Search Experience Optimization چیست؟ تغییر مفهوم سئو

شاید امروز از کسی که مفهوم سئو را می داند بپرسید که آیا این کلمه برای شما به معنای بهینه سازی موتور جستجو است؟ تفسیر صحیح بر اساس آنچه برای اولین بار در دهه 90 مطرح شد خواهد بود.اما در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم جدید سئو یا بهینه سازی تجربه جستجو آشنا کنیم.
موتورهای جستجو در آن زمان قدرت و توانایی زیادی برای ایندکس سریع، درک محتوای سایت و تخمین سرعت بارگذاری نداشتند. به همین دلیل هیچکس توجهی به بهینه سازی سایت خود بر اساس معیارهای گوگل یا سایر سایت ها نداشته است. با گسترش محبوبیت و اثربخشی موتورهای جستجو، توجه صاحبان سایت به سئو افزایش یافته و معیارهای اصلی سئو رمز موفقیت و جذب بازدیدکننده شده است.
با افزایش ارزش سئو و تاثیر گوگل بر موفقیت سایت ها، بسیاری از افراد سعی کرده اند موتورهای جستجو را فریب دهند و به روش های مختلف برای یک کلمه کلیدی خاص در نتایج گوگل بالا بروند. به همین دلیل، کیفیت نتایج جستجو به شدت کاهش یافت و باعث شد گوگل با این اقدامات روبرو شود و به سایت های اسپم جریمه بپردازد. با گذشت زمان و رونمایی از الگوریتم های مختلف مانند پاندا و پنگوئن، راه به سمت سایت های متخلف بسته شده است، اما همیشه روش های جدیدی برای فریب الگوریتم ها و ربات های گوگل پیدا می شود.
نتیجه این فرآیند چیزی جز کاهش کیفیت محتوای ارائه شده در وب سایت ها نبود. از آنجایی که توجه به فاکتورهای گوگل و جذب بازدیدکننده از اهمیت بالایی برای موفقیت برخوردار بود، بسیاری از سایت ها کیفیت محتوای خود را فدای جایگاه خوب در نتایج کردند که باعث نارضایتی کاربرانشان شد. با ورود الگوریتم های جدید و آخرین به روز رسانی گوگل، به نظر می رسد مفهوم سئو با تغییری اساسی روبرو شود. حال سئو را می توان به عنوان Search Experience Optimization نامید که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

بیشتر بخوانید  ۳ تعریف اشتباه از هکر رشد - آژانس خلاقیت سئو مکانیک

بهینه سازی تجربه جستجو چیست؟

با مخدوش شدن نام سئو و درک نادرست مردم در طول زمان، بسیاری از کسب و کارها بر روی آن کلمه کلیدی تمرکز می کنند و اهمیتی نمی دهند که سایت در نتایج سئو گوگل چه رتبه ای دارد. به عنوان مثال می توان به سایت SEOmoz اشاره کرد که اخیراً نام خود را به MOZ تغییر داده و به همین دلیل فشار مالی و افت شدید بازدید را تجربه کرده است. اما به احتمال زیاد سران این شرکت بزرگ و تاثیرگذار اهداف بلندمدت دیگری در زمینه بهینه سازی در نظر گرفته اند که در آن جایی برای کلمه سئو نمی بینند.

Search Experience Optimization سعی می کند تجربه خوبی را برای کاربران در موتورهای جستجو فراهم کند، به این معنی که اگر عبارت خاصی را در گوگل جستجو کنید، مناسب ترین نتایج را دریافت کرده و به سرعت به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت. اصول بهینه سازی برای کاربران به شرح زیر است:

  • محتوای مفید متناسب با نیاز کاربر تولید کنید
  • دسترسی آسان به محتوا و همبستگی موضوعی آنها در سایت
  • برای یافتن نقاط قوت و ضعف به آمار سایت و عملکرد کاربران توجه کنید
  • تعریف خلاصه و عنوان مناسب و مرتبط با موتور جستجو که کاربران را در یافتن صفحه مورد نظر راهنمایی کند
  • افزایش سرعت سایت و کاهش زمان بارگذاری
  • اصول کدنویسی و مشاهده سایت در هر مرورگر یا دستگاهی را رعایت کنید

عدم توجه به کاربران سایت و تجربه بد آن ها در سایت می تواند هر لحظه شما را پایین بیاورد

برخی موارد می توانند رتبه شما را در نتایج گوگل بهبود بخشند، اما برای کاربران مناسب نیستند. این روش ها ممکن است در حال حاضر مفید باشند، اما در آینده و با آپدیت های جدید گوگل، سایت شما را جریمه خواهند کرد که از مهم ترین آنها می توان به خرید بک لینک از سایت های نامرتبط، کپی مطالب از سایت های دیگر و بهینه سازی صفحات سایت برای کلمات کلیدی اما با محتوای نامناسب اشاره کرد.
با تغییر مفهوم سئو، بسیاری از نکات و روش هایی که تاکنون آموخته اید می توانند اثربخشی خود را از دست بدهند یا حتی بر سئوی شما تاثیر منفی بگذارند. تمامی مقالات سئو مکانیک از ابتدا با رویکرد تکنیک های کلاه سفید و توجه به رضایت کاربران تهیه و منتشر شده است. علاوه بر بهبود نتایج شما در گوگل، رعایت این نکات تجربه کاربری خوبی را برای کاربران به ارمغان می آورد.

بیشتر بخوانید  الگوریتم جدید گوگل محتوای اختصاصی تولید میکند - سئو مکانیک


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *