۳ مزیت مهم استفاده از اصطکاک در طراحی سایت – سئو مکانیک

امروزه برای طراحی یک وب سایت حرفه ای و کاربر پسند، توجه به ارتقای کیفیت تجربه کاربری (UX) وب سایت اهمیت زیادی پیدا کرده است. حتی طراحان وب که تا چند سال پیش به کیفیت تجربه کاربری (UX) اهمیت نمی‌دادند، به دلیل الگوریتم‌های رتبه‌بندی به‌روز شده گوگل، مجبور به تجدیدنظر شده‌اند. زیرا گوگل رتبه بهتری در موتور جستجوی خود به سایت هایی می دهد که تجربه کاربری با کیفیتی را در اختیار کاربران قرار می دهند. گوگل کیفیت تجربه کاربری سایت ها را با عواملی مانند:

  • نرخ بازگشت (نرخ پرش) صفحات سایت
  • میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت
  • تعداد صفحات بازدید شده توسط کاربران
  • نرخ کلیک صفحه سایت (CTR) در نتایج گوگل و…

اندازه گیری شده و برای رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج جستجو استفاده می شود.

اصطکاک در طراحی تجربه کاربری سایت چیست؟

ما در زمانی زندگی می کنیم که انسان ها تمایل دارند کارها را به راحتی و بدون زحمت انجام دهند. به همین دلیل، ایده سادگی در طراحی وب سایت و طراحی تجربه کاربری وب سایت چندین سال است که به یک نگرش رایج در بین طراحان وب تبدیل شده است. از نظر اکثر آنها، طراحی وب سفارشی به معنای طراحی وب بدون اصطکاک است.

اصطکاک در طراحی تجربه کاربری وب سایت به این معنی است:

اقدامات و تعاملاتی که کاربران را از دستیابی مستقیم و روان به اهداف خود در سایت باز می دارد.

به این معنی که طراح سایت عمداً فرآیندها و رابط کاربری (UI) سایت را به گونه ای طراحی می کند که کاربر نتواند به راحتی فعالیت های مورد نیاز خود را در سایت از قبیل: ثبت نام، ارسال فایل، افزودن نظر و … انجام دهد. همچنین بسیاری از افراد بر این باورند که استفاده از اصطکاک در طراحی وب سایت به کیفیت تجربه کاربری (UX) وب سایت آسیب می رساند و نرخ تبدیل و فروش وب سایت را کاهش می دهد. این ایده ها ممکن است در نگاه اول درست به نظر برسند، اما در این مقاله توضیح می دهیم که چگونه اصطکاک می تواند در طراحی تجربه کاربری سایت مفید باشد.

بیشتر بخوانید  استفاده از سینماگراف در طراحی سایت - سئو مکانیک

1. وجود اصطکاک در طراحی وب سایت می تواند حس خوبی را به کاربران بدهد

برای درک این ایده، بهتر است مثالی از دنیای واقعی بیاوریم. شرکت بین المللی IKEA که در زمینه طراحی و تولید لوازم خانگی خود مونتاژ فعالیت می کند، روش جالبی برای فروش محصولات خود در فروشگاه های خود دارد. مشتریان پس از ورود به فروشگاه ابتدا قطعات محصول خود را با کمک کارشناس فروش انتخاب می کنند سپس برای جمع آوری آن به انبار مراجعه می کنند و در نهایت با کمک به ساخت محصول نهایی را به دست می آورند!

شاید در نگاه اول روش شرکت IKEA کاملاً مغایر با اصول تجربه کاربر به نظر برسد، اما آنها در واقع از یک اصل اساسی روانشناسی استفاده کردند:

مردم نسبت به چیزهایی که خودشان می سازند احساس خوبی دارند، مثل اینکه به چیز مهمی دست یافته اند.

روش IKEA برای فروش محصولاتش به قدری مفید و جالب بود که به آن اثر IKEA می گفتند. محققان بر این باورند که مردم از روش IKEA قدردانی می کنند زیرا نسبت به دیگران احساس شایستگی بیشتری می کنند. زیرا در مجموع تلاش بیشتر برای رسیدن به اهداف باعث ایجاد حس غرور و شایستگی در افراد می شود.

همین اصل در طراحی سایت نیز وجود دارد و پینترست که یک شبکه اجتماعی مبتنی بر اشتراک گذاری عکس و ویدئو است، نمونه بسیار خوبی است. در پینترست، کاربران مفتخرند که این عکس‌ها را با ایجاد تابلوهای شخصی و درج عکس‌هایی که با تحقیق و تلاش خود پیدا کرده‌اند، با دیگران به اشتراک بگذارند.

بیشتر بخوانید  تبلیغات کلیکی چیست؟ آموزش استفاده از تبلیغات کلیکی در کسب و کار

2. وجود اصطکاک در طراحی وب سایت می تواند کیفیت را بهبود بخشد

وقتی قصد دارید کاربران بیشتری را به سایت خود جذب کنید، اصطکاک در طراحی سایت ممکن است در ابتدا یک عامل منفی به نظر برسد. نمونه بارز این ایده در طراحی وب سایت فروشگاهی پیاده سازی می شود، زمانی که فرم ثبت نام و فرآیندهای خرید به شکلی ساده طراحی شده است تا کاربران بیشتری به مشتری نهایی تبدیل شوند.

اما این ایده تنها زمانی صادق است که رضایت کاربران سایت شما با سایر کاربران مرتبط نباشد. در زمینه طراحی پلتفرمی مانند: شبکه اجتماعی، انجمن تخصصی آنلاین و … کیفیت کاربران سایت و نحوه تعامل آنها با سایر کاربران تعیین کننده یک محصول خوب و یک تجربه خوب است.

در واقع در این سایت ها برای بهبود کیفیت تجربه کاربری باید از اصطکاک در طراحی استفاده کرد تا کاربران خوب را از بد جدا کرد و نگذارید همه به راحتی وارد سایت شوند.

3. وجود اصطکاک در طراحی وب می تواند مهارت های کاربر را افزایش دهد

به طور کلی استفاده از اصطکاک در طراحی باعث افزایش بار فکری کاربران می شود و می تواند آنها را خسته و سردرگم کند. در مقابل، استفاده از اصطکاک در محصولات آموزشی می تواند نتیجه خروجی را بهبود بخشد.

این اصل در طراحی وب سایت نیز وجود دارد، نه باید همه چیز را به وضوح در اختیار کاربران قرار دهید و نه چیز سخت و نامفهومی طراحی کنید. برعکس، هنگام طراحی سایت باید از کمی اصطکاک برای تحریک کنجکاوی کاربران استفاده کنید. با انجام این کار، به آنها فرصتی می دهید تا خودشان مشکل را حل کنند.

اصطکاک در طراحی وب سایت تا زمانی خوب است که تعامل کاربر با سایت را افزایش دهد نه اینکه مانع آن شود.

اصطکاک در طراحی سایت یکی از مفاهیمی است که افکار عمومی منفی دارد، اما در واقع بد نیست و مانند سایر عناصر طراحی بستگی به این دارد که کجا و چگونه از آن استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید  تعیین جایگاه کلمات کلیدی با استفاده از Search Queries وبمستر


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *