بررسی سئو رقبا – 7 قدم در بررسی سئو رقبا

آیا تا به حال احساس کرده اید که هر تلاشی که برای بهبود و بررسی سئوی سایت خود انجام می دهید تاثیری بر موقعیت شما از نظر موتورهای جستجو ندارد؟ ممکن است هنگام بررسی سئوی سایت خود مرتکب اشتباه شده باشید، اما شاید رتبه ضعیف سایت شما به دلیل سئوی بهتر رقبا و پیچیدگی های آن رقابت باشد. اگر در رقابت سختی هستید، باید سئوی سایت های رقیب خود را بررسی کنید و آنها را زیر نظر داشته باشید.


بررسی سئوی رقبا

اگر موقعیت خوبی دارید و رقابت قوی وجود ندارد، بررسی سئوی رقبا و استفاده از شکست ها و موفقیت های آنها می تواند به شما کمک کند تا برنده شوید. در ادامه نحوه بررسی سئو سایت های رقیب را در 7 مرحله به شما آموزش می دهیم.

مرحله اول در بررسی سئوی رقبا: شناخت رقبا

بررسی سئوی رقبا بدون شناخت صحیح آنها امکان پذیر نیست. در برخی موارد و زمینه های کاری، شناخت رقبا آسان است و فقط سئوی سایت و فعالیت آنها را بررسی می کنید، اما همیشه شناخت رقبای اصلی به این راحتی نخواهد بود.

رقبای شما سایت هایی هستند که رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی اصلی شما دارند یا برای کلمات کلیدی چند کلمه ای با شما رقابت می کنند. لیست رقبای شما ممکن است بسیار طولانی باشد و امکان بررسی لیست رقبا برای این تعداد وجود نداشته باشد. کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و سایت هایی را که در بین رقبای برتر شما رتبه بندی می شوند در نظر بگیرید تا سئوی آنها را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید  تحقیق کلمات کلیدی؛ 5 گام اصلی برای شناسایی ارزشمندترین کلمات - سئو مکانیک

مرحله دوم بررسی سئوی رقیب: مشاهده و تأیید سایت های رقیب

هنگامی که لیستی از رقبای اصلی خود تهیه کردید، سایت های آنها را تحلیل و بررسی کنید. برای بررسی سئوی رقبای خود باید بدانید که:

  • آیا ظاهر سایت آنها به خوبی طراحی شده است؟
  • چقدر محتوا در سایت آنها وجود دارد؟
  • کیفیت محتوای سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • آیا از آدرس دهی پویا استفاده می کنند یا خیر؟

با این کار متوجه خواهید شد که رقیب شما چقدر در فضای اینترنت حرفه ای است و چقدر محتوای سایت خود را مطابق سلیقه موتورهای جستجو تنظیم کرده است.

مرحله سوم تجزیه و تحلیل رقبای سئو: تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی

کلمات کلیدی همیشه مهمترین عامل برای موفقیت سئو بوده اند. به همین دلیل، اگر رقبای شما از کلمات کلیدی مناسبی استفاده کرده باشند، در نتایج جستجو رتبه بالاتری خواهند داشت. گاهی اوقات ما در یافتن کلمات کلیدی آنها در تجزیه و تحلیل رقبا مشکل داریم، در این مورد محتوای سایت آنها را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها از کلمات کلیدی شما استفاده کرده اند یا خیر.

علاوه بر این، با استفاده از ابزارهایی مانند پیشنهاد کلمات کلیدی وب سایت، می توانید بررسی کنید که کدام کلمات تأثیر زیادی بر سئوی سایت شما دارند. در طی این بررسی ها کلماتی را پیدا می کنید که از ذهن شما پنهان مانده است و می توانید از آنها برای سئوی بهتر سایت خود استفاده کنید.

همچنین می توانید تراکم کلمات کلیدی در محتوای سایت رقیب را در ادامه بررسی SEO رقیب محاسبه کنید. ابزاری مانند Keyword Density Cloud به شما در این امر کمک می کند. همچنین به محل قرارگیری این کلمات توجه کنید که آیا در محتوا، متا تگ ها، عنوان صفحه، تگ تصویر یا آدرس صفحه هستند یا خیر؟

بیشتر بخوانید  robots.txt چیست؟ آموزش نحوه کار و استفاده از فایل robots.txt

مرحله چهارم بررسی سئوی رقبا: لینک های ورودی را بررسی کنید

لینک های ورودی یا بک لینک ها به عنوان ستون فقرات بهینه سازی یا سئو سایت عمل می کنند. به همین دلیل، هنگام بررسی سئوی رقبای خود، باید لینک های ورودی به سایت آنها را بررسی کنید. برای دانستن رمز موفقیت رقیب به اصل لینک ها، تعداد آنها و متن استفاده شده توجه کنید. معمولاً در بررسی سئوی رقبای خود ایده های خوبی برای پیوند به سایت خود پیدا خواهید کرد. اگر رقیب شما لینک هایی به سایت های مناسب و پرطرفدار دارد که شما از آنها بی اطلاع هستید، با صاحبان آن سایت ها تماس بگیرید و در صورت امکان لینک مناسب سایت خود را تهیه کنید.

بررسی لینک ورودی رقیب

برای بررسی بک لینک سایت های رقیب، می توانید از ابزارهای رایگانی مانند ابزار معروف سایت Maze، Open Site Explorer استفاده کنید.

مرحله پنجم ارزیابی سئوی رقبا: بررسی سایر عوامل سئو

کلمات کلیدی و لینک های ورودی نقش مهمی برای ارجاع خوب سایت دارند، اما همه چیز به همین جا ختم نمی شود. برای عبور از بررسی سئوی رقبای خود، باید رتبه الکسا، رتبه گوگل (GPR) و عملکرد آنها را در سایر موتورهای جستجو مانند یاهو و بینگ نیز بررسی کنید. همچنین تعداد صفحات ایندکس شده سایت رقیب توسط موتورهای جستجو را در نظر داشته باشید.

مرحله ششم ارزیابی سئوی رقبا: ارزیابی حضور در رسانه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی نقش مهمی در افزایش دسترسی کاربران به وب سایت ها دارند. به همین دلیل بررسی سئوی رقبا در این زمینه دید خوبی از عملکرد آنها به شما می دهد. اینستاگرام، تلگرام و لینکدین از مهم ترین منابع جذب بازدیدکننده در سایت ها هستند. رقبای خود را در این شبکه ها پیدا کنید و با اضافه کردن آنها به لیست دوستان خود، بر محبوبیت و فعالیت آنها نظارت کنید.

بیشتر بخوانید  Search Experience Optimization چیست؟ تغییر مفهوم سئو

مرحله هفتم بررسی سئوی رقبا: نوع تبلیغ را بررسی کنید

بسیاری از کسب و کارها استفاده از تبلیغات مناسب برای جذب بازدیدکننده به سایت را آسانتر از SEO و جذب بازدیدکننده مستقیم از موتورهای جستجو می دانند. یکی از روش های رایج تبلیغات، تبلیغات کلیکی گوگل است و با استفاده از Google Keyword Planner و ابزارهای ارائه شده توسط خود گوگل می توانید میزان رقابت در کلمه کلیدی مورد نظر خود و عملکرد رقبا را در آن حوزه تخمین بزنید.

بررسی سئوی رقبا جامع نیست و باید در بازه های زمانی مختلف انجام شود، تمامی فعالیت هایی که برای بررسی سئوی رقبا ذکر شد زمان بر بوده و در برخی موارد نیاز به تجربه کافی دارد. اما اگر می خواهید راز موفقیت رقبای خود را بدانید، باید همین مسیر را طی کنید، حتی اگر در این رقابت برنده نشدید، باز هم نکات و نکات زیادی برای بهبود وضعیت سئوی سایت خود خواهید یافت.


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *