AMP یک عامل رتبه بندی گوگل محسوب میشود؟ تاثیر آن در سئو – سئو مکانیک

اگه شما هم دارین به این موضوع فکر میکنین که AMP این روزا میتونه به عنوان یه عامل رتبه بندی نتایج جست و جو محسوب بشه یا نه، این مطلب از سئو مکانیک میتونه یه پاسخ کامل درباره این پرسش رو بهتون بده.

در این مطلب من براتون استدلال های مخالف و موافق AMP به عنوان یه عامل رتبه بندی گوگل آوردم.

تا شما بتونین بهتر با مفهوم اون و همچنین بحث هایی که در این زمینه وجود داره آشنا بشین و بتونین کسب و کارتون رو بهبود بدین.

همونجوری که خودتون حتما با این موضوع آشنایی دارین، AMP به عنوان یه چارچوب HTML محسوب میشه.

که میتونه به وبسایت هایی که برای دسکتاپ بهینه شدن کمک کنه.

تا بتونن یسری نسخه های خیلی سریع تر و کاربردی تر وبسایتشون رو برای مخاطباشون ارائه بدن.

بنابراین شما هم میتونین برای سازگاری بهتر و بیشتر وبسایتتون با موبایل ها از این ویژگی خوب استفاده کنین.

و بهتره این موضوع رو هم بدونین که AMP توسط خود گوگل درست شده.

و همین موضوع باعث میشه که نتیجه بگیریم وبسایت هایی که از اون استفاده میکنن نسبت به وبسایت های دیگه برتری پیدا میکنن.

و میتونن توجه گوگل رو به سمت وبسایت خودشون جلب کنن.

بنابراین اگه شما از این ویژگی ارائه شده توسط گوگل استفاده کنین میتونین از رقبای خودتون سبقت بگیرین و نتایج بهتری رو کسب کنین.

ولی بهتره بدونین که گوگل استفاده از AMP به عنوان یه عامل رتبه بندی رو رد کرده.

و گفته که اون رو به عنوان یه فاکتور رتبه بندی در نتایج جست و جو های مخاطبان در نظر نمیگیره.

خوب، پس با این وجود پرونده بسته میشه.

چرا که براحتی میتونیم بهتون بگیم که AMP به تنهایی نمیتونه مثل عوامل رتبه بندی مستقیم به وبسایتتون برتری بده و شما رو از رقباتون بهتر نشون بده.

ولی اگه بخواین نتیجه بگیرین که بهتره از این ویژگی در وبسایتتون استفاده نکنین، بهتره بهتون بگم که درسته AMP به عنوان یه عامل رتبه بندی جست و جو توسط گوگل معرفی نمیشه ولی چون تاثیرای زیادی روی عناصر خیلی مهم دیگه در سئو داره.

بنابراین نمیتونیم اون رو نادیده بگیریم و به همین راحتی ازش استفاده نکنیم.

در این مطلب من میخوام یسری شواهد رو از تاثیرات مفید AMP بر کسب و کارتون و همچنین نتایج جست و جو بهتون نشون بدم.

تا شما بتونین در این زمینه یه تصمیم صحیح تر و کامل تر رو برای کسب و کارتون و استفاده کردن و یا استفاده نکردن از این ویژگی بدست بیارین.

بنابراین اینجا یه ادعا وجود داره که میخوایم در ادامه درباره اون بحث کنیم.

ادعا اینه: AMP یه عامل رتبه بندی گوگل محسوب میشه و میتونه در نتایج جست و جو تاثیر داشته باشه

ادعایی که در اینجا مطرح شده یه ادعای خیلی ساده محسوب میشه.

و مفهومش اینه که آیا AMP میتونه رتبه صفحه های شما رو در نتایج جست و جوی گوگل بهتر کنه یا نه و اگه میتونه این کار رو انجام بده تاثیر اون چقدره؟

در کل از زمانی که گوگل این فناوری رو در سال 2018 معرفی و راه اندازی کرده بحث های زیادی درباره بودن یا نبودن اون به عنوان یه عامل رتبه بندی گوگل وجود داشته.

و همین باعث میشه که اهمیت اون در زمینه سئو بیشتر بشه.

بیشتر بخوانید  مخفی کردن کلمات کلیدی از دید کاربران و تاثیر آن بر سئو

اما واقعا چرا این سوالات پیش اومدن؟

یکی از مهم ترین دلایلی که میشه تصور کرد AMP یه عامل رتبه بندی گوگل باشه، اینه که خود گوگل در موفقیت این موضوع به عنوان یه فناوری موفق نقش داشته.

و سعی کرده تا اون رو به عنوان یه فناوری برای بهبود وبسایت های مختلف به کاربران معرفی کنه.

همچنین بهتره این موضوع رو هم بدونین که گوگل خودش مسئول درست کردن AMP محسوب میشه.

و همیشه هم استفاده از اون رو به عنوان یه بخش از تلاش های خودتون برای سریع تر شدن و سرعت بخشیدن به وبسایتتون و کسب و کار های مختلف پیشنهاد کرده.

یه نظریه هم وجود داره که گوگل میتونه اهمیت اون رو با تبدیلش به یه سیگنال رتبه بندی افزایش بده.

و در اون صورته که شما میتونین بهترین نتایج رو از استفاده اون دریافت کنین.

این افزایش رتبه رو میتونین مثل یه پاداش برای استفاده از جدید ترین فناوری های گوگل در نظر بگیرین.

بنابراین اگه گوگل اهمیت اون رو ارتقا بده، شما و کسایی که از اون استفاده میکنن از رقبای دیگه سبقت میگیرن و میتونن یه جایگاه بهتر رو در رتبه بندی گوگل برای خودتون داشته باشین.

و اما اگه گوگل از AMP به عنوان یه عامل رتبه بندی خودش استفاده میکرد.

شما میتونین اینجوری تصور کنین که گوگل مخاطبان خودش رو مجبور میکرد.

و بهشون پیشنهاد میداد که برای بهبود رتبه بندی خودشون از این ویژگی مهم استفاده کنن تا بتونن به نتایج واقعی خودشون دست پیدا کنن.

اما خوشبختانه جست و جو ها اینجوری نیستن.

ولی همیشه این موضوع رو هم در نظر بگیرین که موضوع AMP به هیچ وجه برای سئو یه موضوع بی ربط و نا مربوط محسوب نمیشه.

و این دو مورد به همدیگه ارتباط پیدا میکنن.

در ادامه مطلب با من همراه باشین تا یسری شواهد درباره تاثیر AMP بر سئو رو بررسی کنیم تا شما بتونین به یه نتیجه دقیق تر درباره این ویژگی جدید گوگل برسین.

شواهدی که بر علیه AMP به عنوان یه عامل رتبه بندی جست و جوی گوگل وجود دارن

این مورد خیلی ساده تر از قبلی محسوب میشه.

خود گوگل این موضوع رو تایید کرده که AMP یه علامل رتبه بندی جست و جوی گوگل محسوب نمیشه و چندین بار این مطلب رو تکرار کرده.

و همچنین در راهنمای سئوی پیشرفته گوگل، این شرکت میگه که همه صفحه ها رو با استفاده کردن از سیگنال ها و فاکتور های یکسان و همچنین بدون توجه کردن به نحوه توسعه صفحه مورد نظرتون رتبه بندی میکنه.

در ادامه صحبت های گوگل رو براتون آوردیم تا شما بتونین بهتر با دیدگاه های گوگل در این زمینه آشنا بشین:

در حالی که AMP خودش به تنهایی به عنوان یه عامل رنبه بندی گوگل محسوب نمیشه، سرعت وبسایتتون یکی از عوامل مهم در رتبه بندی وبسایتتون به حساب میاد.

گوگل برای بررسی وبسایتتون بدون اینکه به فناوری مورد استفاده برای ساخت صفحه های وبسایتتون توجه کنه، همه وبسایت ها رو با یسری عوامل استاندارد بررسی میکنه.

و برای همه وبسایت ها از یسری فاکتور یکسان استفاده میکنه.

این نقل قول از گوگل دقیقا داره به همون موردی اشاره میکنه که ما در همین مطلب بهش اشاره کردیم یعنی تاثیرات غیر مستقیم AMP در کسب و کارتون.

بیشتر بخوانید  معرفی 12 افزونه وردپرس برای تولید محتوای سئو شده - سئو مکانیک

و همونجوری که براتون توضیح دادیم، AMP به عنوان یه عامل مهم در افزایش سرعت وبسایتتون نقش داره و میتونه به طور غیر مستقیم بر رتبه بندیتون تاثیر داشته باشه.

و دقیقا همونطوری که در قبل تر بهش اشاره کرده بودیم وبسایت هایی که از AMP استفاده میکنن میتونن از این ویژگی در افزایش سرعت وبسایتشون، و در نتیجه در بهبود رتبه بندیشون استفاده کنن.

بنابراین شما هم برای بهبود سرعت وبسایتتون با استفاده از این ویژگی میتونین رتبه بندی خودتون رو بهبود بدین و از رقبای خودتون سبقت بگیرین.

بهتره بدونین که از جولای 2018 سرعت صفحه به عنوان یا عامل رتبه بندی مهم برای جست و جو های موبایلی بوده و همین موضوع میتونه یه نشونه برای مهم بودن این فناوری باشه.

و از اون جایی که AMP برای بارگزاری سریع تر و بهتر صفحات مختلف طراحی شده، میتونه بهتون کمک کنه که یه سیگنال خیلی خوب رو از نظر سرعت صفحات موبایل برای گوگل ارسال کنین.

و در نتیجه میتونین توجه گوگل رو به سمت وبسایتتون جلب کنین.

بنابراین این ویژگی قابلیت خودش رو داره که به رتبه بندی بهتر خودتون کمک کنه و بتونه در رتبه بندیتون نقش های مفیدی داشته باشه.

ولی بهتره این موضوع رو هم بدونین که وبسایت های مختلف میتونن یسری سیگنال مشابه رو هم بدون استفاده کردن از AMP درست کنن و به نتایج مشابهی دست پیدا کنن.

Core Web Vitals

وقتی که بروز رسانی های الگوریتم تجربه کاربر از صفحه در سال 2021 ارائه شدن، Core Web Vitals به عنوان یه فاکتور مهم در رتبه بندی وبسایت های مختلف معرفی شد.

و باعث شد ارزش این موضوع خیلی زیاد تر از گذشته بشه.

و قبل از اینکه این بروز رسانی ارائه بشه، ارتباطات گوگل با صاحبان وبسایت های مختلف همیشه درباره این موضوع بوده که AMP میتونه در دست پیدا کردن به امتیازات خیلی خوب در زمینه Core Web Vitals بهتون کمک های زیادی برسونه.

و باعث بشه مخاطبان بیشتری داشته باشین.

گوگل در این زمینه بهتون یادآوری میکنه که:

احتمال زیادی در این زمینه وجود داره که صفحه هایی که از AMP استفاده میکنن آستانه ها رو هم برآورد کنن.

برای اولین باره که AMP میتونه یه تجربه با کیفیت بهتر رو برای مخاطبان داشته باشه و اهداف اولیه طراحی اون دقیقا با اون مواردی که این روزا Core Web Vitals درباره محتوای صفحه مورد نظرتون اندازه میگیره دقیقا همسو و هماهنگه.

و در نتیجه میتونه باعث بشه که یه امتیاز بهتر در این زمینه برای وبسایتتون بدست بیارین.

این موضوع به اون معنیه که وبسایت هایی که با استفاده کردن از AMP ساخته میشن به احتمال زیاد میتونن به سادگی آستانه های Core Web Vitals رو برآورده کنن، و بهشون یه پاسخ مناسب و کامل بدن.

این روزا گوگل یسری داده رو به مخاطبان خودش ارائه کرده که میتونن بهتون نشون بدن که دامنه هایی که از AMP استفاده میکنن، میتونن 5 برابر احتمال بیشتری برای بر آورده کردن فاکتور های Core Web Vitals داشته باشن.

و این یعنی اگه شما از این قابلیت استفاده کنین، شانس خودتون رو برای بدست آوردن نتایج بهتر افزایش میدین.

اگه شما بتونین از آستانه های اصلی Core Web Vitals به طور مناسب و صحیحی عبور کنین، اون وقته که میتونین یه رتبه بندی بهتر رو برای وبسایتتون بدست بیارین.

بیشتر بخوانید  آموزش کامل رفع خطای اتصال پایگاه ‌داده در وردپرس - سئو مکانیک

و با این کارتون یه وبسایت مناسب تر رو برای مخاطباتون میسازین.

ولی در این زمینه هم بهتره بدونین که دقیقا مثل مورد افزایش سرعت صفحه که قبل تر بهش اشاره کردیم، در این بخش هم یسری روش های دیگه هستن که بدون استفاده کردن از AMP هم بتونین به این نتایج دست پیدا کنین.

فایده های دیگه ای که AMP میتونه برای سئوی شما داشته باشه

شما از AMP استفاده میکنین تا بتونین یسری امتیاز عالی رو در زمینه سئو بدست بیارین.

با استفاده از این ویژگی شما میتونین نحوه نمایش صفحه مورد نظرتون رو در نتایج جست و جوی مخاطباتون بهبود بدین و در نتیجه در رتبه بندی از رقبای خودتون سبقت بگیرین.

مثلا Top Stories carousel گوگل، که وقتی شما در گوگل اخبار رو جست و جو میکنین میتونین اون رو در بالای صفحه ببینین.

فقط صفحه های AMP رو قبول میکرد.

و همین میتونه یه نشونه باشه برای اینکه شما متوجه بشین این ویژگی چقدر میتونه براتون مهم و پر کاربرد باشه.

همچنین به این موضوع هم توجه داشته باشین که واجد شرایط داستان های برتر گوگل بودن هم یه مزیت رتبه بندی منحصر بفرد و عالی برای AMP در یه دوره زمانی محسوب میشد.

همه اینا میتونن اهمیت AMP رو بهتر بهتون نشون بدن.

البته با عرضه یه بروزرسانی در ژوئن 2021 تجربه صفحه تغییراتی رو داشت که باعث شد وبسایت هایی که از این قابلیت استفاده نمیکنن هم بتونن در داستان های برتر نشون داده بشن.

و در نهایت یکی دیگه از ویژگی هایی که AMP و استفاده کردن از اون میتونست به وبسایتتون بده این بود که در نتایج جست و جو وبسایتتون با یه نماد مشخص شبیه به رعد و برق نشون داده میشد.

و همین هم یه موردی به حساب میومد که باعث میشد مخاطبان مختلف متوجه بشن که وبسایتتون از یه سرعت بهتر نسبت به وبسایت های رقباتون بهره منده.

وهمین موضوع هم میتونست بازدید های وبسایتتون رو افزایش بده و کسب و کارتون رو بهتر از رقباتون نشون بده.

اما گوگل اخیرا این نماد رو حذف کرده، ولی باز هم بهتره به این موضوع توجه کنین که AMP میتونه برای وبسایتتون فایده های زیادی داشته باشه و بهتون در رتبه بندی کمک های زیادی برسونه.

در کل اگه بخوایم یه خلاصه کوتاه درباره مطالبی که بهتون گفتیم داشته باشیم، بهتره بدونین که گوگل چندین بار گفته AMP رو به عنوان یه عامل مستقیم در رتبه بندی نتایج جست و جوی خودش در نظر نمیگیره.

و همچنین بهتره به یه موضوع دیگه هم اشاره کنیم که استفاده از اون دیگه یسری از مزایای منحصر بفرد خودش رو که میتونستن روی میزان کلیک کاربران روی وبسایتتون تاثیر گذار باشن.

مثل نماد ویژه اون و همچنین انحصار داستان های برتری که برای وبسایت های استفاده کننده از AMP وجود داشت رو نداره.

ولی همیشه یادتون باشه، درسته که AMP به عنوان یه عامل مستقیم در نتایج جست و جوی گوگل تاثیر نداره.

ولی هنوزم میتونه با اثر گذاشتن بر موارد دیگه مثل سرعت وبسایتتون رتبه بندیتون رو بهتر کنه و یه تجربه کاربری بهتر رو برای مخاطباتون داشته باشه.

همچنین مقالات زیر درباره AMP میتونه مفید باشه:

پیام گوگل درباره Accelerated Mobile Page – AMP pages

آموزش حذف صفحات AMP


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *