کاربران خارج کند. حفظ تعادل و تناسب کلید موفقیت در استفاده از فضای منفی است.
تعریف صحیح فاصله بین خطوط متن، کلمات، آیتم های منو و بخش های اصلی سایت بخشی از تکنیک فضای منفی در طراحی سایت است.

نمونه هایی از استفاده از فضای منفی

در این بخش، سه سایتی که با موفقیت از فضای منفی در طراحی صفحه اصلی خود استفاده کرده اند را معرفی و بررسی می کنیم.

گوگل

موتور جستجوی گوگل بارزترین نمونه استفاده از این تکنیک است. تا توجه کاربران به مهم ترین کاربرد سایت که تحقیق است، جلب شود.

سیب

نمونه دیگری از استفاده از فضای خالی در طراحی، وب سایت اپل است. استفاده از تصاویر بزرگ و فضای سفید بین بخش های اصلی، دسترسی کاربران را به آنچه نیاز دارند بسیار آسان می کند. با مراجعه به وب سایت اپل می توانید به راحتی متوجه شوید که این شرکت در حال حاضر روی چه محصولاتی تمرکز کرده است و دسته بندی های زیر در واقع پرفروش ترین محصولات هستند.

اولی

استفاده از تکنیک فضای منفی همیشه به معنای طراحی یک صفحه خالی با محتوای کم نیست. بلکه بحث تعیین فاصله مناسب بین قسمت های اصلی سایت و خوانایی متن است. هدف پرتال فرهنگی هنری پرمهن ارائه اطلاعات و محتوای فرهنگی و هنری است و در چندین حوزه اصلی از جمله سینما، موسیقی، تئاتر و گالری فعال است. به همین دلیل امکان ارائه این حجم از محتوا در یک صفحه مانند گوگل و اپل وجود ندارد، اما با طراحی مناسب و استفاده مناسب از فاصله گذاری بین اجزای اصلی سایت، اثربخشی آن را در حفظ زیبایی سایت افزایش داده است. همچنین نمونه خوبی از استفاده از رنگ های مدرن به جای سفید در زمینه سایت است.

بیشتر بخوانید  بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟، ۹ جنبه مختلف مارکتینگ

آخرین کلمه

سایت های خبری ملی را می توان نامناسب ترین گزینه برای استفاده از فضای منفی دانست. کاربران این سایت ها باید زمان زیادی را برای یافتن اخبار مورد نظر خود صرف کنند و تنها با تجربه و بازدیدهای زیاد است که استفاده از سایت را یاد می گیرند. حجم اطلاعات ارائه شده در صفحه اصلی سایت بسیار زیاد است و قسمت های مختلف به درستی از یکدیگر جدا نشده اند. به نظر می رسد نیازی به ذکر مصادیق در این زمینه نیست و کافی است به یکی از سایت های خبری معروف مراجعه کرده و از دید یک کاربر جدید به آن نگاه کنید.

فضای منفی یک تکنیک یا تکنیک کدنویسی پیشرفته نیست، بلکه نیاز به زمان و طراحی مناسب برای کاربران دارد. قبل از انجام هر کاری، باید مشخص کنید که کدام قسمت مهم ترین است.
اگر شما هم نمونه مناسب و جالبی از استفاده از فضای منفی در وب سایت های ایرانی می شناسید، در قسمت نظرات همین صفحه برای سئو مکانیک و سایر دوستان ارسال کنید و مختصرا توضیح دهید.


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *