بوم کسب و کار؛ چطور یک بیزینس جدید خلق کنیم؟

به راه اندازی یک کسب و کار جدید فکر می کنید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ یا از راه های مطمئن به دنبال سود بیشتر هستید؟ برای رسیدن به هدف خود تنها به یک بوم و یک خودکار نیاز دارید! اولین تعریف از اکوسیستم کسب و کار اولین بار توسط کارآفرین سوئیسی الکساندر اوستروالدر بیان شد.

اما پس از آن شرکت های مختلف در سراسر دنیا از این روش استفاده کردند. در این مقاله به جزئیات بوم تجاری و نحوه استفاده از آن می پردازیم. توصیه می شود اگر کسب و کار خود را راه اندازی می کنید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

هدف از بوم کسب و کار؛ از راه اندازی تا توسعه

بوم کسب و کار یک طرح بصری است که به تمام استراتژی های کلیدی مورد نیاز برای یک تجارت نگاه می کند. علاوه بر این، بوم کسب و کار تمام نکات مربوط به محل کار، درآمد، ارتباط با مشتریان و موارد دیگر را با دیدی کل نگر و کلی در نظر می گیرد. در این روش امکان تحلیل استراتژی شرکت ها نیز وجود دارد.

با کمک اطلاعات به دست آمده می توان عملکرد شرکت را به روز کرد. محیط کسب و کار نقش مهمی در مراحل بعدی کسب و کار مانند انتخاب لحن برند، استراتژی بازاریابی، گسترش کسب و کار و کسب درآمد بیشتر دارد. برای اطلاعات بیشتر توصیه می شود مقاله لحن برند سئو مکانیک را مطالعه فرمایید. هدف از بوم کسب و کار، شفاف سازی نکات کلیدی و تمرکز بر روی آنهاست تا نکته حیاتی و مهم از دیدگان پنهان نماند.

انعطاف پذیری طراحی وب شرکتی بسیار بالاست. شما می توانید بوم خاصی را با توجه به نیاز خود طراحی کنید تا سریعتر پاسخ دهید. برای مثال تصور کنید می خواهید یک فروشگاه اینترنتی لباس راه اندازی کنید. برای این کار از کجا شروع کنیم؟ در بازاریابی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ و در نهایت به چه میزان سرمایه نیاز خواهید داشت؟ مطمئناً چشم انداز کسب و کار یک حوزه تجاری جدید با شرکتی که قصد دارد برند و تجارت خود را گسترش دهد متفاوت خواهد بود.

چگونه یک بوم تجاری بنویسیم؟ 5 ابزار لازم را شناسایی کنید

ارزشیابی پایه و اساس هر کسب و کار یا محصولی است. به طور کلی، “ارزش” مشتریان به پول تبدیل می شود. این تبدیل زمانی اتفاق می افتد که نیاز مخاطب توسط محصول یا خدمات شما برآورده شود. به همین دلیل، برای ایجاد “ارزش” باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه نیاز یا مشکلی را حل می کنید؟
  • چرا مردم به دنبال حل این مشکل هستند؟
  • دلیل اصلی این مشکل چیست؟

کمک گرفتن از تیم های بازاریابی یا کارشناسان Growth Hacking یکی از مراحلی است که شرکت های مختلف در مسیر پیشرفت برمی دارند. هک رشد، به ویژه در دنیای دیجیتال، به کسب و کارها اجازه می دهد تا سریعتر رشد کنند و از رقبای خود پیشی بگیرند. پیشنهاد می شود برای آشنایی بیشتر با بازاریابی جدید، مقاله هک رشد چیست را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید  بررسی سئو رقبا - 7 قدم در بررسی سئو رقبا

با این حال، استارت آپ های امروزی نمی توانند از این ابزارها و تکنیک های گران قیمت و متنوع برای راه اندازی کسب و کار و طراحی استراتژی استفاده کنند. در عین حال عقب نماندن از رقبا و پیشرفت سریع نیازمند یک نقشه ذهنی دقیق و قابل درک است که هر لحظه قابل تغییر است.

1- توجه به مشتریان مقدمه ای برای درک ارزش کسب و کار

مشتریان هر روز کیفیت محصول یا خدمات هر شرکتی را بررسی می کنند. با درک رفتار مشتری می توان ارزش سازمان را به خوبی تعیین کرد. بخش مشتری در بوم کسب و کار به شما کمک می کند مخاطبان خود را بر اساس سن، جنسیت، علایق و عادات تقسیم بندی کنید. برای راه اندازی بخش مشتری بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • مشکل یا نیاز کدام گروه از مردم قرار است حل شود؟
  • ارزش شرکت ما با ارزش کدام گروه یکسان است؟
  • آیا شرکت های دیگری در زمینه فعالیت شما وجود دارد؟
  • اگر پاسخ سوال قبلی مثبت است، ارزش بررسی ارزش ها و معیارهای شرکت رقیب را دارد.
  • آیا شرکت شما برای مردان، زنان یا هر دو ارزش قائل است؟
  • آیا مخاطبین شما بزرگسالان 20-30 ساله هستند یا نوجوانان؟
  • شخصیت افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما هستند چگونه تعریف می شود؟
  • ابعاد و وسعت بازار محصولات و خدمات شما چیست؟ یعنی چند درصد از جامعه را نمایندگی می کنند؟

جالب است بدانید که در مرحله طراحی منظر کسب و کار می توان از ابزارهای مختلف بازاریابی استفاده کرد. به عنوان مثال، با دانستن ادبیات مخاطب در موتورهای جستجو، می توانیم تجارت جذاب تری ایجاد کنیم. در واقع تحقیق در مورد کلمات کلیدی و درک ادبیات کاربران یکی از مهم ترین مراحل در سئو است. اگر در این مرحله هستید، پیشنهاد می کنیم با کمک یک مشاور سئو، فرآیند خود را هوشمندانه تر طی کنید. برای این کار کافی است وارد قسمت مشاوره سئو سئو مکانیک شوید و با مشاوران ما تماس بگیرید.

2- ارزش گذاری; نکات مثبت شرکت را بیان کنید

رتبه‌بندی دلیلی است که مشتریان خدمات یا محصولات برند شما را خریداری یا استفاده می‌کنند. ارزیابی خوب ترکیبی از حل مشکل یا نیاز مشتری و ارزش افزودن به آن است. بیان ارزش باید ساده باشد و در یک جمله مفهوم کسب و کار شما را به عموم و سایر کارمندان نشان دهد. به عنوان مثال وب سایت فروشگاه «بوک میت» ارزش کسب و کار خود را در جمله زیر بیان می کند:

بیشتر بخوانید  چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟ - آژانس خلاقیت سئومکانیک

“Bookmate بهترین راه برای لذت بردن از کتاب است، در هر مکان و هر زمان.”

بنابراین برای ارزیابی از دیدگاه تجاری می توانید به نکات زیر توجه کنید:

چند نکته در مورد کسب و کار خود از دیدگاه مشتری بنویسید. به عنوان مثال، اجازه دهید به مثال فروشگاه اینترنتی لباس برگردیم: خرید لباس ارزان و باکیفیت می تواند یک مزیت رقابتی و یک ارزش برای کسب و کار شما باشد.

ارزش های کیفی؛ هر مشخصه ای که با اعداد و ارقام قابل سنجش نباشد، اما بر احساسات مخاطب تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، خرید لباس سازگار با محیط زیست.

راه دیگر برای بیان ارزش تجاری این است که از خود بپرسید: چرا مشتری برند شما را به یاد می آورد؟ یا اینکه دوست دارید دیگران در هنگام ارائه برند شما چه خصوصیتی را به شما منتقل کنند. پاسخ به این سوالات این است که کسب و کار شما باید روی چه ارزشی تمرکز کند. به همین دلیل باید روی بوم کسب و کار ظاهر شود.

این ارزش ها می توانند حتی در طراحی وب سایت شرکتی نیز موثر باشند. بنابراین، نوشتن ارزش مناسب نه تنها بر آینده کسب و کار و گسترش آن تأثیر می گذارد. در نوع فعالیت، قسمت های مختلف سایت و برند نیز موثر خواهد بود. شرکت سئو مکانیک همچنین برای طراحی وب سایت ها به ارزش های هر شرکتی توجه ویژه ای می کند. فرقی نمی کند که یک فروشگاه باشد یا یک سایت تجاری. یک وب سایت مانند یک نمای شرکتی است که باید با شخصیت و ارزش برند مطابقت داشته باشد. اگر شما نیز قصد دارید سایتی طراحی کنید که به کسب و کار شما در مسیر موفقیت در آینده کمک کند، از صفحه طراحی وب سایت تجاری دیدن کنید.

3- شناسایی کانال های ارتباطی با مشتریان

کانال های ارتباطی مسیرهایی هستند که از طریق آن مشتریان می توانند به کسب و کار شما برسند و وارد چرخه فروش کسب و کار شوند. این موضوع توسط استراتژی های تجاری مشخص خواهد شد. سوالات زیر می تواند به شما در شناسایی این کانال های ارتباطی مشتری کمک کند:

  • چگونه می توان ارزش ها را به هر بخش مشتری شناسایی شده در چشم انداز تجاری ارتباط داد؟
  • مشتریان ما کجا هستند؟
  • آیا ما را در شبکه های اجتماعی می بینند؟ رانندگی و گوش دادن به رادیو؟ تماشای تلویزیون یا شرکت در رویدادها و کنفرانس ها؟

در واقع، کانال های مختلف ارتباط با مشتریان شامل رسانه های اجتماعی، سخنرانی عمومی، بازاریابی ایمیلی، اینترنت، بازاریابی دیجیتال، سئو، وبلاگ نویسی و موارد مشابه است. در مقاله بازاریابی محتوا می توانید در مورد این روش بازاریابی بیشتر بخوانید.

4- زمینه های اصلی فعالیت در محیط کسب و کار

عناصر کلیدی هر فعالیت تجاری به 3 دسته تقسیم می شوند. این بخش به طور کلی نوع فعالیت تجاری را مشخص می کند. در ادامه هر بخش را با یک مثال توضیح می دهیم:

  1. اقدامات کلیدی: فعالیت ها و اقداماتی است که شرکت برای دستیابی به اهداف و ارزش های تعیین شده انجام می دهد.
  2. منابع: این بخش شامل محیط کار، کامپیوتر، هاست و کارمندان است.
  3. شرکای کلیدی: اگر شرکت شما نتواند به تنهایی به ارزش های مشخص شده دست یابد، کدام شرکت یا شرکت می تواند به شما کمک کند؟
بیشتر بخوانید  روش های اضافه کردن اسکیما FAQ (سؤالات متداول) در وردپرس - سئو مکانیک

با مشخص کردن هر یک از این سرفصل ها در بوم کسب و کار، دیگر نگران فراموش کردن عناصر مهم نخواهید بود. پس از مشخص شدن این قسمت ها می توانید سرمایه مورد نیاز برای شروع یا گسترش کسب و کار و فعالیت خود را نیز مشخص کنید.

5- درآمدزایی و جریان های درآمد

جریان های درآمد اصطلاحی است که تعریف می کند چگونه ارزش و راه حل ها توسط مشتری در زمینه کسب و کار به درآمد تبدیل می شوند. روش های مختلفی برای تعیین این قسمت از بوم وجود دارد. مثال های زیر ممکن است به شما کمک کند:

  • پرداخت به ازای هر محصول یا مشاهده
  • هزینه خدمات دریافت شده
  • هزینه های ثابت
  • هزینه اشتراک
  • سود سهام
  • جریان ارجاع

هر یک از این قسمت ها نوعی استراتژی در نظر گرفته می شود. برای بهره مندی از آن، باید از مشاوره متخصص ذیصلاح بهره مند شوید. زیرا روش های ذکر شده برای همه شرکت ها مناسب نخواهد بود.

مزایای استفاده از بوم تجاری؛ طراحی یک آینده موفق

در این مقاله روش بوم تجاری را به طور کامل بررسی کرده ایم. احتمالا با خواندن این مقاله تا حدودی به مزایای آن پی برده اید. مهمترین مزیت استفاده از بوم کسب و کار کمک به شروع یک فعالیت تجاری جدید است. از دیگر مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی تجسم تصمیمات مهم در یک نگاه
  • امکان ارتقا و تغییر قسمت های مختلف در مدت زمان کوتاه
  • توانایی اشتراک گذاری با دیگران بدون نیاز به معرفی طولانی

این روش علاوه بر استارت آپ ها برای شرکت هایی که قصد تغییر زمینه فعالیت یا گسترش کسب و کار خود را دارند بسیار مفید خواهد بود. اما قبل از آن با شناخت نقاط ضعف و قوت شرکت، جهت یا نحوه ارتباط با مشتری را تغییر دهید.

با گسترش استفاده از اینترنت، ایجاد وب سایت ساده ترین راه برای ارتباط با مشتریان خواهد بود. از آنجایی که کانال های ارتباطی مشتریان در این زمینه نقش پیشرو دارند، پیشنهاد می شود با کارشناسان این حوزه تماس حاصل فرمایید. در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه ایجاد وب سایت یا خدمات مشاوره سئو با کارشناسان سئو مکانیک تماس بگیرید.


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *