نکاتی برای سئوی صفحات بی پایان و افزایش کارایی آنها

استفاده از تکنیک اسکرول بی نهایت مزایا و معایب خاص خود را دارد که در مقاله ای در بلاگسیما تحت عنوان تکنیک طراحی سایت اسکرول بی نهایت به آن ها پرداختیم. در این مقاله قصد داریم شما را با چند نکته سئوی صفحات بی پایان و تفاوت آن با صفحات معمولی آشنا کنیم.

تفاوت بین صفحات بی پایان و صفحه بندی محتوا

استفاده از تکنیک اسکرول بی نهایت جذابیت و زیبایی سایت شما را دو چندان می کند، این روش در سایت های بزرگ و معروفی مانند پینترست و فیسبوک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما آیا ربات های گوگل توانایی درک کامل محتوای این صفحات را دارند؟

در صفحات بی پایان وقتی کاربر به انتهای صفحه می رسد، محتوای بیشتری به صورت خودکار یا با فشار دادن یک دکمه نمایش داده می شود، اما در بسیاری از موارد ربات های گوگل توانایی درک آن را ندارند و اگر گوگل نتواند محتوای صفحه شما را درک کند، شانس شما برای جذب بازدیدکننده و حضور در نتایج جستجو کاهش می یابد. نکات ارائه شده در این مقاله برگرفته از آموزش جان مولر به عنوان یکی از مدیران سئو صفحه بی پایان گوگل است. جان مولر پیشنهاد می‌کند که صفحات بی‌پایان سایت شما دارای یک سیستم کدگذاری خاص هستند که در واقع محتوای شما را صفحه‌بندی و با ظاهر صفحات بی‌پایان ارائه می‌کند.

نکات سئو برای صفحات بی پایان

در این روش تمامی صفحات باید به صورت جداگانه قابل دسترسی باشند، در غیر این صورت ربات های گوگل فقط اولین نتایج را خواهند دید. همچنین در هر یک از صفحات شما باید فقط یک پست یا مقاله وجود داشته باشد و تکرار آخرین پست در یک صفحه به عنوان اولین پست در صفحه بعد اشتباه است.

بیشتر بخوانید  گزارش عملکرد یک سال گذشته سئومکانیک - سئومکانیک

1- استراتژی ارائه محتوا

  • کدنویسی سایت شما باید به گونه ای باشد که در صورت عدم استفاده کاربر از جاوا اسکریپت و یا عدم بارگذاری صحیح آن، محتوای شما در صفحه بندی نمایش داده شود.
  • مشخص کنید که در ابتدای ورود کاربر به صفحه چه مقدار از محتوای شما نمایش داده می شود، این عدد مستقیماً به فضای اشغال شده توسط هر مطلب در صفحه بستگی دارد و باید به گونه ای انتخاب شود که کاربران برای رسیدن به آخرین مطالب نیازی به اسکرول زیادی نداشته باشند و همچنین بسته به تصاویر استفاده شده در محتوا، سرعت بارگذاری صفحه بالا باشد.
  • به عنوان مثال، اگر مقالات شما متنی هستند یا از تصاویر کوچک در آنها استفاده شده است، 10 مقاله آخر انتخاب خوبی خواهد بود، اما اگر هر مقاله در سایت شما دارای یک تصویر شاخص نسبتا بزرگ است، بهتر است این عدد را به 6 یا 5 کاهش دهید.
  • برای جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری، محتوا را صفحه بندی کنید تا محتوای مشابه در دو صفحه جداگانه قرار نگیرد.

هر مقاله باید در یک صفحه قرار گیرد

2- آدرس دهی صحیح صفحه

رویکرد هر مقاله در صفحه باید به گونه ای باشد که شامل اطلاعات اولیه و ضروری باشد و این رویکرد در طول زمان تغییر نکند. به عنوان مثال استفاده از تاریخ در آدرس مانند لینک زیر صحیح نیست:

example.com/category/page.php?name=fun-items&days-ago=3

هر قسمت از صفحه باید به صورت جداگانه قابل دسترسی باشد، یعنی اگر کاربر مستقیماً آدرس صفحه دوم محتوای شما را در مرورگر وارد کند، به محتوای موجود در آن راهنمایی می شود. روش صحیح آدرس دهی به صفحات و محتوا در تکنیک صفحه بی پایان می تواند به صورت زیر باشد:

بیشتر بخوانید  utm چیست؟ | بررسی کامل رفتار کاربران وبسایت شما

• example.com/category?name=fun-items&page=1
• example.com/fun-items?lastid=567

صفحه بندی صفحه باید با استفاده از تگ های rel=next و rel=prev در قسمت تعریف شود. ، استفاده از این تگ ها در مشکلی برای کاربران ایجاد نخواهد کرد، اما روبات های گوگل قادر به درک صفحه بندی شما نیستند. زیرا آنها فرض خواهند کرد که این تگ ها می توانند توسط کاربران صفحه شما ایجاد شوند، اما بخش فقط برای مدیر سایت قابل دسترسی است.

نحوه آدرس دهی صحیح صفحات بی پایان

3- سایت خود را بررسی و بازبینی کنید

به عنوان کاربر به صفحه بی پایان خود وارد شوید و قابلیت استفاده آن را بررسی کنید، آیا کاربران سایت شما می توانند به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند؟
مطمئن شوید که صفحات ایجاد نشده به درستی خطاهای 404 را ارسال می کنند. به عنوان مثال، اگر یک URL مانند example.com/category?name=fun-items&page=999 که نشان دهنده شماره صفحه 999 است، یک کاربر خطای 404 را دریافت می کند.

پیاده سازی و استفاده از سیستم اسکرول بی نهایت در بسیاری از سایت ها و سیستم های مدیریت محتوا آسان است، اما ابتدا باید از نحوه کدنویسی آن مطمئن شوید. اگر از این تکنیک در سایت خود استفاده کرده اید، موارد ذکر شده در بالا را بررسی کنید و نتایج را با ما به اشتراک بگذارید.


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *