۵ نکته ساده روانشناسی در طراحی سایت – آژانس خلاقیت سئومکانیک

رعایت چند نکته ساده روانشناسی در طراحی وب سایت تاثیر مثبتی بر کارایی و اثربخشی سایت خواهد داشت. شناخت سفر بصری بازدیدکنندگان سایت و علایق آنها می تواند استراتژی خاصی را برای طراحان مشخص کند، همچنین داشتن اطلاعات کافی در مورد روانشناسی رنگ ها نیز می تواند به بهبود توجه کاربران سایت و افزایش تعداد اعضای سایت، تماس ها، خریدها و … کمک کند. به طور خلاصه استفاده از روانشناسی در طراحی وب سایت می تواند باعث افزایش تعامل کاربران و نرخ تبدیل سایت شود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.


1. جلب اعتماد کاربران سایت

امروزه تجربه کاربران اینترنت با بازدید از سایت غنی شده است و بسیاری از آنها اگر به یک سایت اعتماد نداشته باشند کاری انجام نمی دهند و حتی ممکن است به سرعت آن را ترک کنند. بنابراین، یکی از مهم ترین موضوعاتی که یک کسب و کار باید روی آن تمرکز کند، ایجاد اجزایی است که حس اعتماد را در بازدیدکنندگان سایت القا کند. این اجزای طراحی وب سایت عبارتند از:

  • لوگوی شرکت و رنگ سازمانی
  • دسترسی آسان به صفحات مهم سایت با منوی منظم در صفحه اصلی سایت
  • آدرس و اطلاعات تماس شرکت و همچنین گواهی ها و تمایزات
  • دسترسی سریع به صفحه “تماس با ما” یا “درباره ما”.
  • از سرفصل های واضح و مناسب استفاده کنید که هدف هر صفحه را بیان می کند و…

در نهایت، یکی از عناصری که برای جلب اعتماد بازدیدکنندگان باید در صفحه اصلی سایت وجود داشته باشد، قسمت “مشتریان ما” است که به طور واقعی نشان می دهد که تا کنون با چه شرکت هایی کار کرده اید و سطح کیفی محصولات و خدمات شما چقدر است. تمامی مولفه های ذکر شده باید به گونه ای کنار هم قرار گیرند که حس اعتماد را در بین کاربران افزایش داده و تاثیر مثبتی بر بازدیدکنندگان داشته باشد.

بیشتر بخوانید  واژه نامه سئو - سئو مکانیک

2. اهمیت برندسازی

برندسازی یکی از نکات مهم در کاربرد روانشناسی برای طراحی وب است. سازگاری در طراحی عامل مهم دیگری است که اغلب نادیده گرفته می شود (مخصوصاً در یک سایت تجاری کوچک). رنگ لوگوی شرکت مهم است و باید در رنگ بندی طراحی سایت حتی به صورت جزئی مانند رنگ آیکون ها یا لینک ها استفاده شود. همچنین رنگ های استفاده شده در طراحی وب سایت باید تضاد خوبی با یکدیگر داشته باشند تا بازدید کننده بتواند به راحتی آنها را مطالعه کند.

لوگوی شرکت شما باید علاوه بر سربرگ سایت در مکان های دیگری مانند صفحات «تماس با ما» و «درباره ما» نمایش داده شود. دلیل این امر فراتر از ایجاد حس اعتماد در بازدیدکنندگان سایت است و هدف اصلی آن ایجاد یادآوری بهتر از برند شما در آینده است. این نکته یکی از حقایق پذیرفته شده در دنیای بازاریابی است و هر چه افراد بیشتر لوگو یا برند یک شرکت را به خاطر بسپارند، زمانی که می خواهند در آن حوزه خرید کنند، احتمال خرید از آن برند خاص بیشتر می شود. بنابراین نمایش لوگو و تلاش برای ارتقای برند تجاری خود باعث می شود در ذهن بازدیدکنندگان سایت بمانید.

3. مفاهیم را با تصاویر تقویت کنید

بسیاری از طراحان سایت، تصاویر مورد نیاز سایت خود را از میان عکس های استوک که ارتباط ساده ای با موضوع هر صفحه دارند، انتخاب می کنند. اما بهتر است از تصاویری استفاده شود که معیارهای متعددی را در نظر گرفته و به برند شرکت نیز اشاره دارد. به عنوان مثال برای معرفی یک سیستم امنیتی منزل می توان به سادگی تصویر قفل یا درب بسته را نشان داد در حالی که حالت حرفه ای تر استفاده از شخصی است که از سیستم امنیتی منزل استفاده می کند و در کنار تصویر اشاره ای ضمنی به لوگوی شرکت وجود دارد. در واقع استفاده از انسان در تصاویر در انتقال حس اعتماد بسیار موثر است. البته یکی از اشتباهات رایج سایت های ایرانی در این زمینه استفاده از عکس های استوک افراد خارجی برای بیان مفاهیم و انتقال احساسات است. مشکل این است که حس بیگانگی و دروغگویی را به بازدیدکنندگان سایت منتقل می کند، پس حتما از عکس های ایرانیان در سایت خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  بازاریابی چریکی چیست؟ مثالهایی از بازاریابی پارتیزانی

4. روانشناسی رنگ

یکی دیگر از جنبه های روانشناسی در طراحی وب، استفاده از رنگ های مناسب است. اهمیت روانشناسی رنگ ها و رعایت آن در طراحی وب بر هیچکس پوشیده نیست و استفاده صحیح از رنگ ها در طراحی به انتقال احساسات مختلف به کاربران وب سایت کمک می کند. مثلا:

  • رنگ نارنجی افراد را تشویق می کند که فوراً وارد عمل شوند.
  • رنگ قرمز انرژی افراد را افزایش می دهد و به آنها احساس اضطرار و ضرورت می دهد.
  • رنگ زرد توجه افراد را به خود جلب می کند و سطح پایینی از اضطراب را در آنها القا می کند.
  • رنگ آبی اعتماد به نفس افراد را جلب می کند و به آنها احساس امنیت می دهد.
  • رنگ سبز نشان دهنده بهبود، رشد و آرامش است.

علاوه بر نکات فوق، رنگ ها کارکرد فرهنگی خاص خود را نیز دارند و هر رنگی می تواند نماد و بیانگر حسی متفاوت در یک کشور باشد، برای آشنایی بیشتر با این موضوع به مقاله روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت در وبلاگ سئو مکانیک مراجعه کنید.

5. مفید بودن محتوای سایت

با تغییر اصول سئو از موضوعات فنی به تولید محتوا و بازاریابی محتوا، اهمیت محتوایی که اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران سایت قرار می دهد روز به روز بیشتر می شود. محتوای با کیفیت علاوه بر بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل، حس اعتماد را نیز به بازدیدکنندگان سایت منتقل می کند و شما را به عنوان یک متخصص در زمینه کاری خود معرفی می کند. به عبارت ساده تر، شما با ارائه اطلاعات مفید و اطلاع رسانی از مزایا و کیفیت محصولات و خدمات به بازدیدکنندگان سایت در تصمیم گیری کمک می کنید. تحقیقات نشان می دهد که مردم تمایل بیشتری به خرید از سایت ها و شرکت هایی دارند که اطلاعات مفیدی ارائه کرده اند و خود را به عنوان متخصص در زمینه خود معرفی کرده اند.

بیشتر بخوانید  نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ + نمونه XML - سئو مکانیک

یادگیری طراحی وب در چند هفته امکان پذیر است اما با استفاده از مبانی روانشناسی، طراحی گرافیک، برندسازی و …. در طراحی که حس اعتماد را در بازدیدکنندگان وب سایت ایجاد می کند نیاز به زمان زیادی دارد و به تجربه طراحان وب بستگی دارد. با رعایت نکات روانشناسی ساده در طراحی سایت می توانید به طور موثر کاربران زیادی را جذب سایت خود کرده و به موفقیت های زیادی دست پیدا کنید.


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *