Meta Tag هایی که برای گوگل قابل درک هستند و بر سئو سایت تاثیرگذارند

تگ های متا ابزار بسیار خوبی برای ارائه صفحات سایت شما به موتورهای جستجو هستند. گوگل در بخشی از راهنمای خود متا تگ های قابل فهم را معرفی کرد و کاربرد هر یک از آنها را توضیح داد.

هر کدام از این تگ ها را می توان به صورت متفاوتی استفاده کرد، برخی برای ارائه بهتر صفحه به گوگل و برخی دیگر برای حذف دسترسی آن به محتوای صفحه استفاده می شوند. تگ های متا معمولاً در قسمت هدر صفحات HTML قرار می گیرند و مانند تصویر زیر هستند.

از آنجایی که متا تگ ها در هد قرار می گیرند تاثیری در نمایش محتوای صفحه و دسترسی کاربران به آن ندارند اما زمانی که ربات های گوگل از صفحه شما بازدید می کنند ابتدا به آن قسمت و محتوای آن توجه می کنند. پیشنهاد می کنیم با مطالعه مقاله نحوه کار موتورهای جستجو، دانش خود را در مورد ربات های خزنده و عملکرد آنها عمیق تر کنید.

در این مقاله شما را با مهمترین تگ هایی که در صفحات وب استفاده می شود آشنا می کنیم و تاثیر هر کدام را در سئوی سایت و رفتار خزنده گوگل بررسی می کنیم.

تگ توضیحات متا

با کمک تگ توضیحات می توانید توضیحات کوتاهی از محتوای صفحه بنویسید. گوگل از متن این تگ برای نمایش اطلاعات سایت در نتایج جستجو استفاده می کند. یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین کلمه کلیدی صفحه و رتبه شما در نتایج جستجو، متن متا توضیحات است.

توضیحات متای هر صفحه باید به گونه ای نوشته شود که کاملاً خاص و متناسب با محتوای صفحه باشد. اگر متن این تگ با محتوای صفحه متفاوت باشد، گوگل آن را نادیده می گیرد و از الگوریتم Rank Brain برای نمایش متن صحیح به کاربر استفاده می کند. در حال حاضر، حداکثر 320 کاراکتر را می توان برای توضیحات متا درج کرد. اگر متن شما از این مقدار بیشتر شود، به طور خودکار توسط گوگل قطع می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تگ توضیحات متا و تاثیر آن بر سئوی صفحات، پیشنهاد می کنیم مقاله 5 نکته کلیدی در نوشتن توضیحات متا را مطالعه کنید.

برچسب عنوان یا عنوان صفحه

عنوان در واقع یک متا تگ نیست، بلکه معمولاً همراه با برچسب بالا (توضیحات) استفاده می شود. لینک آبی رنگی که در نتایج جستجو ظاهر می شود به همراه متنی که در نوار مرورگر هر صفحه می بینیم، عنوان صفحه است. یکی از مهمترین نکات برای عنوان صفحه منحصر به فرد بودن آن است. دو صفحه در سایت شما نباید عنوان یکسانی داشته باشند.

بیشتر بخوانید  لینک سازی داخلی چیست؟ + آموزش و ترفند لینک سازی داخلی 2023

تگ عنوان اولین جایی است که خزنده گوگل برای شناسایی موضوع صفحه به آن نگاه می کند و کاربران هنگام جستجوی گوگل این عبارت را به صورت متن پیوند آبی برای هر نتیجه ای مشاهده می کنند. همین دو دلیل کافی است تا بدانید تگ Title تاثیر زیادی در سئوی صفحات دارد. برای افزایش تاثیر آن بر سئو پیشنهاد می کنم مقاله سئو را در عنوان صفحه مطالعه کنید.

Meta Robots را تگ کنید و دسترسی گوگل به صفحه را حذف کنید

این تگ ها می توانند خزیدن و فهرست ربات های موتورهای جستجو را کنترل کنند. تگ robots بر همه موتورهای جستجو تأثیر می گذارد، اما تگ googlebot مختص گوگل است. به طور پیش فرض متغیرهای این دو تگ ایندکس و فالو هستند و نیازی به تغییر توسط کاربر ندارند. به عبارت دیگر، تا زمانی که قصد نداریم محتوای صفحه را برای گوگل محدود کنیم، نیازی به استفاده از این تگ در هدر سایت نیست.

متغیرهایی که می توان با تگ Robots استفاده کرد عبارتند از:

بدون شاخص – این مقدار باعث می شود صفحه شما توسط گوگل ایندکس نشود و در نتایج گوگل ظاهر نشود.

بدون دنبال کردن – از دنبال کردن لینک ها توسط ربات گوگل جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، همه لینک های موجود در صفحه توسط ربات دنبال نمی شوند.

کلیپ بورد – این تگ توضیحات متنی را از ویدیو، صفحه یا تصویر حذف می کند و همچنین اطلاعات ثانویه مانند تاریخ و رتبه بندی را نمایش نمی دهد.

بدون آرشیو – به‌طور پیش‌فرض، گوگل یک نسخه کش شده از تمام صفحات را آماده و ذخیره می‌کند. این تگ دسترسی به این صفحه را از طریق نتایج جستجو غیرممکن می کند.

unavailable_after:date – با استفاده از این تگ می توانید تاریخ خاصی را برای حذف صفحه از فهرست گوگل تعیین کنید. این تگ ممکن است برای سایت های تبلیغاتی یا سایت هایی که محتوای آنها پس از مدتی بی ارزش می شود مناسب باشد.

بیشتر بخوانید  امکانات پایه طراحی سایت شرکتی

بدون نمایه تصویر – استفاده از این تگ به شما این امکان را می دهد که از نمایش لینک وب سایت خود پس از نمایش تصویر در نتایج جستجو جلوگیری کنید.

هیچ یک – یعنی noindex و nofollow.

همچنین می توانید به جای استفاده از Robots برای وارد کردن این اطلاعات از تگ X-Robots-Tag در هدر صفحه خود استفاده کنید. این کار برای محدود کردن فهرست صفحاتی که فرمت آنها HTML نیست (مانند فایل های گرافیکی و فایل های دیگر) بسیار مفید است.

تگ nositelinkssearchbox برای غیرفعال کردن کادر جستجو

برای سایت هایی که صفحات زیاد و مخاطبین بی شماری دارند، بخشی به نتایج جستجو اضافه می شود که به شما امکان می دهد مستقیماً در آن سایت جستجو کنید. با استفاده از این تگ از گوگل می خواهید که این کادر را برای سایت شما نمایش ندهد. البته اگر چنین قابلیتی به سایت شما اضافه شده باشد، باید خوشحال باشید، اما همچنان گزینه غیرفعال کردن آن را خواهید داشت.

تصویر زیر نمونه ای از نمایش فیلد جستجوی اختصاصی سایت ویکی پدیا در نتایج گوگل است. با استفاده از تگ nositelinkssearchbox می توانید این بخش را برای سایت خود غیرفعال کنید.

برچسب notranslate

یکی از گزینه هایی که در نتایج جستجوی گوگل به کاربر نمایش داده می شود عبارت Translate this page است که امکان مشاهده نسخه ترجمه شده همان صفحه را به کاربر می دهد. ممکن است غیر ضروری به نظر برسد، اما می توانید این بخش را برای صفحه یا سایت خود نیز غیرفعال کنید. تصویر زیر نمونه ای از استفاده از این تگ در سایت است.

برچسب تایید سایت گوگل برای شناسایی سایت به گوگل

این تگ در قسمت اصلی صفحه استفاده می شود و برای تایید هویت شما به عنوان مالک سایت در گوگل استفاده می شود. با استفاده از این تگ می توانید به پنل گوگل وبمستر سایت دسترسی پیدا کنید. توجه داشته باشید که نام و متغیرهای محتوا باید دقیقا وارد شوند (با رعایت حروف کوچک و بزرگ). برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم به مقاله ثبت سایت در گوگل مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  سئوی منفی چیست و معرفی روش تشخیص آن

تگ Charset برای تعیین نوع کاراکتر صفحه

این تگ نوع محتوا و کاراکترهای مورد استفاده در صفحه را مشخص می کند. توصیه می شود در صورت امکان از Unicode یا UTF-8 استفاده کنید.

برچسب را برای ارجاع به آدرس دیگری به روز کنید

این تگ برای هدایت کاربر به صفحه دیگری پس از مدت زمان مشخصی استفاده می شود. همه مرورگرها از این برچسب پشتیبانی نمی کنند. کنسرسیوم جهانی وب توصیه می کند از استفاده از این برچسب خودداری کنید. توصیه می شود به جای آن از تغییر مسیر 301 سمت سرور استفاده کنید.

برخی از سایت ها از این تگ برای تازه کردن صفحه و افزایش تعداد صفحات بازدید شده توسط کاربر استفاده می کنند. این کار برای کاربران آزار دهنده است و توسط گوگل به عنوان هرزنامه شناخته می شود.

اولین عدد در این تگ زمان تاخیر در ارجاع به صفحه جدید است. برای مثال در تصویر زیر کاربر پس از 5 ثانیه به صفحه دیگری منتقل می شود. اگر بخش URL خالی باشد، همان صفحه ای که کاربر در آن است بارگذاری مجدد می شود.

نکات دیگری که باید به آنها توجه کرد:

  • گوگل می تواند تگ های HTML و XHTML را در همه حالت ها بخواند. بنابراین مهم نیست که چه کدی در صفحه استفاده می شود.
  • به جز تگ تایید، بزرگ یا کوچک بودن حروف در تگ META مهم نیست.

لازم به ذکر است که ممکن است تگ های دیگری به این لیست اضافه شود که برای موتورهای جستجو و گوگل قابل درک باشد. در این قسمت سعی کرده ایم مهم ترین تگ ها را به شما معرفی کنیم.

تصویر زیر نمای کلی از برچسب هایی را نشان می دهد که بر نحوه نمایش نتایج جستجو در گوگل تاثیر می گذارند و مشخص کرده است که هر کدام از آنها بر کدام قسمت از نتایج تاثیر می گذارد.

اگر اطلاعات این مقاله برای شما واضح به نظر نمی رسد یا در مورد قسمت های خاصی از آن سوالی دارید، می توانید آن را در قسمت نظرات همین صفحه بپرسید و پاسخ خود را از کارشناسان سئو مکانیک دریافت کنید.


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *