8 نکته در طراحی صفحه بندی سایت Pagination

یکی از عناصر شناخته شده و متداول در طراحی وب سایت، صفحه بندی است که در صفحات مربوط به دسته ها، تگ ها، فروشگاه ها و … کاربرد فراوانی دارد. می توان گفت که تقریبا 90 درصد از وب سایت ها تا حدی از صفحه بندی استفاده کرده اند. اما چقدر به اصول طراحی و افزایش کاربری آن توجه کرده اند؟ در این مقاله به مهم ترین نکات برای طراحی یک چیدمان مناسب می پردازیم. برخی از آنها ممکن است واضح و ساده به نظر برسند، اما مطمئن باشید که سایت های محبوبی در وب وجود دارند که این اصول ساده را نادیده گرفته اند.

صفحه بندی در سایت چیست؟

زمانی که محتوای یک صفحه طولانی باشد، طراح سایت سعی می کند آن را در دو یا چند صفحه در اختیار کاربر قرار دهد، این روش باعث می شود که صفحات سایت خیلی طولانی نباشند و حجم کلی صفحه کاهش یابد. فرض کنید تمام محصولات یک فروشگاه اینترنتی در یک صفحه نمایش داده می شوند. در این حالت ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا صفحه به طور کامل نمایش داده شود یا کاربر هنگام اسکرول صفحه دچار سردرگمی شود.

از طرفی چیدمان سایت برای گوگل و در نتیجه سئو سایت مهم و حیاتی است. گوگل صفحاتی را لایک می کند که 10 نتیجه مربوط به جستجوی کاربر را ارائه می دهند. دقیقاً همانطور که سیستم جستجو از آن استفاده کرد.

8 نکته برای طراحی چیدمان سایت

در ادامه 8 نکته مهم برای طراحی صفحه را گردآوری کرده ایم. توجه داشته باشید که این عناصر بدون توجه به خلاقیت و بر اساس اصول تجربه کاربری بیان می شوند، اگر ایده جدیدی برای طراحی دکمه های پیجینگ دارید، حتما از آن استفاده کنید.

1- محتوای صفحه نباید خیلی کوتاه باشد

صفحات وب مانند صفحه کتاب یا مجله محدود نیستند، کاربران می توانند با اسکرول مطالب بیشتری را مشاهده کنند و در فضای وب به این رفتار عادت کرده اند. تعداد نتایج نمایش داده شده در صفحه دسته بندی یا فروشگاه به طراحی شما و نوع اطلاعات ارائه شده بستگی دارد. معمولا صفحات وب به گونه ای طراحی می شوند که کاربر حداقل به اندازه ارتفاع صفحه نمایش خود فضای اسکرول داشته باشد.

صفحات کوتاه می توانند کاربر را فریب دهند تا تصور کند محتوای سایت شما محدود است. همچنین، از منظر سئو، صفحات کم محتوای شانس کمتری برای کسب موقعیت در نتایج گوگل خواهند داشت.

2- دکمه های صفحه بندی کوچک نباشند

برخی از سایت ها از دکمه های ظریف و کوچک در طراحی صفحه برای نمایش صفحات بیشتر یا ایجاد هماهنگی با سایر قسمت های سایت استفاده می کنند. این روش ممکن است زیبایی سایت شما را افزایش دهد، اما اثربخشی آن را کاهش می دهد. زمانی که کاربران از تلفن همراه برای مشاهده سایت شما استفاده می کنند، این عناصر بیشتر نمایان می شوند. دکمه های تلفن همراه باید حداقل به اندازه یک انگشت باشد.

بیشتر بخوانید  تست A/B چیست؟ اهمیت آزمون A/B در ترافیک و فروش سایت - سئو مکانیک

3- صفحه فعلی باید واضح باشد

من کجا هستم؟ هنگامی که کاربر از طرح بندی سایت شما استفاده می کند، باید بداند که در حال حاضر در کدام صفحه است. این منصفانه نیست که شماره صفحه را به کاربر بسپاریم و از او انتظار داشته باشیم که با تمام حواس از سایت استفاده کند.

با تغییر رنگ و اندازه صفحه فعلی، به کاربران کمک می کنید تا تشخیص بهتری برای تعیین مقصد بعدی داشته باشند. همچنین می توانید شماره صفحه فعلی را به عنوان پیوند ارائه ندهید تا کاربر دوباره روی همان صفحه کلیک نکند.

4- تعداد بازدید صفحه را محدود کنید

در برخی از سایت های دانلود مشاهده می شود که تعداد صفحات به اعداد بسیار بالایی مانند 500 و … کشیده شده است و امکان انتخاب 20-30 صفحه در هر صفحه وجود دارد. این حق انتخاب به نفع کاربر شما نیست. بهتر است تعداد بازدید از صفحه را محدود کنید. همچنین در نظر داشته باشید که فاصله بین لینک های دو صفحه باید طوری انتخاب شود که کاربر به اشتباه روی لینک های کناری کلیک نکند. مثال زیر روش بدی برای نمایش لینک ها و فاصله بین آنهاست.

5- صفحات بعدی و قبلی را فراموش نکنید

در بسیاری از موارد، استفاده از دکمه های صفحه بعدی و صفحه قبلی می تواند به کاربران شما کمک کند تا محتوای سایت را سریعتر مشاهده و بررسی کنند. در این روش کاربر نیازی ندارد بداند در حال حاضر در کدام صفحه قرار دارد و چند صفحه پیش روی خود دارد. مطمئن شوید که دکمه های بعدی و قبلی طراحی متفاوتی نسبت به صفحه بندی عددی سایت شما دارند تا سریعتر توسط کاربران شناسایی شوند و به راحتی قابل کلیک باشند.

بیشتر بخوانید  5 نکته برای جلب اعتماد مشتریان در فروشگاه اینترنتی و سایت

6- آخرین و اولین را فراموش کنید

در گذشته مرسوم بود که علاوه بر دکمه های بعدی و قبلی، لینک های صفحه آخر و اول را نیز قرار می دادند. در حالی که بررسی های آماری نشان می دهد که استفاده از این لینک ها بسیار کم است و معمولا کاربران به اشتباه روی آن ها کلیک می کنند. در نگاه اول، بسیاری از کاربران این دکمه ها را با صفحه قبلی و بعدی اشتباه گرفته و به سرعت روی آنها کلیک می کنند، زیرا نتیجه آن چیزی نیست که آنها انتظار دارند.

اگر کاربران شما به چنین امکانی نیاز دارند، بهتر است صفحه اول و آخر را مشابه شماره صفحه نمایش دهید و همیشه لینک این دو صفحه را در اختیار کاربران خود قرار دهید. مثال زیر استفاده صحیح از صفحه اول و آخر در طراحی صفحه آرایی سایت محسوب می شود.

7- طراحی متفاوت برای نسخه موبایل

صفحه نمایش گوشی های هوشمند و تبلت ها فضای کمتری را نسبت به رایانه های شخصی اشغال می کنند. بنابراین اثربخشی صفحه شما در این شرایط بسیار پایین خواهد بود. در چنین شرایطی، اعداد با آیکون ها جایگزین می شوند و تنها عناصر اصلی مانند شماره صفحه فعلی، دکمه صفحه بعدی و دکمه صفحه قبلی به کاربر نمایش داده می شوند. صفحه جستجوی گوگل یک نمونه عالی از صفحه بندی برای نسخه موبایل است.

8- تعداد بازدید صفحه را محدود کنید

اگر تعداد صفحات سایت شما بسیار زیاد است، نمایش آنها را محدود کرده و تنها لینک های لازم برای کاربر اینترنت را نمایش دهید. فاصله بین صفحه فعلی و صفحه اول و آخر را با سه نقطه پر کنید و صفحه بندی ساده و کوتاه خود را نمایش دهید.

بیشتر بخوانید  تکنیک های بازاریابی در توئیتر {Twitter} آشنایی با بهترین روش ها - سئو مکانیک

رتبه بندی اهمیت لینک ها در صفحه بندی

در طراحی صفحه سایت فقط لینک های مفید و مناسب برای کاربران نمایش داده شود و دسترسی های اضافی را از دید آن حذف کنید. مهم ترین قسمت هایی که باید در صفحه سایت به ترتیب اولویت نمایش داده شوند عبارتند از:

  • صفحه فعلی
  • دکمه های صفحه بعدی و صفحه قبلی
  • نمایش تعداد صفحه قبلی و بعدی نسبت به صفحه فعلی
  • پیوند آخرین صفحه و آخرین صفحه را به عنوان شماره نشان دهید

از نکات بالا، چند مورد در سایت شما دنبال شد؟ به نظر شما تغییر چیدمان سایت چقدر موثر خواهد بود؟

لطفاً اگر نمونه های خوب یا بدی از صفحه بندی در سایت های معروف ایرانی می شناسید، در قسمت نظرات همین مقاله برای ما و سایر خوانندگان سئو مکانیک ارسال کنید.


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *