بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟، ۹ جنبه مختلف مارکتینگ

به گفته فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن، بازاریابی عبارت است از:

فعالیت انسانی برای ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرآیند مبادله

خاستگاه و رکن اساسی سیستم بازاریابی، نیازها و خواسته های انسان است. محصول یک نیاز انسانی است، هر چیزی که خدمتی را ارائه کند یا نیازی را برآورده کند، می تواند محصولی در نظر گرفته شود که شامل افراد، مکان ها، سازمان ها، خدمات و ایده ها می شود. به عبارت دیگر، محصول چیزی است که می تواند یک خواسته را برآورده کند. نیاز بیانگر حالت محرومیتی است که در فرد احساس می شود. محصولات به همان اندازه ارزشمند هستند که نیازهای فرد را برآورده می کنند. تقاضا در بازاریابی شکل ارضای نیازها و تقاضا توانایی ارضای تقاضا است.

خاستگاه و رکن اساسی سیستم بازاریابی، نیازها و خواسته های انسان است

بازاریابی زمانی شروع می شود که یک فرد تصمیم می گیرد نیازها و خواسته های خود را به روشی خاص که ما آن را «مبادله» می نامیم برآورده کند. مبادله یکی از چهار انتخاب مختلف است که یک فرد برای برآوردن نیازهای خود از آن استفاده می کند.

  • اولین انتخاب خود تولید است. گرسنگان گرسنگی خود را با شکار رفع می کنند و . . حل می کند اینجا بازار یا بازاریابی وجود ندارد.
  • انتخاب دوم یک فرد این است که به دیگران تکیه کند. یک فرد گرسنه از دیگری به عنوان یک کار خیر غذا می خواهد و فقط شکرگزاری می کند.
  • انتخاب سوم استفاده از زور است. یک فرد گرسنه می تواند غذای دیگری را به زور یا دزدی بدزدد. اینجا جای قدردانی نیست.
  • انتخاب نفر چهارم مبادله است. یک فرد گرسنه ممکن است به شخص دیگری که غذا دارد نزدیک شود و منبع مبادله ای برای غذا ارائه دهد. این منبع می تواند پول، محصول یا خدماتی باشد که برای صاحب غذا ارزش دارد.

در مبادله 3 شرط زیر باید رعایت شود:

  1. دو طرف وجود دارد
  2. هر طرف چیزی برای طرف دیگر ارزش دارد
  3. هر یک از طرفین مجاز به قبول یا رد پیشنهاد طرف مقابل می باشد که در صورت وجود این شرایط امکان معاوضه نیز وجود خواهد داشت.
بیشتر بخوانید  شبکه های اجتماعی عاملی بر سئو سایت و افزایش بازدید

تعریف بازار

تعریف بازار «محل مبادلات بالقوه» است. اگر حتی یک نفر برای محصول یا خدمات ما وجود داشته باشد، می توان گفت که بازار وجود دارد. اندازه بازار بستگی به تعداد افرادی دارد که:

  1. آنها به محصول به معنای عام یا به شیء مورد نظر علاقه دارند.
  2. آنها آماده تبادل منابع لازم برای به دست آوردن محصول هستند.

تعریف بازار ما را به مفهوم بازاریابی می رساند.

بازاریابی در تلاش است تا مبادلاتی را برای ارضای نیازها و خواسته های انسان انجام دهد.

ابعاد مختلف بازاریابی

9 جنبه مختلف بازاریابی

1. بازارگرایی

جهت گیری به سمت بازار و نیازهای مشتریان اولین ویژگی بازاریابی جدید است. مدیر موفق کسی است که سازمان را با شرایط فعلی همگام کند و این زمانی امکان پذیر است که کارکنان و مدیران جهت بازار را به عنوان فرهنگ و چشم انداز بپذیرند و دنبال کنند.

2. تحقیقات بازار

«دانش» برای هر حرکت عاقلانه و هر تصمیم اصولی لازم است. شناخت بازار تلاشی سیستماتیک برای جمع آوری، ثبت و ثبت اطلاعات مربوط به تمام اجزای سیستم بازار و همه عواملی است که بر سیستم بازار تأثیر می گذارد.

3. بازاریابی

بازاریابی به معنای جستجوی مناسب ترین بازار و بخش هایی است که سازمان بتواند مفیدتر و کارآمدتر باشد و نیازها و خواسته های مردم را برآورده کند. بازاریابی به معنای تقسیم یا تقسیم بازارها و تعیین محصولات شرکت برای مناسب ترین بازارها است.

4. بازارسازی

بازاریابی به معنای ورود به بازار و معرفی سازمان و محصولات و خدمات آن با استفاده از عوامل بازاریابی قابل کنترل (4Ps: محصول، قیمت، توزیع و تبلیغ) است. با استفاده صحیح و اصولی از این عوامل، بازاریابان می توانند در شرایط مختلف موقعیت بازار را به دست آورند و با سیاست ها و برنامه های مناسب، سهم بیشتری از بازار را حمایت کنند.

5. خرید

بازاریابی وظیفه ای است که بازاریاب را ملزم می کند تا بیشتر از سایرین در مورد تحولات و تغییرات بازارها بداند. این آگاهی با حضور در صحنه رقابت و مبادلات و رصد بازارها امکان پذیر است. شرکت در نمایشگاه ها، بازدید از بازارهای مختلف و قرار گرفتن در محیط بازار، دید مدیران را بازتر می کند. به عبارت دیگر، مهمترین نقش بازاریابی، تقویت و گاهاً تغییر “چشم انداز” است.

بیشتر بخوانید  اهمیت محتوای تازه از نظر گوگل، بروزرسانی مطالب قدیمی

6. تحلیل بازار

تحلیل بازار یعنی تجزیه و تحلیل وضعیت بازار بر اساس آنچه بودیم و داشتیم، آنچه هستیم و داریم و آنچه باید داشته باشیم. تمامی محصولات، خدمات و سازمان ها دارای منحنی عمر مشخصی هستند که شامل مراحل معرفی، رشد، بلوغ و اشباع و افول می باشد و هر مرحله دارای شرایط خاصی است که بازاریاب باید بر اساس این ویژگی ها به آن پاسخ مناسب دهد. سنجش بازار یا ارزیابی و سنجش فعالیت های سازمان به وضوح نقاط قوت و ضعف را نشان می دهد.

7. آیا بازار دارید؟

بازاریابی به معنای حفظ مشتریان فعلی و تشویق و ترغیب آنها به خرید بیشتر و ادامه خرید با ایجاد “رضایت” در آنهاست. آگاهی از رفتار مشتریان، ارتباط با آنها، داشتن اطلاعات روانشناختی و جامعه شناختی و نیز شناخت حرکات و امکانات رقبا، نقش ارزنده ای در وفاداری مشتریان دارد.

8. بازار داغ

برای داشتن بازار، نباید بازار داغ را از دست بدهید. بازاریابی به معنای تبلیغات و انگیزه های به موقع برای اطلاع رسانی، متقاعد کردن و تشویق مشتریان به برقراری ارتباط بیشتر با سازمان و خرید از آن و مقابله با تحرکات رقبا است. یکی از مهمترین ابزارهای بازار گرم استفاده از خلاقیت، نوآوری و ابتکار است.

9. بازاریابی

مدیریت بازار به معنای مدیریت بازار است که شامل برنامه ریزی، اجرا و کنترل امور مختلف بازار و ابعاد مختلف بازاریابی است. بازاریابی شامل تعریف استراتژی ها و برنامه ها، سازماندهی و اجرای کلیه امور مربوط به معرفی و معرفی محصولات شرکت در بازارها، نظارت بر فعالیت ها برای دستیابی به اهداف سازمان و ایجاد رضایت مشتری و شرکت می باشد.

با توجه به ابعاد مختلف بازاریابی، می توان گفت که واژه مناسب برای بازاریابی، «مدیریت بازار» است که همان «مدیریت بازار» است و شامل کلیه امور مربوط به برنامه ریزی، اجرا و کنترل فعالیت های مختلف می شود.

گسترش اینترنت و تکامل روش های بازاریابی

با گسترش اینترنت، روش های بازاریابی نیز به تدریج تغییر کرده است. ست گودین، یکی از خلاق ترین و مشهورترین بازاریاب های جهان، این تغییرات را در کتاب معروفش Permission Marketing در سال 1999 پیش بینی کرد و به شکل جدیدی از بازاریابی به نام بازاریابی ورودی یا جذب اشاره کرد. این نوع بازاریابی چندین سال بعد توسط توسعه دهندگان ابزار اتوماسیون بازاریابی HubSpot معتبر، برایان هالیگان و دارمش شاه، به طور گسترده تبلیغ و ترویج شد و به یکی از بهترین روش های بازاریابی برای مشاغل کوچک و متوسط ​​تبدیل شده است. سئو مکانیک ثبت نام کارگاه آموزشی دیجیتال مارکتینگ خود را راه اندازی کرده است.

بیشتر بخوانید  ۱۰ نکته برای ترسیم پرسونای مخاطب هدف

به این ترتیب برخلاف روش‌های بازاریابی سنتی (برون‌گرا) مبتنی بر قطع کردن زندگی افراد از طریق تبلیغات در تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و غیره، با تولید محتوایی که اطلاعات مفیدی در اختیار افراد قرار می‌دهد، توسط آنها کشف خواهید شد. در واقع، با دادن اطلاعات مفید به مردم، به مرجع قابل اعتمادی تبدیل خواهید شد که آنها را تشویق به خرید محصولات و خدمات شما می کند. ابزارهای اصلی این روش عبارتند از:

  • وب سایت ها و وبلاگ ها
  • موتورهای جستجوی اینترنتی (مانند گوگل)
  • شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و…)
  • و…

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا زیرشاخه ای از بازاریابی درونگرا یا جذبی است. به این ترتیب صاحبان کسب و کار سعی می کنند محتوای مفید و استراتژیک را در سایت خود تولید کنند، افراد را از طریق موتورهای جستجو (مانند گوگل) به سایت خود بیاورند و محصولات و خدمات خود را بازاریابی و تبلیغ کنند. در این بین، آشنایی با سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو برای کسب رتبه های بالا در نتایج جستجو بسیار مهم است. با این کار افراد با جستجوی کلمات کلیدی سایت شما را در بالای نتایج جستجو می بینند و به سرعت روی آن کلیک کرده و وارد می شوند.

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوا و سئوی محتوا می توانید کتاب اختصاصی را از سایت سئو مکانیک که به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار گرفته است را از طریق لینک زیر دانلود و مطالعه نمایید:

دانلود کتاب بازاریابی مبتنی بر محتوا یا سئو محتوا


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *