طراحی اپلیکیشن موبایل کاربر پسند – سئومکانیک

تلفن همراه سه دهه است که وارد زندگی مردم شده است. برای سه دهه، صنعت موبایل به پیشرفت و پیشرفت خود ادامه داده است. تلفن های همراه سنگین و بزرگ آن دوران امروزه به تلفن های همراه سبک تر و زیباتر تبدیل شده اند. از سال 2007 یک تغییر بزرگ در این صنعت رخ داده است. سالی که اولین آیفون معرفی شد و از آن زمان استفاده از صفحه نمایش لمسی در تلفن های همراه به یک روند تبدیل شده است. صفحه نمایش های لمسی که برای اولین بار توسط IBM در سال 1992 در تلفن های همراه خود استفاده شد.

یکی دیگر از تغییرات بزرگ در صنعت موبایل و در زندگی ما، ظهور اپلیکیشن ها بوده است. امروزه بیش از دو میلیون اپلیکیشن موبایل در فروشگاه های اپلیکیشن موجود است و به سرعت در حال رشد هستند. توسعه دهندگان دائماً در حال برنامه نویسی هستند تا برنامه ای ایجاد کنند که چیز جدیدی ارائه دهد یا آن را برای افراد راحت تر کند.

سهولت استفاده از اپلیکیشن موبایل

بسیاری از افراد در طول روز زمان زیادی را با اپلیکیشن های موبایل می گذرانند. اخیراً در یک مطالعه آمریکایی مشخص شد که افراد بیش از 80 درصد از زمان خود را صرف کار با تلفن همراه خود در برنامه ها می کنند. بنابراین، اپلیکیشن موبایل باید به گونه ای طراحی شود که تجربه کاربری (UX) خوبی را ارائه دهد تا کاربران بتوانند به راحتی زمان بیشتری را برای آن صرف کنند. این مهم می شود زیرا بسیاری قابلیت استفاده از برنامه را بالاتر از سایر تست ها و استانداردها در نظر می گیرند. دلیل اصلی استفاده از طراحی کاربرپسند این است که کاربر را راحت تر به سمت اهداف از پیش تعیین شده خود هدایت کنیم. کاربرپسند بودن یک معیار مهم است و برنامه ای که بر اساس این معیار طراحی شده است یک برنامه است:

  1. ساده و کاربردی
  2. تاثير گذار
  3. بدون اشتباه
  4. رضایت بخش
بیشتر بخوانید  بررسی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و تاثیر آن بر نتایج جستجو

8 نکته برای طراحی اپلیکیشن موبایل کاربرپسند:

1. خوانایی متن در اپلیکیشن موبایل:

خوانایی یکی از مهم ترین عوامل در کاربردپذیری اپلیکیشن است. احتمالاً بارها برای شما پیش آمده که به دلیل جذابیت موضوع اما به دلیل خوانا نبودن نوشته، متنی را بگذارید. سعی کنید اندازه فونت کمتر از 11 نباشد. همچنین به یاد داشته باشید که از پاراگراف ها در متون طولانی استفاده کنید. برای اینکه متن قابل خواندن باشد، متن باید کنتراست خوبی با پس زمینه داشته باشد. این سوال حتی در طراحی وب نیز مهم است.

2. در دسترس بودن برنامه تلفن همراه در حالت آفلاین:

اگرچه همه عملکردهای برنامه در صورت عدم دسترسی به اینترنت در دسترس نیست، اما ممکن است برخی از قسمت های آن بدون دسترسی به اینترنت در دسترس کاربر قرار گیرد و این کار باید انجام شود. اینکه اپلیکیشن شما بدون اتصال به اینترنت اصلا باز نمی شود باعث نارضایتی کاربران می شود و برای اپلیکیشن شما منفی تلقی می شود.

3. مشاهده ماژول در برنامه تلفن همراه:

اگر وظایف گام به گام کاربر را در برنامه تعریف کرده اید، آن وظایف را به صورت یک ماژول و خارج از صفحه عادی برنامه نمایش دهید.

4. پهنای باند در اپلیکیشن موبایل:

صرفه جویی در زمان باعث افزایش رضایت مشتری می شود. هیچ کاربری دوست ندارد منتظر بماند. با کاهش زمان انتقال صفحات و نمایش محتوا در زمان صرفه جویی کنید. همچنین حالت های انتظار طولانی کاربر را عصبانی می کند.

5. استفاده از بازیابی خودکار در برنامه موبایل:

اگر فرم هایی در برنامه شما وجود دارد که باید توسط کاربر پر شود، از واکشی خودکار استفاده کنید. شما نمی توانید از همه اشکالات و خرابی ها جلوگیری کنید، اما می توانید با استفاده از AutoRecover در زمان کاربر صرفه جویی کنید و ناراحتی آنها را تا حدودی کاهش دهید.

بیشتر بخوانید  ابزار Keyword Planner - آموزش سرویس جستجوی کلمات کلیدی گوگل

6. تست A/B برنامه های تلفن همراه:

تست A/B یک روش بسیار موثر برای بهبود طراحی اپلیکیشن موبایل و تبدیل آن به یک ابزار بازاریابی قدرتمند و سودآور است. با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها و بینش‌هایی که از تست A/B به دست می‌آورید، می‌توانید عناصر کلیدی برنامه را به گونه‌ای تغییر دهید که تعامل مخاطب با شما را افزایش دهد و رابطه عمیق‌تری با آن‌ها ایجاد کند.

7. بهبود تعامل کاربر با برنامه تلفن همراه:

برخی از برنامه ها دارای پیوندهایی هستند که کاربر را از برنامه و مرورگرها دور می کند. بهتره نشه با این کار کاربر از برنامه شما خارج می شود. راه حل مناسب استفاده از مرورگر داخلی اپلیکیشن است.

8. اهمیت برای کیفیت تجربه کاربری اپلیکیشن های موبایل:

به محض ورود کاربر، از او نخواهید به برنامه شما امتیاز دهد. به کاربران این امکان را بدهید که از برنامه شما استفاده کنند و سپس تجربه خود را به اشتراک بگذارند. به جای اینکه مدام از کاربر بخواهید نظر خود را به اشتراک بگذارد، سعی کنید تجربه بهتری برای او ایجاد کنید.

برای حفظ قابلیت استفاده اپلیکیشن موبایل، همیشه با کاربران خود در ارتباط باشید و سعی کنید مشکلات آنها را پیدا کرده و حل کنید. امروزه طراحی کاربرپسند یک الزام در طراحی اپلیکیشن موبایل است و طراحان برای طراحی اپلیکیشن موبایل خوب باید به این سمت بروند. با استفاده از نکات ارائه شده، می توانید تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل خود را بهبود ببخشید.

به نظر شما کدام اپلیکیشن موبایل ایرانی برای کاربرپسند بودن برنامه خود اهمیت خاصی قائل است؟ کدام برنامه ها تجربه کاربری خوبی را به شما ارائه کردند؟ نظر خود را به اشتراک بگذارید

بیشتر بخوانید  طراحی سایت | خلاقانه و متفاوت به سبک سئو مکانیک


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *