سئو تکنیکال یا بازاریابی محتوایی، کدام مهمتر است؟ – آژانس خلاقیت سئو مکانیک

معمولا افرادی که در یادگیری سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو تازه کار هستند، با حجم زیادی از مقالات مرتبط با بازاریابی محتوا مواجه می شوند. همچنین در این مقالات بر تکنیک های سئو داخلی صفحات وب سایت مرتبط با بازاریابی محتوا تاکید بیشتری شده است. این افراد پس از ماه ها مطالعه با موضوعات فنی و اولیه سئو مواجه می شوند. آیا سئو همان بازاریابی محتوا است؟ سئوی فنی چقدر اهمیت دارد؟ و… اینها سوالاتی است که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد.


سئو تغییر می کند

سئو از بدو تولد موتورهای جستجو و نحوه رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج جستجو یک مسئله فنی بوده است و افرادی که سئوکار یا متخصص سئو بودند اغلب دانش برنامه نویسی داشتند. قبل از سال 2011، سئوکاران به اندازه کافی از ترفندهای سئو کلاه سیاه برای بهبود رتبه سایت خود استفاده می کردند، به طوری که گوگل (بزرگترین موتور جستجو در اینترنت) مجبور بود الگوریتم های رتبه بندی خود را پیچیده تر و به روز کند. این اقدامات برای بهبود تجربه کاربری موتور جستجوی گوگل انجام شد و با این کار گوگل قصد داشت رتبه سایت هایی با محتوای ضعیف و کپی شده را در صفحه نتایج جستجو کاهش دهد.

پس از معرفی الگوریتم پاندا گوگل در سال 2011 و معرفی الگوریتم پنگوئن در سال 2012، انقلابی در موتور جستجوی گوگل به وجود آمد و رتبه سایت ها در صفحه نتایج جستجو به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. گوگل بسیاری از سایت ها را با این دو الگوریتم جریمه کرده و از صفحه نتایج خود حذف کرده است. در واقع، این دو الگوریتم رتبه‌بندی گوگل بسیاری از تکنیک‌های رایج سئو را که اغلب کلاه سیاه بودند، منسوخ کرده‌اند.

بیشتر بخوانید  خدمات سئو به سبک سئو مکانیک | بالاتر از رتبه 1 گوگل | افزایش هدف‌مند بازدید

پس از این اتفاقات، سئو بیشتر به سمت بازاریابی محتوا و بازاریابی درونگرا سوق پیدا کرد. به زبان ساده، برای کسب رتبه خوب در نتایج جستجو، سایت ها باید محتوایی تولید کنند که برای کاربران مفید باشد. با انجام این کار، سایت ها در نتایج جستجوی گوگل برای چندین کلمه کلیدی رتبه بندی شدند و ترافیک ورودی خود را افزایش دادند.

سئو یا نویسنده محتوا؟

به روز رسانی الگوریتم گوگل پس از سال 2011 بسیاری از بازاریابان را بر آن داشت تا وارد عرصه سئو شده و با تولید محتوای تخصصی و جذاب رتبه سایت ها را در گوگل ارتقا دهند. از آنجایی که این بازاریاب ها کپی رایترهای بهتری بودند و تکنیک های روزنامه نگاری را می دانستند، رقیبی برای سئوکاران قدیمی شدند. سئوکاران قدیمی که بیشتر برنامه نویس بودند و تعریف سئوی آنها سئوی فنی بود، مدتی با این مشکل دچار مشکل شدند تا اینکه در نهایت به ارزش تولید محتوا پی بردند و استراتژی های سئوی خود را تغییر دادند.

چرا سایت من در گوگل رتبه خوبی ندارد؟

این سوالی است که معمولاً توسط افرادی که در سایت خود محتوا تولید کرده اند و از اصول فنی سئو بی اطلاع هستند می پرسند. درست است که تولید محتوا و سئو در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما سئو فنی سایت به تدریج در حال بازگشت به خط مقدم است. با به‌روزرسانی الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل، ارزش و اهمیت سئوی فنی واضح‌تر شده است و سایت‌هایی که استانداردهای موتورهای جستجو را رعایت نمی‌کنند در دراز مدت رتبه خوبی نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید  طراحی سایت شرکتی

سئو به طور ذاتی با دانش برنامه نویسی مرتبط است و بدون دانش کافی از HTML، CSS، جاوا اسکریپت و غیره، سایت ها نمی توانند مبتنی بر سئو باشند.

5 نکته مهم در سئو فنی

1. اصول DOM را بدانید

DOM که مخفف Document Object Model است، یک رابط برنامه نویسی برای اسناد XML و HTML است که برنامه نویسان می توانند از آن برای ایجاد یک سند XML یا HTML، حرکت در ساختار سند، افزودن، اصلاح یا حذف عناصر آن استفاده کنند. آگاهی از اصول فنی مرورگرهای اینترنتی و نحوه دریافت و نمایش اطلاعات از سایت بسیار ضروری و اساسی است.

2. با اصول Critical Rendering Path آشنا شوید

مسیر رندر بحرانی مجموعه ای از رویدادهایی است که مرورگر اینترنت برای نمایش اولیه صفحه وب روی صفحه از آن عبور می کند. بسیار مهم است که بدانید یک مرورگر چگونه یک صفحه وب سایت ایجاد می کند و در نحوه ارائه صفحه برای افزایش سرعت بارگذاری آن چه کاری می توان انجام داد.

3. آشنایی با داده های ساخت یافته و نشانه گذاری

آشنایی با متا تگ ها برای درک نحوه خواندن اطلاعات توسط گوگل در صفحه سایت بسیار مهم است.

4. عوامل مهم در سرعت بارگذاری صفحه سایت

جدای از سه مورد ذکر شده در بالا، آشنایی با سایر مسائل فنی که بر سرعت بارگذاری صفحات وب سایت تأثیر می گذارد بسیار مهم است. البته بحث فراتر از سرعت بارگذاری است و به کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت نیز مربوط می شود. گوگل در جدیدترین الگوریتم های رتبه بندی خود به کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت ها اهمیت ویژه ای داده است که سرعت بارگذاری یکی از آنهاست.

بیشتر بخوانید  آیا سئو همیشه یک استراتژی موفق خواهد بود؟ آینده سئو چیست؟

5. آشنایی با زبان جاوا اسکریپت

زبان جاوا اسکریپت به طور گسترده در وب سایت ها و صفحات وب استفاده می شود و با کمک این زبان می توانید به اشیاء داخل صفحات HTML دسترسی داشته باشید و آنها را تغییر دهید. درک خوب این زبان و ارتباط آن با HTML بسیار مهم است.

نظر شما در مورد اهمیت سئو فنی بر سئو محتوا چیست؟ از تجربیات خود در قسمت نظرات برای ما بگویید.


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *