معرفی کد QR و مهمترین کاربردهای کیو آر

استفاده از کد QR روز به روز در حال افزایش است و نمونه هایی از آن را می توانید بر روی جلد مجلات معتبر کشوری و بسیاری از وب سایت ها مشاهده کنید. در مقاله ای با عنوان کد QR چیست، نحوه ساخت این کدها، خواندن آنها و دلایل استفاده از آنها را بررسی کردیم. در این مقاله شما را با کاربردهای مختلف کد QR و قابلیت های این کد آشنا می کنیم.
کدهای QR این قابلیت را دارند که اطلاعات مختلفی را در خود ذخیره کنند که توسط گوشی های هوشمند و با استفاده از برنامه های اضافی نصب شده بر روی آنها قابل رمزگشایی هستند. استفاده از این قابلیت باعث ایجاد اپلیکیشن های زیادی برای کد QR شده است که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره خواهد شد.

جزئیات تماس در کد QR

یکی از مهمترین برنامه های کاربردی کد QR جزئیات خود را ذخیره کنید در این روش با اسکن این کد با تلفن های هوشمند اطلاعات تماس شما که ممکن است شامل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس، آدرس ایمیل، آدرس وب سایت و سایر اطلاعات اضافی باشد خوانده می شود و کاربر می تواند مستقیماً این اطلاعات را در لیست مخاطبین خود ذخیره کند.
مهمترین کاربرد این نوع کد QR قرار دادن آن بر روی کارت ویزیت است. بدین ترتیب کاربران اینترنت با اسکن کد کارت ویزیت شما به راحتی اطلاعات شما را ذخیره کرده و نیازی به نوشتن مستقیم آن بر روی گوشی خود ندارند.

ارائه یک رویداد

می توانید نمایشگاه هنری یا جشن عروسی خود را با کد QR به دیگران معرفی کنید. در این صورت اطلاعاتی مانند عنوان رویداد، توضیحات، تاریخ شروع و پایان، زمان و مکان روی کد QR ذخیره می شود. این روش برای استفاده در تراکت های تبلیغاتی و معرفی استارت آپ ها بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید  طراحی تعاملی سایت چیست؟ - آژانس خلاقیت سئو مکانیک

آدرس ایمیل یا شماره تماس

این کد که بسیار ساده و کوچک خواهد بود، تنها شامل آدرس ایمیل یا شماره تماس شما می شود و کاربر با اسکن ایمیل شما را در تلفن همراه خود می بیند. در مقایسه با سایر اپلیکیشن های کد QR، ممکن است این روش غیر ضروری به نظر برسد و استفاده از اطلاعات تماس کامل جذابیت بیشتری دارد، اما در بسیاری از موارد ترجیح می دهید تنها از طریق ایمیل با مشتریان خود در ارتباط باشید و قرار دادن اطلاعات دیگر تنها باعث سردرگمی افراد می شود.

موقعیت جغرافیایی در کد QR

استفاده از کد QR برای نمایش یک موقعیت جغرافیایی خاص در Google Maps راه خوبی برای معرفی آدرس محل کسب و کار یا کنفرانس شما است. با اسکن این کد توسط افراد و در صورت اتصال به اینترنت، مستقیماً به نقشه گوگل و مکان مورد نظر شما هدایت می شوند. تصویر سمت راست در عکس ابتدای این مقاله نمونه ای از استفاده از QR برای تعیین موقعیت جغرافیایی است که با معرفی طول و عرض جغرافیایی مکان مورد نظر را دقیقا مشخص می کند.

ارسال اس ام اس با کدهای QR

یکی از جذاب ترین برنامه های کاربردی کد QR ارسال پیام کوتاه از تلفن همراه افراد. این کد شامل شماره مورد نظر شما و متن پیام خواهد بود که توسط افرادی که آن را اسکن می کنند برای ارسال پیام کوتاه به شماره و همراه با متن مورد نظر شما در گوشی ایجاد می شود که با تایید کاربر ارسال می شود.
نمونه خوبی از استفاده از کد QR برای ارسال یک پیام کوتاه را می توان در سایت رالی هواداران فوتبال مشاهده کرد که به تازگی توسط آژانس خلاق سئو مکانیک طراحی شده است. در این سایت، کاربران علاوه بر حمایت از تیم مورد علاقه خود، با ارسال پیامک به شماره های خاصی در قرعه کشی هفتگی شرکت خواهند کرد.

کدهای QR استفاده شده در این سایت از نسل جدید کدهای QR هستند و کاملاً به صورت ویژه طراحی شده اند. اگر با سیستم عامل رالی فن آشنا نیستید، لطفا این کدها را اسکن نکنید!

برنامه QR برای نمایش متن

استفاده از یک کد QR برای نمایش متن یا یک پاراگراف، درهای زیادی را برای استفاده خلاقانه به روی شما باز می کند. به عنوان مثال، در یک بازی فکری، از کدهای QR برای نمایش دستورالعمل ها و کمک کاربران استفاده می شد.
QRهای متنی معمولاً می توانند تا 1900 کاراکتر فارسی یا 7000 کاراکتر عددی را ذخیره کنند.

بیشتر بخوانید  15 نکته اساسی در افزایش سرعت سایت | سئو تصاویر

اطلاعات و تنظیمات شبکه Wi-Fi

یکی از خدمات رایج رستوران ها و کافه ها، ارائه اینترنت رایگان در محیط داخلی خود می باشد. در این روش با اسکن کد QR توسط کاربر، تمامی تنظیمات شبکه وای فای شما از جمله رمز عبور آن به صورت خودکار بر روی تلفن همراه تنظیم می شود و افراد به راحتی می توانند به شبکه داخلی شما متصل شوند. می توانید با استفاده از کد QR در منوی رستوران یا کافه مشتریان خود را شگفت زده کنید.

ارجاع به آدرس صفحه وب

بیشترین استفاده و اولین استفاده از کد QR مراجعه به یک آدرس اینترنتی خاص است. برای استفاده صحیح از آن، کاربر باید به اینترنت دسترسی داشته باشد تا با اسکن کد شما به آدرس از پیش تعیین شده هدایت شود. این آدرس می تواند سایت شما یا صفحه شما در یکی از شبکه های اجتماعی یا هر آدرس دیگری در اینترنت باشد. در پایان این مقاله یک کد نمونه برای مراجعه به صفحه وب قرار داده شده است.
یکی از راه های خلاقانه برای استفاده از کد QR به عنوان مرجع آدرس اینترنتی، تعریف یک آدرس کوتاه خاص و دائمی در کد است. با این روش حتی پس از چاپ این کدها می توانید آدرس مرجع را تغییر دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL کوتاه را به آدرس مورد نظر هدایت کنید. همچنین با نصب یک سیستم آماری ساده بر روی این آدرس، تعداد ورودی های صفحه را با استفاده از کد QR نیز محاسبه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید  ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، معرفی انواع ابزارها در بازاریابی دیجیتال - سئو مکانیک

تمام روش های ذکر شده در این مقاله، استفاده های رایج از کد QR هستند. شما می توانید با استفاده از خلاقیت خود و با توجه به نیاز خود برای هر یک از روش های ذکر شده اپلیکیشن های مختلفی ایجاد کنید.

آیا در حال حاضر از کدهای QR در سایت یا کسب و کار خود استفاده می کنید؟ آیا تا به حال تجربه استفاده از این کدها با تلفن همراه و دسترسی سریعتر به اطلاعات را داشته اید؟ تجربیات خود را از طریق بخش نظرات این مقاله با سئو مکانیک و خوانندگان سایت در میان بگذارید.


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *