تجربه کاربری یا سئو، کدام مهمتر است؟ – سئو مکانیک

در دنیای ایده آل، همه چیز را می توان برای تجربه کاربری بهتر طراحی و پیاده سازی کرد، اما اهمیت سئو را نمی توان نادیده گرفت. موقعیت های زیادی در طراحی وب وجود دارد که شما بین کاربر و گوگل قرار دارید و در این شرایط باید راه حلی پیدا کنید که هر دو را به خوبی پوشش دهد. گوگل سعی می کند سایت هایی را به کاربرانی که تجربه خوبی دارند پیشنهاد دهد، بنابراین رابط کاربری مناسب روی سئو سایت شما تاثیر می گذارد.

سرعت بارگذاری صفحه، ساختار ارائه محتوا، نمایش صحیح در موبایل و تبلت، در دسترس بودن تصاویر و فیلم های مرتبط با موضوع، امکان ارسال و پاسخگویی به نظرات، امکان امتیازدهی محتوا، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و …. همه چیزهایی هستند که هم بر تجربه کاربری و هم بر سئوی سایت شما تأثیر مثبت خواهند داشت. اما شرایطی وجود دارد که این دو چیز مهم با هم تضاد دارند و برای حفظ هر دو باید راه حلی داشته باشید.

تجربه کاربری چیست؟

طبق تعریف ویکی‌پدیا، طراحی تجربه کاربر (UXD یا UED) فرآیند بهبود رضایت و وفاداری مشتری از طریق بهبود قابلیت استفاده، سهولت استفاده و لذت در تعامل بین مشتری و محصول است. به بیان ساده، تجربه کاربری به معنای راحتی کاربر هنگام استفاده از سایت و درک سریع محتوای موجود در آن است.

سرعت سایت، طراحی گرافیکی، نمایش صحیح در موبایل، استفاده از فونت و رنگ مناسب، دسترسی آسان به محتوا، انتخاب ادبیات مناسب برای سایت و بسیاری عوامل دیگر را می توان در تجربه کاربری یک سایت تاثیرگذار دانست. یک تجربه کاربری خوب همراه با یک سئوی خوب می تواند تضمینی برای موفقیت کسب و کار شما باشد، اما این دو عنصر همیشه دست به دست هم نمی دهند و گاهی اوقات با هم همپوشانی دارند. در ادامه به بررسی 4 نقطه تضاد سئو و تجربه کاربری می پردازیم.

تجربه کاربری مهمتر است یا سئو؟

تجربه کاربری و سئو دو عامل بسیار مهم در موفقیت یک سایت هستند. این دو عامل گاهی اوقات با هم در تضاد هستند و هنر ما ایجاد تعادل بین آنها و حفظ کیفیت هر دو خواهد بود.

1- صفحه بندی و ساختار آدرس دهی خود را اصلاح کنید

در دنیایی که سئو و گوگل اولویت ما نیست، سعی می کنیم تا حد امکان محتوا را در اختیار کاربران خود قرار دهیم تا با مراجعه به یک صفحه به تمامی اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. برای درک بهتر این قسمت از سایت دانرو به عنوان مثال استفاده می کنیم. این سایت سعی می کند اطلاعاتی در مورد مشاغل و مکان های شهر در اختیار کاربران خود قرار دهد.

در دنیای بدون سئو می توانیم صفحه جستجوی پیشرفته ای داشته باشیم تا کاربر با انتخاب مکان و دسته بندی مورد نظر و کلیک بر روی هر کدام به راحتی لیست تمامی مراکز مرتبط را مشاهده کند و اطلاعات خود را به دست آورد. اما در این شرایط کل سایت ما در یک صفحه خلاصه می شود و هدف گذاری عبارات جستجو در گوگل عملا غیرممکن خواهد بود.

بیشتر بخوانید  Bounce Rate چیست؟ | ۴ نکته برای تحلیل ضریب بازگشت (Bounce Rate) سایت

بسیاری از کلمات کلیدی مانند؛ آموزشگاه خیاطی تهرانپارس، رستورانی نزدیک پارک وی یا آتلیه عکاسی کودکان همان چیزی است که مردم در گوگل جستجو می کنند. آیا صفحه مناسب را برای آنها پیش بینی کردید؟ آیا ممکن است یک صفحه در سایت شما برای همه این کلمات رتبه خوبی داشته باشد؟ و از همه مهمتر، آیا کاربری که از گوگل به این صفحه دسترسی دارد، پاسخ مناسبی دریافت می کند؟

جواب همه این سوالات مطمئنا منفی خواهد بود! برای موفقیت در سئو، باید برای هر مفهوم کلیدی که کاربران جستجو می کنند، یک صفحه اختصاصی داشته باشید و در آن صفحه محتوای مورد نظر را به کاربر نشان دهید.

به عنوان مثال کاربر اینترنتی که آموزشگاه خیاطی تهران پارس را جستجو می کند باید به صفحه ای فرستاده شود که آدرس اختصاصی در سایت شما داشته باشد و محتوای صفحه دقیقاً با جستجوی او مرتبط باشد. یعنی نمایش تمامی آموزشگاه های خیاطی منطقه تهران پارس. این استراتژی حتی بیشتر برای تجربه کاربری افرادی که از گوگل به سایت شما می آیند مناسب است.

یک نمونه بسیار موفق با همین استراتژی سایت باما است که توانسته محتوای قابل جستجو را در آدرس های خاص به کاربران نمایش دهد. هر جستجو عملا شما را به صفحه جدیدی می برد و همیشه می توانید جستجوی خود را تغییر دهید. هر کدام از این صفحات به صورت جداگانه توسط گوگل ایندکس شدند و البته جایگاه خوبی هم کسب کردند.

2- منوی سایت هم در تجربه کاربری و هم در سئو موثر است

تجربه کاربری به ما می آموزد که بهتر است لینک ها و منوهای قابل دسترسی کاربر را تا حد امکان محدود کنیم و در هر بخش فقط صفحات مورد نیاز را نمایش دهیم. به عنوان مثال، اگر کاربر اینترنتی در سایت باما باشد، دسترسی به صفحاتی مانند خرید خودرو یا فروش خودرو برای او کافی است زیرا می تواند در همان صفحه جستجو انجام دهد. تصویر زیر نمونه ای از دسترسی سریع کاربر و تجربه کاربری مناسب در طراحی منو است، اما وجود این تعداد لینک در منو در واقع می تواند تاثیر منفی بر سئوی هر یک داشته باشد.

از طرفی می دانیم که لینک های داخلی تاثیر زیادی در کسب موقعیت بهتر و سئو سایت خواهند داشت. در اینجا باید پیوندهای بیشتری را در منو یا نوار کناری خود قرار دهیم تا این صفحات تقویت شوند و موقعیت بهتری پیدا کنند. به عنوان مثال، زیر مجموعه خرید خودرو ممکن است شامل مواردی مانند خرید اقساطی خودرو یا خرید خودروی دست دوم باشد. این نه تنها برای موتورهای جستجو جذاب خواهد بود، بلکه برای بسیاری از کاربران شما نیز مفید خواهد بود. همه کاربران شما ممکن است توانایی تشخیص مسیرهای صحیح به صفحه مورد نظر را نداشته باشند.

بیشتر بخوانید  تبلیغات محیطی | تاثیر خلاقیت بر اثرگذاری تبلیغات محیطی

قبلا در مقاله استراتژی لینک سازی دیجی کالا در مورد لینک سازی داخلی و بایدها و نبایدهای آن صحبت کرده بودیم.

3- عبارات استفاده شده در صفحه نباید غیرحرفه ای باشد

فرض کنید شما مدیر فروشگاه اینترنتی دیجی کالا هستید. هنگامی که کاربران شما در گوگل جستجو می کنند، عباراتی مانند خرید آیفون 6 یا بهترین گوشی هوشمند را جستجو می کنند، اما آیا این امکان برای شما وجود دارد که عنوان محصولات خود را مانند خرید آیفون 6 یا حتی آیفون 6 قرار دهید؟ این باعث می شود صفحه شما از حالت رسمی خارج شود و عبارات غیرحرفه ای به کاربران نمایش داده شود.

در این شرایط فضاهایی مانند تگ عنوان و توضیحات متا مهمترین مکان هایی هستند که برای ارائه اطلاعات به کاربر استفاده می کنیم. این عبارات فقط در حین جستجو به کاربر نمایش داده می شود و محتوای صفحه ما را غیر تخصصی نمی کند. برای مثال اگر عنوان محصول در سایت شما آیفون 6 است می توانید عنوان صفحه (Title Tag) خرید آیفون 6 را قرار دهید.

دور از ذهن من است که کاربر بتواند عبارت آیفون 6 را در نتایج گوگل ببیند و تشخیص دهد که شما نیز مشخصات فنی و شرایط خریدش را برای او توضیح داده اید. علاوه بر این، فضای توضیحات متا به شما کمک می کند اطلاعات بیشتری در مورد محتوای صفحه خود در اختیار کاربر قرار دهید. به عنوان مثال، بسیاری از فروشگاه ها از عباراتی مانند بهترین قیمت، گارانتی اصلی و غیره استفاده می کنند. برای جذب مخاطب بیشتر

در محتوای صفحه بیشترین عبارات جستجو شده توسط کاربران را قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که استفاده از این عبارات صفحه شما را رسمی نمی کند و محتوا همچنان کاربرپسند است. معرفی گوشی و مشخصات فنی به همین منظور به سایت دیجی کالا اضافه شده است. همچنین پیشنهاد می کنیم دو مقاله در مورد آموزش SEO برای عنوان صفحات و SEO برای توضیحات متا را مطالعه کنید.

4- مطالب برای ربات گوگل قابل درک است

برای طراحی صفحات وب از فناوری های مختلفی استفاده می شود که برخی از آنها رابط کاربری سایت را تا حد زیادی بهبود می بخشد، اما از طرفی گوگل را از درک محتوای صفحه باز می دارد. فناوری هایی مانند Ajax و Angular سرعت دسترسی کاربر به اطلاعات را افزایش می دهند، اما اطمینان حاصل کنید که محتوای اصلی باید مستقیماً در صفحه شما در دسترس باشد.

بیشتر بخوانید  کارشناس سئو ، وظایف کارشناس بهینه سازی سایت چیست؟ - سئو مکانیک

نمونه ای از شکست ممکن است سایت فعلی باشد. سایتی که آرشیو عظیمی از روزنامه ها و مجلات را جمع آوری کرده و یک رابط کاربری بسیار مناسب برای دسترسی به هر یک ایجاد کرده است. اما مشکل از زمانی شروع می شود که تمام محتوای صفحه پس از ورود کاربر از پایگاه داده دریافت می شود و برای او نمایش داده می شود.

اگر به نسخه کش صفحات این سایت در گوگل مراجعه کنید، متوجه می شوید که تمامی صفحات فاقد هرگونه محتوای ارزشمند از نظر گوگل هستند و عملا فقط فوتر سایت برای گوگل قابل درک است.

از دیگر نمونه های ناموفق در این زمینه می توان به سایت رنو در ایران اشاره کرد، سایتی با طراحی و محتوای مناسب اما در سئو بسیار ضعیف که دلیل اصلی آن استفاده نادرست از فناوری های مدرن طراحی وب بود.

محدودیت های ایجاد شده توسط فناوری های مدرن می تواند برای شما مفید باشد و همچنین خطرناک باشد. منوی دیجی کالا نمونه ای از استفاده صحیح از این روش برای بهبود همزمان روابط کاربر و سئو است. در فروشگاه اینترنتی، مطالبی مانند روش ارسال، زمان تحویل و ضمانت بازگشت در هر صفحه تکرار می‌شود و باعث می‌شود محتوای شما از مسیر اصلی متمایز شود. اما با استفاده از چنین تکنیک هایی می توانید با حفظ محتوای مفید تاثیر منفی آن بر سئو را از بین ببرید.

نتیجه

اکثر تکنیک هایی که برای بهبود تجربه کاربری سایت پیشنهاد می شوند می توانند بر سئوی سایت شما تاثیر منفی بگذارند. اما با چند تغییر کوچک می توانید این اثر منفی را از بین ببرید یا حتی آن را به یک نقطه قوت تبدیل کنید. تجربه کاربری و سئو هر دو بر موفقیت شما تأثیر می گذارند و بی توجهی به هر یک از آنها می تواند مانع موفقیت و رشد شما شود. به دلیل همین اهمیت، این مقاله در مجموعه آموزش سئو برای مبتدیان قرار گرفته است.

در بسیاری از موارد بررسی سایت های موفق ما را به سمت انتخاب مسیر اشتباه برای سئوی سایت سوق می دهد زیرا تنها راه خروج از سایت در اختیار ماست و هیچ اطلاعی از ایده و تصمیمی که منجر به آن شده است نداریم. اگر فکر می کنید که یک وب سایت موفق است، سعی کنید قبل از انتخاب یک الگو، فلسفه و هدف آن را شناسایی کنید و بررسی کنید که دقیقاً با خواسته های شما مطابقت دارد. با این کار می توانید نکات مثبت را به نفع خود بگیرید و نکات منفی را نادیده بگیرید.


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *