معرفی سایت های دزد محتوا یا Scraper به گوگل

سایت مرجع یا سارق محتوا؟

یکی از مشکلات اصلی وبمسترها و افرادی که در زمینه تولید و انتشار محتوای انحصاری فعالیت می کنند، سایت هایی است که رتبه خوبی در نتایج گوگل دارند و به راحتی با کپی کردن مطالب، مخاطبان بیشتری را جذب می کنند. با نگاهی به انجمن های تخصصی سئو در ایران متوجه می شویم که سوال بسیاری از کاربران اینترنت این است:

چرا سایت های بزرگ هر روز با کپی کردن مطالب بازدیدکنندگان بیشتری را جذب می کنند و توسط گوگل جریمه نمی شوند؟

چرا مقاله تهیه و منتشر شده توسط من نسبت به سایت کپی در نتایج گوگل جایگاه پایین تری دارد؟

در اکثر مواقع وقتی عنوان مقاله خود را در گوگل جستجو می کنید، متوجه می شوید که جایگاه آنها در نتایج گوگل بهتر از سایت شما است و در عمل نه تنها توسط گوگل جریمه نمی شوند، بلکه ممکن است سایت شما به عنوان کپی کننده شناخته شود!


گوگل توجه بیشتری به سایت های سرقت محتوا دارد

مت کاتز، مدیر ارشد ضد هرزنامه گوگل، در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد که برنامه جدیدی برای مبارزه با این سایت‌های به اصطلاح ارجاع دارد و از مدیران وب‌سایت‌ها خواسته است که آنها را از طریق یک فرم خاص به گوگل گزارش دهند. این سایت هایی به نام اسکراپر هدف بعدی الگوریتم های گوگل خواهد بود و شاید زمان آن رسیده باشد که انتقام زیان هایی را که متحمل شده اید بگیرید!

در این فرم، چند مورد اصلی از شما خواسته می شود که توسط تیم ضد هرزنامه گوگل بررسی شود:

  1. آدرس صفحه در سایت خود که مقاله خود را در آن پست کرده اید.
  2. URL صفحه ای که محتوای شما را کپی کرده است.
  3. آدرس صفحه نتایج جستجو که این سایت را نشان می دهد بالاتر از شما قرار گرفته است.
  4. و در نهایت شرایط و قوانین تکمیل فرم را بپذیرید.
بیشتر بخوانید  حذف نظرات منفی یا مغرضانه از نقشه گوگل

پیشنهاد می کنیم هنگام پر کردن این فرم به حساب Google خود مانند جیمیل وارد شوید زیرا درخواست شما رسمی تر خواهد بود. قبل از پر کردن این فرم، باید بدانید که نام سایت اسکریپر چیست و در چه مواردی باید از این فرم استفاده کرد.

کدام سایت ها را می توان به عنوان اسکراپر گزارش کرد؟

طبق تعریفی که در سایت ویکی‌پدیا از سایت‌های اسکریپر یا جمع‌آوری محتوا از اینترنت داده شده است. به سایت هایی که با هدف جذب مخاطب بیشتر و فروش تبلیغات در سایت مطالب خود را از سایت های دیگر جمع آوری می کنند اسکراپر می گویند. این سایت ها معمولا با ارائه تبلیغات یا فروش بک لینک در سایت خود به بهبود رتبه سایت های دیگر کمک می کنند و در نتیجه کسب درآمد می کنند.

بسیاری از سایت‌ها تصور می‌کنند با قرار دادن جمله‌ای مانند «منبع: سئو مکانیک» در انتهای مطلب، تمامی حقوق مادی و معنوی نویسنده اصلی را رعایت کرده‌اند، اما در عمل قرار دادن یک جمله کوتاه که خوانش آن دشوار است، نمی‌تواند تضمینی برای اطلاع عموم از نویسنده اصلی این متن باشد. حداقل کاری که می توان برای حفظ حقوق دیگران انجام داد، قرار دادن لینک صفحه ارجاع دهنده (فقط نام منبع کافی نیست) در انتهای مقاله است و اصولاً بهتر است توضیحات سایت ارجاع دهنده و نویسنده اصلی را در پایین صفحه اضافه کنید.

نام سایت ها به دلیل عدم آشنایی برخی دوستان با این اصطلاح دزد محتوا حذف شده! Content thief جایگزین عبارت Scraper در انگلیسی می شود و مفهوم آن به سایت هایی اطلاق می شود که مطالب خود را از سایر منابع و سایت های اینترنتی جمع آوری می کنند. به دلیل عدم وجود قانون کپی رایت مشخص در ایران و حتی جهان، این موضوع به طور خاص قابل پیگیری نیست. سایت های گوگل و یاهو هم تا حدودی این کار را انجام می دهند اما بسته به نحوه کارشان و هدف اصلی موتورهای جستجو خواندن صفحات سایت ها این مورد مورد قبول همه است.

با این تعریف، سایت هایی مانند X، Y، Z و W اگر به روند فعلی کار خود ادامه دهند، همگی در آینده با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد، اما سایت هایی مانند A، B و C که محتوای انحصاری و تخصصی ارائه می دهند و درآمد خود را از تبلیغات کسب می کنند، همیشه جایگاه خود و واقعی خود را حفظ خواهند کرد.

اگر با چنین مشکلاتی مواجه شده اید، بهتر است همین امروز این فرم را تکمیل کنید تا در آینده بتوانید به جایگاه واقعی خود در نتایج گوگل بازگردید و درس خوبی به افرادی بدهید که به راحتی از زحمات شما برای منافع شخصی خود استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید  بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟، ۹ جنبه مختلف مارکتینگ

نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *