Accelerate mobile pages یا AMP چیست؟

گوگل به تازگی یکی از ابزارهای جدید خود به نام AMP را در اوایل سال 2016 منتشر کرده است که با توجه به افزایش استفاده از تلفن همراه، بسیاری از افراد از تلفن همراه خود برای دسترسی به اطلاعات در وب استفاده می کنند و آمار استفاده از تلفن همراه در حال افزایش است. بنابراین سرعت بارگذاری صفحه در موبایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گوگل به تازگی فریم ورک AMP را معرفی کرده است و هدف از ارائه این ابزار بهبود عملکرد صفحات وب حاوی متن، تصویر، فیلم، انیمیشن و غیره است. موبایل است. هدف از این فناوری گوگل ارائه راه حلی سریع و بهینه برای کاربران است تا بتوانند محتوای صفحات وب به خصوص سایت هایی که حاوی متن های زیادی هستند (مانند سایت های خبری) را به راحتی مشاهده کنند.

AMP Framework چیست؟

AMP یا Accelerated Mobile Page مخفف افزایش سرعت بارگذاری صفحات موبایل است. پروژه AMP یک چارچوب متن باز جدید است که به طور کامل از فناوری های وب موجود ساخته شده است. این پروژه که توسط گوگل و توییتر پشتیبانی می شود، به برنامه نویسان کمک می کند تا صفحات کوچک HTML ایجاد کنند. این کدها به راحتی در صفحات موبایل بارگذاری می شوند تا با بارگذاری سریع، محتوای صفحات وب به راحتی برای کاربران قابل مشاهده باشد.

شرکت های مختلفی مانند WordPress.com، Pinterest، APPLE، LinkedIn و سایر شرکت هایی که در زمینه فناوری های وب فعالیت می کنند در این پروژه شرکت کرده اند تا برای راحتی کاربران همگام با این فناوری گوگل حرکت کنند.

چرا AMP سرعت بارگذاری صفحات موبایل را افزایش می دهد؟

همانطور که گفته شد، AMP یک چارچوب متن باز است که کدهای HTML را بهینه می کند. کدهای AMP سرعت بارگذاری بسیار بالایی دارند و باعث می شوند صفحات وب سریعتر بارگذاری شوند و خواندن صفحات وب را برای کاربران آسانتر می کنند.

بیشتر بخوانید  کامنت مارکتینگ با هدف کسب بک لینک - سئو مکانیک

به عنوان یک برنامه نویس، شما فقط می توانید از تگ های HTML خاصی استفاده کنید و اجازه استفاده از همه تگ ها را ندارید. همچنین فقط می توانید از کدهای CSS ساده و آنهایی که کاربردهای زیادی دارند استفاده کنید. استفاده از کدهای جاوا اسکریپت در همه جا مجاز نیست. در واقع AMP یک سبک خاص برای کدهای شما در نظر می گیرد و کدهای CSS شما را نادیده می گیرد و آن کدهایی را که حجم صفحه شما را افزایش می دهند به عنوان عوامل غیرقانونی در نظر می گیرد.

بنابراین، کل پلتفرم AMP با هدف افزایش خوانایی و سرعت بارگذاری صفحات وب در موبایل ایجاد شده است.

نحوه نمایش AMP در نتایج جستجو

اکنون که با AMP آشنا شدیم، بیایید در مورد نحوه نمایش این صفحات در موتورهای جستجو بحث کنیم. در حال حاضر AMP تلفن های همراه را هدف قرار می دهد و طبق نسخه نمایشی که در سایت رسمی گوگل نشان داده شده است، سایت های نوشته شده توسط چارچوب AMP دارای لینک های آبی هستند. با انتخاب لینک به راحتی می توانید به صفحه مورد نظر پرش کنید و بین صفحات حرکت کنید و محتوای صفحه را به راحتی مطالعه کنید. البته گوگل در نسخه رسمی در سال 2016 طرحی مناسب برای صفحات نوشته شده با AMP در نظر خواهد گرفت.


از آنجایی که اکنون سایت های خبری مانند CNN و BBC به این سیستم مجهز شده اند، کافی است با استفاده از موبایل خود عبارت ایران را گوگل کنید تا نمونه هایی از نمایش AMP را در قسمت Top Stories مشاهده کنید. در این قسمت یک نوار لغزنده وجود دارد که اطلاعات خود را مستقیماً از صفحاتی با ساختار کدنویسی AMP دریافت می کند.

بیشتر بخوانید  TYPO3 چیست؟ مزایا و معایب تایپو۳ - سئو مکانیک

چگونه سایت خود را بر اساس استانداردهای AMP استاندارد کنیم؟

در ابتدا باید صفحات AMP سایت خود را ایجاد کنید و صفحه سایت خود را مطابق با استانداردهای AMP طراحی کنید. شما به راحتی می توانید استاندارد کدهای مبتنی بر چارچوب AMP خود را با ابزارهای توسعه دهنده Google Chrome دریابید. افزونه های وردپرس که برای ایجاد صفحات AMP نوشته شده اند به شما کمک می کنند تا به راحتی صفحات پویا را بر اساس استانداردهای AMP ایجاد کنید.

با مراجعه به وب سایت رسمی AMP یا صفحه رسمی AMP در Github می توانید برای بهینه سازی صفحات سایت خود برای این فریم ورک قدم بردارید.

در نهایت گوگل با ایجاد فریم ورک AMP اهداف بالایی را دنبال می کند و این فریم ورک می تواند جایگزین تکنیک های طراحی ریسپانسیو و نسخه موبایلی سایت شود اگرچه طراحی پیچیده ای ندارد و از طراحی ساده استفاده می کند. نطر شما چی هست؟


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *