مفاهیم اولیه سئو – سئو مکانیک

آیا اخیراً با مفاهیم سئو آشنا شده اید؟ آیا می خواهید بدانید چه عواملی بر موقعیت در نتایج گوگل تأثیر می گذارد؟ تو در جای درستی هستی. در این سری از مقالات با عنوان آموزش سئو برای مبتدیان قصد داریم دانش اولیه مورد نیاز برای سئو را به شما آموزش دهیم. در قسمت اول سعی می کنیم با معرفی مفاهیم اولیه سئو و اصطلاحات رایج، دید بهتری برای شما ایجاد کنیم. و اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است؛ سئو چیست؟

آموزش مفاهیم سئو

در این فیلم آموزشی که اولین درس از دوره مبتدی سئو می باشد، مفاهیم سئو به شما آموزش داده می شود. این ویدیو خلاصه ای از مطالب این صفحه است.

سئو چیست؟

این عبارت مخفف Search Engine Optimization یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که هدف اصلی آن کسب موقعیت بهتر در نتایج گوگل است. هر روز بسیاری از کاربران کلمات مورد نظر خود را در گوگل جستجو می کنند و این موتور جستجو بر اساس عبارات جستجو شده پیشنهاداتی را به آنها نشان می دهد. هر چه جایگاه شما در لیست نتایج بالاتر باشد، احتمال جذب کاربران بیشتر است و سایت شما رتبه بهتری خواهد داشت. همچنین می توانید به مقاله سئو چیست در سایت سئو مکانیک مراجعه کنید.

تکنیک های سئو مجموعه ای از دانش، خلاقیت و تجزیه و تحلیل هستند و روش های مختلفی برای این کار وجود دارد، اما همه آنها یک هدف مشترک دارند. هدف اصلی رسیدن به رتبه برتر گوگل است.

برای موفقیت در سئو، باید محتوایی تولید کنیم که برای کاربر ارزشمند و برای موتور جستجو قابل درک باشد. علاوه بر این، استراتژی مناسب برای تولید و ارائه محتوا در کنار طراحی مناسب وب سایت می تواند شانس شما را برای کسب جایگاه بهتر افزایش دهد. آوردن کاربر به سایت اولین هدف ماست و تبدیل بازدیدکننده به مشتری مهمترین هدف خواهد بود که در مقالات بعدی بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

سئو پیچیدگی و ظرافت زیادی دارد که مستلزم مطالعه مداوم و دانش به روز است. مزیت این است که شما همیشه در حال رشد و یادگیری خواهید بود.

چرا به سئو نیاز داریم؟

موتورهای جستجو مانند یاهو، بینگ، یاندکس و به خصوص گوگل با ورود به وب سایت ها، محتوای آنها را تأیید می کنند، آنها را ارزیابی و بر اساس موضوع رتبه بندی می کنند. برای این کار از الگوریتم های پیچیده ای استفاده می شود که هیچکس از آنها اطلاعی ندارد، مثلا فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی سایت بیش از 200 است.

بیشتر بخوانید  کلمات کلیدی متن چگونه تعیین میشود؟ محل صحیح استفاده کلمات

کاربران اینترنتی برای یافتن محتوای مورد نظر خود به موتور جستجو مراجعه می کنند و پاسخ خود را از میان نتایج نمایش داده شده دریافت می کنند. تعداد جستجوها در اینترنت هر روز در حال افزایش است و در حال حاضر بیش از 7 میلیارد جستجو در روز انجام می شود. هرچه سهم شما از این کاربران بیشتر باشد، احتمال بیشتری برای فروش محصولات، ارائه خدمات و یا حتی دریافت تبلیغات خواهید داشت. برای جذب مخاطب بیشتر به سئو و حضور در صفحه اول گوگل بستگی داریم.

چگونه به سایت خود ارجاع دهیم؟ بهتر نیست با یک متخصص مشورت کنید؟

در این سری از مقالات شما را با اصول اولیه و دانش عملی سئو آشنا می کنیم و می توانید خودتان کار روی سایت را شروع کنید. اما مانند هر حرفه دیگری، تجربه و دانش تخصصی نقش مهمی در موفقیت شما خواهد داشت. اگر قصد دارید یک متخصص سئو حرفه ای شوید، باید تحصیلات خود را گسترش دهید و روزانه آخرین اخبار و مقالات در این زمینه را دنبال کنید. علاوه بر این می توانید به عنوان میانبر ایمن و سریع در کارگاه های آموزشی حرفه ای سئو که توسط سئو مکانیک برگزار می شود شرکت کنید.

اگر زمان و حوصله کافی برای این کار ندارید بهتر است به کارشناسان سئو و مشاوران شناخته شده در این زمینه مراجعه کنید و کار را به آنها بسپارید. قطعاً برای شما هزینه خواهد داشت، اما در مقایسه با زمانی که صرف آموزش و کسب تجربه می کنید، می تواند ارزان باشد. در این مرحله مهمترین وظیفه شما انتخاب کارشناس یا مشاور سئو مناسب است.

کلمات رایج در سئو

در مقالات بعدی مطمئناً با عبارات بیشتری آشنا خواهیم شد، اما برای شروع بهتر است با مفاهیم زیر آشنا شوید:

تفاوت بین سئو داخلی و خارج از صفحه

سئو داخلی به معنای بهینه سازی سایت شما برای درک بهتر توسط روبات های گوگل است. هر فعالیتی که در سایت خود انجام می دهید؛ از تولید محتوا گرفته تا طراحی صفحه و نسخه موبایل، روی سئو تاثیر می گذارد و من آن را سئو داخلی سایت می نامم. مهمترین قسمت ها عبارتند از:

  • استفاده صحیح از متا تگ ها
  • تعیین صحیح عناوین و تگ های هدر
  • یک ساختار مناسب برای آدرس دهی صفحات ایجاد کنید
  • بهینه سازی تصاویر وب سایت
  • تولید محتوای اختصاصی و با کیفیت
  • طراحی نسخه موبایل سایت و ریسپانسیو بودن صفحات
  • سرعت بارگذاری صفحه بهینه شده
بیشتر بخوانید  موتور جستجوی Bing - اصول سئو و بهینه سازی برای Bing

و بسیاری از عوامل دیگر که در آموزش های آینده به آنها خواهیم پرداخت.

سئوی خارج از صفحه یا سئوی خارجی مجموعه ای از فعالیت های خارج از سایت شما برای انتشار بهتر محتوا در اینترنت و ایجاد مسیرهای خارجی است. مهمترین فعالیت ما در خارج از سایت کسب بک لینک های ارزشمند است. هر سایتی غیر از سایت شما که به یکی از صفحات شما لینک می دهد به عنوان بک لینک در نظر گرفته می شود و ممکن است بر موقعیت شما در نتایج گوگل تاثیر بگذارد. راه های مختلفی برای دریافت بک لینک های ارزشمند وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • تبادل لینک
  • خرید بک لینک
  • گزارش تبلیغات
  • فعالیت رسانه های اجتماعی
  • نوشتن مطالب ارزشمند و ارجاعی
  • نظرات خود را در سایت های مرتبط با سایت خود ارسال کنید

یک لینک صحیح تاثیر زیادی بر موقعیت شما خواهد داشت و همین امر باعث شده تا در سال های اخیر تکنیک های مختلفی برای کسب بک لینک رایج شود. تاثیر این تکنیک ها بر نتایج گوگل به حدی بوده است که این موتور جستجو الگوریتم های جدیدی را برای جلوگیری از گسترش آن ها معرفی کرده است. الگوریتم هایی به نام پنگوئن، پاندا و مرغ مگس خوار. این الگوریتم ها سایت هایی را شناسایی می کنند که سیاست های لینک سازی گوگل را نادیده گرفته اند و جایگاه آنها را در نتایج گوگل کاهش می دهند یا به عبارتی سایت های غیر طبیعی را جریمه می کنند.

بر اساس این روند طبیعی یا غیر طبیعی کار یک سایت، مفهوم جدیدی به نام سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه شکل گرفته است که در ادامه به آن می پردازیم.

تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟

این مفهوم از فیلم‌های وسترن سینمای کلاسیک دریافت شد، جایی که عموماً نقش‌های منفی در فیلم‌ها کلاه سیاه داشتند. در واقع در سئو برعکس خوب و بد است. البته، این فرقه را زیاد جدی نگیرید، نکته این است که مرز بین تکنیک های استاندارد و تکنیک های گمراه کننده برای گوگل مشخص شود.

بیشتر بخوانید  سئوی انجمن و تالار گفتگو، مدیران ناآگاه Forum های ایرانی

تکنیک های کلاه سیاه معمولا بر رشد سریع سایت در نتایج گوگل تمرکز می کنند و به میزان رضایت کاربران توجهی نمی شود. هدف اصلی این کار کسب موقعیت بهتر اما غیر واقعی و تلاش برای استفاده از ضعف گوگل برای شناسایی صفحات بهتر است. برخی از تکنیک هایی که گوگل به طور مستقیم به آنها اشاره می کند عبارتند از:

  • ایجاد صفحات با محتوای خودکار و جمع آوری شده
  • تغییر مسیر مخفیانه
  • تقلب در نشانه گذاری محتوا
  • یک جستجوی رفتار متقلبانه در گوگل انجام دهید
  • متن یا پیوند مخفی در صفحه
  • محتوای ضعیف
  • تکرار غیر معمول کلمات در صفحه
  • و…

تکنیک های کلاه سیاه دائما در حال پیشرفت هستند و هر بار که گوگل راه حلی برای شناسایی این سایت ها پیدا می کند، روش های جدیدی پیدا می شود. به این ترتیب، شما خیلی سریع تکامل خواهید یافت و به موقعیت مناسب خواهید رسید، اما موقعیت شما بسیار لغزنده خواهد بود و هر روز خطر جریمه شدن توسط گوگل و حذف از لیست نتایج را دارید.

برعکس، سئو کلاه سفید به تکنیک هایی اطلاق می شود که محتوای خود را بر اساس اصول و قوانین اعلام شده توسط گوگل تهیه و منتشر می کنند و از هرگونه میانبر اجتناب می کنند. مهمترین نشانه های سئو کلاه سفید عبارتند از:

  • محتوای انحصاری و با کیفیت
  • لینک واقعی بین صفحات داخلی سایت
  • پست های مهمان را در سایت های مرتبط ارسال کنید
  • لینک سازی واقعی از طریق معرفی شما توسط سایت های دیگر

تکنیک های کلاه سفید معمولاً زمان زیادی برای نشان دادن نتایج نیاز دارند و به عنوان یک استراتژی بلند مدت در نظر گرفته می شوند، اما زمانی که به نقطه موفقیت رسیدید، حفظ و بهبود آن بسیار آسان تر است.

همچنین تکنیک هایی بین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه قرار می گیرند که به آن سئو کلاه خاکستری می گوییم. این تکنیک‌ها معمولاً به روش‌های سیاه نزدیک‌تر هستند، اما به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند که گوگل قادر به درک و تشخیص آن‌ها از روش‌های سفید نیست. آکادمی سئو مکانیک کارگاه آموزشی ویژه سئو کلاه خاکستری را ایجاد کرده است که حاصل دانش و تجربه کارشناسان این شرکت در طول سال ها فعالیت موفق می باشد.

در مقاله بعدی به معرفی موتورهای جستجو و روش های دسترسی و تحلیل صفحات وب می پردازیم.


نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *