۷ اشتباه مهلک در طراحی سایت – سئو مکانیک

با توجه به ورود سریع فناوری های جدید و روش های مختلف طراحی وب سایت، به روز بودن و دانستن تمامی استانداردها برای طراحان مشکل شده است. با این حال، نکاتی وجود دارد که به طراحی یا فریمورک شما بستگی ندارد و باید در هر سایتی مورد توجه قرار گیرد. مواردی مانند فونت های نامناسب، پخش آنلاین موسیقی در سایت و غیره. می تواند برای کاربران شما آزار دهنده باشد و جهت آنها را تغییر دهد.

در این مقاله سعی داریم به بررسی 7 اشتباه مهلک در طراحی وب بپردازیم و برای هر یک از آنها روش های جایگزین مناسبی را معرفی کنیم.

1- در یک سایت از چندین فونت استفاده کنید

اوایل این طرح در فتوشاپ و نرم افزارهای کامپیوتری رایج شد و در سال های اخیر به فضای وب باز شده است. هنگام طراحی فلایر یا بیلبورد، اندازه فایل برای شما اهمیتی ندارد و هر چه کیفیت خروجی بالاتر باشد، پس از چاپ نتیجه بهتری خواهید گرفت.

اما یکی از فاکتورهای مهم در طراحی وب سایت اندازه صفحه و سرعت بارگذاری است. هر فونت بارگذاری شده در یک صفحه وب می تواند اندازه صفحه را بین 50 تا 200 کیلوبایت افزایش دهد و هر چه تنوع فونت شما بیشتر باشد، اندازه صفحه بزرگتر خواهد شد. در این شرایط ممکن است صفحه به طور کامل لود شود اما تا زمانی که فونت ها دانلود و نمایش داده نشوند در مرورگر کاربر نمایش داده نمی شوند.

از سوی دیگر، استفاده از فونت های متعدد در یک صفحه باعث می شود طراحی وب سایت شما غیرحرفه ای به نظر برسد، زیرا یافتن فونت های متعددی که از نظر ظاهری یکسان هستند غیرممکن است و یا اگر خیلی به هم نزدیک باشند، تنوع فونت ها بی معنی خواهد بود.

پیشنهاد می کنیم در طراحی سایت خود از حداکثر دو فونت استفاده کنید، یکی برای متون بخش های مختلف سایت و دیگری برای عناوین و منوها.

مطمئن شوید که فونت های انتخاب شده هر دو در یک فضای ذهنی قرار دارند. به عنوان مثال، اگر فونت عنوان شما فانتزی و منحنی باشد، اما متون با فونت جدی و شکسته نمایش داده شوند، از نظر تجربه کاربری با مشکل مواجه خواهید شد و هویت بصری شما نامناسب خواهد بود.

2- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در صفحه

احتمالاً مقالات زیادی در وب فارسی در مورد تأثیر تکرار کلمات کلیدی در متن خوانده اید و از این تکنیک برای بهبود وضعیت سئوی سایت خود استفاده می کنید. گاهی اوقات با توجه به سئو، کاربر سایت قدر ساختار و نوشتار کلی محتوای شما را نمی داند و در نتیجه تمایلی به مطالعه کامل آن از خود نشان نمی دهد.

بیشتر بخوانید  موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟ - سئو مکانیک

شما در حال تلاش برای به دست آوردن موقعیت در گوگل و هدایت کاربران به سایت خود هستید، اما همچنین باید برای کاربرانی که در سایت شما هستند برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. تغییر ساختار محتوایی و طراحی وب سایت شما با استانداردهای سئو تا زمانی قابل قبول است که به تجربه کاربری در سایت آسیبی نرساند یا هویت و شخصیت سایت شما را نادرست معرفی کند. این عنصر تأثیر بیشتری در طراحی وب سایت تجاری خواهد داشت زیرا مستقیماً با اعتبار کسب و کار شما ارتباط دارد.

پیشنهاد می کنیم دایره لغات خود را گسترش دهید و متن سایت را برای کاربران بنویسید نه موتورهای جستجو.

3- از بنرهای زیادی در طراحی وب استفاده کنید

ما در اینجا در مورد تبلیغات بنری در طرفین سایت صحبت نمی کنیم، بلکه در مورد سایت هایی صحبت می کنیم که سعی می کنند با استفاده از تصاویر و عبارات تشویق کننده، کاربران را به صفحه یا رفتار خاصی هدایت کنند. به عنوان مثال شما در زمینه فروش فیلم های آموزشی فعالیت می کنید و در قسمت های خاصی از سایت فضایی را برای خرید آنلاین محصولات قرار داده اید.

اگر برای هر یک از محصولات خود بنر و عبارت موثری مانند (20% تخفیف برای اولین خرید) قرار دهید، به طراحی وب سایت خود آسیب جدی وارد می کنید. اگر فقط یک محصول داغ به کاربر ارائه دهید، شانس بیشتری برای افزایش فروش خواهید داشت زیرا دیدن بنرهای زیاد باعث ایجاد حس عدم اطمینان و کیفیت در ذهن کاربر می شود.

یک اصل در بازاریابی وجود دارد که می گوید هر چه تعداد انتخاب ها بیشتر باشد، احتمال خرید شما کمتر می شود.

4- پخش خودکار موسیقی در سایت

گاهی برای القای احساس سایت به کاربر و جلب توجه بیشتر؛ پیشنهاد می شود در طراحی سایت از پخش موسیقی استفاده شود. هر دو هدف بسیار ارزشمند هستند، اما وسیله انتخاب شده مناسب نیست. کاربران اینترنتی که از سایت شما بازدید می کنند سلیقه موسیقایی یکسانی ندارند و استفاده از یک آهنگ خاص برای همه جذاب نخواهد بود.

بیشتر بخوانید  Meta Tag هایی که برای گوگل قابل درک هستند و بر سئو سایت تاثیرگذارند

از طرف دیگر، هنگام بازدید از سایت شما، بسیاری از کاربران در مکان های عمومی و دفاتر خود هستند و ممکن است آماده گوش دادن به موسیقی از دستگاه خود نباشند. در این شرایط کاربر اینترنت به سرعت از سایت شما خارج می شود و یا در بهترین حالت صدای دستگاه خود را قطع می کند. علاوه بر این، استفاده از موسیقی باعث افزایش اندازه صفحه و کاهش سرعت بارگذاری صفحه می شود که می تواند تأثیر منفی بر سئوی سایت شما داشته باشد.

توصیه می شود موسیقی به صورت خودکار پخش نشود و ممکن است با نمایش دکمه های مربوطه به کاربران امکان پخش یا توقف موسیقی داده شود.

5- از تصاویر آماتور یا غیر مرتبط استفاده کنید

بسیاری از مدیران یا طراحان سایت زمان کافی را برای انتخاب تصاویر سایت صرف نمی کنند و با جستجو در گوگل از اولین تصاویر مرتبط با موضوع استفاده می کنند. بدین ترتیب تصاویر استفاده شده در قسمت های مختلف سایت، پالت رنگ و سبک را با هم هماهنگ نمی کنند و در هر صفحه هویت جدیدی از برند شما به کاربر نمایش داده می شود.

همچنین وقتی تصاویر مورد نظر خود را در گوگل پیدا می کنید عملا خود را در معرض استفاده از محتوای تکراری قرار می دهید زیرا گوگل قبلا این تصاویر را در سایت های دیگر دیده و ایندکس کرده است و حضور آن در صفحات شما ارزش افزوده ای از نظر سئو برای شما به همراه نخواهد داشت. تا کنون به سئو ارجاعات زیادی داده ایم، اگر با این مفهوم آشنایی ندارید پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات کامل به قسمت آموزش سئو در سئو مکانیک مراجعه کنید.

پیشنهاد می کنیم از تصاویر حرفه ای و تا حد امکان واقعی برای قسمت های مختلف سایت استفاده کنید. اهمیت نمایش تصاویر اختصاصی در صفحاتی مانند تماس با ما، درباره ما و صفحه محصول بیش از سایر قسمت های سایت اهمیت دارد.

6- صفحاتی با عرض زیاد طراحی کنید

استفاده از عرض کامل صفحه به شما کمک می کند در یک نگاه محتوای بیشتری را به کاربر ارائه دهید، اما می تواند تجربه کاربری ضعیفی را برای مخاطبان شما به خصوص در مقالات و صفحات خبری شما ایجاد کند. امروزه اندازه صفحه نمایش در ادارات و منازل بسیار بزرگتر از قبل شده است و بسیاری از کاربران از نمایشگرهای بزرگتر از 19 اینچ استفاده می کنند. استفاده از کل فضای صفحه مانع از تمرکز آنها بر روی محتوای خاص و نگاه چپ و راست برای خواندن متون می شود. به عنوان مثال، صفحه ای که در آن قرار دارید نمونه ای عالی برای استفاده از فضای منفی و عرض نمایش محتوا است.

بیشتر بخوانید  آموزش کامل رفع خطای اتصال پایگاه ‌داده در وردپرس - سئو مکانیک

همچنین استفاده از فضای منفی در طراحی وب سایت یکی از موثرترین تکنیک ها برای جلب توجه و ایجاد تمرکز در کاربر است. با افزایش اسکرول عمودی سایت شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما سعی کنید فضای مربوط به نمایش محتوا در سایت را محدود کنید.

7- از پاپ های زیاد در صفحه استفاده کنید

همه ما به خوبی می دانیم که پاپ آپ توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب می کند و در صورت استفاده صحیح می تواند نرخ تبدیل کاربران به مشتری یا عضویت در خبرنامه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اما اگر تعداد این گونه پیام ها یا پاپ ها زیاد شود، قطعا برای کاربران شما آزاردهنده خواهد بود.

پاپ هایی که به سختی می توان راهی برای بستن یا ناپدید شدن کامل محتوای اصلی صفحه پیدا کرد، یکی از مهم ترین عواملی است که باعث می شود کاربر از سایت خارج شود و به سرعت نرخ پرش شما را افزایش دهد.

در طراحی فروشگاه اینترنتی استفاده از پاپ آپ برای نمایش آفرهای ویژه و جشنواره ها بسیار موثر است اما حتما از کوکی ها یا آدرس IP برای نظارت بر رفتار کاربران استفاده کنید تا پاپ آپ فقط یک بار برای آنها نمایش داده شود در غیر این صورت با تغییر صفحه این پیام جلوی دید کاربر قرار می گیرد و از ادامه کار جلوگیری می کند.

موارد زیادی وجود دارد که می تواند بر تجربه کاربر تأثیر منفی بگذارد و می تواند یک اشتباه مهلک در طراحی وب سایت تلقی شود. از شما می خواهیم که ما را در تکمیل این لیست یاری کنید و نظرات خود را در این صفحه به اشتراک بگذارید.


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *