بررسی اعتبار سایت و آنالیز رقبا – سئو مکانیک

یکی از وظایف اصلی شما به عنوان یک متخصص سئو تجزیه و تحلیل رقبا یا سایت های هدف برای ساخت لینک است. مشکل اصلی در تایید اعتبار یک سایت، نبود اطلاعات کافی و قابل اعتماد است.

عواملی مانند ریسپانسیو بودن، سرعت سایت، کیفیت محتوا و رعایت استانداردهای سئو را می توان به راحتی بررسی و محاسبه کرد. اما برای تجزیه و تحلیل ارجاع خارجی و کیفیت بک لینک های یک سایت به ابزارهای خارجی نیاز داریم.

محبوب ترین ابزارهای موجود برای بررسی سئوی خارجی و بک لینک های سایت Moz.com و Ahrefs.com هستند. این ابزار قدرتمند خزنده هایی را طراحی کرده اند که تمام صفحات وب را بررسی کرده و لینک سازی انجام شده بر روی آنها را تجزیه و تحلیل می کند. با این کار، فهرست دقیقی از تعداد لینک های خروجی، کیفیت لینک های خروجی، تعداد دامنه های منحصر به فرد، عبارات لینک شده و صفحات پیوند دهنده ایجاد می شود.

با بررسی این اطلاعات فاکتورهایی مانند اعتبار دامنه، اعتبار صفحه و امتیاز اسپم سایت محاسبه می شود. این اعداد به شما کمک می کنند تا در مورد وضعیت سئو خارجی سایت تصمیمات بهتری بگیرید.

مشکل اصلی استفاده از این ابزارها معمولاً قیمت بالا و پرداخت توسط کارت های بین المللی است. برای مثال استفاده از ابزار Moz.com تقریباً 300 دلار در ماه هزینه دارد که برای اکثر فعالان این حوزه در ایران مبلغ قابل توجهی است. در این مقاله قصد داریم راه حلی سریع و رایگان را به شما معرفی کنیم، اما قبل از آن بهتر است چند اصطلاح و واژه را با هم مرور کنیم.

چه عواملی برای بررسی اعتبار سایت مهم است؟

برای بررسی اعتبار یک سایت یا صفحه، باید وضعیت پیوند آن را به اعداد و مفاهیم قابل مقایسه تبدیل کنیم. مهمترین عوامل در تحلیل ما به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید  نرخ تبدیل کاربر به مشتری چیست؟، آموزش افزایش نرخ تبدیل

Domain Authority یا Domain Authority

این مفهوم برای اولین بار توسط وب سایت Moz معرفی و تعریف شد که بیش از 40 عامل محاسبه می شود. برخی از مهمترین عوامل عبارتند از:

  • تعداد بک لینک از تمام صفحات سایت
  • تعداد دامنه های منحصر به فرد مرتبط با دامنه شما
  • تعداد بک لینک های ارزشمند به دامنه
  • اعتبار دامنه صفحاتی که به سایت شما پیوند داده شده اند
  • و…

محدوده معتبر یک عدد بین 0 تا 100 است اما نباید آن را خوب یا بد بدانیم. نمی توان گفت اتوریتی دامنه بالای 50 خوب است یا زیر 30 بد است. این فاکتور معمولا برای مقایسه دو سایت استفاده می شود و باید برای تعیین بهترین و بدترین آن استفاده شود.

Page Authority یا Page Authority

همانطور که ضریب اعتبار دامنه برای کل سایت محاسبه می شود، اعتبار صفحه نیز برای یک آدرس خاص از این دامنه تعیین می شود. اعتبار یک صفحه در سایت ممکن است بالاتر یا کمتر از اعتبار دامنه آن باشد.

Page Authority برای مقایسه ارزش و اعتبار دو صفحه در اینترنت محاسبه می شود. به عنوان مثال، می توانید تعیین کنید که کدام یک از این دو صفحه برای دریافت بک لینک جذاب تر است.

امتیاز اسپم یا امتیاز هرزنامه

امتیاز اسپم نیز توسط شرکت MOZ معرفی شده است و به شما کمک می کند تا درصد احتمال اسپم یک سایت را پیدا کنید. برای تعیین امتیاز اسپم سایت فاکتورهای زیادی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • تعداد صفحات سایت زیاد است اما تعداد بک لینک ها کم است.
  • بک لینک ها معمولا به یک یا چند آدرس خاص در سایت شما هستند.
  • محتوای صفحات سایت ارزش کمی دارد یا اصلاً ارزش ندارد.
  • علامت گذاری انجام شده در سایت غیر واقعی است.
  • درصد بک لینک با نام تجاری شما کم است.
  • تعداد لینک های فالو و عدم فالو در سایت مطابقت ندارد و درصد زیادی از آنها دنبال می شوند.
  • تعداد بک لینک های سایت بسیار زیاد است.
  • بک لینک های دریافتی از سایت های دیگر در منوی اصلی قرار داشتند.
  • تعداد کاراکترهای نام دامنه بسیار زیاد است.
  • و ….
بیشتر بخوانید  امکانات فروشگاه اینترنتی موفق چیست؟

امتیاز هرزنامه عددی بین 0 تا 17 است که اساساً نشان می دهد که سایت چقدر احتمال دارد که هرزنامه باشد. اگر امتیاز هرزنامه یک سایت بین 0 تا 4 باشد، به این معنی است که احتمال هرزنامه بودن آن کمتر از 7.5٪ است. اگر این امتیاز بین 5 تا 7 باشد، این احتمال بین 10 تا 30 درصد خواهد بود.

اگر امتیاز اسپم یک سایت 8 باشد، 56 درصد احتمال دارد که هرزنامه باشد و برای نمره 9، این شانس به 72 درصد می رسد. امتیاز هرزنامه 13 و بالاتر به این معنی است که این سایت قطعا یک سایت اسپم است.

چه زمانی تایید سایت مورد نیاز است؟

ممکن است کنجکاو باشید که ابتدا وضعیت اعتبار سایت خود را بررسی کنید. قطعا دید درستی از فعالیت هایی که برای سئو خارجی انجام داده اید به شما می دهد. اما به خاطر داشته باشید که شهرت یک سایت در مقایسه با یک رقیب ارزشمند است.

1- تحلیل رقابتی

تحلیل رقبا یکی از مهمترین کاربردهای بررسی اعتبار سایت است. به عنوان مثال، تصور کنید که می خواهید برای عبارتی مانند “خرید ماشین” رتبه بندی کنید. بهتر است ابتدا این عبارت را در گوگل جستجو کنید و لیستی از سایت هایی که در حال حاضر موقعیت خوبی دارند تهیه کنید.

در مرحله بعد اعتبار این سایت ها را بررسی کرده و با سایت خود مقایسه کنید. اگر اعتبار دامنه آنها کم است یا امتیاز اسپم بالایی دارند، به این معنی است که شما شانس بالایی برای رقابت با آنها و کسب موقعیت بهتر دارید.

2- خرید بک لینک یا رپورتاژ تبلیغات

خرید بک لینک و ارسال تبلیغات راه هایی برای به دست آوردن بک لینک های ارزشمند و بهبود وضعیت سئوی شما هستند. با یک جستجوی ساده سایت های زیادی را خواهید یافت که قیمت های متفاوتی را برای خرید رپورتاژ تبلیغات یا خرید بک لینک ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید  20 تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی سنتی

قبل از انتخاب سایت، باید اعتبار آن را بررسی کنید. برای این کار اعتبار دامنه و امتیاز اسپم بسیار مهم خواهد بود. سایت هایی با امتیاز هرزنامه 5 یا بالاتر گزینه مناسبی برای خرید رپورتاژ آگهی یا بک لینک نیستند. یا اگر اعتبار دامنه سایتی زیر 30 باشد، گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

چگونه اعتبار یک سایت را بررسی کنیم؟

ابزارهایی مانند Moz برای این کار ایده آل هستند، اما شما یا باید یک حساب کاربری غیر رایگان داشته باشید یا دسترسی محدودی به این اطلاعات داشته باشید. سئو مکانیک به تازگی ابزاری برای بررسی اعتبار سایت تهیه و معرفی کرده است که با استفاده از آن می توانید آدرس یک صفحه یا یک دامنه را وارد کرده و به سرعت مهمترین فاکتورهای لازم برای بررسی رقابت پذیری و ارزش آن را دریافت کنید.

در این ابزار اطلاعات مهمی مانند Domain Authority، Page Authority، Spam Score، Alexa World Rank، Alexa National Rank، تعداد لینک های خارجی در صفحه، تعداد لینک های داخلی در صفحه و تعداد لینک های خارجی ارزشمند (فالو) به شما ارائه می شود و به شما کمک می کند تا دید بهتری نسبت به اعتبار سایت یا صفحه مورد نظر داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم از این ابزار ارزشمند برای بازدید از صفحه بررسی اعتبار سایت استفاده کنید و با ورود به حساب کاربری خود از آن استفاده کنید.


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *