6 قانون طلایی تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی در طراحی وب

افزایش وضوح دستگاه، افزایش سرعت اینترنت و دسترسی طراحان به ابزارهای ورودی مبتنی بر وب مانند فونت های گوگل و ادوبی تایپ کیت و غیره، این دوران را به عصر طلایی تایپوگرافی تبدیل کرد.

مزایای تایپوگرافی:

  • پیشرفت تکنولوژی و استفاده کاربران از نمایشگرهای با وضوح بالا (مانند رتینا اپل) گزینه های بیشتری را برای تایپوگرافی فراهم کرده است.
  • امکان نمایش هویت برند را فراهم کنید
  • ارتقاء و ارتقاء کیفیت محتوای متنی
  • ابزاری برای ایجاد سلسله مراتب بصری (مخصوصاً برای CTAها مفید است)

6 نکته طلایی تایپوگرافی در طراحی وب

1. مهمترین عامل; خوانایی

هرگز خوانایی را فدای یک فونت بهتر نکنید، طراحی تایپوگرافی که قابل خواندن نیست برای کسی فایده ای ندارد.

2. ساده اما موثر

تایپوگرافی ساده آسان‌تر خوانده می‌شود و زمان کمتری برای بارگذاری می‌گیرد، اما این بدان معنا نیست که باید بر استفاده از سبک‌های مینیمالیستی در طراحی تایپوگرافی تاکید شود.

هنگام طراحی و استفاده از تایپوگرافی در طراحی وب به نکات زیر توجه کنید:

  • اندازه فونت را افزایش دهید
  • استفاده از رنگ های متضاد با محیط در تایپوگرافی برای ایجاد کنتراست
  • از فونت های پررنگ استفاده کنید

تایپوگرافی تند را با تایپوگرافی پر زرق و برق اشتباه نگیرید، فونت های ساده اعتماد به نفس و وضوح را القا می کنند.

3. سریف در مقابل سانس سریف

سریف ها خطوط کوچک یا زائده هایی هستند که به انتهای یک حرف، عدد یا نماد اضافه می شوند. به فونت هایی با این خطوط کوچک، فونت سریف می گویند. فونت های Sans serif را فونت های بدون این موارد اضافی نیز می گویند. (sans به معنای “بدون…” و یک کلمه فرانسوی است)

بیشتر بخوانید  utm چیست؟ | بررسی کامل رفتار کاربران وبسایت شما

هیچ مدرک قاطعی وجود ندارد که یکی از آنها خواناتر از دیگری باشد. تفاوت این دو فونت در سبک آنهاست، سریف متن را غنی تر و رسمی تر می کند، در حالی که sans serif ساده تر است.

چند نمونه از فونت های سریف محبوب:

  • کاسلون
  • گاراموند
  • متن حمل و نقل
  • مینیون ها
  • FF Meta Serif

چند نمونه از فونت های محبوب sans serif:

  • پروکسیما نوا
  • فوتورا
  • آینده
  • بدون باز کردن
  • هلوتیکا نو

4. سبک دست نویس در لایه عکس

دست خط یکی از مکمل های خوب برای استفاده در کنار سبک استفاده از رنگ در طراحی وب است. از آنجایی که خوانایی دست خط می تواند مشکل ساز باشد، سعی کنید استفاده از آن را به تیترهای بزرگ در لایه های عکس محدود کنید. 48 قلم دست خط انگلیسی در Creativeblog معرفی شده است.

5. فضای انباشته / مشترک

یکی از بهترین راه‌ها برای نمایش بهتر متن و جلب توجه به متن، قرار دادن لایه متن (یا حتی بخشی از آن) روی لایه‌های دیگر است تا هر دو لایه قابل تشخیص باشند (همپوشانی). یکی از روش های دیگری که امروزه به آن علاقه مندیم این است که متن را از فضای خود خارج کرده و در فضای سایر قسمت ها قرار دهیم. مثلاً بخشی از کلمه روی عکس قرار می گیرد و قسمتی دیگر خارج از عکس است. در این روش کل صفحه با هم ترکیب شده و برجستگی نوشته را افزایش می دهد.

6. از چندین خانواده فونت استفاده نکنید

در بیشتر موارد، برای هر سایت به بیش از دو خانواده فونت نیاز ندارید. برای ایجاد تنوع، سعی کنید از اندازه ها و شکل های مختلف از یک خانواده فونت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  کارگاه آموزشی چگونه زودتر و بیشتر بفروشیم؟


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *