لحن برند چیست و چه کاربردی دارد؟ – سئو مکانیک

لحن برند یا آهنگ صدا فقط محتوای محتوا نیست بلکه نحوه بیان آن نیز است. برای به دست آوردن لحن مناسب برای برند خود، نه تنها باید کلمات مناسب را انتخاب کنید، بلکه آنها را به درستی کنار هم قرار دهید و جملات را با ریتم و سرعت مناسب بیان کنید. معمولاً در دنیای تجارت و بازاریابی، اصطلاح لحن برند فقط به محتوای نوشتاری اطلاق می شود، نه کلمات گفتاری. لحن برند در تمام محتواها از جمله وب سایت، رسانه های اجتماعی، ایمیل ها، بسته بندی محصولات و غیره استفاده می شود.

به یاد داشته باشید که هنر بازاریابی، هنر برندسازی است. اگر برند نباشید، فقط به یک کالا تبدیل خواهید شد. در این صورت قیمت مهمترین عامل می شود و هر کس کمترین فروش را داشته باشد برنده است.

چرا لحن صدا مهم است؟

در این قسمت سعی داریم تاثیر لحن برند را در شکل گیری شخصیت برند شما در ذهن مخاطب بررسی کنیم.

1- لحن برند بیانگر هویت مدیران برند است

با توجه به جمله بالا متوجه می شویم که نه تنها محصول یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت مهم است، بلکه هویت آن نیز بسیار مهم است. لحن برند در روح آن نفوذ می کند و شخصیت و ارزش های آن را نشان می دهد. لحن علامت نشان دهنده افراد پشت صحنه و درگیر در کار و میزان علاقه، نفرت، انگیزه و به طور کلی چیزی است که آنها می خواهند به مردم نشان دهند.

2- لحن برند شما را از رقبایتان متمایز می کند

لحن برند شما باید متفاوت از دیگران، قابل تشخیص و خاص باشد. شاید در نظر گرفتن همه این نکات بسیار دشوار به نظر برسد، اما با توجه خواهیم دید که آنها را در زندگی روزمره خود به کار می بریم. همه ما به شیوه خود از لحن مورد نظر در گفتار و نوشتار خود استفاده می کنیم.

بیشتر بخوانید  ۳ تعریف اشتباه از هکر رشد - آژانس خلاقیت سئو مکانیک

البته فرهنگ و گویش نقش بسیار مهمی در استفاده از لحن مناسب در گفتار ما دارد. با این حال، ما هنوز اصطلاحات، شیوه بیان، تاکید و سرعت خود را در گفتن جملات خودمان داریم.

به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی دیجی کالا عبارت پیشنهاد باورنکردنی را برای محصولات تبلیغاتی انتخاب کرد که اشتیاق عموم را برمی انگیزد، اما فروشگاه شیکسون برای این بخش از وب سایت خود از عبارت پیشنهاد ویژه استفاده کرد که لحنی منطقی و رسمی را القا می کند.

3- لحن برند برای شما اعتماد ایجاد می کند

طبق تحقیقات عملی، رابطه بسیار قوی بین آشنایی و اعتماد وجود دارد. ذهن ما با پرداختن به موضوعی که برایمان آشناست کمتر آشفته می شود و بنابراین در برخورد با آن موضوع احساس راحتی بیشتری می کنیم. در این شرایط از بودن با او بیشتر لذت می بریم.

به همین دلیل برند شما باید از همین ادبیات در نوشته های خود استفاده کند تا مشتری با آن آشنا شود و راحت تر ارتباط برقرار کند. بنابراین ایجاد لحن خاص در این عدد نقش بسزایی دارد.

4- لحن شما دیگران را متقاعد می کند

یک ضرب المثل معروف است که می گوید: “مردم حرف و عمل را فراموش می کنند، اما هرگز یک حس خوب را فراموش نمی کنند.” بیشتر اوقات با حرف هایمان احساسی را به طرف مقابل منتقل می کنیم. مردم نسبت به ادبیات استفاده شده در کلمات بسیار حساس هستند، بنابراین بلافاصله پس از صحبت با دیگران، ذهنیت مثبت یا منفی در ذهن آنها شکل می گیرد. به عنوان مثال، یک درخواست ساده را می توان به روش های مختلف بیان کرد:

  • “ببخشید، آیا قلم اضافی دارید که بتوانم قرض کنم؟”
  • «می‌خواهی یک ماشین به من قرض بدهی؟
  • “خودکار را به من بدهید”
بیشتر بخوانید  بازاریابی محتوا در برابر بازاریابی دیجیتال، کدام برای تجارت شما بهتر است؟- سئو مکانیک

پس کلمات خود را با دقت انتخاب کنید تا بتوانید مخاطب را متقاعد یا تحت تاثیر قرار دهید. برای مثال، سیاستمداران از جملات کوتاه و ساده استفاده می کنند تا نشان دهند که سخنانشان صادقانه است و حقایق عینی را بیان می کند. از سوی دیگر، شرکت های مالی اغلب از کلمات نامفهوم و قوی برای نشان دادن برتری خود بر دیگران استفاده می کنند.

در نهایت لحن و بیان موفقی است که مخاطب حتی متوجه آن نمی شود. هدف این نیست که مردم نوشته های شما را تحسین کنند، بلکه باید به آنها کمک کند عظمت کسب و کار شما را درک کنند و جایگاه شما را در ذهن خود حفظ کنند.

چگونه لحن برند خود را بشناسید؟

برای این منظور چهار سوال ساده طراحی کرده ایم که با پاسخ به هر یک از آنها و بررسی نتایج آنها به خوبی می توانید لحن برند خود را بشناسید، برای استفاده از این ابزار به صفحه Knowing your brand tone مراجعه کنید.

1- برند شما طنز است یا جدی؟

  • آیا شما فردی شوخ طبع هستید و از جوک گفتن و بازی کردن لذت می برید؟ ! آیا ارتباط با مشتریان را سرگرم کننده می دانید و آن را یک شوخی می دانید؟
  • نظر شما در مورد صحبت در مورد موضوعات جدی چیست؟ آیا آنها را سنگین و نامفهوم می دانید و از ورود به آنها خودداری می کنید یا بی پروا وارد چنین بحث هایی می شوید؟

2- برند شما رسمی است یا کژوال؟

  • مواد تبلیغاتی و برند شما برای چه نوع افرادی مناسب است؟ ! مثلاً همه افراد تحصیل کرده یا بی سواد را شامل می شود یا فقط روی گروه خاصی تمرکز می کنید؟
  • هدف خود را از ارائه محتوا مشخص کنید. آیا می خواهید در بین مردم نفوذ کنید و آنها را متوجه متن خود کنید یا فقط برای سرگرمی محتوا تولید کرده اید؟!
بیشتر بخوانید  Joomla چیست؟ مزایا و معایب استفاده از جوملا - سئو مکانیک

3- لحن برند شما مودب است یا بی پروا؟

  • از خودت بپرس؛ مخاطب پس از خواندن مطالب شما (صحبت کردن با شما) با چه چیزی مواجه می شود؟ بحث سازنده، تذکر و کنایه یا…
  • آیا می خواهید در مورد موضوع بی باک نظر دهید و صحبت کنید؟

4- آیا برند شما پرشور است یا منطقی؟

  • آیا می خواهید توانایی های خود را به دیگران نشان دهید؟ آیا می خواهید در دیگران هیجان ایجاد کنید؟
  • آیا می خواهید اطلاعات کاملی ارائه دهید؟ آیا بحث بیشتر منطقی است تا احساسی؟

با پاسخ به این 4 سوال ساده می توانید لحن مناسب برند خود را بشناسید، اما برای اینکه بتوانید شخصیت برند را دقیق تر درک کنید، پیشنهاد می کنیم از ابزار جالب سئو مکانیک برای این کار استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می کند تا به سرعت شخصیت و لحن برند خود را شناسایی کرده و از آن در ادبیات خود استفاده کنید. برای شروع به صفحه «شناخت نام تجاری خود» مراجعه کنید.


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *