8 قانون طلایی در طراحی رابط کاربری | سئو مکانیک

به گزارش اینتکنیک، آژانس جهانی طراحی سایت و طراحی UX، 79 درصد از کاربران اینترنت پس از برخورد با سایتی که UX و UI آن را نمی پسندند، بدون تردید آن را ترک می کنند!

بنابراین فرقی نمی کند که در حال طراحی یک محصول هستید یا طراحی رابط کاربری یک برنامه. دانستن مجموعه ای از قوانین ثابت و طلایی مسیر طراحی شما را تغییر می دهد.

در این مقاله از وبلاگ سئو مکانیک به 8 قانون طلایی بن شاندرمن، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه مریلند آمریکا که در زمینه تعامل انسان و کامپیوتر فعالیت می کند، پی می بریم. با ما همراه باشید تا با رعایت 8 نکته ساده اما کاربردی جرقه ای در تعامل خود با کاربرانتان ایجاد کنید.

قانون اول؛ ثابت و مستقیم باشید

رنگ، فونت، تصاویر، راهنماها، جملات کوتاه و بلند در سرتاسر سایت و هر عنصر مزاحم دیگری را در نظر بگیرید. در دنیایی پر از احساسات و رنگ های مختلف و پر از اعمال جذاب اما تکان دهنده، جایی برای فکر و انتخاب نیست. بنابراین، در چنین شرایطی، کاربر انتخاب می کند که به نقطه امن خود بازگردد. صفحه نتایج گوگل؛ جایی که سر و صدا نیست!

استفاده از پالت رنگی خاص، فونت استاندارد، سیستم راهنمایی و ناوبری ساده و حفظ هماهنگی در طراحی UI اولین نکته ای است که در طراحی وب سایت، محصول یا اپلیکیشن باید رعایت کنیم. طراحی چشم نواز نه تنها حس رضایت کاربر را افزایش می دهد، بلکه تمایل او را برای ماندن و مرور صفحات وب سایت ما در اولین بار افزایش می دهد.

قانون دوم؛ میانبرها را دست کم نگیرید

دنیایی خسته کننده را بدون CTRL+C و CTRL+V تصور کنید! کلیدهای میانبر نقش حیاتی در ایجاد یک تجربه کاربری موفق دارند. هر چقدر هم که سایت یا محصول شما ساده و در دسترس باشد، نمی توانید بدون داشتن میانبر، راحتی دلخواه را در اختیار کاربر قرار دهید.

تعبیه کنترل‌ها برای آسان‌تر کردن حرکت کاربر در سایت یا برنامه به کاربر این امکان را می‌دهد تا ویژگی‌ها و قابلیت‌های سایت و برنامه را عمیق‌تر کند.

نیازهای مشتریان و کاربران را بشناسید و بدون اتلاف وقت آنها را به مقصد مورد نظر راهنمایی کنید.

قانون سوم؛ بازخورد آموزنده بدهید

هرگز از راهنمایی کاربران خود غافل نشوید. راهنماهای کوتاه می توانند استفاده از ویژگی های مختلف سایت را برای کاربران آسان تر کنند.

مثلا در انتخاب رمز هر سایتی می تواند شرایط خاص خود را داشته باشد. رمزهای عبور قابل قبول برای وب سایت های مختلف ممکن است به حروف کوچک و بزرگ نیاز داشته باشند یا بیشتر یا کمتر از 10 کاراکتر را بپذیرند. جملات کوتاه برای اعلام این ویژگی های خاص به کاربران می تواند آنها را از سردرگمی نجات دهد.

بیشتر بخوانید  امکانات فروشگاه اینترنتی موفق چیست؟

قانون چهارم؛ کاربران خود را در حدس زدن رها نکنید

تصور کنید در یک مسابقه هستید و با فاصله زیادی از بقیه شرکت کنندگان به انتهای خط می رسید. در حال حاضر منتظر چه چیزی هستید؟ بنری به گردن شما آویزان خواهد شد که به شما برای اولین بودن در مسابقه تبریک می گوید، دست ها و تشویق مردم و حتی شاید یک حلقه گل به نشانه پیروزی.

حال در چنین شرایطی اگر از خط پایان عبور کنیم و چیزی جز سکوت نشنیم، نه تنها به پیروزی خود شک خواهیم کرد، بلکه ممکن است در صحت مسیری که طی کرده ایم نیز شک کنیم.

بیایید دونده شاد را با یک کاربر فعال در سایت خود جایگزین کنیم. یک کاربر اینترنتی، مانند یک رانر، پس از اقداماتی مانند ثبت نام در سایت یا خرید در آن، باید با پیامی مواجه شود که نشان دهنده پایان فرآیند است.

با اطلاع دادن به کاربر مبنی بر تکمیل فرآیند عملیات، نه تنها فرصتی برای تشکر از او ایجاد می کنید، بلکه کاربر را برای شروع یک فرآیند جدید آماده و دستور می دهید.

بنابراین پیشنهاد می کنیم کاربران خود را برای رسیدن به خط پایان حدس نزنید و قبل از رسیدن به مرحله سردرگمی و نگرانی با صفحه جدید یا پیام کوتاه پایان عملیات را اعلام کنید.

قانون پنجم؛ راه حل های ساده برای رفع خطاها را فراموش نکنید

آیا ارور به یاد ماندنی ویندوز XP را به خاطر دارید؟ یک صفحه تاریک، متشکل از اعداد و کدهایی که ما حتی معنی آنها را نمی دانستیم. در مواجهه با این خطای نامفهوم تنها راه ذخیره دکمه esc بود که طبق یک قانون نانوشته همه از آن استفاده کردیم و جالب اینکه نتیجه گرفتیم!

اما با گذشت زمان و با درک اهمیت تجربه کاربری، خطاها برای کاربران مختلف قابل درک تر و حتی گاهی خلاقانه تر شده اند.

اگرچه ممکن است صفحات و پیام های خطا در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسند، اما نقش بسیار مهمی در تجربه کاربری خواهند داشت. بدترین کاری که می توانید انجام دهید نمایش صفحات خطا یا پیام های تخصصی با زبان برنامه نویسی خاص است. در این صورت کاربر نه تنها متوجه مشکل نمی شود، بلکه راه حل مناسبی برای حل آن پیدا نمی کند.

قانون ششم؛ کاربران را با “شروع دوباره” تنبیه نکنید!

در طراحی UI ابتدا سعی کنید با راهنمایی صحیح کاربر، خطاها را به حداقل برسانید. با این حال، این عبارت نباید کاربر را به اشتباه در ذهن شما بترساند!

بیشتر بخوانید  طراحی اپلیکیشن موبایل کاربر پسند - سئومکانیک

فرض کنید کاربر یک سایت هستید و پس از صرف چند دقیقه برای پر کردن یک فرم چند صفحه ای، به یاد می آورید که به طور تصادفی اطلاعاتی را اشتباه وارد کرده اید. اگر سایت یا برنامه ای که از آن استفاده می کنیم، رابط کاربری مناسبی نداشته باشد، ممکن است با خطایی مواجه شویم که از ما بخواهد دوباره فرم ها را پر کنیم. آن هم از صفحه اول! احتمالاً می توانید تصور کنید که این وضعیت چقدر خسته کننده و خسته کننده خواهد بود.

اشنایدرمن در کتاب خود توضیح می دهد: «رعایت قانون ششم، اضطراب کاربران را تسکین می دهد. زیرا آنها می دانند که اشتباهات قابل رفع هستند. به همین دلیل، آنها حتی تشویق می شوند تا گزینه های ناآشنا را بررسی کنند.”

بنابراین بهتر است به کاربران خود اجازه دهید به صفحات بازگردند و به راحتی خطاهای خود را تصحیح کنند. بدون نیاز به شروع دوباره

یکی از بهترین نمونه های این گزینه گزینه Undo و دسترسی به سابقه فعالیت در برنامه های Adobe است. تصور کنید در حال طراحی پوستری در فتوشاپ هستید. بخش History این ابزار محبوب به ما این امکان را می دهد که بدون نگرانی از از دست دادن داده های خود و در صورت لزوم به چندین حرکت قبلی بازگردیم.

قانون هفتم؛ کنترل را به کاربر بدهید

کاربران باتجربه به شدت می خواهند احساس کنند که کنترل فضا را در دست دارند و مدیریت آن را در هنگام کار با یک محیط جدید به عهده گرفته اند. اشنایدرمن می گوید: «کاربران خواهان غافلگیری یا تغییر در الگوهای رفتاری آشنا نیستند. آنها از دشواری دریافت اطلاعات حیاتی، ناتوانی در دستیابی به نتایجی که می خواهند، و توالی خسته کننده بارها و بارها وارد کردن اطلاعات متنفر خواهند شد!

بهتر است رابط کاربری به گونه ای طراحی شود که کاربر احساس کند در کنترل خود است و مسیر برای او از قبل نوشته نشده است.

یکی از بهترین و موفق ترین نمونه های ایجاد حس کنترل برای کاربر، پیام های خروج از برنامه در مایکروسافت آفیس است. پس از زدن دکمه خروج یا ضربدر برای خروج، سیستم از شما می پرسد که آیا می خواهید بدون ذخیره کار از صفحه خارج شوید یا خیر. این نه تنها باعث می شود کاربر احساس کنترل داشته باشد، بلکه تضمین می کند که در صورت خروج تصادفی، کار سخت او هدر نمی رود.

بیشتر بخوانید  تفاوت تجربه کاربری و کاربردپذیری - سئومکانیک

آخرین قانون؛ به حافظه کوتاه مدت کاربر استرس وارد نمی کند

به گزارش خبرنگار لایو ساینس، فرقی نمی کند خیلی باهوش باشید یا فردی با هوش متوسط. هر بار که اطلاعاتی را به خاطر می آورید، حافظه فعال شما با محدودیت 3 تا 4 مواجه می شود. این بدان معناست که ما به عنوان طراحان رابط کاربری باید تا حد امکان بار حفظ اطلاعات مختلف را از دوش کاربران برداریم.

اما چگونه

برای روشن شدن معنای شاندرمن، با چند مثال ساده به این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا برای شما اتفاق افتاده است که هر بار که به وب سایت مورد علاقه خود دسترسی پیدا می کنید، دوباره اطلاعات کاربری شما درخواست شود؟ معمولا سردرگمی ناشی از ورود اطلاعات باعث پشیمانی کاربر از حضور در سایت و احتمالا ترک آن می شود.

کاربران را ملزم نکنید که هر بار که از وب سایت شما خرید می کنند اطلاعات شخصی خود را دوباره وارد کنند، یا هر بار که از وب سایت شما بازدید می کنند آدرس ایمیل و نام خود را دوباره وارد کنند. البته قانون حافظه کوتاه مدت محدود به اطلاعات حساب کاربری نیست و به هر شکلی می تواند در طراحی شما راه پیدا کند.

یکی از جالب ترین راه های استفاده از این نقص انسانی، راه حل اپل برای گوشی های هوشمند خود است. اگر هرگز آیکون های تلفن همراه خود را جابه جا نکرده اید، باید سه یا چهار نماد تماس اصلی، متن، گالری و دوربین (این آیکون ها ممکن است متفاوت باشند) را در صفحه اصلی آن مشاهده کنید.

چیدمان این آیکون ها بر اساس همان اصل به خاطر سپردن سه یا چهار مورد به صورت همزمان است که با هوشمندی اپل آغاز شد و امروزه تقریباً به صورت پیش فرض در تمامی موبایل های اندروید و iOS شاهد آن هستیم.

پس سعی کنید اطلاعات را به صورت مختصر و هوشمندانه ارائه دهید تا در ذهن مخاطبانتان بماند!

سعی کنید یک رابطه دوستانه، صمیمی و انسانی ایجاد کنید!

در این پست وبلاگ سئو مکانیک 8 قانون طلایی را از بن اشنایدرمن یاد گرفتیم. هرچه بیشتر در مورد اصول طراحی UI و UX بیاموزیم، در نهایت بیشتر به همان اصل اولیه باز خواهیم گشت. راحتی و دسترسی کاربر را در اولویت خود قرار دهید.

آیا این 8 قانون طلایی اشنایدرمن برای شما مفید بوده است؟ از شما دعوت می کنیم نظرات و سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله بنویسید.


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *