آیا سئو همیشه یک استراتژی موفق خواهد بود؟ آینده سئو چیست؟

بسیاری از سایت ها هزینه و زمان زیادی را صرف سئو و بهینه سازی سایت خود می کنند و آن را مهمترین روش بازاریابی برای جذب مخاطب گوگل می دانند.

در طول 19 تا 20 سال گذشته، گوگل همیشه رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. افزایش جستجوها باعث شده تا کاربران بیشتری از این طریق به وب سایت ها دسترسی داشته باشند. اما تغییرات گوگل در دو سال گذشته زنگ خطر را به صدا درآورده است!

این تغییرات به این معنا نیست که کاربران از گوگل خوششان نمی آید یا سهم آن از بازار جستجو را کاهش می دهد، بلکه بیشتر به سهم سایت ها در میان این کاربران مربوط می شود.

در حال حاضر جذب مخاطب از طریق گوگل بسیار دشوارتر از گذشته است و رتبه اول نتایج دیگر ارزش و جایگاه گذشته را ندارد. اگر این روند در سال های آینده ادامه یابد یا حتی شدیدتر از گذشته باشد چه؟ چگونه برای چنین شرایطی آماده شویم؟

دانش سئو دائما در حال پیشرفت است و ما هزینه و زمان زیادی را صرف آموزش سئو و به روز رسانی اطلاعات خود می کنیم. آیا این هزینه یک سرمایه گذاری مطمئن برای آینده است؟

چگونه تغییرات گوگل بر مفهوم سئو تاثیر گذاشته است؟

در مقالات قبلی سئو مکانیک، ویژگی های جدید گوگل و در نتیجه انحصار جستجو توسط گوگل را بررسی کردیم. در این قسمت سعی می کنیم تاثیر هر کدام از آنها را در سئو و جذب بازدیدکننده بررسی کنیم.

نمایش پاسخ های سریع به کاربران

در بسیاری از جستجوها متوجه می شویم که پاسخ سوال کاربر در کادر جداگانه ای نمایش داده می شود. این ویژگی ممکن است برای کاربران جذاب باشد، اما برای مدیران سایت یک خطر محسوب می شود زیرا کاربران دیگر نیازی به بازدید از سایت خود نخواهند داشت.

برای مثال اگر عبارت جام جهانی 2018 را در گوگل جستجو کنید با فضای کاملا متفاوت و انحصاری در نتایج جستجو مواجه می شوید. در این فضا اطلاعات مربوط به زمان مسابقات، نتایج، گروه بندی ها و … می باشد. به سرعت در اختیار کاربر قرار می گیرد و این عنوان ممکن است باعث کاهش چشمگیر تعداد بازدیدکنندگان سایت های ورزشی و خبری شود.

تبلیغات گوگل بلای سئو هستند

فضاهای تبلیغاتی در نتایج گوگل هر روز بزرگتر می شود. در گذشته تبلیغات ادوردز در نوار کناری صفحه قرار داشت اما به تدریج به بالای قسمت نتایج جستجو منتقل شده و تعداد آنها به 4 رقم در بالا و 4 رقم در پایین افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید  ترفندهای سئو، از ترفند سئو برای بهبود رتبه سایت استفاده کن

افزودن ویژگی هایی مانند لینک های مرتبط، تماس مستقیم و غیره. به AdWords باعث شده است که این لینک ها توجه بیشتری را به خود جلب کنند و سهم زیادی از کاربران را به خود جلب کنند.

در حال حاضر، در بسیاری از کلمات و عبارات معتبر، زمانی که در نتایج گوگل رتبه اول را کسب می کنید، عملاً معادل رتبه پنجم هستید زیرا 4 لینک تبلیغاتی در بالای شما نمایش داده می شود. تعداد کلیک بر روی رتبه پنجم تقریبا یک شانزدهم رتبه اول است.

علاوه بر تبلیغات گوگل، نمایش باکس های مخصوص رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما و یا حتی خرید آنلاین محصولات می تواند نقش بسزایی در کاهش ارزش سئوی سایت ها داشته باشد.

نمایش تمام اطلاعات محلی

ایجاد سایت مرجع برای ارائه شرکت ها و مراکز در زمینه تخصصی را می توان یکی از متداول ترین روش های ایجاد استارت آپ در دو سال اخیر دانست که در این میان می توان به نمونه های موفقی همچون فیدیلیو اشاره کرد.

با جمع آوری اطلاعات مربوط به مکان هایی مانند رستوران ها، اتاق های بازی، سینما، کلینیک ها و غیره. برای کاربران، گوگل توانست با ارزش ترین محتوای مورد نظر کاربر، یعنی آدرس، مکان، شماره تلفن و غیره را مستقیماً در نتایج جستجو نمایش دهد.

نمایش این اطلاعات به خصوص در گوشی های تلفن همراه که فضای نمایشی محدودی دارند، نیاز بیشتر کاربران را به مراجعه به سایت های اینترنتی بی نیاز کرده است. در واقع تعداد بازدیدهای آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

عجیب‌تر از همه، جستجوی بدون نتیجه است

اخیرا گوگل قابلیت جدیدی را به نتایج جستجوی خود اضافه کرده است که در آن هیچ سایتی به صورت ارگانیک در نتایج جستجو ظاهر نمی شود! اگر پاسخ کاربر واضح و دقیق باشد نیازی به معرفی سایت های خارجی نیست.

به عنوان مثال، اگر عبارتی مانند تبدیل دلار به یورو را در موبایل جستجو کنید، گوگل پاسخ را مستقیماً در اختیار شما قرار می دهد و از نمایش سایت های مرتبط خودداری می کند.

البته این قابلیت هنوز به طور کامل فراگیر نشده و فقط در موارد خاص استفاده می شود. حتی قرار گرفتن در معرض محدود نیز نگران کننده است زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده نزدیک گسترش پیدا نکند.

بیشتر بخوانید  Search Experience Optimization چیست؟ تغییر مفهوم سئو

به عنوان یک مدیر سایت یا متخصص سئو، راه پیش روی ما چیست؟

همین چند مثال ساده نشان می دهد که باید این وضعیت را جدی بگیریم و برای حفظ ارتباطات و البته بقای کسب و کارمان چاره ای بیندیشیم. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی باید راه های دیگری برای جذب مشتری و فروش محصولات خود داشته باشید.

در این قسمت سعی داریم روش های عملی برای چنین مشکلاتی ارائه دهیم.

برندسازی حتی مهمتر از سئو است

بهتر است در کنار فعالیت هایمان به تصویر برند خود نیز توجه ویژه ای داشته باشیم تا در نتایج گوگل جایگاهی کسب کنیم. به همین دلیل بسیاری از کاربران به جای جستجو در اینترنت مستقیماً به سایت شما می روند یا نام آن را در گوگل جستجو می کنند.

حتی اگر در نتایج جستجو رتبه پایین تری داشته باشید، مشتریانی که نام شما را می دانند به سرعت سایت شما را انتخاب می کنند.

تأثیر برندسازی در دنیای واقعی کاملاً آشکار است. به عنوان مثال، زمانی که برای خرید دستمال کاغذی به فروشگاه می روید، معمولاً محصولاتی با نام های آشنا می خرید. این فرآیند تنها از طریق تبلیغات هدفمند و البته برندسازی مناسب این مجموعه اتفاق می افتد.

به عنوان مثال، در دنیای اینترنت، یک نام آشنا به نام دیجی کالا وجود دارد. این شرکت فعالیت خود را از سال ها پیش با تمرکز بر سئو و بهینه سازی آغاز کرد اما امروزه توجه و تمرکز مجموعه بیشتر بر روی برندسازی و تبلیغات است. البته همیشه به سئوی خود توجه زیادی دارد که در مقاله استراتژی لینک بیلدینگ دیجی کالا در مورد آن صحبت کردیم.

در 2 سال گذشته همین مشکل باعث شده است که کاربران بیشتری در اینترنت نام دیجی کالا را جستجو کنند تا افرادی که عبارتی مانند موبایل را جستجو کرده اند. تصویر زیر نمودار Google Trends است که میزان جستجوی این دو عبارت را در 5 سال گذشته مقایسه می کند.

فعالیت رسانه های اجتماعی

کاربران اینترنتی که از طریق موتور جستجو وارد سایت شما می شوند، لزوما به مشتریان وفادار تبدیل نمی شوند و در بسیاری از موارد برقراری ارتباط مجدد با آنها دشوار است. از طرفی کاربرانی که شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند تا مدت ها مستقیم با شما در ارتباط خواهند بود.

انتقال اطلاعات از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین بسیار سریع و آسان انجام می شود.

اگر استراتژی رسانه اجتماعی خوبی داشته باشید، مخاطبین شما به مرور زمان جمع می شوند و کانال ارتباطی مستقیمی با آنها خواهید داشت.

حتی امروزه نیز شبکه های اجتماعی ابزار موثری برای بازاریابی شما هستند، اما ارزش و تاثیر آن ها با این روند افزایش می یابد. اگر امروز روزی برسد که سئو و رتبه بندی در بالای نتایج گوگل بی معنی شود، رسانه های اجتماعی مهم ترین جایگزین برای شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید  نکاتی برای سئوی صفحات بی پایان و افزایش کارایی آنها

بهتر است از همین حالا فکر کنید که در این فضا درست کار کنید و مستقیم با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید.

تبلیغات اینترنتی، بی اثر اما مهم است

سایت های زیادی مانند نشریات و سایت های خبری وجود دارند که تعداد بازدیدکنندگان روزانه بالایی دارند اما راهی جز تبلیغات برای کسب درآمد ندارند. با کاهش تاثیر سئو می توانید به تبلیغات در این سایت ها نیز توجه کنید.

البته اگر کمپین های تبلیغاتی و تبلیغات کلیکی را تست کرده باشید، به خوبی می دانید که قیمت و اثربخشی آنها در مقایسه با سئو و شبکه های اجتماعی بسیار پایین است. اما آنها همچنین می توانند به عنوان یک راه حل جایگزین در شرایط خاص استفاده شوند.

تبلیغات در گوگل نیز روش خوبی به نظر می رسد، اما به دلیل ارزش پایین پول در ایران، هزینه های آن بسیار بالاست. اگر تبلیغات در گوگل فراگیر شود، هزینه آن هر روز بیشتر از گذشته می شود و رقابت برای همه ضرر خواهد داشت.

آخرین کلمه

امیدواریم این مقاله و نگرانی های ما برای آینده سئو به واقعیت نزدیک نشود، اما امید یک راه حل اساسی برای آینده نیست. پیشنهاد می کنیم با فرض اینکه موتور جستجوی گوگل وجود ندارد، کسب و کار خود را بررسی کنید.

موفقیت کسب و کار شما تا چه حد به گوگل و تصمیمات آن بستگی دارد؟ از چه روش های دیگری برای معرفی خود و فروش محصولات استفاده می کنید؟

توجه داشته باشید که این ایده به این معنی نیست که سئو و گوگل باید نادیده گرفته شود. اتفاقاً باید بیشتر از گذشته تلاش کنیم تا جایگاه خود را در این فضا حفظ کنیم. اما بهتر است تا حد امکان موفقیت خود را به یک کانال بازاریابی محدود نکنیم.

به نظر شما روش های جایگزین سئو چیست؟ یا بهتر است بگوییم، فرض آینده بدون سئو چقدر باید جدی گرفته شود؟


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *