آینده سئو و انحصارگری گوگل – آژانس خلاقیت سئو مکانیک

دنیای سئو در سال های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است و گوگل به عنوان مهم ترین موتور جستجوی اینترنتی نقش اساسی در شکل گیری این تغییرات دارد. از آنجایی که هدف این رقابت کسب میلیاردها دلار است، گوگل دائما در تلاش است تا انحصار خود را بر بازار جستجوی اینترنتی تحمیل کند و آینده سئو را به سمتی که می‌خواهد هدایت کند. اطلاع از سیاست های جدید گوگل و تغییراتی که قصد دارد در موتور جستجوی اینترنتی خود اعمال کند بسیار ضروری است و می تواند به بهبود رتبه سایت ها در آینده کمک کند.

اگر به تغییراتی که در 2 سال اخیر در دنیای سئو رخ داده است توجه کنیم، می توان به 3 نتیجه کلی زیر برای پیش بینی آینده سئو دست یافت:

  1. گوگل روز به روز به نسخه موبایل وب سایت ها توجه بیشتری می کند.
  2. گوگل به طور فزاینده ای از هوش مصنوعی استفاده می کند.
  3. گوگل تست های زیادی را برای بهبود جستجوی صوتی انجام می دهد.

در ادامه، به 3 سیاست کلی گوگل که بر آینده سئو تاثیر می گذارند، نگاه دقیق تری خواهیم داشت.


1. آینده سئو: طراحی وب سایت موبایل

وقتی گوگل در اوایل سال 2015 اعلام کرد که نسخه موبایلی وب سایت ها در رتبه بندی تاثیرگذار است، هیچکس فکر نمی کرد که این تغییر گوگل در سئو آنقدر اهمیت پیدا کند.

در ادامه این روند، گوگل در پایان سال 2016 اعلام کرد که در حال انجام آزمایش‌هایی است که در آن ابتدا نسخه موبایل سایت‌ها و سپس نسخه دسکتاپ سایت‌ها را ایندکس می‌کند، که باعث شگفتی بسیاری از سئوکاران در سراسر جهان شد.

بیشتر بخوانید  جعبه پاسخ گوگل (Google Answer Box) چیست؟ و چه اهمیتی داره؟ - سئو مکانیک

با گسترش کاربران گوشی های هوشمند و افزایش سهم جستجوی اینترنت موبایل، چنین تغییراتی چندان دور از ذهن نیست. بر اساس آمارهای جهانی، چند ماه پیش تعداد کاربران اینترنت موبایل از کاربران اینترنت دسکتاپ پیشی گرفت. این در حالی است که تعداد جستجوهای اینترنتی با تلفن همراه هوشمند نیز روز به روز در حال افزایش است و حتی در برخی موضوعات مانند سایت های خبری از جستجوهای اینترنتی رایانه ای بیشتر است.

اگر هنوز نسخه موبایلی وب سایت خود را ایجاد نکرده اید، حتما این کار را انجام دهید. برای این کار می توانید از نسخه ساده طراحی وب موبایل (m.site) یا نسخه ریسپانسیو و PWA استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که محتوای نسخه موبایل سایت با نسخه اصلی مطابقت دارد. زیرا در اکثر موارد محتوای نسخه موبایلی سایت ها نمونه خلاصه ای از سایت اصلی است. در این میان توجه به چارچوب AMP بسیار مهم است.

پروژه AMP یک چارچوب متن باز جدید است که به طور کامل از فناوری های وب موجود ساخته شده است. (Accelerated Mobile Page) AMP مخفف افزایش سرعت بارگذاری صفحه سایت در موبایل است. گوگل این پروژه را در پایان سال 2015 راه اندازی کرد و این چارچوب به توسعه دهندگان کمک می کند تا صفحات کوچک HTML ایجاد کنند. این کدها باعث بارگذاری سریع وب سایت در گوشی های همراه و افزایش رضایت کاربران می شوند. برای آشنایی بیشتر با این فریم ورک و نحوه طراحی نسخه AMP سایت خود، حتما مقاله AMP یا Accelerated Mobile Pages چیست؟ بخوانش

منظور بالا این نیست که روی سئوی سایت اصلی تمرکز کنیم، بلکه در آینده باید به نسخه موبایلی سایت نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.

بیشتر بخوانید  کپی رایتینگ چیست؟ جذب مخاطب با جادوی واژه‌ها

2. آینده سئو: الگوریتم های رتبه بندی مبتنی بر هوش مصنوعی

گوگل در حال هوشمندتر شدن است و همه کسانی که در سئو کار می کنند از این تغییرات آگاه هستند. در پایان اکتبر 2015، گوگل با معرفی الگوریتم RankBrain به عنوان سومین فاکتور مهم رتبه بندی (پس از بک لینک ها و محتوا) گام دیگری در جهت بهبود کیفیت تجربه کاربری موتور جستجوی خود برداشت. این الگوریتم به گوگل کمک می کند تا معنای عبارات جستجو را بهتر تفسیر کند و حساسیت کمتری به کلمات کلیدی نشان دهد. با انجام این کار، نتایج نمایش داده شده بیشتر شبیه آنچه کاربران به دنبال آن بودند می شود.

جان جیاناندرا، یکی از برترین مدیران تحقیقاتی موتور جستجوی گوگل، اخیراً گفته است:

تحقیق در مورد ساختار مکالمه، تجزیه و تحلیل احساسات، پاسخگویی به پرسش، خلاصه نویسی، مدل سازی چند زبانه و غیره که به آنها برای درک بهتر نگرش کاربران موتور جستجوی گوگل کمک می کند، از موضوعات مورد علاقه تیم درک زبان طبیعی گوگل هستند.

گوگل در این مسیر اهداف مختلفی را دنبال می کند که یکی از مهمترین آنها کسب سهم اصلی بازار جستجوی صوتی اینترنتی در آینده است.

3. آینده سئو: جستجوی صوتی

در حال حاضر حدود 20 درصد از جستجوهای موبایلی به صورت صوتی انجام می شود که پیش بینی می شود این میزان در سال 2020 به 50 درصد برسد.تصمیم گوگل برای استفاده از هوش مصنوعی به این دلیل است که می تواند جستجوهای صوتی کاربران (سوالات، الزامات و …) را در آینده بهتر درک کند و نتایج با کیفیت بالاتری را برای آنها ارائه دهد.

بیشتر بخوانید  شبکه اجتماعی یا سایت (پینترست-Pinterest)چیست؟ - سئو مکانیک

گوگل به دنبال الگوریتم هایی است که بتواند استعاره ها، تشبیهات و دیگر ویژگی های خاص زبان انسان را بهتر درک کند. تحقق چنین الگوریتمی کلید درک نگرش افراد به زبان های مختلف و نحوه جستجوی آنها در اینترنت است.

همانطور که در مقالات قبلی سئو مکانیک اشاره کردیم، اصول سئو پیچیده تر می شود و در آینده، کسب رتبه خوب در نتایج گوگل نیازمند اتخاذ استراتژی های خلاقانه و صرف زمان و انرژی بیشتر است.


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *