10 نکته اساسی در طراحی فرم تماس برای سایت

یکی از مهمترین مسائل در طراحی وب سایت توجه به فرم های تماس با مشتری، ثبت نام، ورود، سفارش و … می باشد. فرم های تماس مهم ترین درگاه ارتباطی شما با کاربران سایت هستند که علاوه بر طراحی زیبا به کارایی بالا نیاز دارند.

قبل از خواندن این مقاله، ابتدا مطمئن شوید که فرم های ارسال شده توسط کاربران به دست شما می رسد. شاید بدیهی به نظر برسد، اما اخیراً یک تست ساده بر روی 50 وب سایت فعال ایرانی انجام دادیم که تنها 8 مورد از آنها به سؤالات ارسال شده از طریق فرم تماس پاسخ دادند.

در این مقاله سئو مکانیک به معرفی 10 اصل مهم در طراحی فرم های تماس می پردازیم که در طراحی یا نگهداری وب سایت باید به آنها توجه کنید.

فرم تماس با سایت باید کوتاه باشد

واقعیت این است که کاربران علاقه ای به پر کردن فرم های طولانی ندارند. من به عنوان یک کاربر اینترنتی باید هر هفته با چندین فرم اینترنتی برای ثبت نام در سایت و … سر و کار داشته باشم.

شما احتمالاً به دلیل طولانی بودن فرم یا درخواست گسترده برای اطلاعات شخصی، حداقل یک یا دو بار در هفته از پر کردن فرم ها خودداری می کنید. بنابراین، اگر می خواهید شانس کاربران برای پر کردن فرم تماس یا ثبت نام خود را افزایش دهید، دوباره آنها را اصلاح کنید و فیلدهای اضافی را حذف کنید.

هنگام طراحی فرم های سایت، فقط اطلاعاتی را که واقعاً نیاز دارید از کاربران بخواهید.

مقادیر پیش فرض را برای فیلدهای خاص تنظیم کنید

به عنوان مثال، اگر تجارت شما در ایران است، بسیاری از افرادی که به وب سایت شما متصل می شوند نیز از ایران هستند. بنابراین می توانید هنگام ایجاد فرم، مقدار پیش فرض فیلد کشور را روی ایران قرار دهید.

بیشتر بخوانید  دلیل تغییر عنوان صفحات توسط گوگل در نتایج

اگر اکثر کاربران شما هنگام ارسال پیام و درخواست کمک، بخش فنی را انتخاب می کنند، قسمت انتخاب موضوع پیام شما نیز باید به طور پیش فرض روی بخش فنی تنظیم شود. تصویر بالا نمونه ای از فرم درخواست در قسمت پشتیبانی سئو مکانیک می باشد.

به ندرت از فیلدهای الزامی استفاده می شود

هر فرم تماس در سایت شما باید حداقل یک فیلد الزامی داشته باشد و این گزینه معمولا برای ایمیل یا شماره تماس شخص در نظر گرفته می شود. اما در بسیاری از موارد متوجه می‌شویم که طراح سایت فیلدهای غیر ضروری را اجباری کرده است و از کاربران اطلاعاتی را می‌خواهد که یا ندارند یا دلیلی برای ارائه آن به شما وجود ندارد.

هرچه فیلدهای اجباری شما بیشتر شود و پیچیدگی اطلاعاتی که باید برای آنها وارد کنید افزایش می یابد، شانس شما برای جذب مشتری و پر کردن فرم کاهش می یابد.

امکان ثبت نام سریع در سایت

در فرم های ثبت نام، گزینه ثبت نام از طریق گوگل، فیس بوک، توییتر و سایر شبکه های اجتماعی را اضافه کنید. در حال حاضر اکثر شبکه های اجتماعی API لازم برای برقراری ارتباط از طریق سایت را در اختیار کاربران قرار داده اند و شما می توانید سفر افرادی که به سایت خود می پیوندند را بسیار ساده کنید.

استفاده از تکنولوژی Ajax در طراحی فرم سایت

هیچ چیز آزاردهنده تر از دیدن یک پیام خطا برای تصحیح و اصلاح اطلاعات وارد شده پس از پر کردن یک فرم طولانی نیست. نام کاربری تکراری، فرمت ایمیل نادرست، رمز عبور ساده و سایر مواردی که از ارسال فرم جلوگیری می کند، انگیزه افراد را برای پر کردن آن کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید  تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟ | تفاوت بازاریابی اینترنتی با سنتی چیست؟ - سئو مکانیک

فناوری Ajax به شما این امکان را می دهد که خطاهای موجود در فرم را به کاربر نمایش دهید. بدون بارگذاری مجدد صفحه یا از دست دادن اطلاعات از قسمت های دیگر. معمولا کاربران پس از پر کردن و ارسال یک فرم طولانی، تمایل زیادی به تغییر اطلاعات آن ندارند، چه برسد به اینکه مجبور شوند از ابتدا آن را پر کنند.

صفحه نمایش مناسب برای موبایل و تبلت

امروزه بسیاری از مردم از طریق تلفن همراه یا تبلت به دنیای وب دسترسی دارند. به همین دلیل، همیشه باید مطمئن شوید که استفاده از فرم های شما حتی در یک صفحه کوچک نیز آسان است. اگر طراحی وب ریسپانسیو را نادیده بگیرید، تقریباً 50 درصد از کاربران (بر اساس شرکت متفاوت است) را از دست خواهید داد.

گزینه های جایگزین برای فرم تماس داشته باشید

آیا یک حساب توییتر یا یک صفحه فیس بوک برای وب سایت خود دارید؟ اگر لینک حرفه ای خود را در این شبکه های اجتماعی دارید در اختیار کاربران خود قرار دهید تا به راحتی با شما تماس بگیرند.

ایمیل یک ابزار عالی برای برقراری ارتباط است، اما کاربران ممکن است در ابتدا ترجیح دهند از حساب های توییتر و فیس بوک استفاده کنند، حتی ممکن است تماس مستقیم با شما برای آنها آسان تر باشد. صفحه تماس با ما سئو مکانیک می تواند الگوی خوبی برای شما باشد.

استفاده آسان از آنتی اسپم در فرم تماس

ربات های مزاحم و ارسال هرزنامه باعث شده است تا شاهد استفاده از فیلدهای کپچا یا ضد اسپم در طراحی فرم تماس باشیم. این امر امنیت سایت شما را افزایش می دهد و استفاده از منابع سرور را تا حد زیادی کاهش می دهد. این گزینه ها باید به گونه ای طراحی شوند که برای ربات ها دشوار باشد اما برای کاربران ساده باشد.

بیشتر بخوانید  سرعت سایت و تاثیر آن بر سئو - سنجش سرعت سایت

گاهی اوقات فیلدهای کپچا به قدری پیچیده هستند که کاربران مجبور می شوند صفحه را چندین بار رفرش کنند تا یک سوال قابل حل را ببینند.

استفاده از فیلدهای HTML5 در فرم

مرورگرهای جدید و مدرن تمام فیلدهای HTML5 را می شناسند و به درستی نمایش می دهند. برخی ویژگی های جالب در HTML5 اضافه شده است که برای نمایش فیلدهای مورد نیاز یا آدرس های ایمیل معتبر بسیار مفید است. شما می توانید قبل از ارسال فرم بدون استفاده از Ajax بررسی های امنیتی را انجام دهید.

تصویر زیر نمونه ای از پیام های HTML5 در فرم ارسال بررسی سئو مکانیک است.

در نهایت، مشتریان خود را از دست ندهید!

از لحظه ای که کاربر فرم را در سایت شما پر کرده و ارسال می کند، منتظر دریافت پاسخ از شماست، هر چه این مدت کوتاهتر باشد، اعتبار بیشتری نزد او خواهید داشت و احتمال مراجعه مشتری به شرکت های دیگر کمتر می شود. پس از دریافت فرم تماس در ایمیل، زمانی موثر خواهد بود که ایمیل خود را دائما چک کنید و فعلا به مشتریان پاسخ دهید.

بهتر است در محیطی که بیشتر در آن حضور دارید از کاربران پیام دریافت کنید و سریعتر از تغییرات آن مطلع شوید.

اگر از کاربران وردپرس و به طور خاص افزونه فرم تماس ۷ هستید می توانید از افزونه ورود به فرم تماس تلگرام که توسط آژانس خلاق سئو مکانیک پیاده سازی و ارائه شده است استفاده کنید. این افزونه به شما این امکان را می دهد که فرم های ارسالی کاربران را مستقیماً در تلگرام خود دریافت و مشاهده کنید.


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *