کپچا چیست و چه زمانی از CAPTCHA استفاده کنیم؟

CAPTCHA یک نرم افزار آنلاین برای ایجاد سوالات و تست هایی است که انسان به راحتی می تواند به آنها پاسخ دهد، اما کامپیوترها در حال حاضر قادر به تشخیص و پاسخ دادن نیستند. به عنوان مثال در تصویر زیر تغییرات متن ایجاد شده توسط کپچا توسط انسان قابل تشخیص است اما ربات های کامپیوتری قدرت تشخیص آن را ندارند.

یک مثال خوب از استفاده از کپچا

CAPTCHA مخفف Completely Automated Public Turing Test To Tell Computers and Humans Apart می باشد و مخفف عبارت “Public automated test to tell humans from computers” است. کپچا در سال 2000 در دانشگاه کارنگی ملون توسط Luis von Ahn و همکارانش توسعه یافت و برای اولین بار در سایت یاهو مورد استفاده قرار گرفت.

موارد استفاده از کپچا

کپچا کاربردهای زیادی برای افزایش امنیت دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می شود:

از ارسال نظرات اسپم در سایت و وبلاگ جلوگیری کنید

اکثر صاحبان وبلاگ یا سایت ها با نرم افزارهای آنلاین خودکاری که نظرات اسپم را ارسال می کنند، آشنا هستند که معمولاً برای افزایش رتبه و بهبود سئوی سایت اسپمر استفاده می شود. با استفاده از کپچا فقط انسان ها می توانند نظرات خود را در قسمت وبلاگ سایت شما ارسال کنند و بنابراین برای جلوگیری از ارسال نظرات اسپم لازم نیست عضو سایت یا وبلاگ خود باشید.

نقش کپچا در قسمت عضویت سایت

بسیاری از سایت ها در سراسر جهان خدمات رایگانی را ارائه می دهند که نیازمند عضویت و ایجاد حساب کاربری توسط افراد است. مهم ترین آنها سیستم های پیام رسان یاهو و گوگل هستند. تا چند سال پیش و قبل از استفاده از کپچا، بزرگترین مشکل آنها ایجاد تعداد زیادی حساب توسط ربات های اینترنتی بود که قادر به ایجاد صدها ایمیل در عرض چند دقیقه بودند. استفاده از سیستم کپچا امکان تکمیل فرم و ثبت نهایی را تنها به انسان می داد و امروزه در سیستم های رایگان به یک ضرورت تبدیل شده است.

چند نمونه از استفاده از CAPTCHA توسط خدمات ایمیل رایگان

کپچا برای نظرسنجی آنلاین

در نوامبر 1999، یک نظرسنجی آنلاین در Slashdot.org برای تعیین بهترین کالج برای علوم کامپیوتر و برنامه نویسی انجام شد. به دلیل عدم وجود سیستمی مشابه کپچا در آن زمان، با شناسایی و ثبت IP کامنت نویسان، از تکرار افراد جلوگیری می کردند. با این حال، این سیستم فاقد قدرت کپچا است و دانشجویان دانشگاه Carneige Mellon برنامه ضبط خودکار نظرات را ایجاد و اجرا کرده اند. بلافاصله، دانشجویان MIT برنامه مشابهی را راه اندازی کردند و این نظرسنجی در نهایت به یک جنگ ربات اینترنتی تبدیل شد. در این رای، MIT با 21156 رای مقام اول را به خود اختصاص داد و کارنگی ملون با 21032 رای دوم شد، در حالی که سایر دانشگاه ها هر کدام کمتر از 1000 رای داشتند. امروزه سازماندهی یک استعلام عمومی در اینترنت بدون استفاده از کپچا کاری بیهوده و اشتباه است.

بیشتر بخوانید  مقایسه بوت استرپ با متریال دیزاین- Bootstrap vs material design

جلوگیری از هک رمز عبور

در گذشته و قبل از فراگیر شدن سیستم کپچا، یکی از روش های رایج هک کردن حساب های کاربری و دسترسی به اطلاعات، آزمون و خطای رمزهای عبور مختلف بود. در این روش هزاران کلمه فرهنگ لغت برای یک نام کاربری خاص امتحان شد. امروزه با برخی تلاش های اشتباه در سیستم های پیام رسانی مانند یاهو، یک کپچا برای جلوگیری از این روش هک به کاربر نشان داده می شود.

آخرین کلمه در مورد استفاده از کپچا

در بسیاری از سایت ها و وبلاگ ها استفاده از کپچا تاثیر بسزایی در کاهش کامنت های اسپم و جلوگیری از هک شدن دارد اما از طرفی استفاده نادرست از کپچا و رعایت نکردن اصول آن می تواند ارتباط کاربران با سایت شما را کاهش دهد. گاهی اوقات در صفحات اینترنتی با سوالات و تصاویری مواجه می شویم که تشخیص آنها حتی برای انسان ها بسیار سخت و زمان بر است. در این شرایط کاربران صبر زیادی از خود نشان نمی دهند و سایت شما را ترک می کنند. علاوه بر این، استفاده از روش‌های دیگری مانند شناسایی نظرات اسپم و ذخیره آن‌ها در حافظه سرور می‌تواند جایگزین مناسبی برای کپچا در سایت‌های کم بازدید باشد.

نمونه نامناسبی از کپچا که تشخیص آن برای کاربران دشوار است

اگر راه های مناسبی برای جایگزینی کپچا می دانید، لطفاً آن را در قسمت نظرات همین صفحه برای سئو مکانیک و سایر دوستان ارسال کنید.


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *