کد QR چیست؟ آموزش و ابزار رایگان ساخت کد QR

شاید نام QR Code را شنیده باشید، اما مفهوم QR Code دقیقا چیست؟ کد پاسخ سریع نوعی بارکد دو بعدی است که می توان آن را با استفاده از گوشی های هوشمند و دستگاه های ویژه خواندن کد QR خواند که مستقیماً به متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن و غیره لینک می شود. حتی می توانید با اسکن یک کد QR به سایت مربوطه متصل شوید.
کد QR به طور گسترده در ژاپن و در سراسر شرق استفاده می شود و به تدریج در غرب رایج می شود. به زودی کدهای QR بیشتری را در بسته بندی محصولات، نمایشگرهای فروشگاه، تبلیغات چاپی و تمام تبلیغات دیواری و همچنین در ایمیل ها و وب سایت ها خواهید دید. دامنه استفاده از کد QR بسیار گسترده است، به خصوص برای بازاریابی و تبلیغات محصولات، مارک ها، خدمات و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید.

چرا باید به کد QR اهمیت دهیم؟

از آنجایی که بیش از نیمی از ما در حال حاضر صاحب گوشی های هوشمند هستیم و هر روز تعداد بیشتری از ما، کد QR با یک اسکن از راه دور می تواند تأثیر عمده ای بر تبلیغات، بازاریابی و خدمات مشتری داشته باشد و به راحتی اطلاعات محصول خاص را به مشتریان منتقل کند.

تفاوت بین کد QR و بارکد تک بعدی (UPC1D) چیست؟

معمولاً تعریف ما از بارکد مجموعه ای از خطوط عمودی است. بارکد یا کد QR دو بعدی (2 بعدی) توانایی ذخیره داده ها در هر دو جهت را دارد و می تواند به صورت عمودی یا افقی اسکن شود.
علاوه بر این، بارکد فروشگاه (UPC / EAN) حداکثر 30 رقم را نمایش می دهد، در حالی که یک بارکد QR می تواند اطلاعات تا 7089 رقم را ذخیره کند! این حجم عظیم اطلاعات است که امکان پیوند دادن به مواردی مانند ویدیوها، فیس بوک یا توییتر، یا دسته ای از صفحات وب سایت دیگر را با کد QR امکان پذیر می کند.

بیشتر بخوانید  تگ آلت چیست؟ alt tag تصاویر در وردپرس چیست؟ - سئو مکانیک

چگونه یک کد QR را اسکن کنیم؟

اگر گوشی هوشمندی مانند آیفون، اندروید یا بلک بری دارید، تعدادی برنامه مختلف بارکد اسکنر مانند Red Laser و Barcode Scanner در دسترس شما خواهد بود. اسکنر QR قادر است داده ها را از یک کد QR بخواند و رمزگشایی کند. اکثر این ویژگی‌ها کاملا رایگان هستند و برای استفاده از آن‌ها کافی است یک بار آن‌ها را نصب کنید و با استفاده از دوربین موبایل خود کد QR را اسکن کنید و گوشی شما به‌طور خودکار داده‌های کدگذاری شده را برای شما رمزگشایی می‌کند.

کد QR را با استفاده از تلفن همراه اسکن کنید

چه چیزی را می توان به کد QR تبدیل کرد؟

در ساده ترین معنای آن، یک کد QR یک تصویر مبتنی بر لینک است که می تواند به صورت آنلاین استفاده شود. هر آدرس وب یا URL را می توان به یک کد QR تبدیل کرد و تقریباً هر صفحه وب را می توان به طور خودکار پس از اسکن بارکد ارائه کرد. اگر می خواهید شخصی را تشویق کنید که از صفحه فیس بوک شما بازدید کند، می توانید URL صفحه نمایه فیس بوک خود را به عنوان یک کد QR ایجاد کنید.

علاوه بر این، می‌توانید کد QR را طوری برنامه‌ریزی کنید که پس از اسکن، تلفن کاربر با شماره خاصی تماس بگیرد یا پیامکی حاوی اطلاعات از پیش تعیین‌شده برای شما ارسال کند. تلفن هوشمند شما به راحتی دستورات را از کد QR تشخیص می دهد و نرم افزار مورد نیاز را فراخوانی می کند. ویژگی های منحصر به فرد این کدها باعث می شود تا استفاده از آنها در تبلیغات روزانه بیشتر و بیشتر شود.

بیشتر بخوانید  آموزش نصب افزونه در وردپرس - سئو مکانیک

کد QR را کجا می توان قرار داد؟

پاسخ این است که تقریباً در هر جایی می توان یک کد QR چاپ شده را در روزنامه ها، مجلات، بروشورها و کارت های ویزیت قرار داد. علاوه بر این، می‌توان آن‌ها را روی بسته‌بندی یا برچسب‌های محصول، یا روی بیلبوردها یا حتی دیوارها نمایش داد. حتی می توانید یک کد QR روی بدن خود خالکوبی کنید!

شما می توانید از کدهای QR در یک وب سایت استفاده کنید، اما به طور کلی نباید از آنها به عنوان جایگزینی برای لینک های قدیمی استفاده کنید، زیرا بدیهی است که کاربر آنلاین همیشه ترجیح می دهد به جای اسکن یک کد QR با تلفن همراه، روی لینک سایت کلیک کند.

استفاده از کد QR در بازاریابی:

اگر می‌خواهید از کدهای QR برای مقاصد تجاری یا بازاریابی استفاده کنید، باید در نظر داشته باشید که مردم از اسکن یک کد QR بیشتر از رفتن به یک سایت انتظار دارند، زیرا این کار را می‌توان به سادگی با کلیک کردن روی یک لینک در یک وب‌سایت انجام داد. شما باید چیزی خاص و منحصر به فرد را برای افرادی که زمان و تلاش خود را برای اسکن بارکد صرف می کنند ارائه دهید.
همچنین به خاطر داشته باشید که بسیاری از مردم نمی دانند کد QR چیست و چگونه از آن استفاده کنند. تا زمانی که استفاده از کد QR افزایش یابد، باید دستورالعمل استفاده از آن را در اختیار عموم قرار دهید.


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *