بازاریابی چریکی چیست؟ مثالهایی از بازاریابی پارتیزانی

بدون شک بارها با اصطلاح بازاریابی چریکی یا بازاریابی چریکی برخورد کرده اید و شاید نوعی بازاریابی کسل کننده و نامناسب را در ذهن شما تداعی کند، اما این روش در دنیای تجارت امروز بسیار کاربرد دارد و سرشار از خلاقیت و نوآوری است.

مفاهیم اساسی مانند معنا را درک کنید بازاریابی چریکی یا بازاریابی چریکی بهتر است به قدیمی های این رشته و به متخصصان بین المللی برگردیم، از این رو در این مقاله قسمت هایی از کتابی به نام «بازاریابی چریکی» نوشته جی کنراد لوینسون و ترجمه همایون رکنی قاجار را به صورت ساده و ساده بیان می کنیم. روی جلد این کتاب آمده است:

استراتژی های ساده و ارزان برای کسب سودهای کلان از کسب و کار کوچک

بازاریابی چیست؟

بازاریابی هنر تغییر ذهن افراد یا حفظ آنها در صورت موافقت با شماست. برای موفقیت در بازاریابی یا حتی بازاریابی چریکی، باید افراد را وادار کنید تا نوع محصول مصرفی خود را تغییر دهند یا نوعی محصول و خدمات جدید را بپذیرند که قبلا وجود نداشت. چنین چیزی در یک لحظه، یک ماه یا یک سال امکان پذیر نیست و دقیقاً به همین دلیل است که ما بازاریابی را به عنوان یک فرآیند و نه یک رویداد می بینیم.
فرآیند بازاریابی شما ممکن است شامل چندین رویداد باشد و یک بازاریاب چریکی به خوبی می داند که بازاریابی آنها شروع و میانه ای دارد، اما نمی توان پایانی را تصور کرد. دقیقاً همین شرایط را می توان برای فرآیند سئو و بهینه سازی یک وب سایت تعمیم داد و هرگز نمی توان فرآیند سئو را در یک کل و در مدت زمان کوتاهی خلاصه کرد. برای آشنایی بیشتر با مفاهیم و انواع بازاریابی می توانید به مقاله سئو مکانیک در این زمینه با عنوان بازاریابی چیست؟

بازاریابی چریکی هر تماس کوچکی است که کسب و کار شما با هر کسی در دنیای بیرون دارد. هر تماس کوچک به معنای فرصت های بازاریابی زیاد است و به معنای سرمایه گذاری زیاد نیست!

اصول بازاریابی چریکی

یک اشتباه رایج در بازاریابی این است که فکر می کنیم این فرآیند به آینده و مشتریان بعدی ما گره خورده است، اما در بازاریابی چریکی نیمی از زمان صرف مشتریان فعلی می شود و جمع آوری اطلاعات در مورد آنها سنگ بنای فعالیت های بعدی شما خواهد بود. با فراموشی مشتریان قدیمی و جمع آوری نکردن اطلاعات دقیق و مناسب، تمام هزینه و انرژی صرف شده برای جذب این مشتریان به هدر می رود.

بیشتر بخوانید  لوگوی گوگل تغییر کرد

بازاریابی پارتیزانی فرصتی است برای کمک به مشتریان خود برای موفقیت در حال و آینده خود، چه بخواهند پول بیشتری به دست آورند، وزن کم کنند، جنس مخالف را جذب کنند، کسب و کار خود را راه اندازی کنند، سالم تر شوند یا برای همیشه سیگار را ترک کنند. بنابراین می توانید به آنها کمک کنید و راه درست رسیدن به اهدافشان را به آنها نشان دهید.

هیچ وقت آن را فراموش نکن؛ بازاریابی چریکی مربوط به شما نیست، بلکه به مشتریان شما مربوط می شود.

بازاریابی چریکی راه‌های جدیدی را برای اندازه‌گیری و پیش‌بینی رفتار افراد، تأثیرگذاری بر افراد، آزمایش و تعیین کمیت و کیفیت تعریف می‌کند. همانطور که روانشناسان در مورد رفتار انسان به ما می آموزند، بازاریابی باید به عنوان یک علم در دنیای تجارت امروز شناخته شود. در تصویر زیر افراد می توانند ساعت ها را روی دست خود امتحان کنند!

نمونه ای از استفاده از تکنیک های روانشناختی در بازاریابی چریکی

بدون شک بازاریابی یک هنر است، همانطور که نقاشی، نویسندگی، عکاسی، تئاتر و موسیقی را هنر می‌دانیم، مجموعه‌ای از آن‌ها را که عموماً در بازاریابی چریکی به کار می‌روند را نیز باید هنر بنامیم. اما ما هیچ کار علمی و هنری نداریم و هدف نهایی ما تجارت و سود خواهد بود. شاید همه این هنرها و علوم را یک تاجر چریکی برای سود بیشتر خلق کرده است!

نمونه ای از استفاده از هنر در روش های موثر بازاریابی چریکی ارزان

تاجر چریکی تاجری است که به دنبال اهداف از پیش تعیین شده ای مانند سود است و برای رسیدن به آن از ابزارهای نامتعارف استفاده می کند. بازاریابان چریکی به منابع مالی هنگفت و بودجه های کلان وابسته نیستند و در عوض خود را وابسته به خلاقیت و ابتکار فردی می دانند.

بیشتر بخوانید  برای جلوگیری از هک شدن اینستاگرام چه باید کرد؟ - سئو مکانیک

یک مثال جالب از بازاریابی چریکی

یک نفر صاحب یک کتابفروشی کوچک بود که بین دو کتابفروشی بزرگ و معتبر قرار داشت. یک روز در حالی که به سمت محل کارش می رفت، متوجه تابلویی در سمت راست مغازه شد با عنوان «تخفیف بزرگ تولد، 50 درصد». این تابلو حتی از سردر فروشگاه بزرگتر بود و توجه بسیاری را به خود جلب می کرد. روز بعد، فروشگاه سمت چپ نیز تابلویی با عنوان “حراج بزرگ، 60% تخفیف” نصب کرد و فروشگاه این شخص حتی فروتن تر از قبل به نظر می رسید. صاحب این کتابفروشی کوچک چه می توانست بکند؟
از آنجایی که او یک تاجر چریکی بود، تابلویی متفاوت برای خودش طراحی کرد و جلوی مغازه نصب کرد، روی این تابلو نوشته شده بود «در ورودی اصلی»!

مقاله سئو مکانیک با عنوان تبلیغات محیطی با بیلبوردهای رایگان را نیز می توان نمونه ای از بازاریابی چریکی با رویکرد بومی و ایرانی دانست که پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کرده و در صورت تمایل نظر خود را اعلام کنید.

سخن پایانی در مورد بازاریابی چریکی

تفاوت های زیادی بین بازاریابی سنتی و جنگ چریکی وجود دارد که 20 مورد از آنها در کتاب ذکر شده است. در صورت استقبال مخاطبان سئو مکانیک از این مقاله، در ادامه به ارائه این 20 تفاوت برتر بازاریابی سنتی و بازاریابی چریکی می پردازیم.

اگر نمونه های محلی و ایرانی هم دارید بازاریابی چریکی و روش های خلاق با صرف هزینه اندکی برای ارائه محصول یا خدماتی که در مورد آن می دانید، آن را از طریق بخش نظرات این مقاله معرفی کنید تا بتوانیم درباره آن بحث و بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید  آشنایی با زبان HTML5 و معرفی منابع آموزش آن


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *