با داشتن این لیست از ابزارهای رایگان سئو، دیگر نیازی نیست در منابع دیگر جستجو کنید .
خیلی از دوستان به دنبال ابزار سئو مخصوصا ابزارهای رایگان بودند، که در این مقاله سعی کردم بهترین آنها را معرفی کنم .
خیلی سریع این مقاله نوشته شد، اگر غلط املایی داشت عذر خواهم.
این ابزارها در گروه های زیر طبقه بندی شده اند :
- ابزارهای تحقیق کلمات
- ابزارهای on-page
- ابزارهای لینک بیلدینگ
- ابزارهای سئو تکنیکال
- ابزار عای رتبه بندی
- ابزارهای تحلیلی
- ابزارهای سئو محلی
1-Answer the Public
این ابزار هم برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی مناسب و هدفمند است.
کلمات کلیدی با بیشترین سرچ (جستجو) را در موتورهای جستجو به شما نمایش می دهد.
کلمات کلیدی هم رتبه را در لیستها یا جداول مختلف تقسیم بندی می کند که این ویژگی برای شما بسیار مفید و کارآمد است.
ابزارهایی مانند Keyword Shitter و Keywordtool.io تقریباً همین کار را انجام می دهند و مشابه این ابزار هستند.
2-Google Keyword Planner
Google Keyword Planner یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که از آن برای تولید ایده های کلمات کلیدی بر اساس ده کلمه کلیدی مورد نظر یا سایت و یا URL استفاده می شود .
البته این ابزار تمام کلمات کلیدی مطلق را جستجو نمی کند به همین دلیل شما می توانید در کنار استفاده از این ابزار به صورت سنتی نیز به تحقیق کلمات کلیدی خود بپردازید .
نکته :موتور جستجو گر بینگ، ابزار Keyword Planner مخصوص به خود را دارد .
3-Ahrefs’ Keyword Generator
Checker Backlink Ahrefs صد لینک دهنده برتر را به هر وب سایت و یا صفحه وب رقبا به صورت رایگان نشان میدهد.
همچنین از پنج صفحه مرتبط با آن موضوع، لندینگ پیج ها و تعداد کل بک لینکها و حوزه های ارجاع را نشان میدهد.
همچنین نمرات اختصاصی برای رتبه بندی دامنه (DR) و رتبه بندی URL که با نماد UR نشان داده میشود را نیز در اینجا مشاهده خواهید کرد.
4-Google Trends
Google Trends کلمات کلیدی ترند را نشان می دهد .
از آن برای دستیابی به برترین ترندها استفاده کنید و از تولید محتواهایی که کمتر مورد علاقه مخاطبان هستند بپرهیزید
5-Keyworddit
این ابزار کلمات کلیدی هدف را از Reddit استخراج می کند.
فقط کافیست تا هر Subreddit یا عنوان مورد نظر خود را وارد کنید (به عنوان مثال: پایان نامه) و لیستی از چند صد کلمه کلیدی به علاوه حجم جستجوی ماهانه را برای شما به نمایش در میاورد.
این ابزار بسیار مفید و کاربردی میباشد و برای درک موضوعاتی که مخاطبان شما به آنها علاقه مند هستند، کمک زیادی میکند
6- AlsoAsked.com
AlsoAsked.com سوالات مربوط به باکس های Google’s People Also Ask (PAA) را ضبط می کند .
از انها برای یافتن موضوعات جزئی و سوالاتی که ممکن است ارزش پاسخ دادن را داشته باشد استفاده کنید .
بطور مثال اگر در حال نوشتن مقاله ای درباره “چگونگی تمیز کردن قهوه ساز با با کمک سرکه ” هستید ، ممکن است بخولهید به سوالات زیر پاسخ بدهید :
چه مقدار باید سرکه استفاده کنیم ؟
چندبار باید سرکه را در قهوه ساز بگردانیم؟
سرکه معمولی بهتر است یا سرکه سیب ؟
7-Keyword Surfer
Keyword Surfer یک افزونه رایگان کروم است که حجم جستجوی کلی و ماهانه تقریبی را برای هر جستجوی تایپ شده در گوگل نشان می دهد .
همچنین امکان مشاهده کلمات کلیدی مشابه و اصطلاحات مرتبط را در نوار کناری وجود دارد .
این کار تحقیق و تفحص کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل رقابتی را بدون ترک SERP ممکن می سازد .
ابزارهای on-page
این ابزارها به شما کمک می کند تا صفحات خود را برای رسیدن به بالاترین رتبه ها در موتورهای جستجو بهینه سازی کنید .
8-Rank Math
رنک مَس یک افزونه وردپرس است که به سئو تکنیکال و on-page کمک می کند . از این افزونه می توانید در موارد زیر استفاده کنید :
افزودن عنوان ، توضیحات متا ، برچسب OG ، و سایر تگ های متا برای پست ها و صفحات سایت
افزودن نشانه گذاری داده های ساختاریافته برای اسنیپت های ریچ
تغییر مسیر URL ها
یافتن و رفع لینک های مرده سایت تان
ابزارهای مشابه : Yoast SEO, All in One SEO Pack, and The SEO Framework.
9-SERPSim
SERPSim به شما نشان می دهد صفحه وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل چگونه بنظر می رسد .
تنها کاری که باید انجام بدهید این است که عنوان ، توضیحات متا و URL های پیشنهادی خود را وارد کنید .
اگر عنوان و توضیحات متای شما خیلی طولانی باشد ، SERPSim به شما می گوید و شما می توانید این موارد را رفع کنید .
ابزارهای مشابه : Portent’s SERP Preview Tool
10-Google’s Rich Results Test
Google’s Rich Results Test نشانگر ساختاری بر روی سایت تان را بررسی می کند تا ببیند آیا اسنیپت های ریچ در نتایج جستجو واضح است یا خیر ؟
11– Merkle’s Schema Markup Generator
Merkle’s Schema Markup Generator نشانه گذاری داده های ساختاری را با فرمت JSON-LD ایجاد می کند .
فقط کافی است نوع نشانه گذاری طرحی که می خواهید تولید کنید را انتخاب کنید .
(بعنوان مثال : مشاغل محلی ، سوالات متداول ، محصولات و غیره ) .فرم را پر کنید سپس فرم تولید شده را کپی و بر روی سایت خود بچسبانید .
شما می توانید اعتبار هر نشانه گر طرح را با کمک ابزار Google’s Structured Data Testing تست کنید .
12- Ahrefs’ SEO Toolbar
Ahrefs’ SEO Toolbar یک افزونه کروم و فایرفاکس است که معیارهای سئو در Ahrefs را بدرستی در مرورگر نشان می دهد .
علاوه بر این ، یک گزارش سئو on-page را برای صفحه بازدید شده با عناصر مهمی مانند عنوان ، توضیحات متا ، تعداد کلمات ، هدرها ، برچسب های کانونیکال ، هرفلنگ و og ایجاد می کند .
ابزارهای لینک بیلدینگ
این ابزارها به شما در دستیابی به لینک های بیشتر برای سایت تان کمک می کند .
13- Ahrefs’ Backlink Checker
Ahrefs’ Backlink Checker 100لینک برتر هر سایت یا صفحه را نشان می دهد .
علاوه بر این این ابزار 5 صفحه ای که بیشترین لینک را داشته اند، رایج ترین متن های انکر ، تعداد کل بک لینک ها و دامنه های ارجاع و نمرات اختصاصی دامنه (DR) و نمرات رتبه بندی را نشان می دهد .
این ابزار داده های زیر را ارائه می دهد :
16ترلیون لینک معروف
170میلیون دامنه منحصر بفرد
7میلیارد صفحه خزیده شده در هر روز
14– Hunter.io
Hunter.io همه آدرس های ایمیل مربوط به یک وب سایت را در عرض چند ثانیه پیدا می کند.(حداکثر ۱۰۰ درخواست در هر ماه رایگان است).
هر آدرس ایمیل نیز دارای نمره اعتبار است. برخی حتی یک نماد “تأیید شده” دارند؛ به این معنی که می توانید با اطمینان کامل از آن آدرس ایمیل استفاده کنید و متعلق به یک ربات نمی باشد.
همچنین می توانید از این ابزار برای یافتن آدرس ایمیل شخص خاصی استفاده کنید. فقط کافی است دامنه و نام شخص را وارد کنید.
افزونه Chrome را برای دسترسی سریع نصب کنید یا از افزونه Google Sheets استفاده کنید.
سایر ابزارهای مشابه دیگر برای یافتن آدرس های ایمیل: FindThat.Email, Voila Norbert
15- Ahrefs’ Broken Link Checker
Ahrefs’ Broken Link Checker ده لینک برتر شکسته شده اینباند و اوت باند را برای هر دامنه ، زیردامنه و یوآر ال نشان می دهد . از این ابزار می توانید برای :
فرصت یافتن لینک بیلدینگ های شکسته
یافتن لینک های شکسته اوت باندینگ که می توانید برای بهبود تجربه تجربه کاربری اصلاح کنید
یافتن صفحات شکسته سایت تان بمنظور پس گیری ” اقتدار لینک “
اگر برای بررسی لینک های شکسته از Chrome Extensions را ترجیح می دهید، می توانید از LinkMiner یا My Links. استفاده کنید .
16- Scraper
Scraper یک افزونه کروم است که امکان خزیدن داده ها از هر صفحه سایت را برای شما ممکن می سازد .
این افزونه کاربردهای متنوعی دارد به عنوان مثال : خزش در چشم انداز لینک ازنتایج جستجوی گوگل .
17- Help a Reporter (HARO)
Help a Reporter (HARO) یک سرویس رایگان است که در ان منابع خبری را به خبرنگارانی که بدنبال تخصص خود هستند متصل می کند .
نحوه کار : خبرنگاران سوالاتی را می پرسند . و برای پیدا کردن سوالاتشان نیاز به متخصص دارند .
HARO این سوالات را برای مشترکین ارسال می کند. افراد به این سوالات پاسخ می دهند و بشکل بالقوه ای منبعی برای این انتشاراتی ها می شوند .
صرفنظر از اینکه سایت شما چقدر عمر دارد ، این افزونه می تواند یک راه عالی برای ساختن پیوندهای معتبر باشد
افزونه مشابه : SourceBottle
18– Streak
Streak یک افزونه فریمیوم کروم است که باکس جیمیل تان را به نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری CRM تبدیل می کند .
با کمک Streak می توانید ایمیل های شخصی سازی شده جمعی را برنامه ریزی و ارسال کنید و ببینید آیا کسی ایمیل ها را خواده است ؟ این یک ابزار عالی برای دسترسی به بلاگر است .
ابزارهای سئو فنی
با این ابزارها می توانید جنبه های فنی سایت خود را بهبود ببخشید
19 – Google Search Console
Google Search Console یک سرویس رایگان گوگل است که به عیب یابی و نظازت ظاهر وب سایت تان در نتایج جستجو کمک می کند .
از این سرویس برای پیداکردن و اصلاح خطاهای فنی ، ارسال سایت مپ های، دیدن داده های ساختاری صادر شده و … می توان استفاده کرد .
بینگ و یاندکس نسخه های مخصوص به خود را دارند .
20- Screaming Frog
Screaming Frog یک خزنده وب سایتی مبتنی بر دستک تاپ است . یکی از معروفترین ابزارهای موجود برای تحلیل موارد سئو فنی صفحه .
21- Cloudflare
Cloudflare یک CDN معروف و رایگان است که نه تنها سرعت سایت تان را بالا می برد بلکه از ان در برابر حملات مخرب محافظت می کند .
22- GTMetrix
GTMetrix سرعت بارگذاری صفحات وب شما را تحلیل می کند.در کنار نمره عملکردی که به شما می دهد، توصیه های عملی در مورد اینکه چه کارهایی انجام دهید و چه تغییراتی روی وب سایت تان اعمال کنید تا صفحاتتان سریعتر لود شوند، هم ارائه می دهد.
ابزارهای مشابه : Google PageSpeed Insights, Pingdom, WebPageTest.
23- Google’s Mobile-Friendly Test
Google’s Mobile-Friendly Test به بررسی نحوه استفاده بازدیدکننده از صفحات سایت تان در دستگاه موبایل می پردازد .
این ابزار همچنین موارد خاص دیگری در رابطه با قابلیت استفاده از موبایل را ببرسی می کند .
مواردی مانند متن هایی که خیلی برای خواندن ریز هستند و استفاده از پلاگین های ناسازگار .
24- Smush
Smush یک پلاگین رایگان وردپرسی است که برای فشرده سازی ، بهینه سازی و تغییر اندازه تصاویر بکار می رود .
شما می توانید برای اطمینان از سرعت بارگیری سریع صفحاتسایت تان از آن استفاده کنسد .
توجه داشته باشید که در ورژن رایگان آن تنها می توانید از 50تصویر همزمان استفاده کنید .
برای بهینه سازی 50دسته بعدی باید روی دکمه ” RESUME” کلیک کنید
ابزار مشابه : Shortpixel ( با قابلیت 200تصویر رایگان در هر ماه )
25- Where Goes?
ابزاری ساده برای بررسی مسیرهای ریدایرکت برای هر URL است.
فقط کافیست تا یک URL را وارد کنید و انواع یدایرکتها که شامل ۳۰۱ ، ۳۰۲ و غیره می شود را پیدا کنید.
این ابزار تغییر مسیرها را در یک زنجیره نشان می دهد.
شما باید تعداد ریدایرکت های غیر ضروری را به حداقل برسانید، زیرا سایت شما را کند می کنند و تجربه کاربری وب سایت شما را تضعیف.
علاوه بر این، داشتن ریدایرکتهای بیش از حد در یک زنجیره، باعث سردرگمی رباتهایی مانند Googlebot میشود. و این اتفاق هرگز رخداد خوبی نیست
همچنین چندین افزونه SEO Chrome با همین قابلیت از جمله Ayima Page Insights و Redirect Path وجود دارند.
26- Robots.txt Generator
Robots.txt فایلی است که باید در هر سرور و برای هر وبسایت موجود باشد.
این دستورالعمل به روباتها (به عنوان مثال Googlebot) اجازه می دهد که چه صفحاتی از وب سایت شما را میتوانند و یا نمیتوانند خزش کنند.
این ابزار به شما امکان می دهد یک فایل robots.txt با فرمت مناسب را در عرض چند ثانیه تولید کنید.
کاربران پیشرفتهتر میتوانند از گزینه سفارشی برای ایجاد قوانین فردی برای ربات های مختلف، زیرمجموعهها و غیره استفاده کنند.
27- HEADMasterSEO
ابزاری ساده برای چک کردن وضعیت یا استاتوس status) URL) های سایت است.
این ابزار سئو رایگان قابل اطمینان است و می تواند بین اکثر رایانه ها بین دو تا شش میلیون URL را بررسی کند.
اگر یک برنامه مبتنی بر وب (وب اپلیکیشن) را ترجیح می دهید و فقط مایل به چک کردن ۱۰۰ URL هستید، HTTPstatus.io را امتحان کنید.
28- Keep-alive Validation SEO Tool
از این ابزار برای بررسی اینکه آیا اتصالات پایدار در صفحات وب شما فعال یا غیرفعال است استفاده کنید.
29- Chrome DevTools
Chrome DevTools یک ابزار برای دی باگینگ صفحات داخلی سایت است .
از این ابزار برای دیباگ کردن موارد مربوط به سرعت صفحه ، بهبود عملکرد رندرینگ صفحه و … استفاده می شود
علاوه بر این برای سئو فنی کاربردهای فراوانی دارد .
30- View Rendered Source
View Rendered Source یک افرونه کروم است که نشان می دهد چگونه یک مرورگر HTML اصلی صفحه را درون DOM (که شامل اصلاحات ساخته شده توسط جاوااسکریپت است) رندر می کند .
این یک ابزار عالی برای کسانی است که نیاز به رفع اشکال یا حسابرسی های دقیق جاوااسکریپت دارند.
31– Hreflang Tag Generator
تگ های هرفلنگ را بمنظور ویژه سازی زبان و هدفگذاری جغرافیایی یک سایت تولید می کند .
فقط کافی است یوآر ال دلخواه تان را اضافه کنید ، کشور و زبان هدف را انتخاب کنید سپس کلیک کنید .
ابزارهای کنترل کردن رتبه بندی
این ابزارها به شما در بررسی کردن رتبه بندی موقعیت هدف کمک می کند
32- Ahrefs’ SERP Checker
Ahrefs’ SERP Checker ده رتبه برتر را برای هر کلمه کلیدی در بیش از 10کشور جهان نشان می دهد .
برای سه جستجوی اول ، می توانید معیارهای مهم سئو مانند : تعداد دامنه های ارجاع ، تعداد بک لینک های تخمین زده شده و …را مشاهده کنید .
33- Local Search Results Checker
Local Search Results Checker نتایج جستجو را از هر مکان از بالا شهر گرفته تا مرکز و حتی مناطقع بالا را نشان می دهد . بسته به کشور ، می توانید زبان خاصی را انتخاب کنید .
34- Mobile SERP Test
Mobile SERP Test این امکان را به شما می دهد که رتبه بندی موبایلتان را در هر موقعیتی ، آدرس صحیح ، شهر ، ایالت و کدپستی بررسی کنید .
حتی امکان مقایسه دستگاه ها با یکدیگر نیز وجود دارد زیرا برخی از متخصصین سئو براین باورند که گوگل نتایج متفاوتی را برای اندروید و IOS نشان می دهد .
ابزارهای تحلیل
این ابزارها به شما کمک می کند تا داده های سایت تان را تحلیل و ارزیابی کنید .
35- Google Analytics
Google Analytics احتمالا محبوب ترین ابزار تحلیلی موجود است .
این ابزار اطلاعات متنوع فراوانی به شما می دهد که می توانید از آنها برای بهبود جنبه های بازاریابی استفاده کنید .
این ابزار برای مرورگر بینک Bing Webmaster Tools و برای مرورگر یاندکس Yandex Metrica است .
36- Keyword Hero
این ابزار تلاش می کند داده های “ارائه نشده ” در گوگل آنالتیکس را با کلمات کلیدی جستجوی واقعی جایگذین کند .
نسخه رایگان آن به شما این امکان را می دهد تا حداکثر 10 یوآرال و 2000جلسه رایگان در هر ماه را تجربه کنید
37-Google Data Studio
Google Data Studio به شما این امکان را می دهد تا داشبرد و گزارش های تعاملی ایجاد کنید .
این برنامه با مجموعه ابزارهای گوگل ادغام می شود و باعث می شود تا داده هایی از بخش های دیگر مانند Google Search Console, Google Analytics را ادغام کنید
38- SEO WordPress Ahrefs
SEO WordPress Ahrefs به شما کمک می کند تا ممیزی محتوا را انجام دهید و لینک های پشتیبانتان را کنترل کنید
این افزونه داده ها از فهرست بک لینک و گوگل آنالتیکس را ترکیب می کند و به شما پیشنهادات رایگان درباره چگونگی بهبود محتوایتان ارائه می دهد .
ابزارهای سئو محلی
این ابزارها به شما کمک می کند به رتبه های بالاتر در SERP محلی برسید
39 – Google My Business
Google My Business به شما امکان می دهد عملکرد کسب و کارتان را در جستجوی گوگل و نقشه ها مدیریت کنید .
بهینه سازی GMB پروفایل تان احتمالا مهم ترین چیزی است که می توانید در سئو محلی انجام دهید .
طبق مطالعات سایت MOZ در سال 2018، GMB یکی از برترین عوامل رتبه بندی محلی هم برای “snack pack” و هم نتایج ارگانیک است .
40- Whitespark’s Google Business Review Link Generator
دریافت نظرات کاربران در Google برای کسب و کار شما و برای SEO داخلی وبسایت، بسیار مهم است.
این ابزار پیوندی مشترک را ایجاد می کند که به شما امکان می دهد تا با یک کلیک تجارت و کسب و کار آنلاین خود را آنالیز و بررسی کنید، تا ببینند که تجارت آنلاین شما چقدر موفق عمل کرده است؟
این اطلاعات را از طریق ایمیل، رسانههای اجتماعی و فضاهای دیگر با کاربرانتان به اشتراک بگذارید تا روند بررسی کسب و کار شما به سهولت برای مشتریانتان انجام شود.
ایجاد پیوند “نرخ و بررسی” برای کسب و کار شما تنها چند ثانیه طول میکشد، ولی تاثیر شگرفی دارد
41- Whitespark Local Citation Finder
این ابزار رقبا شما را مورد بررسی قرار داده و رشد شما و آن ها را رصد می کند. ابزاری ضروری برای هر کسی است که درگیر جستجوهای محلی باشد.
42- Algoroo
یک ابزار برای ردیابی الگوریتم گوگل است . این امکان را برای شما فراهم می کند تا ببینید آیا نوساناتی در SERP های گوگل وجود دارد یا خیر ؟
ابزار مشابه : Ayima Pulse, Rank Risk Index.
43- Wayback Machine
Wayback Machine به شما نشان می دهد که صفحه هایان در گذشته چطور بنظر می رسیدند .
این ابزار کاربردهای متنوعی دارد .
بطور مثال اگر درحال انچام لینک بیلدینگ شکسته هستید، دیدن اینکه در ابتدا چه چیزی بر روی dead page تان بوده است بسیار کمک تان می کند چون می توانید آن را تکرار کنید .
44- Google Alerts
Google Alerts این ابزار به شما اجازه می دهد تا نام و کسب و کارتان را بصورت آنلاین رصد کنید .
علاوه بر این می توانید از این ابزار برای نظارت رقبا نیز استفاده کنید .
امیدورام این مقاله مطالب مفید زیادی درباره سئو در اختیارتان قرار داده باشد .
فراموش نکنید که گوگل احتمالا قدرتمندترین ابزار رایگان سئو است.
معرفی دیگر ابزارهای مهم در سئو و دیجیتال مارکتینگ:
محمد رضا
خیلی جذاب متخصر و مفید
2023-08-04 01:35:26
خیلی جذاب متخصر و مفید