مقایسه دو سبک طراحی سایت، متریال دیزاین در مقابل طراحی تخت

دو سبک شناخته شده و رایج در طراحی وب، طراحی تخت و طراحی متریال است. دو سبک طراحی وب که بر اساس دیدگاه های مشابه شکل گرفته اند. یکی کاملا جدید است و دیگری در حال تبدیل شدن به یک مد است. طراحی تخت یک گرایش طراحی وب است که به طور خود به خود و در طول زمان توسعه یافته است و طراحی متریال مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل هایی است که برای دستیابی به یک سبک طراحی منحصر به فرد تدوین شده است.

در این مقاله سعی می کنیم تفاوت های این دو سبک طراحی وب سایت را بهتر درک کنیم و اینکه هر کدام چه زمانی بیشترین تاثیر را خواهند داشت. برای رسیدن به این هدف ابتدا باید هر یک را با دقت بیشتری بشناسیم. در ادامه به بررسی تفاوت های اساسی و اساسی مربوط به ظاهر و اسکومورفیسم آنها می پردازیم.

اسکئومورفیسم در طراحی وب چیست؟

Skeumorphism به طرح هایی اشاره دارد که برای شبیه سازی با دنیای فیزیکی استفاده می شود. این بدان معناست که هر برنامه و ابزاری که در فضای مجازی ایجاد می شود باید برگرفته از ظاهر آن در دنیای واقعی باشد. بارزترین مثال اسکئومورفیسم استفاده از صفحات آفیس با خطوط قرمز و مشکل طراحی نرم افزار یادداشت برداری موبایل است.

در این تکنیک فضای سه بعدی برای کاربر شبیه سازی شده و از رنگ های تا حد امکان نزدیک به طبیعت در طراحی استفاده می شود. تصویر زیر نمونه ای از طراحی اپلیکیشن های مختلف در نسخه های قدیمی گوشی های آیفون است. نمونه های زیادی از این تکنیک را می توان در طراحی وب مشاهده کرد.

شبیه سازی وب سایت با فضای داخلی یک ماشین یا یک دفتر، نمونه هایی از استفاده از اسکئومورفیسم در طراحی وب است.

مشکل اینجاست که اکثر این طرح ها فقط به ظاهر توجه می کنند و کارایی و سرعت محصول نهایی را کاهش می دهند و در نهایت دنیای طراحی به این نتیجه رسیده است که برای جلب رضایت مشتریان به عامل دیگری نیاز است، چیزی که تمام عناصر لازم برای دکوراسیون را حذف کرده و در عوض کارایی، سرعت بارگذاری و محتوای موثر را در اولویت قرار دهد. طراحی مسطح ثمره این ایدئولوژی است و نقطه مقابل اسکئومورفیسم است.

بیشتر بخوانید  طراحی زیبای سایت با استفاده از 3 تکنیک ساده

سبک طراحی تخت در طراحی وب

با توجه به قابلیت های طراحی مسطح و استقبال کاربران، به سرعت در بین طراحان وب محبوب شد. محبوبیت این سبک به حدی رسیده است که از محدوده طراحی وب فراتر رفته و به سبکی از طراحی گرافیک تبدیل شده است.

طراحی مسطح یک رویکرد ساده‌گرایانه نامیده می‌شود که به جای نزدیکی به واقعیت، بر کارایی تأکید دارد.

از بسیاری جهات، طراحی تخت بر اساس اصول اساسی و اساسی استوار است. در این نوع طراحی تمام سبک هایی که آن را سه بعدی و واقعی جلوه می دهند حذف می شوند. مانند سایه، شیب و بافت هایی که نمایانگر موادی مانند چوب و چرم هستند.

همچنین در این نوع طراحی سعی شده است از حاشیه های ضخیم و رنگ های روشن و براق استفاده نشود و به جای آن از رنگ های تخت و تصاویر گرافیکی تخت استفاده شده و در طرح تخت تنها بر روی آیکون ها، تایپوگرافی و رنگ تمرکز شده است.

مزایای طراحی تخت

  • طراحی فلت را می توان به راحتی در طراحی وب سایت ریسپانسیو استفاده کرد.
  • سادگی طراحی و حذف عوامل غیر ضروری مانند سایه ها و انیمیشن ها باعث کاهش حجم صفحه و افزایش سرعت بارگذاری صفحه می شود.
  • حذف عناصر غیر ضروری در طراحی باعث سهولت فرآیند طراحی وب سایت و افزایش سرعت پروژه می شود.
  • عدم وجود عناصر اسکئومورفیک باعث می شود تا کاربران بتوانند مطالب سایت را سریع و آسان بخوانند و درک کنند.

معایب طراحی تخت

  • این نوع طراحی شما را به شکل ها و نمادهای ساده و رنگ های روشن و ثابت محدود می کند.
  • شما به عنوان یک شرکت ایجاد وب سایت نمی توانید تمام پروژه های خود را با این سبک انجام دهید زیرا به سرعت طعمه تکرار و یکنواختی خواهید شد.
  • بسیاری از وب سایت ها برای راهنمایی کاربران به گرافیک سنگین و تصاویر پیچیده نیاز دارند که طراحی مسطح آن را راضی نمی کند.
  • عدم وجود سایه، هایلایت و حاشیه محدودیت هایی در جلب توجه کاربران و ترغیب آنها به کلیک کردن است.
بیشتر بخوانید  پست مهمان چیست و چه نکاتی را باید در پست مهمان رعایت کرد

سبک طراحی متریال در طراحی وب

یکی از انتقاداتی که به طراحی تخت می شود این است که; در طراحی تخت در حذف عناصر شیمورفیسم اغراق زیادی شده است. از طرف دیگر طراحی متریال به انیمیشن اهمیت زیادی می دهد. می توان آن را طراحی متریال نامید نسخه به روز شده یک طراحی مسطح است، اما با انیمیشن های زیبا و گرافیک پیچیده تر. طراحی متریال مجموعه ای از استانداردهای طراحی وب است که توسط گوگل معرفی شده است.

می توان گفت متریال دیزاین نسخه ای مکتوب، مستند و علمی از طراحی تخت است که در ابتدا برای طراحی اپلیکیشن موبایل اندروید مورد استفاده قرار گرفت و به سرعت جای خود را در بین طراحان وب باز کرد.

مهمترین ویژگی های طراحی متریال نسبت به طراحی تخت عبارتند از: استفاده از سایه ها، محور Z و عمق در صفحه، انیمیشن های پیچیده اما سبک و استفاده از ترکیب رنگ های خاص.

مزایای طراحی متریال

  • صفحه نمایش سه بعدی تعامل کاربر را تسهیل می کند.
  • بر خلاف طراحی تخت، استانداردها و دستورالعمل های خاصی برای طراحی وجود دارد.
  • یکپارچگی در طراحی شما بین سایت و برنامه به راحتی حفظ می شود.
  • اگر می خواهید انیمیشن را به سایت یا برنامه خود اضافه کنید، متریال دیزاین کار را برای شما آسان می کند.

معایب طراحی متریال

  • چه بخواهید چه نخواهید، متریال دیزاین با گوگل پیوند ناگسستنی دارد، اگر می خواهید از گوگل متمایز شوید و سایت یا اپلیکیشنی با هویت منحصر به فرد ایجاد کنید، کار دشواری در انتظار شماست.
  • ایجاد تغییرات در چارچوب اولیه دشوار است.
  • انیمیشن ها یا تصاویر متحرک باتری موبایل را سریعتر خالی می کند.
  • اجبار به استفاده از راه حل ها و دستورالعمل های ارائه شده توسط گوگل، خلاقیت فردی را سرکوب می کند.
بیشتر بخوانید  Yoast SEO یا All in one SEO Pack کدامیک افزونه سئوی وردپرس بهتری هستند؟

نتیجه گیری: طراحی متریال بهتر است یا طراحی مسطح؟

طراحی متریال به عنوان یک انحراف از طراحی تخت دیده نمی شود، اما هر دو سبک طراحی از زیبایی شناسی یکسانی استفاده می کنند. رابط های کاربری در طراحی متریال در صورتی که انیمیشن های طراحی شده از طریق متریال بسیار محبوب بوده و جلوه کاربرپسندتری به سایت ها و اپلیکیشن ها می دهند را می توان نوعی رابط کاربری در طراحی فلت دانست. می توانید این دو سبک طراحی را با هم ترکیب کنید و از مزایای هر کدام بهره مند شوید.

به نظر من سایت های فلت راحت تر و سریعتر از سایت های متریال با انیمیشن ها و گرافیک های پیچیده لود می شوند، اگر می خواهید یک سایت ساده و کاربرپسند در هر نوع دستگاه و اندازه صفحه ای طراحی کنید، طراحی فلت گزینه مناسب تری است.

اگر علاقه ای به انیمیشن و تصاویر متحرک ندارید و بیشتر به کارایی و سادگی سایت اهمیت می دهید، طراحی فلت انتخاب بهتری برای شما خواهد بود اما اگر می خواهید سایتی زیبا و مجلل داشته باشید قطعا متریال دیزاین برای شما مناسب تر است.

همچنین می توانید یک طرح تخت مانند سئو مکانیک را انتخاب کنید و با خلاقیت خود به آن انیمیشن و پیچیدگی اضافه کنید.

نظرات خود را در مورد چارچوب های طراحی وب و سبک های طراحی با ما در میان بگذارید. به نظر شما کدامیک موفق ترین بوده و کدام آینده بهتری خواهد داشت؟


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *