تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟ | تفاوت بازاریابی اینترنتی با سنتی چیست؟ – سئو مکانیک

بسیاری از افراد بازاریابی و تبلیغات را جداگانه نمی دانند و از هر دو کلمه برای یک هدف استفاده می کنند. اگرچه هر دو مهم و اساسی هستند و تاثیر زیادی در موفقیت کسب و کار شما دارند، اما مفاهیم متفاوتی با یکدیگر دارند. درک تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات و استفاده صحیح از هر کدام بر پیشرفت شما تأثیر می گذارد.
ابتدا اجازه دهید هر کدام را به طور جداگانه تعریف کنیم و بعد از آن به تفاوت تبلیغات و بازاریابی خواهیم پرداخت.

تبلیغات چیست؟

ارائه و نمایش خدمات یا محصولات شرکت خود به مشتریان فعلی و بالقوه؛ ما تبلیغات را با پرداخت پول و از طریق مشاغل و فرصت های ثانویه مانند وب سایت ها و بیلبوردها می نامیم. (تبلیغات)

بازاریابی چیست؟

مجموعه فعالیت های شما برای آموزش و تشویق مردم به انتخاب خدمات یا محصولات شما نسبت به رقبا، بازاریابی نامیده می شود. بازاریابی در واقع شامل بخش‌های کوچک‌تری مانند نحوه تبلیغات، شناخت مشتریان، خدمات و محصولات پشتیبانی و جلب رضایت مشتری برای تشویق حفظ مشتری است. همه این فعالیت ها به شما کمک می کند تا مشتریان جدید جذب کنید و مشتریان قدیمی را حفظ کنید. بازار یابی

تبلیغات و بازاریابی به عنوان دو مفهوم متمایز اما مرتبط با یکدیگر

تبلیغات مهمتر است یا بازاریابی؟

پس از تعریف و شناخت هر یک از این دو مفهوم، درک بهتری از تفاوت آنها خواهیم داشت، تبلیغات در عمل به عنوان بخشی از فرآیند بازاریابی عمل می کند و مستقل از آن نخواهد بود. وظیفه تبلیغات معرفی بخش خاصی از خدمات شما است و این به معنای تعیین استراتژی های مورد نیاز برای دانستن نحوه، زمان و مکان معرفی محصولات است.
به عنوان مثال، تعیین نحوه تبلیغات از گزینه هایی مانند روزنامه ها، وب سایت ها، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات محیطی، رادیو و تلویزیون بر عهده بخش بازاریابی است و زمان بندی زمان و مکان این تبلیغات نیز شامل می شود. تبلیغات پرهزینه ترین بخش بازاریابی است و به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
فرض کنید بازاریابی را به عنوان یک کیک در نظر می گیریم، در این مورد، این کیک از برش هایی تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:

  • دانش بازار
  • مشتریان هدف را شناسایی کنید
  • تعیین استراتژی تجاری
  • خدمات پشتیبانی
  • روابط حرفه ای
  • قیمت گذاری محصولات و خدمات
  • تبلیغات
  • و…
بیشتر بخوانید  تاثیر رنگ بر طراحی بسته بندی - انتخاب رنگ مناسب بسته بندی محصول

تبلیغات نیز بخشی از این کیک است و نقش مهمی در موفقیت شما دارد، اما برای دستیابی به بیشترین بازدهی، هماهنگی کافی بین آن و سایر بخش های بازاریابی ضروری است. فرآیند بازاریابی به زمان و هزینه نیاز دارد و اثربخشی آن در دراز مدت سنجیده می شود.

تفاوت بین بازاریابی سنتی و بازاریابی اینترنتی

بازاریابی سنتی معمولاً بر بازاریابی برون‌گرا تمرکز می‌کند و اختلالاتی را در زندگی روزمره افراد و کانال‌های زیر ایجاد می‌کند:

  • تبلیغات در رادیو و تلویزیون
  • تابلو تبلیغاتی
  • تبلیغات در مترو
  • تبلیغات در روزنامه ها، مجلات و …

استفاده می کند. با توجه به حجم بالای تبلیغات و بی حوصلگی مردم از این بمباران اطلاعات روز به روز از کارایی این روش ها کاسته می شود.

از سوی دیگر، بازاریابی اینترنتی وجود دارد که عمدتاً مبتنی بر روش های ورودی یا جذاب (Inbound Marketing) و کانال هایی مانند:

  • وب سایت و وبلاگ
  • موتورهای جستجو (مانند گوگل)
  • شبکه های اجتماعی (مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و …)
  • بنرها و کلیک ها
  • تبلیغات ایمیلی
  • و…

استفاده می کند. مزیت بزرگ روش های بازاریابی اینترنتی این است که می توانید اثربخشی آن را با دقت اندازه گیری کنید. در واقع به لطف وجود ابزارهای آماری پیشرفته مانند گوگل آنالیتیکس و نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، می توان مشتری را از زمان ورود به سایت و طی مراحل مختلف تا خرید نهایی دنبال کرد و بهترین کانال ها را برای جذب مشتری شناسایی و توسعه داد.

یکی از مهم ترین کانال های جذب بازدیدکننده و بازدید از سایت و افزایش فروش کسب و کار، بازاریابی از طریق موتورهای جستجوی اینترنتی مانند گوگل است. بنابراین زمانی که شخصی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را در گوگل جستجو می کند، آدرس سایت شما در بالای نتایج ظاهر می شود و با کلیک بر روی آن به سایت شما می آید و با محصولات و خدمات شما آشنا می شود.

بیشتر بخوانید  طراحی سایت نوجوان و تفاوت آن با نیاز بزرگسالان

برای این کار باید سایت خود را برای سئو یا موتورهای جستجو بهینه کنید. سئو دارای اصول و قوانینی است که برای رشد کسب و کار آنلاین خود باید بدانید. برای آشنایی با اصول سئو و بازاریابی مبتنی بر محتوا، می توانید پست های وبلاگ سئو مکانیک را مطالعه کنید و یا کتاب اختصاصی سئو مکانیک با عنوان سئوی محتوا یا بازاریابی مبتنی بر محتوا را به صورت رایگان از طریق لینک موجود در صفحه زیر دانلود کنید:

برای دانلود کتاب کلیک کنید!


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *