۱۱ قدم برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی – سئومکانیک

امروزه بازاریابی محتوا یکی از بهترین راه ها برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت تلقی می شود و طبق پیش بینی ها این استراتژی منجر به رشد تصاعدی اطلاعات و محتوا در فضای اینترنت در زمان حال و آینده خواهد شد. مهم نیست کسب و کار شما خصوصی، دولتی یا حتی خیریه باشد، هر نوع کسب و کاری مخاطبان خاص خود را دارد. مردم معمولاً از طریق موتورهای جستجو و جستجو به سایت ها دسترسی پیدا می کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد محصولات و خدمات مورد نیاز خود به دست آورند. شما باید محتوایی تولید کنید که بتواند بین بازدیدکنندگان سایت شما اعتماد ایجاد کند و آنها را تشویق به خرید از شما کند.

خلاصه این مقاله به صورت فایل صوتی برای شما آماده شده است، لطفا تجربه خود را با وبلاگ صوتی سئو مکانیک در میان بگذارید.


با گسترش کاربران اینترنت و بازاریابی و ترویج هر چه بیشتر مشاغل در وب، ارائه محتوا به مردم و جلب توجه آنها دشوار شده است. برای اینکه محتوای تولیدی شما جایگاه خود را در این انبوه اطلاعات پیدا کند، باید یک استراتژی محتوای مناسب ایجاد کنید. هدف این است که خود را از رقبای خود متمایز کنید. در ادامه ۱۱ مرحله برای توسعه یک استراتژی بازاریابی محتوا موثر را توضیح می دهیم.

1. اهداف بازاریابی محتوا را تعیین کنید

این اهداف باید با اهداف مرتبط با کسب و کار، خدمات، محصولات و برند شما همسو باشند. رایج ترین آنها عبارتند از:

  • از برند خود حمایت کنید
  • سرنخ یا مشتریان بالقوه ایجاد کنید.
  • با ارائه محتوایی که مشتریان آن را دوست دارند، منجر به فروش و حفظ مشتریان بیشتر می شود.

2. مخاطب را در بازاریابی محتوا بشناسید

تا زمانی که محتوا برای مخاطب هدف تولید نشود، نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد. در غیر این صورت، مخاطب با محتوای شما درگیر نمی شود و آنطور که باید در سایت و شبکه های اجتماعی شما درگیر نمی شود. خود را محدود به مصرف کنندگان نهایی نکنید و فراتر از این مرز فکر کنید. معمولا افراد قبل از خرید نهایی زمان زیادی را صرف تحقیق می کنند و حتی پس از تصمیم گیری، خرید خود را ماه ها به تعویق می اندازند. شما باید درک خوبی از تمام قسمت های قیف فروش کسب و کار خود داشته باشید و بدانید مردم چگونه با کسب و کار شما آشنا می شوند و چه اقداماتی را انجام می دهند تا مشتری نهایی شما شوند.

بیشتر بخوانید  کلمات کلیدی مناسب - فرمولی برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی

3. نام تجاری محتوا

به بازاریابی محتوای خود چهره و شخصیتی مرتبط با برند خود بدهید. برای این کار از نکات زیر استفاده کنید:

  • از رنگ برند خود در طراحی وب و تولید محتوا استفاده کنید.
  • از یک فونت خاص برای ایجاد محتوا و به طور کلی متن در وب سایت خود استفاده کنید.
  • از زبان و لحن خود برای ویرایش متون اصلی سایت خود استفاده کنید.
  • از “نشان”های بصری مانند لوگوی شرکت خود در سایت خود استفاده کنید.

4. علاقه محتوایی مخاطب هدف را بشناسید

همیشه به یاد داشته باشید که بازاریابی محتوا مربوط به علایق و سلایق شما نیست، بلکه اطلاعاتی است که مخاطبان هدف شما دوست دارند و به دنبال آن هستند.

به مشتریان خود اطلاعات واضحی در مورد محصولات و خدمات خود بدهید.

به سوالات مشتریان و مخاطبان در مورد سایت شما پاسخ دهید. این سوالات توسط پرسنل خدمات مشتری یا بخش فروش به راحتی قابل دسترسی است.

5. داستان شرکت را بگویید

یکی از نقاط ضعف شرکت های ایرانی سابقه نداشتن است! شرکت کار خود را از کجا شروع کرد و در این مسیر به چه موفقیت هایی دست یافت. انسان ها از ابتدای تاریخ بشر به داستان و داستان سرایی علاقه داشته اند و از این نکته می توان برای بهبود بازاریابی محصولات و خدمات شرکت ها استفاده کرد. در اینجا 4 توصیه مفید در این زمینه وجود دارد:

  • از ارائه بیش از حد حقایق و نمودارهای آماری خودداری کنید زیرا مردم آنها را فراموش خواهند کرد. در عوض، به داستان شرکت خود و نحوه بیان آن فکر کنید.
  • داستان کسب و کار خود را بگویید. داستان هایی از گذشته پیدا کنید که به بنیانگذاران شرکت یا تجارت شما و منطقه جغرافیایی شما مربوط می شود.
  • پس زمینه محصولات خود را نمایش دهید. این برای ترغیب خریداران به انتخاب محصولات شما بسیار مهم است.
  • داستان های کارمندان یا مشتریان خود را در مورد محصولات خود جمع آوری کنید و در مناسبت های مناسب به روش های مختلف به آنها بگویید.

6. فرمت محتوا را متنوع کنید

مخاطبان شما از نظر مصرف اطلاعات با یکدیگر متفاوت هستند که منجر به تنوع در قالب اطلاعات مصرفی آنها می شود. بر اساس اصول NLP (برنامه ریزی عصبی-کلامی) انسان دارای 3 کانال ارتباطی مختلف است که عبارتند از: 1- دیداری، 2- شنیداری، 3- لامسه. در واقع یک نفر با خواندن مطلب و دیگری با شنیدن آن می‌تواند آن را بهتر بفهمد، بنابراین رعایت تنوع در قالب محتوا بسیار مهم است و ۴ نکته زیر می‌تواند به شما در این امر کمک کند:

  • از مقالات استفاده کنید متن رایج ترین قالب محتوا است.
  • با نمایش تصاویر جذاب توجه مخاطبان را به خود جلب کنید.
  • ایجاد کلیپ های ویدئویی کوتاه، فایل های فلش و غیره از محصولات شما
  • از صدا مانند پادکست های صوتی آموزشی استفاده کنید.
بیشتر بخوانید  Joomla چیست؟ مزایا و معایب استفاده از جوملا - سئو مکانیک

7. برنامه تولید محتوا ایجاد کنید

برای اینکه تولید محتوای شما بر اساس یک نظم خاص باشد و بتوانید تداوم تولید آن را حفظ کنید، باید برای آن برنامه یا زمانبندی تدوین کنید. 4 نکته زیر می تواند مشکل شما را حل کند:

  • برنامه تولید محتوا را در تمام رویدادهای مرتبط با کسب و کار خود قرار دهید.
  • نسخه های مختلف محتوای تولیدی را تهیه و در زمان های مختلف منتشر کنید.
  • تولید محتوا از منابع دیگر مانند تولید محتوا از کتاب ها، مطبوعات و مقالات از سایت های معتبر را در برنامه خود قرار دهید.
  • کارکنان خود را در تولید محتوا مشارکت دهید و محتوای حاصل را در برنامه به روز رسانی خود بگنجانید.

8. به جذابیت مطالب توجه کنید

مهم نیست که محتوای شما چقدر مفید باشد، اگر به اندازه کافی برای مخاطبان هدف شما جذاب نباشد، نمی تواند مشتریان بالقوه را به مشتریان نهایی تبدیل کند. برای افزایش جذابیت مقالات خود باید از تکنیک های ژورنالیستی کافی استفاده کنید تا مردم انگیزه کافی برای مطالعه کامل مقالات شما داشته باشند. برای این کار به 5 نکته زیر توجه کنید:

  • سعی کنید اشتباهات تایپی و گرامری خود را به حداقل برسانید، زیرا این کار به اعتبار شما لطمه می زند.
  • عنوان مقالات خود را به گونه ای بنویسید که توجه مخاطب را جلب کند. به خاطر داشته باشید که از هر 5 نفر تنها 1 نفر پس از خواندن تیتر مقاله شما را ادامه می دهد و 80 درصد باقیمانده مخاطبان از خواندن سرفصل ها فراتر نمی روند.
  • از عکس های جذاب برای جلب توجه مخاطبان وب سایت خود استفاده کنید.
  • اطلاعات خود را تا حد امکان ساده بیان کنید تا مخاطبان شما به راحتی آن را درک کنند.
  • از عناصر مناسب در طراحی وب سایت خود استفاده کنید تا مخاطبان شما بتوانند بخش های مهم مقالات را پیدا کرده و درک کنند. به عنوان مثال، از فونت های بزرگ یا پررنگ استفاده کنید و از کادرهای مناسب برای تشخیص جملات مهم در پاراگراف ها استفاده کنید.

9. اصول سئوی محتوا را رعایت کنید

وب سایت شما ممکن است بهترین محتوای دنیا را داشته باشد، اما اگر کسی نتواند آن را از طریق موتورهای جستجو پیدا کند، فقط وقت خود را برای تولید آن تلف می کنید. 3 نکته کاربردی زیر می تواند به سئوی محتوای تولیدی شما کمک زیادی کند:

  • از کلمات کلیدی که مخاطبان شما در مقالات خود استفاده می کنند استفاده کنید. با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner یا KWFinder، فهرستی از 15-20 کلمه کلیدی را انتخاب کنید و محتوای تولیدی خود را در آنجا متمرکز کنید.
  • در مقالات خود حتما از کلمات کلیدی متن به سایت های معتبر دیگر مانند سایت های علمی یا خبری (لینک های خارجی) لینک ایجاد کنید. همچنین لینک سایر مطالب سایت خود را در محل مناسب (لینک داخلی) درج کنید. اطمینان حاصل کنید که تعداد این گونه لینک ها زیاد نباشد زیرا این امر بر سئو سایت شما تأثیر منفی می گذارد.
  • تمام عناصر محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید، به خصوص متن توضیحات و کلمات کلیدی برای عناصر غیر متنی مانند عکس ها و فیلم ها.
بیشتر بخوانید  بعد از طراحی جدید یا مجدد، سایتم دچار افت رتبه شده! - سئو مکانیک

ده توزیع و تبلیغ محتوا

اطمینان حاصل کنید که محتوایی که تولید می کنید به مخاطبان هدف سایت شما می رسد، بدیهی است که اگر مخاطبان شما به آن محتوا دسترسی نداشته باشند، بازاریابی محتوا منطقی نخواهد بود. 3 توصیه زیر ممکن است برای شما مفید باشد:

  • محتوای محصول خود را در رسانه های خود به اشتراک بگذارید، مانند: وب سایت، وبلاگ و خبرنامه ایمیل
  • استفاده از رسانه های دیگران، به عنوان مثال: نوشتن پست مهمان در سایت های دیگر یا ارائه محتوا در کنفرانس های مرتبط
  • از شبکه های اجتماعی استفاده کنید. از پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی مانند: تلگرام، اینستاگرام، لینکدین و غیره استفاده کنید. برای بازاریابی محتوای تولیدی خود

11. تجزیه و تحلیل نتایج بازاریابی محتوا

شما قطعا باید نتایج بازاریابی محتوای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آیا کسب و کار شما فروش و سود خوبی دارد یا خیر، به عبارت دیگر، باید ROI یا ROI کسب و کار خود را محاسبه کنید. نتایج دعوت یا CTAهای سایت خود را بررسی کنید و مشخص کنید که کدام یک سازنده تر است. معیارهای مناسب برای کسب و کار خود را که با اهداف بازاریابی محتوای شما مرتبط است، کشف کنید. این اهداف می تواند از افزایش تعداد اعضای سایت تا افزایش فروش و … متغیر باشد. برای این کار می توانید از ابزار تحلیل آماری گوگل آنالیتیکس و روش های تعیین صفحات هدف استفاده کنید.


نظر 1

خیلی جذاب متخصر و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *