مقدمه
طراحی لوگو درواقع یک کار هنری نیست. بلکه ابزاری استراتژیک است که به برند شما اجازه دیدهشدن میدهد. اگرچه در تمامی لوگوهایی که دیدهاید عناصری از هنر نیز دیده میشود اما آنچه که مسلم است هدف از طراحی لوگو شناخته شدن در بازار هدف است نه صرفا نمایش یک هنر یا زیبایی!
به زبان ساده طراحی لوگو یعنی، ایجاد علامتی بصری برای نام تجاری یک شرکت. به طور کلی عناصر طراحی گرافیکی مانند رنگها، حروف، فونت، اشکال، و غیره در ایجاد یک لوگو بسیار مهم هستند. استفاده استراتژیک از این عناصر میتواند به شناخت هویت تجاری شما در بازار کمک کند. به طوری که هر یک از این عناصر نقش تعیین کنندهای در تعریف شرکت شما خواهند داشت. در ادامه این متن به ۵ قانون مهم درمورد طراحی لوگو اشاره کردهایم.
لوگو چیست؟
لوگو یکی از مهمترین علائم دیداری است که سبب تثبیت نام برند شما در ذهن کاربران میشود. لوگو یا آرم با سبک حروف بندی و علائم خاصی مشخص شده و بسته به کیفیت طراحی لوگو میتواند تاثیرات متفاوتی در ذهن کاربران داشته باشد.
قوانین طراحی لوگو
۱. زیبایی در سادگی دیده میشود!
این موضوع بسیار مهم است که هر چه لوگو ساده تر باشد راحتتر قابل فهم بوده و بهتر به دل افراد مینشیند. بهعنوان مثال لوگو شرکت نایک یکی از معروفترین و در عین حال سادهترین لوگوهای طراحی شده در جهان است.
به خاطر داشته باشید که از لوگو به شیوههای مختلف، در سکبهای مختلف و در فرمتها و اندازههای گوناگون استفاده میشود، بنابراین جزئیات پیچیده گم خواهند شد.
۲. هدف را فراموش نکنید!
همانطور که پیشتر گفتیم هدف در طراحی یک لوگو به رسمیت شناختن و شناساندن یک برند است.
کلید طراحی لوگو مناسب و محبوب که به سرعت شناخته شود، استفاده درست و صحیح از همه عناصر طراحی یعنی سایز، سبک، رنگ، تایپوگرافی و اصالت و… است.
در نظر نداشتن این موارد حین طراحی لوگو میتواند کیفیت نهایی طرح شما را دچار مشکل کند. به خاطر داشته باشید که لوگوها در دنیای واقعی در معرض دید مخاطب قرار دارند، مثلا روی اتوبوس و بیل بورد. بنابراین لازم است که قبل از ارائه لوگو به مشتری آن را از زوایای مختلف در معرض دید قرار دهید تا ببینید به آسانی قابل تشخیص هستند یا خیر.
۳. تایپوگرافی، یک نکته مهم!
انتخاب فونت و سایز صحیح یکی از مواردی است که نیاز به توجه بیشتری دارد. به خصوص اگر در طراحی لوگو خود از متن استفاده کرده باشید. بدین ترتیب به زمان زیادی برای مرتبسازی انواع مختلف فونت و آزمایش آنها در طرح نیاز خواهید داشت.
۴. از متفاوت بودن نترسید!
شما همواره در تمامی طراحی های خود باید از سبک خاص و منحصر به فرد خود استفاده کنید و تا جایی که امکان دارد از تقلید از سایرین پرهیز کنید. همچنین از کارکردن با برنامه و نرم افزاری که برای طراحی استفاده میکنید لذت ببرید، طرح خود را دائما تغییر دهید تا زمانی که احساس کنید به نتیجه خوبی رسیدهاید. البته اشکالی ندارد اگر بخواهید از طرحهای دیگر الهام بگیرید اما سعی کنید خودتان ایدهپرداز طرح خود باشید.
۵. از موضوع اصلی فاصله نگیرید!
قبل از شروع به طراحی مطالعهای درمورد بازار هدف و مخاطبان خود داشته باشید تا بتوانید باتوجه به سلایق و عوامل تاثیرگذار، بهترین مدل را برای طراحی لوگو انتخاب نمایید.