نکات مهم در تجارت الکترونیک معایب و مزیت های E-commerce – سئو مکانیک

در تجارت الکترونیک باید چه نکات مهمی را رعایت کنیم؟ راه اندازی تجارت الکترونیک چگونه است و چه مزایایی دارد؟ در ادامه در سئو مکانیک پاسخ خواهم داد.

تجارت الکترونیک دامنه بسیار وسیع و گسترده ای دارد و تقریبا می توانم بگویم که تجارت الکترونیک تمامی کسب و کار های اینترنتی را شامل می شود.

در حال حاضر تجارت الکترونیک در سر تا سر جهان گسترش روز افزونی پیدا کرده است و علاقه مندان بسیاری دارد.

انسان ها با پیشرفت تکنولوژی و روش های ارتباطی ساده تر رفته رفته از تجارت کردن به روش های سنتی و قدیمی فاصله گرفتند؛ به نظر می رسد که تا چند سال دیگر این نوع تجارت به روش اصلی تجارت در جهان تبدیل می شود.

در حال حاضر تجارت الکترونیک بیش از بیست و هفت تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی سود داشته است.

 در این مطلب به بررسی مفهوم این تجارت، انواع مختلف آن ‌و هم چنین مزیت ها و معایب استفاده از این روش می پردازم، پس تا انتها با من همراه باشید.

تجارت الکترونیک به چه معناست؟

شاید تا به حال برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که مفهوم تجارت الکترونیک چیست و چرا این موضوع در دنیای امروزی تا به این میزان اهمیت پیدا کرده است.

در حقیقت تجارت الکترونیک به این معنی است که معاملاتی تجاری به جای تجارت حضوری و روش سنتی آن به صورت الکترونیکی انجام  می شوند.

در انجام این معاملات از ابزار های الکترونیکی مختلفی مثل تلویزیون، تلفن، کامپیوتر و اینترنت استفاده می شود.

تجارت الکترونیک نخستین بار در دهه ی ۱۹۶۰ میلادی آغاز شده است و در دهه های ۱۹۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی به اوج خود رسید.

برای آشنایی بیشتر مقاله تجارت الکترونیک چیست؟ در سئو مکانیک را بخونید.

رشته تجارت الکترونیک چیست؟

در واقع رشته تجارت الکترونیک یک رشته ی تحصیلی جدید می باشد که علاقه مندان به تجارت الکترونیک و این حوزه می توانند با ورود به این رشته مدیریت تجارت الکترونیک، انواع مختلف آن، راه های داشتن یک کسب و کار پر رونق و بررسی مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روی شناخته شدن یک کسب و کار الکترونیک و فروش محصولات را می آموزند.

بیشتر بخوانید  قدم اول هک رشد - تولید محصول براساس نیاز مردم - سئو مکانیک

افراد فارغ التحصیل از این رشته می توانند کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنند یا در این حوزه به مشاوره و راهنمایی اشخاص دیگر مشغول شوند.

با توجه به اهمیت تجارت الکترونیک در دنیای امروزی روز به روز بر تعداد افراد متقاضی برای تحصیل در این رشته ی تحصیلی افزوده می شود.

انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به چند دسته تقسیم می شود. انواع تجارت الکترونیک عبارت اند از :

1-نوع مصرف کننده به مصرف کننده: مانند وب سایت ها و برنامه هایی که در آنها مردم به خرید و فروش کالاها با یک دیگر می پردازند.

2-نوع تجارت به تجارت: که در آنها صاحبان کسب و کارها به عنوان مثال دو شرکت مختلف به تبادل می پردازند.

3-نوع تجارت به مصرف کننده: که همان وب سایت های اینترنتی فروش محصولات و آنلاین شاپ ها به شمار می روند و نوع مصرف کننده به تجارت.

منظور از مصرف کننده به تجارت این است که برخی افراد یک پروژه را بر روی اینترنت یا در اختیار شرکت های مختلف قرار می دهند، بر این اساس شرکت هایی که مایل به انجام دادن آن برنامه یا پروژه هستند با مصرف کننده تماس می گیرند و بر روی قیمت با یک دیگر توافق می کنند.

به طور معمول زمانی که شما واژه ی تجارت الکترونیک را به کار می برید بسیاری از مردم به نوع تجارت به مصرف کننده فکر می کنند که نوع رایج تر و شناخته شده تری از تجارت الکترونیک در سراسر جهان به حساب می آید.

راه اندازی یک کسب و کار الکترونیک نیازمند چه مراحلی می باشد

اگر به دنبال ایجاد کسب و کار اینترنتی خودتان هستید در قدم اول بهتر است که تحقیقات لازم را انجام دهید.

بیشتر بخوانید  الگوریتم جدید گوگل محتوای اختصاصی تولید میکند - سئو مکانیک

بهتر است بازار هدف، مشتریان، علایق آن و کسب و کار های رقیب خود را به طور کامل شناسایی کنید.

هرچه میزان شناخت شما از مشتریان و رقیبان خود بیشتر باشد احتمال موفقیت شما نیز بیشتر می شود.

پس از آن یک اسم مناسب برای فروشگاه آنلاین خود انتخاب کنید، یک آدرس مناسب برای وب سایت یا اسم مناسب برای فروشگاه آنلاین شما می تواند نقش بسیار مهمی در جذب مشتریان و افزایش بازدید آنها از محصولاتتان داشته باشد.

پلتفرم مناسب خودتان را انتخاب کنید و هرگز از تبلیغات غافل نشوید.

مزیت های استفاده از این تجارت در دنیای امروز چیست

در حال حاضر تجارت الکترونیک در سر تا سر جهان گسترش بسیاری دارد، از جمله دلایل محبوبیت این نوع تجارت می توانیم به مزیت های استفاده از تجارت آنلاین اشاره کنیم.

در دنیای امروزی تنها با جستجو کردن محصول مورد نظر خود در شبکه های اجتماعی و اینترنت می توانید به لیست بی شماری از فروشگاه های متنوع و پر طرفدار دست پیدا کنید.

تنوع کالاها در هر کدام از این فروشگاه ها بسیار بالا است؛ از این رو می‌توان گفت که یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از این نوع تجارت صرفه جویی در زمان، راحتی و تنوع زیاد می باشد.

علاوه بر این زمانی که شما برای خرید یک محصول به فروشگاه آنلاین با سایت اینترنتی معتبری مراجعه می کنید.

می توانید در قسمت نظرات کاربران نظر افرادی را که پیش از شما این محصول را از این سایت اینترنتی یا فروشگاه آنلاین خریداری کرده اند بدانید و اگر کاربران از این محصول رضایت کافی نداشتند دلایل مخالفت آنها با خرید این محصول را متوجه می شوید.

این اطلاعات مقایسه این محصول با محصول های دیگر یا قیمت آن را برای شما بسیار راحت تر کرده است.

بیشتر بخوانید  انتخاب تیتر مناسب برای مطالب سایت | سئومکانیک

معایب استفاده از تجارت الکترونیک چیست؟

پس از اینکه به مزیت های مختلف استفاده از تجارت الکترونیک در دنیای امروزی اشاره کردم، بهتر است کمی در خصوص معایب این نوع تجارت نیز صحبت کنم.

از مهم ترین معایب تجارت الکتر‌ونیک می توان به امنیت پایین این نوع تجارت اشاره کرد، اگرچه بسیاری از این سایت های اینترنتی یا فروشگاه های آنلاین کاملا معتبر هستند اما با این وجود تعدادی از آنها می توانند حریم خصوصی و امنیت کاربران را به خطر بیندازند.

از این رو حتما پیش از خرید محصول مورد نظر خود به نماد الکترونیکی وب سایت مربوطه و استفاده از درگاه بانکی معتبر توجه داشته باشید.

یکی دیگر از معایب استفاده از تجارت به صورت الکترونیک این است که گاهی محصول شما ممکن است دیر به دستتان برسد و برای استفاده از این سبک جدید تجارتی شما حتما باید به اینترنت دسترسی داشته باشید

مخصوصا اگر صاحب این گونه کسب و کار ها هستید باید همواره دسترسی خود را به اینترنت حفظ کنید تا بتوانید پاسخگوی مشتریان خود باشید.

اما نکته ی دیگر در این خصوص این است که تنها زمانی می توانید متوجه میزان کیفیت محصول خود شوید که محصول شما به دستتان رسیده باشد.

شاید تا به حال برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که محصولی به دستتان رسیده که هیچ شباهتی به تصور شما از آن محصول ندارد

ممکن است کیفیت پایین تری داشته باشد یا اندازه، سایز و حجم آن متناسب با خواسته ی شما نباشد؛

برای رفع این مشکل صاحبان این گونه کسب و کار های اینترنتی تلاش می کنند که در هنگام معرفی محصولاتشان تمامی اطلاعات لازم را برای مشتریان شرح دهند.

بهتر است پیش از خرید محصول از ضمانت برگشت آن در صورت نداشتن رضایت از کالا اطمینان حاصل فرمایید.


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *