طراحی تجربه کاربری سایت و اشتباهات رایج در آن – آژانس خلاقیت سئو مکانیک

تجربه کاربری (UX) شامل تمام جنبه های تعامل کاربر با شرکت، خدمات، محصولات و غیره است. طراحی تجربه کاربری اساساً یک مفهوم غیر دیجیتالی است، اما اساساً در حوزه دیجیتال تعریف و اعمال می شود.

در این مقاله به 4 اشتباه رایج طراحان وب خواهیم پرداخت. خطاهایی که گاهی از اطلاعات زیاد یا دخالت بیش از حد طراح در جزئیات طراحی وب سایت ناشی می شود. بسیاری از اشتباهات ناشی از عدم آگاهی طراحان از سطح درک دیگران است. عدم آگاهی طراحان از سطح درک دیگران باعث ایجاد شکاف دانشی می شود. این شکاف دانش ایجاد شده بر طراحی وب سایت تأثیر می گذارد و باعث ایجاد خطاهای رایج اما غیرمنتظره در طراحی تجربه کاربری وب سایت می شود. در ادامه 4 اشتباه رایج طراحان تجربه کاربری وب سایت را ارائه خواهیم داد.


1. توقع بیش از حد از کاربران سایت

طراحان افراد منطقی هستند و زمان زیادی را صرف دستکاری با رابط های کاربری می کنند. آنها دانش شهودی زیادی در این زمینه دارند و به خوبی می دانند که نمادها و نمادها در دنیای وب چه نقشی دارند. در بیشتر موارد و همچنین در مواردی که طراحی تجربه کاربری سایت چیزی را به جا می گذارد، فکر می کنند که خیلی بدیهی است! و دقیقا مشکل اینجاست! این نکات برای یک طراح بدیهی به نظر می رسد (به دلیل دانشی که به لطف تجارت خود دارد)، اما برای کاربر معمولی نه.

طراحان سایت فرض می کنند که:

  • کاربر از دستورات آگاه است.
  • کاربر آیکون ها، نمادها و آرم ها را می شناسد و معنای آنها را درک می کند.
  • کاربر توجه کامل به وب سایت ما دارد.
  • کاربر دستورالعمل های سایت ما را می خواند و…
بیشتر بخوانید  طراحی سایت ساده و 5 راه برای افزایش کارایی آن

مشکل اینجاست که مفروضات این طراحان سایت که شبیه فرضیات منطقی به نظر می رسند، اغلب اشتباه هستند. برخی از کاربران برای اولین بار نمادها و نمادها را می بینند، برخی دستورالعمل ها را نادیده می گیرند، بسیاری تصاویر را گیج کننده می دانند و با متن راحت تر هستند و غیره. این مسائل بدین معناست که در بسیاری از موارد، فرضیات طراحان سایت با واقعیت متفاوت است و بنابراین تجربه کاربری سایت مطلوب نخواهد بود.

2. طراحی برای همه کاربران

“سایت را برای کاربر طراحی کنید” توصیه ای است که همیشه مانند پتک به چشم طراحان سایت می خورد. همیشه به طراحان وب توصیه می شود که بر نیازهای کاربران تمرکز کنند و برای آنها طراحی کنند. کاربر با مخاطب هدف متفاوت است و بسیاری از کاربران سایت شما کاربران مورد نیاز شما نیستند. به عنوان مثال گوگل را در نظر بگیرید، گوگل روی جستجوگران تمرکز می کند، کاربرانی که در گوگل جستجو می کنند، اما آیا آنها تنها کسانی هستند که از گوگل استفاده می کنند؟ نه!

تبلیغ‌کنندگان، ربات‌ها، کلاهبرداران (کسانی که نرم‌افزارها و ویروس‌های ناخواسته را با دکمه‌های دانلود جعلی توزیع می‌کنند) نیز کاربران گوگل هستند، اما گوگل برای بهبود تجربه کاربری آن‌ها طراحی نمی‌کند و فقط به تجربه کاربری جستجوگران توجه می‌کند.

آنچه به عنوان طراحی وب سایت به کاربر توصیه می شود در واقع طراحی برای مخاطب هدف است و بسیاری از طراحان به آن توجه نمی کنند. طراحی وب سایت شما باید متناسب با کاربران مورد نظر شما باشد. همچنین از سوی دیگر توصیه های بیش از حد به توجه به نیازهای کاربران محدودیت هایی را برای طراح ایجاد می کند و مانع طراحی خلاقانه وب سایت می شود.

بیشتر بخوانید  ساختار سایت یعنی چه؟ تاثیر معماری سایت در سئو چگونه است ؟

3. استفاده نادرست از اصطکاک در طراحی وب

اصطکاک مقاومتی است که در هر مرحله از فرآیندهای سایت شما ایجاد می شود. اکثر طراحان بر این باورند که ایجاد اصطکاک برای کاربر مضر است. فرض کنید در حال گوش دادن به موسیقی هستید و صدای آن خیلی بلند است، چه کار می کنید؟ شما آن را رد می کنید، نه؟ این شبیه کاری است که با اصطکاک در طراحی وب انجام دهیم.

با تنظیم اصطکاک در طراحی وب سایت و افزایش یا کاهش آن می توان کاربران و مخاطبین آنها را کاهش یا افزایش داد.

در زیر چند نمونه از استفاده از اصطکاک در طراحی وب برای کاهش یا افزایش کاربران آورده شده است:

  • استفاده از تصاویر امنیتی (Captcha) در فرم های تماس وب سایت
  • تعداد مراحل را برای هر فرآیند در سایت افزایش دهید
  • استفاده از صفحات طولانی با متون طولانی
  • از تعداد زیادی فیلد در فرم ها برای افزایش خستگی و ایجاد بی میلی در کاربر استفاده کنید
  • استفاده از تعداد بسیار کمی از فیلدها برای تسهیل دسترسی برای همه کاربران
  • بدون ارائه اطلاعات در مورد خود، از کاربران اطلاعات شخصی یا مالی بخواهید

4. سایت مورد نظر مشتری را طراحی کنید

طراحی صحیح تجربه کاربری سایت نیاز به جسارت زیادی دارد و برای طراحی تجربه کاربری باید هدف را به وضوح شناسایی کرد. حال مشکل اینجاست که رئیس، مشتری، هیئت مدیره یا… از شما چیزی می خواهد که می دانید اشتباه است و نتیجه مطلوبی در طراحی ندارد. تجربه شما به شما می گوید آنچه آنها می خواهند باعث شکست آنها و عدم موفقیت آنها می شود. اکثر طراحان در برابر این موقعیت ها سکوت می کنند و آنچه از آنها خواسته می شود را طراحی می کنند، زیرا می دانند که نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید  انتخاب شعار تبلیغاتی و تعیین هویت برند

با این توجیه که به هر حال این رئیس، مشتری یا… است که قرار است پول را پرداخت کند، پس هر چه می خواهد باید برای او طراحی شود و همچنین ترس از دست دادن کار یا پروژه باعث می شود طراحان وب ساکت بنشینند و چیزی نگویند. در واقع در این مواقع باید صحبت کنید و مسائل را با مشتریان در میان بگذارید. زیرا داشتن رزومه ضعیف با سبد کاری سطح پایین باعث بی اعتباری و از بین رفتن پروژه های آینده می شود. بنابراین با تصمیم گیرندگان صحبت کنید و از گزارش ها، تحقیقات، داده ها و غیره استفاده کنید. برای اثبات دلایل خود

در طراحی تجربه کاربری سایت با کدام یک از این چالش ها مواجه هستید؟ راه حل شما چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *