شاخصهای پایش عملکرد برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی – سئو مکانیک

برای سنجش موفقیت یک کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی، چندین شاخص کلیدی عملکرد (KPI) باید قبل از اجرا و در طول مرحله طراحی کمپین تعیین شود. این شاخص های کلیدی عملکرد بر اساس اهداف استراتژیک شرکت و همچنین اهداف خاص این کمپین تعیین می شوند.

یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) برای کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی به معنای مقادیر قابل اندازه گیری است که نشان می دهد یک کسب و کار چقدر در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده موثر است. شرکت ها از این معیارها برای ارزیابی میزان موفقیت در دستیابی به اهداف خود استفاده می کنند.

ویژگی های یک KPI مناسب برای کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟

به طور کلی، دیدگاه های مختلفی برای تعیین KPI مناسب برای کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی وجود دارد. کسانی که مسئول بازاریابی، فروش، برندسازی و غیره هستند. از دیدگاه خود به موضوع نگاه کنند و معیارهای مهمی را در نظر بگیرند. به طور کلی، تعریف شاخص عملکرد کلیدی (KPI) برای این کمپین ها باید شامل 4 سوال زیر باشد:

  1. آیا به مخاطبان هدف خود می رسید؟
  2. آیا با مخاطبان هدف خود تعامل دارید؟
  3. چه تعداد از دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی شما در مورد محصولات یا خدمات شما پرس و جو می کنند؟
  4. واقعا چند نفر از آنها مشتری می شوند؟

پاسخ صحیح به هر یک از این سوالات چندین شاخص عملکرد کلیدی مناسب (KPI) را تعیین می کند. البته باید در نظر داشته باشید که تعیین KPI یکسان برای همه شبکه های اجتماعی امکان پذیر نیست و باید به ویژگی های هر شبکه توجه کنید.

بیشتر بخوانید  سئوی انجمن و تالار گفتگو، مدیران ناآگاه Forum های ایرانی

میزان دسترسی به مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی

به طور کلی، تعداد افرادی که صفحه شما را دنبال کرده اند، صرف نظر از تعداد لایک یا کامنت، میزان دسترسی مخاطبان است. فالوورهای فعال صفحه افرادی هستند که علاوه بر فالو کردن صفحه شما، از طریق لایک، کامنت و به اشتراک گذاری محتوا با برند شما ارتباط برقرار می کنند.

سطح تعامل کاربران شبکه های اجتماعی

یکی از اساسی ترین معیارها برای سنجش موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ، اندازه گیری میزان تعامل کاربران در صفحات رسانه های اجتماعی است. تعداد لایک، کامنت و اشتراک گذاری محتوای صفحه توسط کاربران چقدر بوده است. اگر تعداد فالوورهای زیادی در شبکه های اجتماعی خود دارید و نرخ تعامل پایینی دارید، به این معنی است که مخاطب هدف را به درستی انتخاب نکرده اید یا پیام بازاریابی و محتوای تولیدی شما برای افزایش سطح تعامل فالوور مناسب نیست. به طور کلی، سطح تعامل کاربر با برند را می توان از طریق 6 معیار زیر اندازه گیری کرد:

1. تعداد لایک های پست

در اکثر شبکه های اجتماعی با افزایش تعداد پست های مشابه، امکان بیشتر دیده شدن آنها افزایش می یابد. به عنوان مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام با افزایش تعداد لایک یک هشتگ خاص، این پست به 9 پست برتر این هشتگ می رسد و امکان دیده شدن به شدت افزایش می یابد.

2. تعداد پست های به اشتراک گذاشته شده

تعداد به اشتراک گذاری یا اشتراک گذاری پست ها در شبکه های اجتماعی علاوه بر افزایش بازدید محتوا توسط کاربران، اهمیت دیگری نیز دارد. اشتراک‌گذاری پست‌ها از لایک کردن ارزشمندتر است، زیرا امروزه لایک کردن به یک امر ناخودآگاه تبدیل شده است، اما اشتراک‌گذاری توجه یک نفر را به محتوای شما نشان می‌دهد و آن را به دوستش توصیه می‌کند.

بیشتر بخوانید  تفاوت طراحی رابطه کاربری با تجربه کاربری چیست؟ | تفاوت UI و UX در چیست؟ - سئومکانیک

3. تعداد نظرات در پست ها

تعداد نظرات یا نقدهای فالوورها در زیر یک پست نشان می دهد که محتوا چقدر برای مخاطب جذاب است و همچنین چقدر کلمات تشویق کننده شما در عنوان پست برای تعامل بیشتر با برند خوب است.

4. تعداد بازدید از پست

تعداد نمایش‌های پست (impressions) نشان می‌دهد که چند کاربر دیگر محتوای شما را به دلیل لایک‌ها و نظرات فالوورهای شما دیده‌اند. در حالی که این به معنای قابل مشاهده بودن واقعی نیست، اما نشان دهنده شانس بیشتری برای دیده شدن محتوای شما است.

5. تعداد بازدید پروفایل

برخی از شبکه های اجتماعی (مانند لینکدین) به شما امکان می دهند آمار بازدید از پروفایل های شرکت را بررسی کنید. ممکن است تعداد بازدید از نمایه شرکت در مقایسه با سایر شاخص ها مهم نباشد، اما نشان دهنده علاقه افراد برای بازدید از صفحه شما پس از دیدن آخرین پست شما است.

6. فراخوانی برند

در این بخش، اندازه گیری نوع نام تجاری در شبکه های اجتماعی شاید سخت ترین کار باشد. زیرا انجام این کار مستلزم استفاده از ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی است که اکثر آنها پولی هستند و ممکن است برای زبان فارسی مناسب نباشند. با استفاده از این ابزارها، می توانید بینش خوبی در مورد آنچه مردم در مورد برند شما در رسانه های اجتماعی می گویند و نظر آنها در مورد آن به دست آورید.

میزان افزایش مشتریان و فروش از طریق شبکه های اجتماعی

اندازه گیری افزایش فروش کسب و کار از طریق بازاریابی رسانه های اجتماعی کار دشواری است. نکته مهم این است که کمپین بازاریابی شبکه های اجتماعی به گونه ای طراحی شده است که کاربران به صفحه فرود اختصاصی وب سایت شرکت هدایت شوند. به این ترتیب، به راحتی می توان تعداد مشتریان بالقوه یا خریداران نهایی را از طریق ابزارهای آمار وب مانند Google Analytics و Google Webmaster تعیین کرد. این به شما کمک می کند تا بهترین شبکه اجتماعی را از نظر بازگشت سرمایه (ROI) شناسایی کنید و با تمرکز بازاریابی خود در آنجا، فروش کسب و کار خود را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید  برچسب چیست؟ روش اصولی استفاده از Tag یا برچسب گذاری

اگرچه مهم ترین هدف بازاریابی افزایش فروش است، اما کارشناسان بازاریابی اینترنتی بر این باورند که هدف اصلی بازاریابی شبکه های اجتماعی لزوما افزایش فروش نیست و دستیابی به سطح بالاتری از تعامل با مخاطبان هدف و بهبود تصویر برند آنلاین شرکت در اولویت است.


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *