الگوریتم Hilltop و تاثیر آن بر سئوی مدرن – سئو مکانیک

الگوریتم Hilltop یکی از الگوریتم های مهم موتور جستجوی گوگل است که در سال 2003 معرفی شد و از زمان معرفی این الگوریتم تاثیرات قابل توجهی بر نتایج این موتور جستجو داشته است و حتی پس از گذشت 15 سال نیز این تاثیرات همچنان ادامه دارد.

به عنوان یک متخصص وب، برای درک بهتر مبانی سئوی مدرن امروزی، درک تاثیر الگوریتم Hilltop بر سئو بسیار مهم و ضروری است. ابتدا بیایید با هم نگاهی به الگوریتم بالای تپه بیندازیم.

الگوریتم Hilltop چیست؟

در ابتدا هدف اصلی الگوریتم Hilltop شناسایی سایت های مرجع و دایرکتوری های معتبر برای معرفی سایت ها در زمینه های مختلف بود. گوگل این سایت ها را تایید کرده و ارزش و اعتبار آنها را مشخص کرده است. پس از تایید اینکه یک سایت یک مرجع معتبر است، صفحات معرفی شده به آن شانس بالایی برای کسب موقعیت در نتایج گوگل داشتند.

به همین دلیل است که در این سال‌ها دایرکتوری‌های معتبری مانند Dmoz، Yahoo و Wikipedia با ارزش‌ترین فضاها برای پیوند سایت‌های کوچک‌تر هستند. با کمک الگوریتم Hilltop، گوگل می تواند سایت های ارجاعی را شناسایی کرده و از طریق آنها سایت های واقعی را پیدا کند.

بدیهی است که الگوریتم Hilltop یکی از قدیمی ترین الگوریتم های موتور جستجوی گوگل است، اما داشتن دانش الگوریتم Hilltop، حتی به عنوان یک الگوریتم بسیار قدیمی، می تواند رفتار سئوی امروزی را توضیح دهد و به عنوان یک دانش اولیه برای درک سئوی مدرن مورد استفاده قرار گیرد.

اطلاعاتی که از الگوریتم های قبلی به دست می آورید به شما امکان می دهد الگوریتم های جدید را به عنوان بخش کوچکی از یک تصویر بزرگتر ببینید و از محدود شدن دید شما به یک الگوریتم خاص جلوگیری می کند. به این ترتیب، درک کلی تر و بهتری از سئو به دست خواهید آورد و می توانید انقلاب موتور جستجو و سئو را به طور کامل درک کنید.

بیشتر بخوانید  لوگوی گوگل تغییر کرد

گوگل نحوه عملکرد این الگوریتم را به صورت زیر توضیح می دهد:

“تعداد و کیفیت لینک های خارجی راه خوبی برای تعیین اعتبار صفحات وب است. اما تفاوت اصلی Hilltop با سایر الگوریتم ها این است که در این الگوریتم فقط صفحات و منابع تخصصی در نظر گرفته می شود. صفحاتی که هدف آنها هدایت کاربران به سمت منابع ارزشمند است.”

Hilltop را می توان یکی از انواع “الگوریتم های اندازه گیری رابطه” دانست که مانند PageRank بر اساس پیوند بین سایت ها کار می کند، اما عملکرد این دو الگوریتم کمی متفاوت است. در حالی که الگوریتم PageRank از کل فضای وب برای رتبه بندی صفحات استفاده می کند، الگوریتم Hilltop صفحات تخصصی را هدف قرار می دهد و از طریق آنها برای صفحات قابل اعتماد و معتبر تصمیم گیری می کند.

بنابراین، الگوریتم Hilltop به جای استفاده از کل فضای وب برای رتبه بندی، از سایت هایی استفاده می کند که لینک هایی را از وب سایت های تخصصی فعال در موضوعات بسیار خاص و مرتبط دریافت کرده اند.

تاثیر الگوریتم Hilltop بر سئو

الگوریتم قدیمی گوگل، Hilltop، تاثیری اساسی بر سئو داشت. از این الگوریتم فهمیده شد که لینک های به دست آمده از سایت های دارای دامنه .edu، لینک های به دست آمده از دایرکتوری های اصلی و مهم (yahoo, zeal, dmoz, botw) و لینک های به دست آمده از سایت های مرتبط با رتبه بالا باعث بهبود رتبه سایت می شوند.

سال ها پیش و زمانی که الگوریتم Hilltop معرفی شد، تنها با دریافت لینک از یک سایت با رتبه بالا، می توانستید پیشرفت قابل توجهی در رتبه بندی خود مشاهده کنید. همچنین ثبت سایت در دایرکتوری ها و دریافت لینک آنها باعث بهبود رتبه و جایگاه وب سایت می شود. دلیل این امر این بود که از دایرکتوری ها به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای شناسایی سایت های با کیفیت استفاده می شد.

بیشتر بخوانید  معرفی کتاب how google works و نویسندگان آن

الگوریتم Hilltop باعث شد سئوکاران به فکر ایجاد دایرکتوری های خانگی و البته پنهان کردن لینک مالکیت سایت ها باشند. بنابراین با استفاده از آدرس های IP اختصاصی برای هر سایت و مخفی کردن اطلاعات مالک دامنه، سعی در پنهان کردن مالکیت یکسان بر سایت های خود داشتند.

نتیجه شبکه ای از سایت های متعلق به شرکت بود که گاهی به صدها سایت می رسید. امروزه این روش به PBN یا Private Link Network معروف است که در صورت شناسایی توسط گوگل جریمه های سنگین و حذف سایت از نتایج گوگل را به دنبال خواهد داشت.

تصویر زیر نمونه ای ساده از ایجاد PBN از طریق رسانه های اجتماعی و سایت های واسطه است.

نقش الگوریتم hilltop در سئوی امروزی چیست؟

الگوریتم Hilltop مدت هاست که کار خود را متوقف کرده است و ثبت لینک ها در فهرست ها ارزشی برای سایت شما ایجاد نمی کند، اما مفهومی که گوگل در آن سال ها به دنبال آن بود، اعتبار صفحه است که امروزه به عنوان Page Authority شناخته می شود. در حال حاضر هر سایت یا صفحه ای می تواند صفحه ای ارزشمند برای لینک سازی باشد به شرطی که ارتباط موضوعی و اعتبار بالایی با سایت شما داشته باشد.

اگر دقت کرده باشید، صفحات و مقالات زیادی در اینترنت وجود دارد که به یک موضوع خاص نگاه می کند و سایت های مرتبط با آن را نشان می دهد. به عنوان مثال مقالاتی مانند بهترین سایت های ساخته شده با وردپرس از این دست مقالات محسوب می شوند. این صفحات تقریباً همان نقش سایت های دایرکتوری را در نسخه های کوچکتر انجام می دهند و علاوه بر اینکه موقعیت خوبی در نتایج گوگل دارند، ارزش لینک سازی بالایی نیز دارند.

این نوع مقالات که مقالات مرجع نامیده می شوند، یکی از روش های متداول هدف قرار دادن یک عبارت بسیار جستجو شده و البته تقویت صفحات داخلی به زبان ساده تر هستند.

پیشنهاد می کنیم پس از ارائه چند مقاله موازی در یک موضوع خاص، یک مقاله کامل با محتوای طولانی (بیش از 2000 کلمه) در مورد تمامی موضوعات مطرح شده تهیه کنید و در میان توضیحات آن، لینک های مناسب برای هر یک از این صفحات ایجاد کنید. با این کار شما عملا یک صفحه مقاله با کارایی و ارزش یک صفحه دسته بندی ایجاد کرده اید.

بیشتر بخوانید  معرفی کد QR و مهمترین کاربردهای کیو آر


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *